KULT
A Rovatból

Nem tolja az arcunkba a borzalmakat - megnéztük az Oscarért versenyző Akik maradtakat



Persze azt gondolhatják, főleg a fiatalabbak, hogy egy ilyen félreértést könnyű tisztázni. De ne feledjük, a negyvenes évek végén járunk.

Abban a korban, amikor nem az számított, hogy mit tesz valaki, hanem hogy vele mit akarnak tenni.

A film hátterében mintegy díszletként tombol a Rákosi-korszak, és megértjük, hogy ezek az emberek folyamatosan Damoklész kardja alatt éltek. A házmester (Quitt László egyetlen szó nélkül is pazar) végigsétál a körfolyosón, közben mintegy mellékesen benéz a lábtörlők alá, megnézi a levélrésből kikandikáló levélen a feladót, beles a nyitva felejtett ajtón. Aldó munkahelyén, a kórházban egyik napról a másikra nyomtalanul eltűnik a főkönyvelő. A régi orvos kolléga (Lukáts Andor) egy nap Aladár elé áll, és nyíltan közli vele, hogy mostantól jelentenie kell róla. Amikor pedig egy hajnalban kocsi fékez a ház előtt, Aldó előkapja az ágy alól a bőröndöt, Sünit utasítja, hogyha őt elviszik, akkor az első villamossal menjen vissza Olgihoz, és várják a csöngetést – amely „szerencsére” ezúttal a szomszédban harsan fel. Az egészben a legfélelmetesebb, hogy Aldó fel van készülve erre a szituációra.

Az, hogy elhurcolnak az éjszaka közepén, egy természetes élethelyzet, a mindennapok realitása.

Mindeközben Aldó és Klára kapcsolata egyre intenzívebb, az orvos megérzi az ebben rejlő veszélyt. A lány a nővé érés kapujában áll, ő pedig felnőtt férfi, aki évek óta magányos. A film nagyon érzékenyen, és – ismét ezt a kifejezést kell használjam – jó ízléssel mutatja meg ezt a billegést a plátói, apa-lánya szeretet és a férfi-nő vonzalom határán, amit végül Aldó erővel dönt el: randevúra hívja az egyik páciensét, Erzsit (Simkó Katalin), szándékosan összetörve picit Klára szívét.

A befejezés épp oly keserédes, mint az egész film. A történet ugrik, három év elteltével Aldó születésnapjára gyűlik össze ez a fura összetételű család: Aldó és Erzsi, Klára, Olgi, és Aldó asszisztensnője, Elvira (Marosvölgyi Judit). Némileg elkésve érkezik lélek szakadva Klára udvarlója, Pepe (Horkay Barnabás) és bekapcsolja a rádiót, amiben bemondják Sztálin halálát. A kis társaságon eluralkodik az eufória. A fiatalosan naiv és lelkes Pepe a levegőbe bokszol: „Most már minden jobb lesz!” Klárinak már arról beszél, hogy elviszi Bécsbe. Aldó az egyetlen, aki nem tud őszintén örülni a hírnek, aki már nem hisz a változásban.

És természetesen mi, akik tudjuk, hogy mi minden jött még 1953 után...

Hajduk Károly és Szőke Abigél kettőse zseniálisan működik, mintha már F. Várkonyi Zsuzsa is rájuk gondolt volna, miközben írta a film alapjául szolgáló könyvet. Kisebb szerepekben is olyan csodás színészek tűnnek fel, mint Igó Éva, Zsurzs Kati, Stefanovics Angéla, Jeges Krisztián. Sőt, egy-egy apró szerep erejéig feltűnik Spitzer Gyöngyi Soma, és Pajzs Miklós alias Sicratman is. A film számomra utazás volt az emberi lélek történelmébe. Magyarország éppen az egyik borzalomból kormányozta magát a másik borzalomba, miközben azok, akik itt éltek, Akik maradtak, az oddsok ellenére megpróbáltak boldogok lenni, megpróbáltak élni.

Ahogy mi is próbálunk, itt, most, az oddsok ellenére.

AKIK MARADTAK

színes magyar dráma

Játékidő: 88 perc

Korhatár: 12

Rendező: Tóth Barnabás

Producerek: Mécs Mónika és Mesterházy Ernő

Forgatókönyvíró Tóth Barnabás és Muhi Klára

Operatőr: Marosi Gábor HSC

Zeneszerző: Pirisi László

Vágó: Mógor Ágnes HSE

Jelmeztervező: Lengyel Rita

Díszlettervező: Rajk László

Art director: Kiss Dorka

Casting director: Ascher Irma

Hang: Zándoki Bálint és Lukács Péter Benjamin

Sminkmester: Kund Barbara

Fodrász: Károlyi Márk

Gyártó: INFORG-M&M FILM

Szereplők: Hajduk Károly, Szőke Abigél, Nagy Mari, Simkó Katalin, Horkay Barnabás, Lukáts Andor, Zsurzs Kati, Jordán Adél, Stefanovits Angéla, Igó Éva, Spitzer Gyöngyi, Paizs Miklós és Varga Veronika


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Magyar rendőr, hogyha támad a nép, álljatok át” – megjelent Beton.Hofi új klipje
A fiatal zenész Pokol című több erős aktuálpolitikai utalást is tesz. Rövid időn belül ez a második, aktuális üzenetet megfogalmazó dala.


Megjelent Beton.Hofi új klipje a Pokol című dalához. A fekete-fehér videót Amerikában forgatták. A rendezésért a gitáros Kovács Geri Gerrison felelt, a producer pedig Baba Aziz volt.

A dalban Beton.Hofi több erős aktuálpolitikai utalást is tesz.

„Magyar rendőr, hogyha támad a nép, álljatok át

Ezt a nemzetet nem vághatják a vájatok át

Itthon sokan remegve várják a hatodikát

Isten óvja tőletek a 6/A-t”

– hangzik el többek között a klipben.

A dal egy másik sorában azt mondja:

„Inkább túlélésre készüljetek, ne jövőre, a posztjaitok ki írta meg előre?”

Ez már a második olyan klip, amiben Beton.Hofi kritikus hangot üt meg. Az előző május elején jött ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Teljesen átalakul az RTL műsorrendje júniustól – mutatjuk, hogyan újít a csatorna
Régi kedvencek búcsúznak, helyükre új szórakoztató műsorok és meglepetések érkeznek a képernyőre.


Hamarosan véget ér az RTL tavaszi műsorrendje, és a csatorna több változással is készül a nyári időszakra, írja a sorozatwiki.hu. Júniustól régi kedvencek búcsúznak, és új műsorok érkeznek a képernyőre.

A május 5-én indult Határtalan szerelem péntek este zárul le, akárcsak A mi kis falunk ismétlései, amelyek 21 óra körül voltak láthatók. Ezzel együtt lezárul a csatorna tavaszi műsorrendje is, így jövő héttől több műsor is új időpontban lesz látható.

A Fókusz marad a megszokott időpontban, minden hétköznap 18:55-kor kezdődik.

Hétfőtől viszont visszatér a The Floor, amely minden hétköznap este 20 órától lesz látható Szujó Zoltán műsorvezetésével.

Újdonsággal is készül a csatorna: június 2-án indul Ingatlanvadászokcímmel egy új reality, amelynek Fördős Zé lesz a házigazdája. A műsort hétköznap esténként 21:15-től vetítik. Emiatt az RTL Híradó – Késő esti kiadása is korábban, 22:35-kor fog kezdődni.

A hétvégi műsorstruktúra kevésbé változik: a Fókusz Plusz továbbra is szombatonként 19 órától látható, vasárnap pedig marad a Házon kívül 18:50-es kezdése. Ezután 20 órától A renitens eddig nem vetített részei kerülnek képernyőre, Gáspár Kata főszereplésével.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
18+-os Vissza a jövőbe-animáció? Igen, ez a Rick és Morty, és most a 8. évaddal támadnak!
Elindult az HBO Maxon a 8. évad, ez pedig egészen váratlan eredménnyel járt. Lehet, már nem olyan vicces Dan Harmon és kompániája, mint azt gondoltuk? Ez eddig elég gyenge...
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. május 30.



Mi lenne, ha a Vissza a jövőbe egy rajzfilmsorozat lenne? 2013-ben ez volt az alapfelvetése Justin Roilandnak, amikor is az Adult Swim csatornának bemutatta őrült agymenését.

Társnak megkapta az elképesztően kreatív és zseniális vígjáték író/rendezőt Dan Harmont és együtt kockatörténelmet alkottak.

Az Adult Swim egy felnőtteknek szóló tévécsatorna, ahol főleg humoros szkeccsműsorok, vígjátékok és rajzfilmek hódítanak. A Warner tulajdonában van, így idehaza az HBO Max keretein belül találkozhatunk Rick és Morty legújabb kalandjaival.

2013-ban a Rick és Morty egy üde, friss és rettenetesen rosszindulatú csoda volt. A humora nehezen behatárolható. Nagyon kockahumor, keverve erős szatírával, társadalomkritikával és elképesztően fekete humorral. Anno Roiland úgy képzelte el, mintha a Vissza a jövőbe Dokija és Marty (innen a Morty név) folytatnák az időutazós kalandjaikat, kiegészítve egy kevés multiverzummal és vérrel. Egy ténylegesen 18+-os felnőtt vígjáték sorozat, aminek a központi történetszála rengeteget fejlődött Dan Harmonnak köszönhetően. A két zseniális alkotó együtt, valami hihetetlen vicces dolgot rakott össze. Persze minden mesterműnek van árnyoldala,

Roilandot 2020-ban mindenhonnan kirúgták, teljesen jogosan, hiszen élettársát bántalmazta, ezért megszakadt minden kapcsolat a sorozat és az alkotó között.

Ami azért hatalmas gond, mert Roiland adta mindkét főszereplő eredeti hangját. A két karakternek olyan jellegzetes hangja volt, amit nehéz pótolni. Dan Harmon próbált tüzet oltani, hogy Roiland csak a projekt elején vett részt az alkotási folyamatban, de amióta eltávolították a produkcióból, azóta a Rick és Morty se az igazi.

Vagyis ha őszinte akarok lenni, a 8. évadjába lépett sorozat már egy jó ideje nem az elvárt szintet hozza. A cél az lenne, hogy a metahumort értelmes történet köré fűzve, kegyetlen poénokkal támadják a nézőket. Ebből az lett, hogy kapunk egy közepes történetet, egy-két ténylegesen jó poénnal és sok sallanggal. A szinkronhang-váltást már az előző évadban se lehetett észrevenni, sokan azt állítják, hogy mesterséges intelligencia segítségével érték el, hogy a két új színésznek olyan hangja legyen, mint az eredeti Roiland-féle szinkronnak.

Ez nézői szemmel teljesen indifferens. De ami ennél is fontosabb, hogy amit nézünk, az jó is legyen.

Itt az első számú, legnagyobb probléma. Nem annyira vicces már a Rick és Morty, mint az elején volt. Sokszor már munkának tekinthető nézni is. Nem úgy ülök le elé, hogy: „juj de jó, új rész!”, hanem „reméljük ez most jobb lesz mint eddig...” - és ez gond.

Dan Harmonnak is akadtak problémái, nem is kevés. Az elképesztően kreatív szakembernek köszönhetjük a Community (idehaza Balfékek keresztségre kárhoztatott) sorozatot, ami minden idők egyik legjobb vígjáték sitcomja volt. Aztán 2018-ban őt is megvádolták szexuális zaklatással és az alkoholizmusa sem segített. Igazából ekkortájt kezdett a Rick és Morty lefele menni a lejtőn. Itt jön az örök kérdés: el lehet-e különíteni a művet az alkotójától? Lehetne, ha a kettő nem kapcsolódna szervesen össze.

Az ok-okozati összefüggés egyértelmű: problémás alkotók mellett nem lesz tökéletes alkotás sem.

Hogy ezt miért kezdtem ennyire Ádámtól és Évától? Mert a Rick és Morty tökéletesen mutatja be ezt a felemás állapotot. Az animáció, a zenék, minden technikai elem évadról évadra egyre tökéletesebb, de a sorozat minősége mégis folyamatosan romlik. A tartalom egyre kevesebb, a viccek nem olyan pörgősek, nem kapunk négy másodpercenként két elmondott poént, két vizuális gaget és három rejtett apróságot, amit csak az vesz észre, aki kereste a részletekbe rejtett gyöngyszemeket.

Márpedig a Rick és Morty minden pillanata tele volt ilyen rejtett apróságokkal. A 8. évadra annyi maradt, hogy az első részre kaptunk egy féllábú Mátrix-paródiát. Nem fogja vissza magát egy másodpercre se, kegyetlen és véres, de egyre kevésbé vicces. Már nincs igazi átívelő szál sem, azt lezárták az előző szezonban. Nem tudom mivel lehetne új életet lehelni a sorozatba.

Az Adult Swim megrendelte a szériát a 12. évadig, amit valószínűleg tartani is fognak az alkotók, mert hatalmas pénzt kaptak érte.

De semmi más motivációt nem érzek az újabb és újabb évadokban és spinoffokban. Van ugyanis még egy anime-sorozata is a Rick és Mortynak, stílusosan csak Rick és Morty: Anime címmel. Ez sem rengette meg a világot 2024-ben, ahogy a következő évadok se fogják nagy valószínűséggel.

Bár ki tudja, Dan Harmon lehet, hogy önmagára talál és kapunk valami érdekeset, frisset és vicceset a 8. évadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A robot Alexander Skarsgård az emberek megöléséről fantáziál, mégis aranyból van a (gép)szíve – Az Öldöklő vicces, véres és látványos!
Az Apple TV+ új sci-fi sorozatában egy biztonsági android öntudatra ébred, de ezt titkolja az emberek előtt. Haláli sztori, ütős csaták, robótmóka.


2017-ben jelent meg Martha Wells Az Öldöklő-naplók című regényciklusának első kötete, a Kritikus rendszerhiba (All Systems Red), amely a jövőben játszodik, a főszereplője pedig egy olyan biztonsági android, amelynek sikerül meghekkelnie a saját programját, és öntudatra ébred, ám nem fedi fel az emberek előtt, hogy már nem köteles engedelmeskedni nekik, nehogy bezúzzák.

A BiztEgység magára csak „Öldöklőként” („Murderbot”) gondol, mert az menő név, de persze ezt is titkolja. Látszólag tehát engedelmesen hajtja végre a parancsokat, új küldetésében például egy hippi terraformáló és geológus tudóscsoportot kísér el egy bolygóra, miközben folyamatosan halljuk a belső monológjait emberekről, életről, robotálmokról és -vágyakról, mindenről. Majd, amikor egy másik, hozzájuk közeli küldetés tagjaival megszakad a kapcsolat, a tudósokra és az Öldöklőre hárul a feladat, hogy kiderítsék, mi történt velük…

Az Öldöklő-naplók az évek során szépen elkezdett duzzadni, egyre több betű, szó, oldal és kötet csatlakozott a meglévőkhöz, a legutóbbi, szám szerint hetedik könyv 2023 novemberében jelent meg.

Az Apple TV+ streamingszolgáltató döntnökei pedig lecsaptak a sikerszériára, hogy egy humorban, látványban és társadalomkritikában gazdag sorozatot forgassanak belőle.

S ahogy olvasható fentebb, immár akár hét évadra való alapanyaguk gyűlt össze, amelyekből, ahogy azt illik, az első részt vették alapul a kezdetekhez, siker esetén pedig jöhet majd a többi.

Öldöklő szerepére a komédia műfajában ritkán mutatkozó Alexander Skarsgårdot (True Blood: Inni és élni hagyni, Melankólia, Tarzan legendája, Csatahajó, Hatalmas kis hazugságok, Godzilla Kong ellen, Az Északi, Utódlás) szerződtették, aki azonban teljesen otthonosan mozog androidbőrben is. A BiztEgységeket abszolút úgy kell elképzelni, mint a T-800-ast, vagyis élőszövet van a fémvázon, maximum itt több az élőszövet, és kevesebb a fémváz. Nem sablonmodellek, hanem egyediek, például mindegyiknek más-más arca van, egy magyarázat szerint, hogy könnyebb legyen beazonosítani őket, ha valamelyik meghibásodna, és átmenne vadócmódba. Márpedig igen gyakran hibásodnak meg, folyamatosan fejlesztik is őket.

Öldöklőnk pedig egy régebbi modell, és lám, ő is hibás, vagy legalábbis annak tekintette az őt megalkotó gyár, miközben saját rendszerének meghekkelésével épphogy több lett egyszerű, szolgai robotnál.

Önálló akarattal, vágyakkal, félelmekkel és tán érzésekkel is rendelkezik, szóval esetleg lélekkel is?

Mindenesetre a személyiségének kibontásához és felfedezéséhez nem is találhatott volna jobb bandát a gondjaira bízott tudósoknál, akik amúgy is ellenzik az androidok kizsákmányolását, szerintük ez nem más, mint rabszolgatartás. Kötelező azonban magukkal vinniük a küldetésre egy ilyen példányt, szerencséjükre pedig épp Öldöklőt jelölik ki a feladatra (jó nekik az olcsó, régi modell is, úgysincs vele tervük). A csoport vezetője, Mensah (Noma Dumezweni) talán a legempatikusabb vele, aki akár az életét is kockára teszi, hogy megmentse őt egy szorult helyzetből, ennyire képtelen szimpa robotként tekinteni rá. A bizalmatlan közülük egyértelműen Gurathin (David Dastmalchian), aki egy módosított ember, ami azt jelenti, hogy van olyan beültetése, amellyel be tud lépni számítógépes rendszerekbe, ezzel szert téve némi androidképességre. A többiek pedig, név szerint Pin-Lee (Sabrina Wu), a felesége, Arada (Tattiawna Jones), a velük akár édeshármasra is szívesen lépő Ratthi (Aksay Khanna), valamint Bharadwaj (Tamara Podemski) hűen követik Mensah-t, egyelőre.

Az Öldöklő egyértelműen azoknak szól, akik szerették az Ex Machinát, Az Alkotót, a Szárnyas fejvadász-filmeket, a Westworldöt, az Én, a robotot, A kétszáz éves embert, a Rövidzárlatot, a Chappie-t vagy az A.I.: Mesterséges értelmet, azaz a léten töprengő anyacsavarbetyárok kálváriáit, csak ezúttal mindez nyakon van öntve jó adag fekete humorral.

Bizony, az Öldöklő nem fukarkodik a bizarr poénokkal, és nem riad vissza a dolgok kendőzetlen megmutatásától sem. Főhősünk pedig egyáltalán nem az a tiszta (gép)szívű, makulátlan teremtés, gyakran fantáziál például arról, hogy megöli az általa amúgy (eleinte) igencsak lenézett és meg nem értett embereket, ám ezek csak gondolatok maradnak, ha cselekedni kell, akkor vacillálás nélkül a segítségükre siet, pedig neki még engedelmeskednie sem kell – talán mégiscsak ott van az az árnyalt és bonylult, tehát emberi (gép)szív.

Az Öldöklő emellett megenged magának műfajparódiákat is, robothősünk például szívesen vetít le magának a sorozaton belüli fikciós sorozatokat, ez kellemesebb időtöltés számára, mint beszélgetni az emberekkel, vagy egyáltalán a szemükbe nézni, amúgy is kényelmetlennek találja a szemkontaktust. A kedvence például a Menedék Hold felemelkedése és bukása című sci-fi széria, ami egyértelműen egy Star Trek-paródia, és olyan színészek cameóznak benne vicces ruhákban és frizurákkal, mint John Cho (aki valóban star trekes), Clark Gregg (Coulson ügynök a la Marvel) vagy Jack McBrayer (A stúdió-sorozat).

Időnként azonban félreteszi a sztori a hülyéskedést, hogy átadja a helyét nagyon is komoly dolgoknak és látványos akcióknak.

Az író-rendező-kreátorok, Paul Weitz és Chris Weitz a vígjáték terepéről érkeztek, nekik köszönhetjük például az Amerikai pitét, de azóta együtt és külön-külön is ténykedtek már számtalan műfajban (Chris: Az arany iránytű, Alkonyat: Újhold, A kertész, A végső hadművelet, hopp és a témába vágó aMItől félsz és Az Alkotó; Paul: Jó társaság, Rémségek cirkusza, Mocsokváros utcáin, Mozart a dzsungelben, Apaság; együtt: Egy fiúról), bár igen-igen változó minőséggel.

Az Öldöklő szerencsére a mérleg pozitív oldalát nyomja majd, mivel kifejezetten szórakoztató, látványos a szemnek, érdekes az agynak, és megdolgoztatja a rekeszizmokat is. Eddig… (Összesen 10 részt kapunk belőle július 11-ig, e kritika az első 4 rész alapján írodott.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk