Ismét lecsúszhat az új vonatokról a magyar vasút, a kormány jóváhagyása miatt bukhatja a GYSEV
A GYSEV Zrt. és a Stadler idén márciusban írt alá egy szerződést új intercity motorvonatok beszerzéséről, ami egy másfél éves tenderfolyamat eredménye, írja a Telex. Az új vonatok Sopron és Budapest, illetve Szombathely és Budapest között közlekednének.
A GYSEV 2023 májusában indította el a közbeszerzési eljárást, amelyen végül a Stadler nyert, bár a Siemens is versenyben volt.
A szerződés szerint kilenc vonatot szállítanak, és további négyet opcióként, ami összesen 3640 új ülőhelyet biztosítana a magyar vasúti közlekedés számára, amely jelenleg meglehetősen elavult.
A járművek kétáramneműek, így akár Ausztriában is használhatók lennének.
Bár az Európai Befektetési Bank (EIB) már a nyár előtt jóváhagyta a projekt finanszírozását, a kormányzati engedélyre még mindig várni kell. A szerződés életbe lépésének feltétele ugyanis a kormány jóváhagyása, és ha ez szeptember 19-ig nem történik meg, akkor a beszerzés meghiúsul.
Az biztos, hogy a GYSEV beszerzése az egyetlen jelenleg végrehajtható projekt, amely új vasúti járműveket hozhat Magyarországra. Az első vonatok három év múlva állnának forgalomba.
A magyar vasúti járműbeszerzések helyzete nem túl fényes: a MÁV utoljára 2017-ben szerzett be új járműveket, és azóta két közbeszerzést is visszavontak, például a HÉV-flotta cseréjét és akkumulátoros motorvonatok beszerzését.
Eközben a környező országok sorra vásárolnak új vonatokat: Ausztria 369-et, Lengyelország 533-at, Csehország 597-et, Románia 191-et és így tovább. Magyarország viszont mindössze két bérleti szerződést tud felmutatni: 2023-ban 24 használt Eurosprinter, 2024-ben pedig 15 Henschel dízelmozdony érkezik.
Lázár János közlekedési miniszter is megerősítette, hogy a magyar vasúti járművek átlagéletkora 45 év, és
Szerinte 20-30 éves, Nyugat-Európában leszerelt járműveket kellene beszerezni, és a miniszterelnök utasítására már ő maga is ilyeneket keres, hogy százas nagyságrendben vásárolhassanak belőlük.