KULT
A Rovatból

Az új magyar kasszasikerben négy nő fut maratont egy hamvakkal teli urnával – A Futni mentem az év legjobb hazai vígjátéka

Egy remek remake, avagy a Valami Amerika-filmek, a Kincsem és a Toxikoma rendezője független színekben szól a szívünkhöz, és dolgoztatja meg a rekeszizmainkat.


Herendi Gábor joggal mondható az utóbbi 35 év legnagyobb magyar kasszasikergyárosának, hiszen a rendszerváltás óta 10 legsikeresebb, vagyis legtöbb nézőt vonzó magyar film közül (az első persze továbbra is az 1997-es A miniszter félrelép 662 ezer nézővel) négyet: Valami Amerika (529 ezer néző), Magyar vándor (456 ezer néző), Kincsem (456 ezer néző), Valami Amerika 2 (448 ezer néző) ő rendezett, a tizenegyedik pedig jelenleg a Valami Amerika 3 (372 ezer néző), vagyis már az ötödik filmje a listában.

Az eddigi hét rendezése közül mind elérte a minimum százezres nézőszámot itthon, ami nagy szó, tekintve, hogy a magyar filmekre a közönség valóban csak akkor kap rá, ha nagyon magáénak érzi a sztoriját, a humorát vagy a szellemiségét.

A nyitóhétvége adatai alapján pedig úgy tűnik, hogy Herendi nyolcadik filmje, a Futni mentem sem rondít bele a sormintába, hiszen a moziforgalmazása első négy napján országszerte 63 ezren nézték meg, vagyis könnyen lehet, hogy már e héten átugorja a 100 ezres álomhatárt.

A Futni mentem kapcsán ráadásul azért is óriási kunszt ez, mert egyetlen forint állami támogatás nincs a költségvetésében, teljes mértékben független forrásokból állt össze a büdzsé, egy tisztán műfaji, avagy közönségfilm esetében pedig, amely általában ismert színészekkel, változatos külső és belső helyszínekkel, valamint megkapó vizualitással operál, a visszafogott anyagi lehetőségek igencsak megnehezítik az alkotók dolgát.

Herendi azonban így is képes volt kisujjból összedobni egy kifejezetten szórakoztató vígjátékot, ráadásul a pályája során először remake-et készített.

A Futni mentem ugyanis egy 2019-es cseh film, a Nők, ha futnak magyar újragondolása. Vagyis az alapsztori, miszerint egy háromgyermekes édesanya a férje halála után elhatározza, hogy teljesíti annak utolsó kívánságát, és a felnőtt lányaival váltóban lefutja a maratont, eredetileg Martin Horský fejéből pattant ki (ő írta és rendezte a cseh alapot), amit Divinyi Réka és Miklya Anna forgatókönyvírók igazítottak át a magyar miliőbe.

Persze a remake sem egyszerű műfaj, ha nem csupán az eredeti hű lekoppintása a célunk, Herendi, Divinyi és Miklya azonban szerencsére kitűnően vették a feladatot (Divinyi már a 2018-as BÚÉK-kal is bizonyította, hogy érti és érzi ezt a zsánert). Remek karakterekkel, sziporkázó dialógokkal és vicces szitukkal tömték tele a szkriptet, Herendi pedig van olyan rutinos közönségfilmes, hogy mindebből pergő, jó dramaturgiai érzékkel megáldott, könnyed, jóleső és bájosan naiv mozgóképet kanyarítson.

Apropó karakterek, a maratoni futásra készülő anya és lánya története számos szereplőt mozgat.

Hiszen a terv apró problémája, hogy egyik nő sincs fizikálisan és mentálisan felkészülve a futásra, így a kitűzött, és lehetetlennek tűnő cél rajtuk kívül a rokonokat és a barátokat is váratlanul éri.

Ott van például a legidősebb lány, Dorina (Tenki Réka), aki a szülei gyakori távollétében gyakorlatilag egymaga felnevelte a húgait, mára pedig egy szingli, gyermektelen, törtető ügyvédnő lett belőle egy menő cégnél. A szintén gyakorta egyedül lévő szomszéd kislány, Panni (Tóth Rozi) aztán újra előhozza belőle a gondoskodó nőt, ráadásul a rendőrfőnök apuka (Csányi Sándor) sem hagyja hidegen.

Aztán ott a középső lány, a kétgyerekes, gyerekkönyvíró és illusztrátor Kata (Lovas Rozi), aki egy kissé belesüppedt a családot kiszolgáló háziasszony szerepébe, ráadásul a párja és két fiának apja, Viktor (Bányai Kelemen Barna), akivel a gimi óta együtt vannak, nem hajlandó őt elvenni, mivel nem hisz a házasságban.

A legkisebb a három lány közül pedig Emma (Trill Beatrix), a család vadóca, aki gyakran vált melót, és falja a borzalmasabbnál borzalmasabb pasikat, jelenleg például a nős főnökének (Schmied Zoltán) a szeretője. Belibben azonban a képbe az anyjuk, Vera (Udvaros Dorottya) által felbérelt futóedző, Máté (Ember Márk), aki a kezdeti ellenszenv ellenére talán kirobbanthatja őt a sehová sem tartó életvitelből.

Nem mellesleg a lányok nem szívesen vágnának bele a futásba az apjuk (Csuja Imre) emlékére, mivel bennük van továbbra is a tüske, amiért anno gyakran egyedül hagyta őket azért, hogy világot lásson, kalandozzon, az anyjuk pedig vele tartott, nehogy elveszítse őt.

Szóval a fentiekben látható, hogy vannak bőven karakterek, sorsok, viszonyok, elfojtások, örömök, bánatok és feszültségek a családon belül is, Herendiék mégsem egy drámát kanyarítottak mindebből, hanem egy könnyen befogadható, mégis tartalmas komédiát.

Ne feltétlenül egy hangosan, sírva röhögős poéncunamira számítsunk (persze azért a nevetés garantált), hanem az arcunkon végig széles mosolyt tartó képsorokra, ami itt-ott akár észrevétlenül meg is tud majd hatni.

Az pedig, hogy mindez végül utat talált a széles közönséghez így, független színekben, a szintén (csak másképp) kiváló Fekete ponthoz hasonlóan, valóságos csoda.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Botrány: váratlanul kirúgták a Magyar Földrajzi Múzeum nemzetközi hírű professzorát
Azonnali hatállyal eltávolították az ország egyetlen földrajzi múzeumának alapítótagját Érden. A 68 éves professzor és a média sem kapott választ arra, miért született meg a döntés.


Furcsa körülmények között távolították el a Magyar Földrajzi Múzeumból azt a nemzetközi hírű földrajz professzort, Érd díszpolgárát, aki negyven éven át volt a vezetője az intézménynek.

Dr. Kubassek Jánost, a múzeum címzetes igazgatóját január 10-én távolította el Fekete Mácsai Anetta igazgatónő az intézményből. Pallag Zoltán igazgatóhelyettes, aki január 1. óta tölti be ezt a tisztséget, földrajz szakos diploma és tudományos fokozat nélkül, határozottan kérte, hogy a professzor azonnal hagyja el az irodáját és adja le a kulcsot. A helyi képviselő-testület az igazgatóváltáskor címzetes igazgatói és tudományos tanácsadói címmel ismerte el Kubassek János munkáját, a település díszpolgárát meglepte a döntés.

„Nem indokolta meg az igazgatónő, csak közölte velem, a jövőben nincs számomra egy talpalatnyi hely sem a múzeumban.

A koromra, a 68 évemre sem hivatkozhatnak, hiszen számos múzeumban, egyetemen – sőt minisztériumokban és a diplomáciai testületben egyaránt – 70-75 éves életkorukig dolgozhatnak kollégák. Még nem érzem magam munkaképtelennek. Ráadásul Csőzik László polgármester úr nyilvánosan többször kifejezte, hogy nagyra értékeli munkámat s továbbra is igényt tart rá” – mondta a professzor a Blikknek.

Kubassek János hozzátette: a hirtelen jött döntés megfosztotta mindattól, ami élete értelme volt, mert ezentúl nem juthat hozzá az általa felkutatott és megszerzett felbecsülhetetlen értékű Cholnoky Jenő, Germanus Gyula hagyatékokhoz, a Kelet-Afrikából, Londonból, Argentínából vagy Amerikából hazahozott Sáska László dokumentumokhoz vagy a Teleki Pál-térképekhez sem.

A múzeum vezetése egyelőre nem válaszolt arra a kérdésre, miért rúgták ki Kubassek Jánost.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Majka klipjében meglepő arc bukkant fel – a magyar póker nagyágyúja is szerepel
Majka új klipje, a "Csurran, cseppen" hatalmas sikert aratott, már több mint 6,2 millióan látták a YouTube-on. A videóban egy váratlan szereplő is feltűnik: Kónya Tamás, a magyar póker egyik legismertebb alakja.


Majka legújabb dala, a "Csurran, cseppen" január 17-én debütált a YouTube-on, és azóta is töretlenül hódít. A Blikk cikke szerint már több mint 6,2 millió megtekintésnél jár, és nemcsak Magyarországon, de például Ausztriában is vezeti a zenei toplistákat. A szám a globális ranglistán jelenleg a 45. helyen áll.

A videó egy kitalált ország, Bindzsisztán miniszterelnökének történetét meséli el, aki egy televíziós interjúban igazságszérum hatása alatt bevallja korrupciós ügyeit. A klip megjelenése óta sokan találgatnak az üzenetéről, de Majka későbbi nyilatkozatai szerint semmilyen politikai oldalhoz nem köthető a videó.

A klip egyik különlegessége, hogy Kónya Tamás, a magyar pókerélet ismert alakja is szerepel benne.

Kónya az operatőrt alakítja, ami nem véletlen: a PókerAkadémia cikke szerint Majka köztudottan nagy rajongója a kártyajátékoknak, és baráti körében is sok profi pókeres található.

Kónya Tamás nemzetközi szinten is ismert pókeres, aki olyan nagy versenyeken is játszott, mint a PokerStars Caribbean Adventure főversenye. Itt többek között Németh Andrással és Bujtás Lászlóval ült egy asztalnál. Egyes kommentelők szerint a klipben egy másik pókeres, Fekete Gergő is szerepel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Meghalt Lukáts Andor
Megrendítő veszteség érte a magyar színházi világot. Életének 81. évében elhunyt Lukáts Andor, a Jászai Mari- és Kossuth-díjas színész, rendező, aki generációkat inspirált munkásságával.


Életének 81. évében elhunyt Lukáts Andor Jászai Mari- és Kossuth-díjas színművész, rendező – írja a Katona József Színház Facebook-oldalán.

Lukáts Andor pályafutása a Pinceszínházban indult, ahol amatőr színészként kezdett dolgozni. Ezt követően

a kaposvári Csiky Gergely Színházhoz szerződött, ahol eleinte segédszínészként tevékenykedett, majd színésszé és rendezővé vált. 1994 és 2008 között a Katona József Színház társulatának tagja volt.

A színház kiemelte, hogy Lukáts Andornak és Halász Péternek köszönhetően indult el a Hírszínház a Kamrában. Nevéhez számtalan felejthetetlen alakítás kötődik, emellett ő rendezte a Portugál című előadást is, amely a Katona történetének egyik leghosszabb ideig futó, közönségkedvenc darabja volt.

2008-ban megalapította a Sanyi és Aranka Színházat, amelynek igazgatójaként dolgozott. Emellett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen adjunktusként oktatott.

A Katona József Színház Lukáts Andort saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Fotók: Csellókoncert és néptáncbemutató a peronon – így ünnepelték a Magyar Kultúra Napját Budapesten
Néptáncosok, kórusok és zenészek lepték el szerda délután Ferencváros fontosabb tömegközlekedési csomópontjait.


Zenészek és táncosok vették birtokba Ferencváros fontosabb tömegközlekedési csomópontjait, a metrókat és a villamosok szerdán, a Magyar Kultúra Napján.

A Ferencvárosi Művelődési Központ és a BKV együttműködésében megvalósult programok között

voltak alternatív, világzenei és népzenei koncertek is, néptáncbemutatók, kórusok és cirkuszi produkciók.

Ezeket pedig az utasok a Nagyvárad téren, a Kálvin téren és Corvin téren élvezhették. Azonban voltak olyan művészek is, akik a 3-as, illetve 4-es metrón szórakoztatták a közönséget.

Fotós kollégánk a helyszínen örökítette meg a nem éppen hétköznapi koncerteket, előadásokat:


Link másolása
KÖVESS MINKET: