Az új Szellemirtók-film nem olyan rossz, mint a híre, de azért ennél többet vártunk tőle
1984. június 7-én tartották a Szellemirtók premiervetítését a kaliforniai Westwoodban, vagyis Ivan Reitman filmje épp idén ünnepli a 40. évfordulóját. Talán nem is véletlen, hogy most került mozikba a franchise 5. darabja, A borzongás birodalma.
A Szellemirtók anno egyébként hatalmasat ment világszerte, az Egyesült Államokban például 229 millió dollárt szedett össze, s ezzel az év második legnézettebb filmje lett a Beverly Hills-i zsaru mögött. Egy ilyen siker után az is furcsa volt, hogy csak öt évvel később, 1989-ben érkezett meg a folytatás, a Szellemirtók 2, amely minden szempontból alulmaradt az elsővel szemben, vagyis nem kapott olyan jó kritikákat, és kb. feleannyi pénzt termelt az USA mozikasszáiban. Ám azért így is tele volt emlékezetes és azóta is kultikusnak számító jelenetekkel és karakterekkel (pl. a Szabadság-szobor megsétáltatása, a nyálka, Dr. Jánosz Poha vagy Vigo, a Kárpátok ostora, Moldávia bánata festménye), illetve azért így is termelt világszerte 215 millió dollárt, szóval bukásról szó sem volt.
Ezt pedig 2021-ben végül meg is kapták, amikor az első két film rendezője, Ivan Reitman fia, Jason Reitman (Köszönjük, hogy rágyújtott, Juno, Egek ura, Pszichoszingli) átvette apja örökségét, és ezt a címet is adta a negyedik menetnek. A Szellemirtók – Az örökség már egy jobban sikerült folytatás lett, amelyben új főszereplőket vezettek fel, előhívták a régi bandát is cameózni (Bill Murray, Dan Aykroyd, Ernie Hudson, Sigourney Weaver, Annie Potts), lenyomtak egy megható tisztelgést az Egon Spenglert alakító és az első két film forgatókönyvében is jelentősen közreműködő, 2014-ben elhunyt Harold Ramis előtt, illetve erősen megidézték az első rész történetét és gonosztevőjét. Ez utóbbi egyébként sokaknak nem tetszett.
No, nekik szól az új film, A borzongás birodalma, amelyben, noha visszakerült a cselekmény a legutóbbi kisvárosi kitérő után New Yorkba, és nagy szerepet kap a szellemirtók főhadiszállása, az egykori tűzoltóság épülete, ám mind a történet, mind a fenyegetés vadonatúj. Ezúttal tehát hiába keressük Gozert, Zuult, Vigót vagy a többieket, bár az igaz, hogy az előző film kabalafigurái, a mini habcsókemberkék most sem hiányozhattak. Sajnos.
A sztori szerint ugyanis az utóbbi 35 év alatt sikeres és gazdag üzletemberré vált Winston Zeddemore (Ernie Hudson) megszerezte egykori bázisukat az új szelleműzőknek, vagyis Egon Spengler leszármazottainak: a lányának, Callie-nek (Carrie Coon), az unokáinak, Trevornak (Finn Wolfhard) és Phoebe-nek (Mckenna Grace), illetve Carrie pasijának, a tudós Gary Groobersonnak (Paul Rudd). Működik is az új vállalkozás, szorgosan szedegetik össze a szellemeket városszerte, sőt, fejlesztik is az űzési technikákat Winston új központja segítségével, ám felbukkan egy titokzatos bronzgömb, amely egy óriási veszedelmet tart fogva. Természetesen a fagyos fenyegetés kiszabadul, hogy örök jégkorszakot hozzon New Yorkra, majd a világra, ám ehhez még az új és a régi szellemirtóknak is lesz egy-két szava.
A legfőbb szereplő azonban Az örökséghez hasonlóan most is a tudóspalánta Phoebe Spengler, akit kiskorúsága miatt nem hagynak szellemeket irtani, és aki összehaverkodik egy szellemlánnyal, sőt, talán az átmeneti szellemlét titkára is rájött…
A Phoebe-t játszó Mckenna Grace egyébként A borzongás birodalma legfőbb erénye, aki kiváló, egyben egészen drámai alakítást mutat be az érzéseivel, tehetségével és bizonytalanságaival küszködő tinédzserként. A többiek inkább csak hozzák azt, amit elvárhatunk tőlük, és hát nincsenek is kevesen, ennyi szereplőt – visszatér még Az örökségből Podcast (Logan Kim) és Lucky (Celeste O’Connor) is, új versenyzőként pedig itt van a Garraka gömbjét prezentáló, kisstílű Nadeem (Kumail Nanjiani szállítja a legjobb poénokat), a technikus Lars (James Acaster) vagy a szellemlány Melody (Emily Alyn Lind) – pedig nem egyszerű egyszerre mozgatni, bár az alkotók igyekeztek mindegyiküket ellátni valamilyen nagyobb pillanattal. Majdem össze is jött.
Jason Reitman egyébként nem vállalta a folytatás dirigálását is, ezúttal megmaradt producernek és társ-forgatókönyvírónak (apja, Ivan Reitman Az örökség óta elhunyt, 2022 februárjában, így az ő emlékének ajánlották A borzongás birodalmát), így Gil Kenan ugrott be a helyére, aki amúgy Az örökség társírója volt, és olyan filmeket rendezett eddig, mint a 2006-os animációs Rém rom, a 2008-as Szikraváros, a 2015-ös Poltergeist – Kopogó szellem-remake és a 2021-es A fiú, akit Karácsonynak hívnak.
Ettől függetlenül (vagy épp ezért) A borzongás birodalma inkább olyan, mintha egy közbevetett kalandocska lenne két hivatalos epizód között, vagyis nem haladunk túl sokat előre a dolgok alakulásában, egyszerűen csak megnézhetjük, hogyan veszik át a stafétát immár hivatalosan az új szellemirtók a régiektől.
Hiszen látványosak az akciók, Phoebe karaktere izgalmas, sok a rajongói szívet megdobogtató fan service, illetve láthatunk egy új eredetsztorit egy új, minden eddiginél erősebb gonosz számára, aki nem mellesleg elég menő designt is kapott.
Az azonban bizonyos, hogy ha lesz még új epizód, ennél már jóval többre lesz szükség ahhoz, hogy továbbra is életben maradjon a franchise.