SZEMPONT
A Rovatból

Radó Péter az iskolabezárásokról: Ilyet csak egy morálisan teljesen leépült kormányzat csinál

Az oktatáskutató szerint a kormány az oktatásban régóta nem lát semmilyen politikai kockázatot. A mobilok tiltása és a Madách igazgatójának sorsa pedig jól mutatja, hogy a szakmai problémákra csak rendészeti válaszaik vannak.


A 2024-es, egy nagyon erős tanévkezdés volt. Kezdődött azzal, hogy a Wesley Kincsei Iskolát és Gimnáziumot, és a hozzá tartozó óvodát pár nappal szeptember elseje előtt bezáratta a kormányhivatal, majd ezután Iványi Gábor egyházának egy másik, szegedi iskoláját is.

Ezek olyan iskolák voltak, amelyekben sok sajátos nevelési igényű gyermek járt.

Mindezek után hirtelen leváltották a Madách Gimnázium igazgatóját, mert a tantestület jelezte, hogy ők nem kívánják beszedni a mobileszközöket az intézményben. Mindenközben elindult a tanév, tüntetésekkel, petíciókkal, 35 fokos kánikulában. A tanévkezdés fordulatairól Radó Péter oktatáskutatóval beszélgettünk.

– Törvényesen be lehet zárni iskolát ennyi idővel tanévkezdés előtt?

– Ha visszagondolunk az elmúlt néhány száz év történelmére, rettenetes gonoszságokat követtek el emberek, teljesen törvényesen. Tehát az, hogy valami törvényes vagy sem, az egy jogállamban alapvető szempont, mert a jog védi az állampolgárokat, védi a gyerekeket. Amikor 2011-ben elfogadták az új köznevelési törvényt, kimaradt belőle egyetlen mondat, ami korábban minden törvényben benne volt, mégpedig az, hogy a gyermekek mindenek felett való érdeke nem sérülhet semmilyen értelemben. Így a jelenlegi szabályozás alapján ezt törvényesen meg lehet csinálni.

Ilyet azonban csak egy morálisan teljesen leépült kormányzat csinál, mivel teljesen egyértelműen sérülnek a gyerekek érdekei.

Tehát igen, ez törvényes, de etikailag tarthatatlan a dolog.

– A kormányhivatal közleményében a gyermekek és a szülők érdekére hivatkozik...

– Nem érdemes nagyon foglalkozni azzal a kommunikációs zajjal, amit a kormányhivatalok és általában a kormányzat kreál, mert valódi indokok és megfontolások helyett folyamatosan csak propagandaszövegeket hallunk. Mintha egy rabló azt mondaná, hogy az áldozat érdekében fosztja ki, mert a pénzt, amit ellopott tőle, valószínűleg egészségtelen chipsre költené. Én már nagyon régóta nem figyelek erre a kommunikációs zajra.

– Jó, hát rendben van, meg lehet csinálni. De ide sajátos nevelési igényű gyerekek jártak.

– Nem mérlegelték különösebben, ki jár oda, miért jár oda, mi lesz velük. Ez nem érdekli őket. Abból kell kiindulni, hogy amint egy országban felszámolták a jogállamot, onnantól kezdve bármit meg lehet csinálni. Nincsenek korlátok. Az egyetlen korlát az, hogy a kormányzó politikusok miben mekkora politikai kockázatot látnak.

Az oktatásban már régóta nem látnak semmiféle politikai kockázatot.

2011 óta bármit csináltak az oktatásban, annak különösebb politikai következménye nem volt, mert a választói döntéseket, attitűdöket nem befolyásolja, hogy az emberek mit gondolnak az oktatásról. Többségük pontosan tudja, hogy az oktatás rettenetes állapotban van. Viszont ha elhitetik velük, hogy cserébe a kormány megvédi őket például a migránsoktól, akik elvennék a munkájukat, akkor a Fideszre fognak szavazni, noha pontosan látják, hogy ami az oktatásban zajlik, az katasztrófa. Ezért hát, ha nem érzékelnek politikai kockázatot, akkor nincs korlátja annak, hogy bármit megcsináljanak, mert a jogszabályok nem védenek senkit.

– Életszerű, hogy augusztus 28-án derül ki, ha egy iskolát be kell záratni?

– Teljesen életszerűtlen. Ez nyilvánvalóan egy politikai bosszúhadjárat része. Tehát ilyen nincsen. Egy kicsit is normálisan és etikusan gondolkodó oktatásirányító ilyen döntést nem hoz.

– Azért azt nehezen tudom elképzelni, hogy odaülnek egy asztal köré, és azt mondják, hogy „akkor most majd jól bezáratjuk ezt az iskolát, de hogy igazán fájjon, augusztus 28-án tegyük”.

– Nem kell feltétlenül odaülniük egy asztalhoz és összeesküdniük. Amint elindul egy politikai hadjárat valaki vagy valakik ellen, egy sor tisztviselő elkezd önjáróvá válni. Nem is kell ukázt kapniuk, még csak egy telefonhívás sem szükséges ahhoz, hogy egy iskola bezárásáról döntsenek augusztus végén.

Valamelyik agilis tisztviselő, hogy bizonyítson a feletteseinek, saját döntése alapján becsukja az iskolát, mihelyst talál valami ürügyet.

Nincsenek emberek, akik kifejezetten gonoszságokon törnék a fejüket. De vannak olyanok, akik vették a hatalom jelzéseit, és ezek alapján cselekszenek. És még meg is dicsérik őket ezért.

– Itt van ez a mobiltelefon-ügy, amelynek egy mellékága a Madách Gimnázium igazgatójának elbocsátása. Nemrég Pintér Sándor még egy rendeletet kihozott, amelyben már a pedagógusoknak is tiltja a mobilhasználatot. Ez milyen mintázatba illeszkedik?

– Ez tipikusan az a „ha valami nem tetszik, akkor megoldjuk a legegyszerűbb, legdrasztikusabb módon” hozzáállás.

Bármilyen szakmai problémára csak rendészeti eszközeik vannak. Ez annak a következménye, ha rendőrökre bízzák egy közszolgáltatási terület irányítását, amely komoly szakmai hozzáértést igényelne.

A mobilhasználat kérdése bonyolult szakmai ügy, amelyet sokféleképpen lehetne kezelni. Sok kormány a legegyszerűbb utat választja, és korlátozza a használatot. A magyar kormány a legradikálisabb megoldást választotta: beszedeti a telefonokat.

– A görög kormány is hasonló rendeletet hozott.

– Délkelet-Európában valóban elég radikálisak a megoldások, de például Hollandiában, Olaszországban, Franciaországban vagy Finnországban nem ennyire drasztikusak. Valójában a kontextus határozza meg, hogy egy intézkedésnek milyen visszhangja van. Finnországban vagy Franciaországban ezt szakmai döntésként értelmezik, és vagy egyetértenek vele, vagy nem. Egy autokratikus rendszerben viszont, ahol a kormányzás eszköze a tiltás, minden szakmai kérdés azonnal politikai színezetet kap. Amint a kormány represszív eszközöket alkalmaz, például kirúgja egy iskolaigazgatót, még inkább politikai kérdéssé válik az ügy. Innentől kezdve nincs esélye annak, hogy bárki értelmesen kezelje a helyzetet.

– Nem gondolhatták komolyan a minisztériumban, hogy ha kirúgják a Madách igazgatóját, csend lesz, és mindenki elfogadja.

– Pontosan, nem mérlegelték ezt, mert

a rendcsinálás logikája az, hogy precedenst teremtsenek és példát mutassanak.

Nem érdekli őket, hogy milyen valódi következményekkel jár, mert nem látnak politikai kockázatot a pedagógusok ellenállásában. Eddig sem hatott a Fidesz támogatottságára, ha a pedagógusok ellenálltak.

– Soha nem volt még ilyen szeptember, amikor még a hónap második hetére is kánikulát mondanak. Ebben a kánikulában kezdődött el az iskola, és így próbálnak tanulni a tantermekben. Mennyire alkalmas az oktatásra egy 30 fok feletti tanterem? Úgy fest, hogy hosszú távon kell berendezkednünk a klímaváltozásra.

– Vannak iskolák, amelyek úgy reagálnak, hogy rövidített tanórákat és hosszabb szüneteket tartanak. A kormányzatnak pedig felül kellene vizsgálnia azt a döntését, amely meghosszabbítja a tanévet, mivel az utóbbi években kizárólag olyan intézkedéseket hoztak, amelyek miatt a tanév egyre jobban belenyúlik a nyárba. És persze rengeteg pénzt kellene fordítani hőszigetelésre és légkondicionálásra, mert rettenetes állapotban vannak az iskolák ebből a szempontból is. Azonban nem látom, hogy a kormány ebből bármit is csinálna.

– A belügyminisztérium előtti tüntetésen sokan azt mondták, már kevés, hogy kimennek, tapsolnak, hazamennek. Mit lehetne csinálni, hogy a kormány is észrevegye a tiltakozást?

– A pedagógusok nem csináltak forradalmat, tehát teljesen evidens, hogy az oktatáspolitika ilyen, annak politikai okai vannak. Magyarországon teljesen felszámolták a jogállami fékeket. Ennek nyilvánvalóan az az oka, hogy megtehették, mert előtte felszámolták a demokratikus intézményeket is. Tehát nem egy szakmai problémával állunk szemben. Nem arról van szó, hogy ez a kormány nagyon rosszul kormányoz, hanem arról, hogy egy olyan rendszerben működik, amelyben nem tud és nem is akar jól kormányozni.

Tehát az oktatáspolitikai fordulathoz politikai fordulatra lenne szükség. De ne várjunk politikai fordulatot a pedagógusoktól, miközben jelentős részük a Fideszre szavaz, és ebben a tekintetben is meglehetősen megosztottak.

Az, hogy folyamatosan tiltakoznak, vagy tüntetések vannak, nem is abból a szempontból érdekes, hogy képesek-e befolyásolni az oktatáspolitikát. Nyilvánvalóan nem, és ezt már nagyon régóta, már évtizede mindenki tudja. Azért fontos, mert folyamatosan napirenden tartja a problémát. Magyarországon már nincsen senki, aki komolyan veszi, hogy jól mennek a dolgok az oktatásban, hacsak nincs begombázva.

– Szingapúr se a demokráciák ékköve, de ott az oktatás nagyon preferált.

– Szerintem senki nem kívánná a saját gyerekének egy kelet-ázsiai oktatási rendszert, mert az kulturálisan annyira idegen a mi világunktól, hogy ezt egyetlen európai szülő sem kívánná a gyerekének. Döbbenetes a vizsgarendszer és brutális a nyomás. Ez csak egy olyan kultúrában tartható fenn, ahol egy fanatikus munkakultúrára nevelik a gyerekeket már egészen kicsi koruktól kezdve.

Ez kulturális kontextus nélkül nem érthető meg. Európának európai választ kellene találnia a teljesítményproblémákra.

Ezt a legtöbb európai ország keresi, mi persze nem.

– Ezek szerint Európában az autokrata rezsim együtt jár a lecsúszó oktatási rendszerrel?

– Egy európai autokratikus rendszerben, ha nincs korlátja annak, hogy bármit megtegyenek, akkor például pocsék lesz az oktatáspolitika. Tehát a dolgok inkább így függnek össze. Teljesen nyilvánvaló, hogy az oktatáspolitika politikai napirendeket követ, márpedig Magyarországon ez történik, és az is nyilvánvaló, hogy politikai fordulatra van szükség ahhoz, hogy megváltozzon az oktatáspolitika.

– Azaz csak akkor lesz változás, ha a jelenlegi rezsim azt érzékeli, hogy az oktatással szavazatokat lehet szerezni?

– Nem, ők már nem próbálnak meg az oktatással szavazatokat szerezni. Ezt elengedték már a 2010-es évek elején. Akkor lesz jó oktatáspolitika, ha ezt a rezsimet leváltják.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Magyar Péter a főváros irányításában mind a Fidesztől, mind Gyurcsánytól megszabadulna, és erre képes is lehet
A politikai elemző szerint eddig az volt az egyetlen komoly, hosszú távon is életképes alternatíva, hogy a TISZA Párt, Vitézy Dávid és a Kutyapárt közösen többséget hoznak létre a főpolgármesterrel. De még jöhetnek meglepetések.


Csütörtök délelőtt újra találkozik egymással Magyar Péter és Karácsony Gergely. Ez különösen érdekes annak fényében, hogy Magyar Péter szerda este elismerte, szeptember elején a lakásán egyeztetett Vitézy Dáviddal és a Kutyapártot vezető Kovács Gergővel. A 444 értesülései szerint egy olyan tervet vázolt fel nekik, ami szerint összefogásukkal kész helyzet elé állítanák Karácsonyt, Vitézy Dávidot főpolgármester-helyettesi pozícióba juttatnák, rendkívül erős jogkörökkel, a DK embereinek tartott cégvezetőktől pedig megválnának.

Így, ha Karácsony elfogadná a támogatásukat, Gyurcsány Ferenc és a Fidesz nélkül irányíthatnák a fővárost.

Sajtóhírek szerint a Kutyapárt azonban a terv nem minden részével értett egyet, Karácsony pedig eddig hivatalosan semmit sem mondott, pedig a főpolgármester-helyettes jelölése az ő joga. De az idő sürgeti. Már csak napok vannak a Fővárosi Közgyűlés megalakulásáig, ahol a törvényes működéshez legalább egy helyettest meg kellene választania a minősített többségnek, vagyis 17 képviselőnek. Ez lesz tehát az első nagy tesztje annak, hogy Karácsony Gergely képes lesz-e működtetni a várost egy olyan közgyűléssel, amelyben nincs stabil többség mögötte. A mozgástere rendkívül szűk: az új közgyűlésben 10-10 képviselője van a Fidesznek és a TISZA Pártnak, 7 képviselője DK-MSZP-Párbeszédnek, és 3-3 képviselője a Kétfarkú Kutyapártnak, valamint a Vitézy Dáviddal szövetkező LMP-nek. Somogyi Zoltánnal, Political Capital alapítójával beszélgettünk a fővárosi kirakósjátékról.

– Érdekes patthelyzet alakult ki a közgyűlésben. Felmerült, hogy Vitézy Dávid lehetne főpolgármester-helyettes, miközben Karácsony Gergely jogköreit is csökkentenék. Mekkora az esélye egy ilyen megegyezésnek, és egyáltalán érdeke a TISZA Pártnak kompromisszumot kötni Budapest irányításának biztosítása érdekében?

– Most abban a szakaszban vagyunk, amikor a szereplők „bemondják a tétjeiket”. Ez a politikai helyzet leginkább egy pókerjátszmához hasonlítható: nem licitálnak egymásra, hanem különféle konstrukciókat vetnek fel.

Az eddig egyetlen komoly, hosszú távon is életképes alternatíva az volt, hogy Vitézy Dávid, a Kutyapárt és a TISZA Párt közösen többséget hoznak létre a főpolgármesterrel.

Bár ez volt a legtisztábban felvázolt modell, a politikában gyakran előfordul, hogy a felszínen láthatatlan alternatív ajánlatok a háttérben mégis megvalósulnak. A másik érdekes fejlemény, hogy Karácsony Gergely az olimpia lehetőségéről kezdett beszélni, annak ellenére, hogy bázisa, különösen a Momentum, nem feltétlenül támogatná ezt az elképzelést. Magyar Péter is népszavazást sürget az olimpia kapcsán, akárcsak a Momentum. Karácsony számára az olimpiai téma egy lehetőség arra, hogy a Fidesz szimpátiáját is elnyerje bizonyos kérdésekben. Ne felejtsük el, hogy a közgyűlésben nem minden szavazatnak kell közvetlen támogatásnak lennie; az is elég lehet, ha egyesek nem vesznek részt a szavazáson, így alakulhat ki többség. Karácsony fő feladata most az, hogy legalább egy ideiglenes többséget biztosítson maga mögött a költségvetés elfogadásához.

Érdekes volt látni, hogy Orbán Viktor dicsérte Karácsony Gergelyt az árvízi védekezés során, ami szokatlan volt, de politikai szempontból figyelemre méltó.

Az ilyen gesztusok közeledést jelezhetnek a kormány és a főpolgármester között. A kormány érdeke lehet, hogy az ellenzéki főpolgármester írja alá és erőteljesen támogassa az olimpiai pályázatot, mert így az nemzetközi szinten kedvező politikai üzenetet hordozna.

– Lehet, hogy a Fidesznek az az érdeke, hogy a TISZA Pártot elválassza Karácsonytól, de vajon az is céljuk, hogy „összekarácsonyozzák” a TISZA Pártot?

– Ez lenne a leginkább érdekük, de ez nem egyszerű Magyar Péter politikai mozgása alapján.

Ő egy olyan politikai modellt próbál építeni, amely mind a Fidesztől, mind Gyurcsánytól való megszabadulást célozza. A jelenlegi szavazati arányok alapján Magyar Péter képes lehet egy ilyen többség megszervezésére a közgyűlésben.

Jól tette, hogy nem lépett be a Fővárosi Közgyűlésbe, így nem kell nyilvánosan megmagyaráznia, hogyan szavaz egyes kérdésekben. Tehát bár a Fidesznek érdeke lenne „összekarácsonyozni” Magyar Pétert, ez jelenleg nem egyszerű feladat. Ráadásul a fő cél nem az „összekarácsonyozás” lenne, hanem az „összegyurcsányozás”, de ennek lehetőségét meghaladta az idő.

– Látható, hogy Gyurcsány Ferenc egyre keményebben bírálja Magyar Pétert. Karácsony Gergely mennyire kötődik Gyurcsányhoz vagy a DK-hoz?

– Karácsony bármikor hivatkozhat Budapest érdekére, hogy bármilyen koalíciót megkössön. Azoknak a szavazóknak, akik DK-sként, MSZP-sként vagy Momentumosként támogatták, el kell majd magyaráznia a döntéseit, de

Budapest működőképessége mindent felülírhat. Ebben a tekintetben nincs komoly kötöttsége.

Annyira nincs, hogy Gyurcsány Ferenc maga panaszkodott arról, hogy a választások óta Karácsony nem kereste.

– Ha Vitézy Dávid főpolgármester-helyettes lesz, hogyan tud majd együtt dolgozni Karácsony Gergellyel? Lehet, hogy Karácsony jogköreit is csökkentik?

– Az, hogy Karácsony mögött egy koalíció áll össze, és az, hogy a Szervezeti és Működési Szabályzatot átírják, nem ugyanaz a politikai kérdés. Ha valaki Karácsony-párti, és a koalíció megteremtése mellett van, hogy a főváros működni tudjon, attól még nem biztos, hogy támogatná Karácsony jogköreinek csökkentését. Ez csak a Fidesszel együtt szavazva mehetne át, ami viszont rossz politikai üzenet lenne.

– Vitézy Dávid és Karácsony Gergely között korábban kulturált viták zajlottak. Elképzelhető, hogy operatív együttműködés jöhet létre közöttük?

– A legvégén azért már eldurvult a helyzet, főleg a választási viták után, a szavazat-újraszámlálás heteiben. De a politikában gyakran eljön az a pillanat, amikor nincs más lehetőség, mint az együttműködés. Nem lenne ez olyan harmonikus, mint korábban gondoltuk, de ez nem is feltétlenül rossz dolog.

A politikában a különböző érdekek közötti konfliktusok természetesek, és végső soron ezekből születhetnek a jó döntések.

Az ilyen típusú együttműködések nem szokatlanok máshol a világban, és nagy eséllyel itt is működni fognak.

– A TISZA Párt Budapesten már megelőzte a Fideszt. Játszhatnak esetleg egy előrehozott fővárosi választásra?

– Egyik félnek sem érdeke egy új választás.

A TISZA Pártnak nem lenne előnyös most átvenni Budapest irányítását ennek mindennapi felelősségével,

a sokkal fontosabb országgyűlési választások előtt. A Fidesznek sem érdeke, hogy újra megméresse magát Budapesten, ahol valószínűleg látványos vereséget szenvedne a TISZA Párttal szemben.

– Elképzelhető egy működőképes alternatíva a Fidesz bevonásával a fővárosi koalícióban?

– Ez mindkét félnek komolyan ártana, miközben persze a Fidesz mondhatná azt, hogy Budapest működése a legfontosabb. Magyar Péter pedig azt, hogy az Orbán-Gyurcsány koalíció létrejött Budapesten.

– A következő másfél évben Budapest lesz a legizgalmasabb politikai színtér?

– Intézményi szinten valószínű, de a politika azért más területeken is izgalmas lesz. Az Orbán Viktor és Magyar Péter közötti csata minden bizonnyal tovább fokozza majd a magyar politikai élet izgalmait. Már most is jelentős hatást gyakorolt ez a hazai politikára, sok mindent alapjaiban változatott meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Az áradó Duna folyómedret csinált a rakpartból – képeken az ár utáni nagytakarítás
Ahogy visszahúzódott a folyó, már el indul is az FKF takarító kommandója. 150 ember és 33 munkagép dolgozik éjjel-nappal azon, hogy megtisztítsák a várost az árvíz után.


Ahogy húzódik vissza a megáradt Duna, úgy kezdtek nagytakarításba a budapesti rakpartokon az FKF munkatársai – derül ki a Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. FKF Köztisztasági Divíziójának hivatalos oldaláról.

„Kollégáink csak az elmúlt 24 órában, már több mint 20 tonna uszadékfát és iszapot távolítottak el az útburkolatokról”

– írják. Folyamatosan, két műszakban, 24 órában dolgoznak a múlt héten még víz alatt álló területek tisztításán. A nagytakarítást 150-en csinálják, 33 munkagép segítségével – miközben a társaságnak a mindennapos feladatait is el kell látnia.

Az FKF több képet is megosztott – például itt és itt –, melyeken jól látszik, mennyi iszapot, uszadékfát és egyéb hordalékot hagyott maga mögött az áradó folyó.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Videókon örökítette meg a rakpartot takarító férfi, hogyan küzdöttek meg a hatalmas sárral
Brutális mennyiséget kell eltakarítani a helyszínről, hogy az autósok mihamarabb visszatérhessenek a fővárosnak erre a részére.


Elvonult az ár Budapestről, hétfőn már éppen csak nyaldosta a rakpartokat a Duna, ám ezzel a munka még nem ért véget. Az árvíz védekezési szakaszából most átléptek a takarítási fázisba, és itt már a Fővárosi Közterület-fenntartó munkatársai veszik át a terepet.

Egyikük, egy Arnold Mayer néven videózó tiktokker bemutatta, hogy milyen embertelen munka megtisztítani a rakpartokat a brutális mennyiségű sártól, amit a Duna odahordott. A munkát leginkább gőzborotvával, magas nyomású mosókkal végzik, és nagyjából így néz ki:

@arnoldmayer0

♬ Mosolyok A Víz Tükrén - ManGoRise

Elmondhatjuk, hogy Arnold Mayer zeneválasztása is tökéletes a videókhoz:

@arnoldmayer0

♬ eredeti hang - Arnold Mayer

Ezeken a képeken is átjön, milyen magasra is jött fel a folyó:

@arnoldmayer0

♬ som original - Vintagem 2

A jó kollégák pedig ott segítenek egymáson ahol tudnak:

@arnoldmayer0

♬ nhạc nền - K-O DJ DJ REMIX


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Már 2023-ban figyelmeztették az Orbán-kormányt: tarthatatlan a helyzet a kórházban ragadt csecsemőkkel
Hiába nőtt meg az örökbefogadások száma 2024-ben, a kórházban rekedt babák száma is drámaian emelkedik, és az új jogszabályok önmagukban nem hoztak áttörést. Szakemberek szerint tarthatatlan a helyzet.
Fotó: Getty Images - szmo.hu
2024. szeptember 24.



A Gyermekjogi Civil Koalíció már 2023-ban figyelmeztette az Orbán-kormányt arra, hogy tarthatatlan a helyzet a kórházban ragadt csecsemőkkel - írta meg a Népszava.

Egy friss felmérésük szerint ugyanis drámaian nőtt azoknak a babáknak a száma, akiket a szülők a kórházban hagytak, de a gyermekvédelmi rendszer nem tudott gondoskodni róluk. Egy év alatt három-hatszorosára nőtt az így elhagyott csecsemők száma – 2024-ben már 280-300 kisbaba ragadt a kórházakban.

Katonáné Pehr Erika, a koalíció vezetőségi tagja szerint a problémát az örökbefogadási szabályok enyhítése sem oldotta meg, mert az állami ellátórendszer és a nevelőszülői hálózat nem bírja a terhelést.

Pedig egy friss jogszabály már kimondja, hogy ha a szülő hat héten belül nem jelentkezik a csecsemőért, a baba örökbe adhatóvá válik, de ezzel még nem kerülnek ki a kórházakból. Hiába telik le a hat hét, nincs hova vinni őket, és kevés a csecsemőket fogadó nevelőszülő is.

A szakember szerint az egészségügyi intézményekben ragadt babák számára gyors megoldás kellene: a gyermekeknek a gyermekvédelmi rendszerben lenne a helyük, de a rendszer alkalmatlan a feladat ellátására. Az örökbefogadási folyamatok ugyan megkezdődtek néhány tucat gyereknél, de ez messze nem elég. Az sem segít, hogy a rendszer teljesen kihagyja a szülőket és a családokat ezekből a döntésekből.

Hiába nőtt meg az örökbefogadások száma 2024-ben, a kórházban rekedt babák száma is drámaian emelkedik, és az új jogszabályok önmagukban nem hoztak áttörést.

Katonáné szerint az igazi megoldás az lenne, ha a gyermekvédelem gyorsan cselekedne, és minden csecsemőt speciális nevelőszülőkhöz helyeznének addig, amíg örökbe nem fogadják őket vagy a családjuk vissza nem tudja őket venni.

Link másolása
KÖVESS MINKET: