KULT
A Rovatból

Hallássérülteknek és siketeknek zenéltek egy interaktív koncerten – interjú Hámori Mátéval, az Óbudai Danubia Zenekar vezetőjével

Az ismert karmester arról is mesélt, milyen élményt adhat a siketeknek egy koncert, a vírushelyzet hatásáról, és hogy miért van nehéz helyzetben az iparág.

Link másolása

Nem mindennapi vállalkozásba kezdett Hámori Máté és az Óbudai Danubia Zenekar: siketeknek szerveznek koncerteket. Az első furcsán hangzó kezdeményezésről, a Beethoven-projektről beszélgettünk.

- Beethoven-év van. Adja magát a kérdés, mi volt előbb: a Beethoven-évhez kerestek valami jó témát, vagy volt egy régi ötlet, ami a Beethoven-évvel végre aktualitást kapott?

- Először volt a Beethoven-év, amelynek kapcsán készítettünk egy háromrészes, beszélgetős portrésorozatot. Ennek kapcsán a feleségemnek jutott eszébe a Beethoven-projekt alapötlete.

Az Óbudai Danubia Zenekar küldetésének tekinti, hogy eljuttassa a zenét olyan emberekhez, akikhez amúgy nem jutna el. Ezért megkerestem egy céget, és megkérdeztem, hogy áll most a tudomány, lehetséges-e hallássérülteknek és siketeknek valahogy érzékelni a zenét.

Elindult egy párbeszéd, ennek a végén született meg a Beethoven-projekt, aminek több ága-boga van. Az egyik ez, hogy a hallássérülteket és siketeket meghívtuk egy interaktív koncertre, ahol különböző segédeszközökkel próbáltuk közelebb vinni hozzájuk a zenét.

Ugyanakkor a hallóknak is fel akartuk hívni a figyelmét arra, hogy a hallásra vigyázni kell,

ugyanis nagyon sokan vesztik el a hallásukat, vagy legalábbis romlik el a hallásuk az életformájuk miatt.

- Egyébként ahhoz, hogy valaki élvezni tudja a zenét, szükséges valamilyen szintű zenei hallás?

- Nagyon érdekes kérdés, hogy mire van szükség, és a Beethoven-projekt erre adott egyfajta választ. Amikor siket gyerekek és felnőttek ültek be a zenekarba, megérintették a hangszereket – nagybőgőt, trombitát, üstdobot –, és figyelték az arcokat. Az esemény hangulatából és a visszajelzéseikből az jött le, hogy ez óriási élmény volt számukra még úgy is, hogy semmit nem hallottak. Valamennyire a rezgéseket érzékelni tudták, de nem ez volt a lényeg, hanem, hogy a közösségi élménybe be tudtak csatlakozni.

Van olyan idős hölgy, aki már másodszor jött el ilyen koncertre, és azt mondta, hogy őt a Beethoven-projekt hozta vissza az életbe. Korábban hallott, idős korára azonban teljesen megsüketült egy betegség miatt. Nagyon fontos volt az életében a zene, és azt hitte, hogy ő ebből már örökre kimarad.

Ez nyilván szélsőséges példa, de azt mutatja, hogy a zene sokkal több szinten működik. A zenei élménynek, a zenei hatásnak csupán egy része a hang.

A halló közönségnek tartottunk egy kis hallásvizsgálatot. Egy tesztet kellett kitölteniük, hogy a zenerészletek közt mennyire érzékelik a különbséget. Pontosan azt volt hivatott vizsgálni, hogy mennyire jó a zenei hallásuk, kiszűrik-e, ha egy-egy hangszer nem játszik, ha egy dallam kimarad.

Az eredmény elég megdöbbentő volt, mivel 13% körülire jött ki azoknak az aránya, akik a halló közönségből valamilyen mértékű hallásvesztéssel élnek.

Kicsit messze kanyarodtam, de a válasz a kérdésére az, hogy a zenét lehet élvezni a hallásképesség majdnem minden szintjén, tehát zenei hallás sem szükséges hozzá.

- A hallássérültek, siketek hogyan gondolkodnak a zenéről? Hiszen ha nem is tudnak zenét hallgatni, nyilván találkoztak azzal, hogy létezik ez a zene nevű valami.

- Egyáltalán nem olyan idegen tőlük. A kimondottan siketeket és hallássérülteket oktató iskolákban is tanulnak a zenéről és a hangszerekről. Sőt! Mint tudjuk, náluk a beszéd is sokszor problémát okoz, és a beszédterápiában az éneklésnek nagyon fontos szerepe lehet, mert az éneklés az út a beszédhez.

Azt tapasztaltuk a projekt kapcsán, hogy nagyon nagy volt az érdeklődés, mert egy érzékeny, de számukra nagyon is fókuszban lévő témára tapintottunk rá. Már az a tudat, hogy ők eljöhettek egy koncertre, sokaknak ad egyfajta pluszt. Pontosan Beethoven sorsán láthatjuk, hogy a siketség nagyon magába zárja az embert. Egy ilyen fajta közösségi élmény ezért nagy hatással lehet rájuk.

- Pontosan hogyan valósulhat meg a halláskárosultak zeneélménye?

- Regisztrációhoz kötöttük az egyébként ingyenes részvételt, és rákérdeztünk minden fontos adatra. A hallássérülés mértékére, jellegére, milyen eszközöket használ. Volt egy szuper hallókészülékünk, aki igényelte, kipróbálhatta. Így névre lebontva tudtuk, kinél mire számítsunk.

Voltak lufik. Ez viccesnek tűnhet, de a lufi nagyon érzékenyen viszi tovább a rezgéseket. Illetve, ami még nagyon jól működött, hogy aki akart, beülhetett a zenekarba.

A zenének egy olyan dimenziója nyílt meg, ami a hangokon túl van.

Ha valaki néz egy koncertfelvételt, és leveszi a hangot, akkor is látja, hogy egy zenekarban ül 80 ember, akiket összeköt egy láthatatlan szál. A feszült pillanatokat, az oldott pillanatokat egyszerre élik meg, szavak nélkül. Ha valaki ott ül a teremben, akkor ezt a fajta elektromosságot érzi.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET: