SZEMPONT
A Rovatból

Molnár László: Győzni akarnak, de még vissza is üthet, ha valóban bezárnak a falusi kisboltok az árrésstop miatt

Ha év végéig marad a korlátozás, bezárhat a falusi kisboltok egyötöde. Ha a nagy láncok elkezdik olcsóbb külföldi árukkal helyettesíteni a magyar termékeket, az padlóra küldheti az élelmiszergyártást és a mezőgazdaságot - sorolja a szakértő.


Hiába kongatták a vészharangokat a kereskedők, beszéltek milliárdos veszteségekről a legnagyobb boltláncok vezetői, a kormány úgy döntött, augusztus végéig meghosszabbítják az árrésstopot. Pedig a GKI tanulmánya szerint egyre több kisebb boltot fenyeget bezárás, miközben már most is 400 olyan település van az országban, ahol egyetlen bolt sem működik. A hazai élelmiszergyártást és a mezőgazdaságot pedig megroppanthatja, ha a kereskedők a veszteségeiket úgy próbálják majd csökkenteni, hogy külföldről hozzák be az árukat.

Arról, hogy ez hová vezethet, mi az árrésstop valódi célja, és hogyan sodródott el ennyire a magyar gazdaság a piaci működéstől, Molnár Lászlóval, a GKI vezető kutatójával beszélgettünk.

– Kiderült, hogy augusztus végéig a boltoknak mindenképpen ki kell bírniuk az árrésstopot. Mi lesz most?

– A felmérési eredményeink szerint azok, akik nem részesülnek az árrésstop áldásos hatásaiból, tehát nem a nagy láncokba tartoznak, azok esetében már most 12 százalék jelezte, hogy valószínűleg be kell szüntetniük az üzletet, tehát meg fognak szűnni. Ha év végéig fennmarad ez az intézkedés, akkor már 18%-ra ugorna ez az arány.

A láncon kívüli boltok egyötöde szűnne meg. Jellemzően ezek a falusi kisboltok, amelyek nem bírják a versenyt.

Mert hiába vannak helyben egyedül, de ha viszonylag gyorsan megközelíthető egy olyan város, ahol láncokba tartozó áruház van, akkor a vevők elvándorolnak oda, mert akkora az árkülönbség, amiért már megéri cipekedni, vagy összeállni, és akkor egy kocsival odamennek, bevásárolnak, visszajönnek, megosztoznak a költségeken. Tehát elég sok lehetőség van arra, hogy ezt kihasználják a falusi, még mozgásképes emberek.

Viszont azok számára, akik nem mozgásképesek, vagy nehezen mozognak, például idősek vagy súlyos betegséggel küzdenek, ez egy katasztrófa.

Ez az, amit nem ért a kormány, hogy minden intézkedésnek tovagyűrűző hatásai vannak. Ők mindig csak egy konkrét célt látnak, le akarják nyomni az élelmiszerinflációt. Tegyük hozzá, hogy a kereskedelmi láncok eddig megpróbáltak önmérsékletet gyakorolni, nem volt meg az az átárazás, ami a korábbi árstop idején megvolt. Most kiderült, hogy a kormány nem tartja a szavát, és meghosszabbítja az árrésstopot.

Csak azt tudom mondani, hogy készülünk a választásokra, az egész dolog semmi másról nem szól. Nincs gazdasági magyarázata.

Mivel nyugdíjat nem akar emelni a kormány, nem akar emelni szociális juttatásokat, a kereskedők árrésén keresztül ad támogatást bizonyos csoportoknak. Hiszen jön a választás jövő áprilisban, és győzni szeretnének. Úgy gondolják, ez egy jó lépés ahhoz, hogy a lakosság egy része úgy érezze, itt aztán a kormány mindent megtesz. Hozzátenném, én emlékszem rá, amikor 2023-ban a gazdasági miniszter elmondta, hogy már legyőztük az inflációt. Azért azt megkérdezném, hogy ha legyőztük, akkor miért van mégis velünk?

– Ha bezár a kis falusi boltok egy része, az nem a saját választóbázisukra üt vissza?

– Valószínűleg abban hisznek, hogy persze panaszkodnak a kereskedők, de majd túlélnek valahogy. Ellenben a szavazat az ott lesz, ha a kisnyugdíjas azt látja, hogy hú, ezt most tényleg meg tudtam venni 20 forinttal olcsóbban, vagy 100 forinttal olcsóbban. De ha valóban bezárnak ezek a boltok, ahogy jelezték, akkor még vissza is üthet mindez. Viszont ha meg nem zárnak be a boltok, akkor végül is az, hogy veszteségesek lettek, őket nem zavarja.

– Az árrésstop bevezetése után valóban csökkent az infláció, de ebben az üzemanyagárak csökkenése is benne van, nem?

– Meg a szolgáltatói árak csökkenése, mert kiment a bázisból a magas ár. Mindig március után szoktak árat emelni, miután kijött az előző évi KSH hivatalos adat, és utána aszerint emelik az árakat. Tudta mindenki, hogy március–áprilisban jönnek az átárazások, amikor a biztosítók, a bankok, a telekomszolgáltatók a már hivatalos adatra hivatkozva emelik az áraikat. Az pedig nyilvánvaló volt, hogy nem az év eleji 10%-os árindex lesz a mérvadó, hanem jó esetben 3 és 5% között lesz valahol az áremelkedés a szolgáltatásoknál.

– Ha a nagy láncok a hosszabbítás miatt végül elkezdik más termékek árát emelni, akkor ugorhat a többször módosított inflációs cél is. Ha pedig lenyelik az egészet, akkor meddig maradnak itt?

– Ez a kormány célja, hogy kiszorítsa őket, ezt tudjuk jól. 2014-ben meghirdették, hogy ki kell szorítani a láncokat. A kiskereskedelmi különadó semmi másról nem szól, mint hogy kiszorítani, veszteségessé tenni őket, majd bagóért megvenni a lánchoz tartozó, egyébként modernizált boltokat, és valamelyik NER-barátjuknak odaadni, hogy tessék, itt van, működtesse tovább. Persze nyilván hirtelen elvesznek azok az előnyök, amik addig megvoltak, de azért a területiség miatt a fogyasztók egy része megmarad. Tehát garantál neki egy nyereséget, mert ahogy a telekomcégeknél is, ahogy sikerült megvenni a Vodafont, hirtelen eltűnt a különadó, itt is ugyanez lenne.

Ahogy valamelyik nagyobb láncot sikerülne megvásárolnia a megfelelő érdekszférának, abban a pillanatban hirtelen megszűnne az adó.

Egyébként egy európai bírósági ítélet szerint az árstop ellentétes volt az uniós joggal, tehát kártérítést lehet kérni, és ezek a perek még most zajlanak a magyar bíróságokon, mert a magyar bíróság fogja megállapítani, hogy mennyi kár is érte a kereskedőket, és nagy valószínűséggel egyébként az árrésrendelet is ugyanebbe a problémába fog ütközni. Ebből következően valószínűleg itt is vaskos milliárdok fognak kirepülni a költségvetésből.

– Más termékek árainak emeléséről nem beszéltek eddig a boltláncok, arról viszont igen, hogy megszűnhetnek azok az akciók, amikre sokan építettek.

– Vagy olyanok lesznek, amik marginálisak. Például a kifli, ami alacsony árú, majd nem 130 forint lesz, hanem 80. Tehát ahol viszonylag kicsi a különbség, viszont becsalogathatja a nagyon árérzékeny fogyasztót. És azért ezt ne felejtsük el, ahogy a GKI egyik korábbi tanulmányában megjelent, hogy a kereskedelmi árak emelkedése alapvetően az élelmiszergyártóktól, meg a mezőgazdasági beszállítóktól függ. Ha ők emelik az áraikat, akkor a kereskedelem továbbhárítja. A kereskedő nem haszonélvezője ennek az áremelkedésnek, hanem kénytelen elszenvedni. Az egy másik kérdés, hogy létezik ennek egy ellenpólusa, az import. Azt mondják a kereskedők – és én hiszek nekik –, hogy a magyar élelmiszeripar relatíve drága, mert kicsi termelési kapacitással rendelkezik, és agyon van adóztatva, körülbelül 30–40%-kal drágábban kapja az áramot és a gázt, ebből következően nyilván nem is tud olcsón termelni. Ha ezek helyett importtermékeket hoznának be, akkor meg lehetne takarítani ennek a veszteségnek a jelentős részét, de az nem biztos, hogy kedvező a magyar gazdaság szempontjából, hiszen a magyar élelmiszeripar rövid távon tönkremegy, mert a cégek túlnyomó részének az exportbevétele marginális.

Tehát nemcsak a kisbolt mehet tönkre, hanem a magyar élelmiszeripar egy jelentős része is tönkremehet.

Mert a versenyben jelenleg a kiskereskedők azok, akik fenntartják őket, mert nem egy az egyben helyettesítik importtal, hanem az ő termékeik mellé behoznak kiegészítő jelleggel importtermékeket. De mi lesz akkor, ha már nem kiegészítő jelleggel hoznak be?

– Azzal nem számol a kormány, hogyan hat mindez a munkaerőpiacra? Tehát, hogy akár elbocsájtások is jöhetnek?

– Abban reménykednek, hogy a negatív hatások csak a választás után jelentkeznek.

– De önök is kimutatták, hogy már a nyáron sem fogják bírni a kisebb kereskedők.

– Így van. És nemcsak a magyar kiskereskedő esetében probléma ez. Ha ott kirúgják az embereket, onnantól kezdve nincs bérnyomás a kereskedelemben. Tehát nem kell bért emelni, mert van rögtön utánpótlás, hiszen a kisboltokból felszabaduló munkaerőnek valahol el kell helyezkednie. Tehát ez azt jelenti, hogy

a kormánynak az a várakozása sem fog teljesülni, hogy itt bruttó 10 százalék fölötti béremelkedések lesznek jövőre, és ebből a költségvetés halálra keresi magát.

Ez is összefügg azzal, hogy ha az élelmiszeriparban nehézségek vannak, akkor ott se nagyon lesz béremelés, ha a kereskedelemben nehézségek vannak, ott se lesz béremelés, és akkor ezek azért gyűrűznek tovább az egyéb ágazatokra is. Tehát ez nemzetgazdaságilag sem kifizetődő.

– Mennyire van összhangban a piacgazdasággal ez a fajta gazdaságpolitika?

– Ó, hát erre könnyű a válasz: semennyire. Ezek nem piackonform megoldások, ezek butaságok. Amikor az állam azt gondolja, hogy a saját adófizetőinek a terhére hoz intézkedéseket mindenféle kompenzáció nélkül, akkor ennek vannak nem várt következményei, vagy legalábbis nem szándékolt következményei, ilyen az infláció.

Lehet szorítgatni a préseket, lehet ilyen-olyan adókat bevezetni, csak ne csodálkozzunk, ha ezek előbb-utóbb megjelennek az árakban. Nincs ingyen ebéd.

Ha az állam komolyan gondolja, hogy inflációt akar csökkenteni, akkor miért emeli a tervezett infláció háromszorosával az autópályadíjat és mindenféle díjakat? Amikor saját magáról van szó, mint költségvetés, akkor természetes, hogy díjat emel, hiszen kell a bevétel, amikor viszont egy magánszereplő van, akkor tőle meg hoci. Ez így nem működik. Egyik oldalról maga az állam nyomja föl az inflációt a saját díjain keresztül, a másik oldalon meg azt hiszi, hogy a többiek majd nézik ezt, és lenyelik valamilyen nem létező nyereségük terhére.

– Hogyan lehetne ezeket a célokat piackonform módon elérni?

– Békén kell hagyni a gazdasági szereplőket. Vannak hosszú távú megoldások, például a túlkereslet csökkentése. Az infláció két okból nő: egyrészt vagy importáljuk, például az olajárakon keresztül – azzal nincs mit tenni, azt le kell nyelni. A másik lehetőség, amikor belső tényezők miatt emelkedik az infláció, például egy erőltetett béremelés miatt. Amikor a minimálbéreket 15–20 százalékkal emelte a kormány az elmúlt időszakban, annak nyilvánvalóan inflatorikus hatása volt, és nem azért, mert a minimálbéresek olyan nagyon sokat fogyasztanának, hanem azért, mert azok a költségek, amiket a minimálbéres foglalkoztatás jelent, jelentősen megemelkedtek, és minden olyan bér, ami a minimálbér fölött van, elkezdte ezt lekövetni. Tehát elkezd minden bér egy kicsit gyorsabban emelkedni, mint indokolt lenne.

Ha megnézzük a magyar termelékenység alakulását 2010 és 2023 között, akkor 18 százalékkal, tehát évi 1,2 százalékkal nőtt, miközben a bérszínvonal, még a reálbér is, évente 3% felett nőtt.

Ez azt jelenti, hogy egyre kevésbé bírják a magyar vállalkozók a béremelkedést, egyre kevésbé tudják kifizetni. És az a baj, hogy a hatékonyság egy idő után már nem javítható azzal, hogy elbocsátom a dolgozót.

– Mi az oka annak, hogy a termelékenység ilyen lassan növekszik?

– Maga a NER. A NER rendszere, ahol a közbeszerzéseket csak bizonyos cégek nyerhetik meg, amelyek messze túlárazottan vállalják a tevékenységet, magyarul erős a pazarlás. Náluk nem probléma, hogy kivitelezői munkaerőt találjanak, megemelik a bért, mert ott az állam a pazarláson keresztül kifizeti. De a többi versenyzőtől, akiknek nincsen ilyen zsíros piaca, elvándorol a munkaerő, ha nem emelik a béreket. Tehát megemelik a béreket, és abban a pillanatban romlik a termelékenységük.

Az alacsony termelékenység a rendszer jellegéből fakad, mivel az állam nem piacbarát, hanem kifejezetten piacellenes.

Az államosítások, a rengeteg szabályozás – például az építőanyag-iparnál még azt is meghatározták, hogy veszteséggel kellene eladni az építőanyagot Magyarországon – olyan nonszenszek, amelyeket nem is nagyon értenek a vállalkozók. Ezzel el lehet érni azt, hogy hátha eladja valamelyik baráti cégnek majd a Zalakerámia a gyárát, és akkor majd az ő üzemeltetni fogja, és majd az állami megrendelések révén még nyereséges is lehet, de nem biztos, hogy ez jó megoldás. És most látjuk, hogy a költségvetés bajban van, mert nem tudja ezt a rendszert így fenntartani, hogy ennyi túlárazott szerződést finanszírozzon, ezért marad egy szűk kör, amelyik továbbra is jól él az állami megrendelésekből, a többinek meg a piacon kéne megélniük, de ott meg nem tudnak megélni, mert nem ehhez szoktak. Már nem ömlik be a pénz, már nem az a kérdés, hogy melyik luxusautót vegyen meg holnap, hanem bizony neki kellene állni gazdálkodni – és nem gazdálkodtak eddig. Ez is látszik a gazdaság mutatóin, hogy az építőipar nem hasít. Hát persze, hogy nem hasít, mert nincs elég állami zsíros megrendelés, amiből hasítani lehetne.

– Mi volt az ősbűn, ami elkezdte eltéríteni a piacgazdaságtól az országot?

– A rezsicsökkentés, ahol azt mondták a cégeknek, hogy ezentúl te add 20 százalékkal olcsóbban az áramot, a gázt, vizet, stb. Ha veszteséged van, ám legyen veszteséged. Ennek az lett a következménye, hogy csak a víziközműben most már 2000 milliárd forint feletti összegben vannak elmaradt beruházások. Ez előbb-utóbb ráég az országra, mert sorra fognak törni a vezetékek, nem lesz pénz, amiből azokat meg lehessen csinálni. De ugyanez igaz a szennyvízvezetékekre is, és a villamosenergia-piac terén is alig van olyan beruházás, ami magát a hálózatot, tehát a meglévő kapacitásokat javítaná. És ugyanez igaz a csővezetékes rendszereket üzemeltetőkre: nem nagyon van pénz azok javítására, pótlására, stb., hiszen ahhoz mind beruházási forrás kellene, ahhoz meg nyereség – ami nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Farkas András: A környező országokban nem engedik a nyugdíjakat ilyen gyorsan leszakadni az átlagkeresetektől
Egyre nagyobb a különbség, ráadásul a százalékos emelés miatt a nyugdíjas társadalmon belül is egyre nő a szakadék - mondja a szakértő. A most bejelentett 30 ezres utalvány pedig töredéke a korábban áfa-visszatérítésként beígért évi 120-180 ezer Ft-nak.


30 ezer forintos utalványt jelentett be a nyugdíjasoknak Zsigó Róbert államtitkár. Az csak utólag derült ki, hogy a több címletben kiállított kuponok az ÁFA-visszatérítés helyett érkeznek. Bár Orbán Viktor néhány hónapja még arról beszélt, havi 10-15 ezer forintot jelenthet a nyugdíjasoknak a visszatérítés, kuponokban csak ennek töredékét fizetik ki.

Miért gondolhatta meg magát a kormány, és milyen segítségre lenne a nyugdíjasoknak leginkább szükségük? Farkas András nyugdíjszakértőt kérdeztük.

– Az áfa-visszatérítés helyett a nyugdíjasok végül 30 ezer forintos utalványt kapnak valamikor ősszel.

– Ez a 30 ezer forintos utalvány biztos örömet fog okozni a nyugdíjasoknak. Csak az a kérdés, hogy mikor kapják meg, mert ez a része eléggé ködös még, hogy valamikor ősszel. Másrészt nem igazán érthető, hogy miért kell ezt papíralapon, több címletben kinyomtatva odaadni a nyugdíjasoknak. Mindenesetre örüljünk annak, hogy legalább ez már valami konkrétum, sokkal konkrétabb, mint az áfa-visszatérítés volt. Szerintem szembesültek azzal, hogy a részleges áfa-visszatérítés személyenkénti visszaadása őrületes logisztikai feladvány lett volna, ami kivitelezhetetlen lett volna még idén. De azért ez az egyszeri 30 ezer forint nem olyan kiemelkedő összeg, hiszen ha belegondolunk, a miniszterelnök arról beszélt, hogy havi 10-15 ezer forint lehetne a maximuma az áfa-visszatérítésnek.

Ez éves szinten 120-180 ezer forint lehetne, ennek töredéke ez a 30 ezer forint.

Másfelől ezt meg lehetett volna oldani úgy, hogy hozzácsapják a következő havi nyugdíjhoz, mindenki plusz 30 ezer forinttal többet kap, és rábízzák a nyugdíjasokra, hogy költsék arra, amire nekik szükségük van. Hiszen lehet, hogy gyógyszerre kellene, vagy orvosi ellátásra a szegény nyugdíjasnak ez a pénz.

– Ez évente jelenthet 30 ezret, vagy csak egyszeri alkalom?

– Feltehetően a dolog logikája az, hogy a választás előtti évben adunk valami pluszt a nyugdíjasoknak, tehát ez mindenképpen egy egyszeri juttatás, nem fog beépülni a nyugdíjak összegébe.

– És emellett még lesz ősszel a visszamenőleges kiegészítő nyugdíjemelés, ami viszont beépül.

– Erre azért van szükség, mert januárban a nyugdíjakat csak 3,2 százalékkal emelték, mert akkor a kormányzat azt tervezte bele a költségvetési törvénybe, hogy ennyi lesz az éves infláció. Menet közben kiderült, hogy ennél biztos több lesz. A legutóbbi bejelentések szerint most már 4,5 százalékra számít a kormányzat. Az elemzői konszenzus ennél magasabb, de most vegyük a 4,5%-ot, ami azt jelenti, hogy a 4,5% és a 3,2%-os januári emelés különbözetével, vagyis 1,3%-kal visszamenőlegesen január 1-jéig meg kell emelni az összes nyugdíjat és nyugdíjszerű ellátást, amire biztosan sor kerül majd novemberben. Pedig a nyugdíjas szervezetek - egyébként megítélésem szerint nagyon megalapozottan és jogosan - azt szeretnék elérni, hogy

ha egyszer tudjuk, hogy 4,5% biztos lesz az infláció, és a pénzt erre 90 milliárd forint értékben félretette a kormányzat, akkor miért nem adják oda most a nyugdíjasoknak?

Miért kell várni novemberig erre a visszamenőleges emelésre? Oda lehetne adni júliusban is ezt a visszamenőleges nyugdíjemelést.

– Ez azt jelenti, hogy 11 hónap különbözetet kifizetnek novemberben, és decembertől már ennyivel magasabb lesz a nyugdíj?

– Ha a törvény előírását nézzük, akkor így van, de már a novemberi emelt összeggel érkezik. Azért adnak oda 11 havit egy összegben a január–október közötti 10 hónapra, mert februárban kifizették a 13. havi nyugdíjat is, és arra is odaadják. Így egyben ez 11 hónapnyi emelés, és még a novemberi. A decemberi nyugdíj már emelt összegben érkezik, aztán jövő januárban erre az emelt összegre jön majd a 2026. évi nyugdíjemelés mértéke.

– Nézzük azokat a dolgokat, amitől megmenekült ezzel a megoldással a gazdaság. Az adminisztrációtól, ami talán többe került volna, mint maga az áfa-visszatérítés. És ebben a konstrukcióban az őstermelők sem járhatnak rosszul, mert mivel végül is nem áfa-visszatérítés lesz, az utalványokat náluk is le tudják majd vásárolni a nyugdíjasok. Ez így van?

– Igen, kifejezetten hangsúlyozta az első közlés, hogy az őstermelőknél is beváltható utalványról van szó. Persze ez is plusz bürokráciát indukál majd. Még egyszer mondom, hogy sokkal egyszerűbb módokon is lehet a nyugdíjasokat plusz juttatásban részesíteni. Ez is sokféle pluszköltséggel járhat.

Ki kell nyomtatni ezt a rettenetes mennyiséget 2 millió 400 ezer jogosultnak, 10 féle címletben, mindenkinek 30 ezer forint értékben, ezt össze kell rendezni, borítékba tenni, majd ki kell küldeni postán a nyugdíjasoknak.

Ez óriási plusz feladat így is, noha sokkal egyszerűbb, mint a részleges áfa-visszatérítés eredeti koncepciója.

– Akkor miért ezt a formát választotta a kormány?

– Nyilvánvalóan köze van a jövő évi választásokhoz ennek az akciónak. A nyugdíjasok mindenképpen rászorulnak arra, hogy plusz juttatást kapjanak, mert a nyugdíjakra Magyarország az összes kommunikáció ellenére az Európai Unióban az egyik legkevesebbet költő ország.

Nálunk a 2 millió öregségi nyugdíjas ellátására a GDP-nek csak a 7,45 százalékát költjük, miközben az Európai Unió átlaga 10,9 százalék.

Tehát messze a legkevesebbet ráfordító országok között vagyunk, így hát belefér, hogy a nyugdíjasoknak kicsit javítsunk a pozícióján. Különösen, ha figyelembe vesszük azt, hogy a nyugdíjasok úgynevezett relatív jövedelmi pozíciója, amit a KSH is nagyon tisztességesen kimutat, minden évben folyamatosan csökken. Tavaly például több mint 6%-kal, és idén is körülbelül annyival fog csökkenni. Ez azt jelenti, hogy az aktív keresőkhöz képest a nyugdíjasok helyzete folyamatosan romlik.

– Tehát növekszik a szakadék közöttük. Ezt nyilván csak nyugdíjreformmal lehetne megoldani.

– Ez egyelőre lekerült a napirendről, de hát egyszer csak nem lehet majd megúszni, mert közelítünk azon helyzet felé, amikor valóban feszítő probléma lesz majd. A nyugdíjakat mindig ki lehet fizetni, tehát nem attól kell tartani, hogy összeomlik a rendszer, de hogy mennyi nyugdíjat tud kifizetni egy rendszer, az meg függ attól, hogy hogyan alakul a finanszírozás, hogyan alakul a demográfia, hogyan alakul a foglalkoztatási viszony, és mi a kormányzati prioritás, vajon a nyugdíjasok helyzetét szeretnénk-e javítani, vagy szinten akarják legalább tartani, vagy engedik, hogy továbbra is minden évben rosszabb legyen a helyzetük.

– A nyugdíjasoknak nincsen olyan érdekérvényesítő képessége, hogy ezen önmaguktól tudjanak változtatni.

– A nyugdíjasoknak nincs, de a politikai pártok napirendre tűzhetnék ezeket a kérdéseket, vagy maguk a nyugdíjasok is komolyabban vehetnék saját magukat. Például, ha mind a kétmillió öregségi nyugdíjas írna egy udvarias levelet a parlamenti képviselőjének, hogy követeli, hogy változtassák meg a nyugdíjrendszert, akkor 2 millió levél talán valami komolyabb hatást is kiválthatna.

Esetleg a nyugdíjasok teljesen békésen végigsétálhatnának a parlament előtt, ha nem is 2 millióan, de mondjuk 200 ezren,

akkor óriási erőt tudnának képviselni, akár egy tavaszi vagy nyári sétának is megfelel, egy kis kirándulás otthonról, de közben fölemelnék a táblát, hogy követeljük, hogy a nyugdíjrendszert változtassák meg úgy, hogy a nyugdíjasok helyzete érdemben javulhasson.

– Van valami akadálya annak egyébként, hogy a nyugdíjrendszert rendbe rakják? Más, hasonló gazdasági helyzetben lévő országok esetében is ugyanilyen rossz a nyugdíjasok helyzete?

– Két ország van alattunk, de ott van foglalkoztatói nyugdíjpillér, tehát valójában ők is inkább jobb helyzetben vannak. A románok tavaly beértek minket, a bolgárok már szerintem előttünk is vannak. Az összes környező államban komoly reformokra került sor az utóbbi néhány évben. Például megváltoztatták a nyugdíjemelés rendszerét úgy, hogy

nemcsak odaadják a nyugdíjasaiknak a teljes inflációt, mint nálunk, hanem ezen felül is emelnek, a reálkereset-növekedés meghatározott százalékával.

Például a lengyelek odaadják a reálkereset-növekedés 20%-át, a csehek 33%-át, de a szlovákok vagy a lettek odaadják az 50%-át. Tehát nem engedik leszakadni a nyugdíjakat ilyen gyorsan az átlagkeresetektől.

– És ettől ezek az illető országok nem mennek csődbe...

– Egyáltalán nem. Át kell priorizálni kicsit, hogy mire költenek.

– Mekkora költség lenne ez a magyar költségvetésben?

– Egy százalékpontnyi nyugdíjemelés most 60-64 milliárd forint között ingadozik. Tehát ha 1%-kal emelem a nyugdíjakat, vagy olyan intézkedést hozok, ami 1 százalékponttal megnöveli a nyugdíjasok helyzetét, az 64 milliárd forintba kerül. Ha 5 százalékponttal akarom emelni, akkor az körülbelül 300-320 milliárd forintba kerül, és így tovább.

– Mennyivel kellene emelni a nyugdíjakat, hogy azt mondjuk, hogy viszonylag normális helyzetbe hoztuk a nyugdíjasainkat a lehetőségeinkhez képest?

– Ezt azért nagyon nehéz megválaszolni, mert nem egységesen kellene emelni a nyugdíjakat.

Az egyik fő probléma pont az, hogy egy egységes százalékos mérték van meghatározva mindenkinek, a 80 ezer forintos nyugdíjasnak is, meg a 3 millió forintosnak is.

Például eddig 3,2%-kal emelték meg a nyugdíját januárban, és micsoda óriási különbséget jelent ez a két végletnél összegben! Egy okos reformnál először is megnézik, hogy nem kell-e külön emelni a nagyon leszakadt nyugdíjakat nagyobb mértékben vagy más módon, mint a magasabb nyugdíjakat, és azt is meg kell nézni, hogy a régebben megállapított nyugdíjak mennyit érnek most. Egy 2006-ban megállapított nyugdíj gyakorlatilag a töredékét éri egy 2025-ben megállapítandó nyugdíjnak.

– Azaz egymáshoz képest is ki kellene egyenlíteni a nyugdíjakat?

– Így van, mert a nyugdíjas társadalom magán belül is szakad szét, és ráadásul az összes nyugdíjas leszakad az aktívaktól. Tehát ez egy komplex probléma, amit ezzel a nyugdíjemelési reformmal megnyugtatóan lehetne kezelni. És még nem is az egész rendszer reformjáról beszélek, kizárólag a nyugdíjemelés reformjáról.

– Néhány százmilliárd forintból már látványos változást lehetne elérni?

– Biztos vagyok benne, ha a nyugdíjasok érdekeit valóban szem előtt tartja a kormányzat, akkor talál erre forrást. Mint ahogy talált forrást a 13. havi nyugdíjra is, amikor kellett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Török Gábor szerint Magyar Péter egyetlen posztja megmutatja, mi változott a politikában
A politikai elemző állítása szerint érdemes megfigyelni, milyen gyorsan alakul át egy-egy politikai üzenet. Szerinte ma már elég húsz perc, és jön az „átkeretezés”.
Karkó Ádám - szmo.hu
2025. május 30.



Török Gábor politikai elemző pénteken reggel Facebook-oldalán tett közzé egy rövid bejegyzést, amelyben összehasonlította Orbán Viktor és Magyar Péter egy-egy posztját, amihez kommentként annyit írt:

„Amikor arról beszélünk, hogy mi változott meg a nyilvánosságban, akkor érdemes megnézni ezt a két posztot. Húsz perces reakcióidővel érkezik az »átkeretezés«. A hagyományos mosópor a politikában (ha van potens ellenfél) visszalő, ahogy egy kollégám mondogatta ezt régebben.”

A magyar miniszterelnök az alábbi posztot tette közzé péntek délelőtt közösségi média oldalán: „Böhöm nagy autók, nem túl bizalomgerjesztő alakok. Ha Ukrajna az EU tagja lenne, az ukrán bűnbandák akadálytalanul beszivárognának Magyarországra. Ezt meg kell akadályozni! Aki még nem tette, töltse ki a VOKS2025-öt.”

Nem sokkal később pedig Magyar Péter ekképpen reagált:

„Hallom, Orbán Viktor ma azt mesélte a reggeli szeánszon, hogy böhöm nagy, drága autós ukrán csalók becsapják a magyar embereket és kifosztják a bankjainkat. Lehet, hogy Matolcsy György is ukrán kém? Mekkora csalódás lehet ez Orbán Viktornak, hogy kiderül az egyik legjobb barátjáról, hogy ukrán kém és 650 milliárdot pakolt ki a többi haverjával a Nemzeti Bankból!

A böhöm nagy, drága autóknál vajon Tiborcz, Mészáros, Balásy Gyula, vagy a saját kocsijára gondolt? Ezek az ukránok már mindenhol ott vannak... Csak nehogy kitúrják a ruszkikat a hatvanpusztai spájzból.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
A kormány gyámság alá vonhatja Budapestet - törvénymódosítások sora készítette elő a fordulatot
Költségvetési biztost és csődbiztost is kinevezhetnek. A 27 ezer fővárosi dolgozó egészségügyi ellátása viszont az adószakértő szerint nem kerül veszélybe attól, hogy az önkormányzat nem fizeti utánuk a járulékokat, ahogy azt Karácsony Gergely kilátásba helyezte.


Vészforgatókönveket készít a főváros, jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester csütörtöki sajtótájékoztatóján, miután a Magyar Államkincstár szerinte „törvénytelenül emelt le Budapest folyószámlájáról több mint 10 milliárd forintot”.

Ez része annak a 89 milliárd forintnak, aminek a befizetését idén Budapest számára szociális hozzájárulásként előírták.

Csakhogy a főváros vitatja ennek az összegnek a jogosságát, és a nagy részét emiatt nem is tervezték be az idei költségvetésbe. Egészen pontosan csak 39 milliárddal számoltak, mert ekkora támogatást kap különböző jogcímeken a főváros. Így tudták nullszaldósra kihozni a költségvetést, amit szabályként korábban szintén a kormány írt elő.

Karácsonyék szerint semmi bizonyíték nincs rá, hogy a szolidaritási hozzájárulás címszóval beszedett pénzt valóban a rászoruló önkormányzatok kapják, miközben az iparűzési adóhoz viszonyított mértéke folymatosan növekszik, és mára már eléri Budapest iparűzési adóbevételének 30 százalékát. Pedig Tarlós István idején még csak 5 milliárd befozetését írták elő.

Az idei 89 milliárdból 25 milliárdot már húsvét előtt levont az Államkincstár, a levonás újabb részlete ellen azonban a főváros azonnali jogvédelmet kértek a hét elején a bíróságtól. A kincstár ennek ellenére lépett, amit egyébként már 2023-ban is ugyanígy megtett. Nagy Márton gazdasági miniszter később azt írta egy posztban, hogy inkasszó esetén nem lehet azonnali jogvédelmet kérni. A Fidesz szerint pedig Karácsony Gergely, a Tisza Párt, a DK és Vitézy koalíciójának „közös felelőssége Budapest csődje.”

A főpolgármester rendkívüli sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy az inkasszó miatt szeptemberig felfüggesztik a beruházási számlák kifizetését, ami miatt csúszhatnak a beruházások, és nem teljesítik három nagy fővárosi cég 9 milliárdos kifizetési igényét, így a BKK, a Budapesti Közművek és a közvilágításért felelős BDK egyelőre nem jut pénzhez.

Veszélybe kerülhet a tömegközlekedés is, ezért a BKK-t válsághelyzeti terv elkészítére utasították.

Karácsony Gergely szerint ebben a helyzetben az a legfontosabb, hogy a 27 ezer fővárosi dolgozó megkapja a fizetését. A következő hetekben az lesz a cél, hogy az ő nettó bérüket mindenképpen ki tudják fizetni, és ha megnyerik a pereket, ki fogják fizetni a fizetések utáni járulékokat is.

Vadász Iván adószakértő azt mondta a Szeretlek Magyarországnak, hogy a járulékok befizetésének elmaradása nem jelenti azt, hogy a 27 ezer dolgozó egészségügyi ellátása veszélybe kerülne.

„Ha a munkáltató az úgynevezett 08-as nyomtatványon folyamatosan bejelenti, csak nem fizeti a járulékot, attól a dolgozó biztosított marad, és nem fog jelezni a TAJ-kártyája a rendelőben.”

Vadász Iván szerint ugyanis nem attól él valaki biztosítotti jogviszonya, hogy fizetnek utána, hanem attól, hogy bejelentett munkaviszonyban áll, „még akkor is, ha a befizetés nem történik meg.”

Kiss Ambrus főigazgató a Telexnek már szerdán arról beszélt, hogyha az inkasszót érvényesitik, Budapest számláin nem marad pénz, miközben az iparűzési adóbevételek csak ősszel érkeznek. „A cégeink nem tudnak közüzemi számlákat és járulékokat fizetni, majd a végén nyilván a bérfizetésekre sem marad” – mondta a főigazgató.

Így viszont könnyen előállhat az a helyzet, hogy a kormány gyakorlatilag gyámság alá vonja Budapestet.

Egy május 12-én kihirdetett jogszabálymódosítás alapján ugyanis júliustól a Magyar Államkincstár elnöke költségvetési biztost nevezhet ki bármelyik önkormányzathoz, amennyiben „súlyos, romló pénzügyi, gazdasági helyzetet” tapasztal. Az önkormányzat „köteles tűrni” a költségvetési biztos intézkedéseit. Hogy pontosan mire lesz jogköre, azt a kormány rendeletben határozhatja meg. Ami biztos, hogy kormányhivatali és számvevőszéki eljárást kezdeményezhet, szakértőket bízhat meg, és kezdeményezheti csődbiztos kijelölését is az adott településre.

Ugyancsak önkormányzati csődbiztos kinevezéséhez vezethet, ha úgynevezett adósságrendezési eljárás indul, mert a település 60 napon túl sem tudja kifizetni a jogos követeléseket.

A szintén nemrég újraírt szabályozás alapján az önkormányzati csődbiztosnak óriási hatalma van.

A 2023-ban elfogadott módosítás szerint önkormányzat vagyonával kapcsolatos valamennyi iratba betekinthet, tanácskozási joggal részt vehet a képviselőtestület és a bizottságok nyilvános és zárt ülésein, bevonhatja az adósságrendezésbe - vagyis odaadhatja a hitelezőknek - a feladatok ellátásához nem szükséges önkormányzati vagyonelemeket, és valamennyi kifizetést csak az ő ellenjegyzésével teljesíthetik.

Ugyanakkor a főpolgármester és a közgyűlés felügyeletének komoly kockázatai is vannak. A főváros fizetésképtelensége esetén a bankok felmondhatják a korábbi hiteleiket, így veszélybe kerülhet Budapest folyószámlahitele, a 3-as metró felújítására felvett hitel és az Európai Beruházási Banktól felvett hitel is, ami még nagyobb pénzügyi prolémákhoz vezethet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Ha elvisznek bilincsben, úgy járok el, mint Kossuth Lajos
A Tisza Párt elnöke szerint a kormányoldalon Lázár János neve is felmerült egy esetleges vezetőváltás kapcsán. Magyar úgy gondolja, már a kormánypárton belül is új utakban gondolkodnak.


Magyar Péter szerint a Fidesz támogatottsága 2 millió szavazó alá csökkent, és a párt belső felmérései is ezt mutatják. A Tisza Párt elnöke azt mondta, ilyen alacsony támogatottságra 2002 óta nem volt példa, jelenleg pedig állítása szerint 10 százalékos előnyben vannak a kormánypárttal szemben.

A politikus a Telex műsorában beszélt arról is, hogy életbe lépett az a törvény, amely szerint az EP-képviselőknek Magyarországon is vagyonnyilatkozatot kell tenniük. Úgy véli, ezt a lépést is annak a jeleként kell értelmezni, hogy a kormány „lefelé menő pályán” van, és „nem tud megállni”. Szerinte a jelenlegi törvényjavaslatok és a politikai hangulatkeltés is azt mutatják, hogy a kormány és Orbán Viktor elvesztette a társadalmi támogatottságát.

Magyar úgy látja, hogy a békés, emberséges Magyarország áll szemben egy gyűlöletkeltő, lefelé süllyedő hatalommal.

Állítása szerint a vagyonnyilatkozati szabályozás csak színház, mert a kormánypárti politikusok nyilatkozataiban gyakran hibák vannak, vagy megmagyarázhatatlan vagyongyarapodás olvasható ki belőlük. Példaként említette Lázár János vagyonosodását, amiről azt mondta: „ha a NAV megvizsgálna, akkor ott elég súlyos megállapítások lennének, és lesznek is”.

Elmondta, hogy a törvény szerinte ellene irányul, de ennek ellenére a legjobb tudása szerint ki fogja tölteni és leadja a bevallását. Hozzátette: ha Orbán Viktor is így tesz, ő nyilvánosságra hozza a szülei és testvérei vagyonát is, mert szerinte nincs mit titkolniuk.

A kérdésre, hogy készülnek-e arra, hogy akár bilincsben is elviszik, Magyar azt válaszolta: „úgy fogok eljárni, mint Kossuth Lajos, aki megtanult jól angolul”. Azt mondta, a börtönben a rendelkezésére álló időt nyelvtanulásra használná.

A műsorban arról is beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor elveszítette a kapcsolatát a valósággal. Szerinte egyes tanácsadók próbálják visszatartani a miniszterelnököt az olyan lépésektől, amelyekből már nem lehet visszafordulni.

Magyar Péter elmondta azt is, hogy

a Tisza Párt a tervek szerint a nyár végén bemutatja a képviselőjelölt-jelöltjeit mind a 106 egyéni választókerületben.

Olyan embereket keresnek, akik kiállnak az igazukért és a választókért, még akkor is, ha ez vitákat okoz a frakción belül. Úgy látja, hogy ha egy pártban nincs helye az ellentmondásnak, az kontraszelekcióhoz vezet, és szerinte ennek a következményei a Fidesz esetében is láthatók.

A Tisza Párt elnöke szerint a kormánypárton belül olyan folyamatok is elindultak, amelyek alapján elképzelhető, hogy Lázár János vezetésével indulnak majd a választáson, mivel – ahogy fogalmazott – „Orbán nem megy vesztes csatába”.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk