KULT
A Rovatból

A legkisebb fiú, aki meghódította Hollywoodot: John Travolta 69 éves

Összegyűjtöttünk néhány kevésbé ismert tényt a népszerű színészről.

Link másolása

Február 18-án ünnepli születésnapját John Travolta. Az idén 69 éves sztár még mindig tud meglepetést okozni. Nemrég egy reklámfilmben tűnt fel, amelyben a Dokik sitcomból ismert Zach Braff és Donald Fasion oldalán parodizálták ki a Grease egyik leghíresebb betétdalát.

Hamar eldőlt, milyen pályára megy

Travoltának öt testvére van, ő a legfiatalabb gyerek a családban. Édesanyja, Helen ír, édesapja, Salvatore olasz származású. Fiatalon kiderült a tehetsége, 16 évesen otthagyta az iskolát, hogy New Yorkba költözzön, ahol kisebb reklámokban szerepelt. Kisebb hollywoodi kitérő után – ahol tévésorozatokban kapott kisebb szerepeket – 18 évesen beválogatták a Broadwayen a Grease-be.

Horrorfilmekben kezdte a pályafutását

A fiatal John Travoltáról általában az ugrik be, ahogy hátrazselézett hajjal táncol és énekel. Pedig pályafutása elején jóval ijesztőbb filmekben szerepelt. Az ördög esője (The Devil’s Rain) című filmben még viszonylag kis szerepe volt. Egy sátánista szekta egyik tagját játszotta.

Első jelentősebb moziszerepét pedig a Brian de Palma által rendezett, Stephen King regényéből készült 1976-os Carrie-ben játszotta, mint Billy Nolan, az egyik negatív hős.

Richar Gere és Tom Hanks is sokat köszönhet neki

Travolta karrierje során négy olyan szerepet is visszautasított, amelyben végül Gere arathatott sikert. Ezek a Mennyei napok, az Amerikai dzsigoló, a Garni-zóna és a Chicago.

Tom Hanks a Csobbanás, az Apollo 13 és a Forrest Gump főszerepét köszönheti neki.

További fontos szerepek, amiket elutasított: Melvin Udall a Lesz ez még így se! című vígjátékban (Jack Nicholson örülhetett) és Lester Burnham az Amerikai szépségben – ezért a szerepért Kevin Spacey végül Oscar-díjat kapott, akárcsak az előbbiért Nicholson. Sőt, állítólag a Jézus Krisztus Szupersztár főszerepére is őt kérték fel először.

Természetesen olyan is volt, amikor Travolta járt jól. Azért kaphatta meg a Ponyvaregényben Vincent Vega szerepét, mert az eredetileg kiszemelt Michael Madsen nem ért rá.

Nem is jöhetett volna jobbkor a szerep, mivel a karrierje épp hullámvölgyben volt, a Tarantino filmben nyújtott alakításával azonban egészen új oldalát láthattuk, és komolyabb, drámai szerepek egész sorát kapta utána.

A testvérei is színészek

Joey, Ellen, Ann, Sam és Margaret Travolta ugyancsak sikeres színészek. Bár egyikük sem lett akkora sztár, mint John, rendszeresen láthatjuk őket kisebb-nagyobb filmes és tévés szerepekben. Híres fivérük több filmjében is feltűntek.

Édesanyja, Helen Travolta is színésznő és táncosnő volt, aki egy kisebb szereben feltűnt a Szombat esti láz című filmben fia oldalán.

A Youtube-on találtam egy kis összeállítást az egész családról:

Tragédiák a magánéletben

1976-ban, a The Boy in the Plastic Bubble (A fiú a műanyag buborékban) című tévéfilm forgatásán szeretett bele a nála 18 évvel idősebb Diana Hylandbe. Kapcsolatuk sajnos nem lehetett hosszú, Hyland 1977-ben Travolta karjaiban halt meg, mellrákban.

Évtizedekkel később, 2020-ban Travolta felesége, Kelly Preston is mellrákban vesztette életét 59 évesen.

Prestonnal a Zűrös páros forgatásán ismerkedtek meg, három gyermekük született. A színésznő nálunk talán az Ikrek című filmből a legismertebb, melyben Arnold Swarchenegger oldalán játszott, de láthattuk például a Joey című Jóbarátok-spinoffban vagy a Maroon 5 She will be Loved című videoklipjében.

További érdekesség, hogy férjéhez hasonlóan ő is szerepelt egy Stephen King-filmben, a Christine-ben.

Sajnos a házaspár 2009-ben elveszítette legidősebb gyermekét. Az autizmussal diagnosztizált Jeff Travolta 16 évesen halt meg. A család a Bahamákon nyaralt, ahol a fiú beütötte a fejét a kádba, és rohamot kapott.

Képzett pilóta

Travolta 15 évesen kezdett repülésleckéket venni, 22 éves korában szerzett pilótaengedélyt. Összesen 11 repülőtípus vezetésére van engedélye.

2007-ben Németországból tartott New Yorkba saját Boeing 707-esén, amikor kényszerleszállásra kényszerült műszaki meghibásodás miatt. A sztár nem esett kétségbe, mivel épp Írország fölött járt, letette a gépet a Nyugat-Írországban található Shannon reptéren.

Amikor nővé változott

Travolta különösen a 90-es évektől kezdve számtalanszor bebizonyította, hogy nemcsak jó pasi és remek énekes/táncos, de színészként is megállja a helyét.

Az egyik legemlékezetesebb átalakulása kétségtelenül a Hajlakk című filmben látható, amikor nőnek kellett öltöznie.

Travolta és a szcientológia

Első filmje, Az ördög esője forgatása alatt csatlakozott a szcientológusokhoz Joan Prather színésznő hatására.

Travolta egyszer azt mondta, a szektának köszönheti, hogy nem jutott hasonló tragikus sorsra, mint Elvis Presley vagy Marilyn Monroe.

Érdekesség, hogy ha lehet hinni a pletykáknak, a szcientológia-világ szinten legismertebb két arca, John Travolta és Tom Cruise finoman szólva nem kedvelik egymást.

Travolta és Preston hatására csatlakozott a szektához Kirstie Alley színésznő is, aki a Nicsak, ki beszél sorozatban játszotta Travolta partnerét.

Diana hercegnő felkérte táncolni

1985-ben Diana hercegnő megkérte Travoltát, hogy legyen a táncpartnere egy bálon a Fehér Házban.

Travolta később így beszélt erről:

„Volt valami bájosan kislányos benne, úgy éreztem, hogy visszarepítettem őt a gyerekkorába, amikor alighanem nézte a Grease-t, és egy pillanatra én voltam számára a mesebeli herceg.”

Travolta kedvenc rendezője

John Travolta olyan neves rendezőkkel dolgozhatott pályafutása során, mint Brian De Palma, Oliver Stone, Quentin Tarantino.

Mégis, amikor megkérdezték egy interjúban, melyik rendezővel szeretett leginkább dolgozni, nagy meglepetésre Fred Durst, a Limp Bizkit frontembere nevét mondta.

A zenészből rendezővé avanzsált Dursttal a 2019-es The Fanatic című filmben dolgoztak együtt, és Travolta szerint soha egy rendezővel sem élvezte ennyire a munkát. A filmben egy fanatikus rajongót, Moose-t játssza, aki kedvenc filmsztárja életére tör. Travolta állítása szerint Moose volt a pályafutása kedvenc karaktere.

Reklámok

Mint a beveztőben már említettük, nemrég egy a Super Bowlhoz készült T-Mobil reklámban tűnt fel az idősödő sztár.

Travolta azonban nem először jelent meg reklámban. Néhány évvel ezelőtt Télapóként szerepelt a Capital One hirdetésében Ponyvaregényes játszótársa, Samuel L. Jackson társaságában, ugyancsak a Super Bowl alkalmából.

Travolta kedvenc dala a Grease-ből

Amikor megkérdezték Travoltát, melyik a kedvenc dala a legendás musicalből, azt felelte, a You're the One That I Want", mivel ez volt az egyetlen dal a filmben, amit ténylegesen duettként énekeltek Olivia Newton-Johnnal, ráadásul ez új dal volt, amit kifejezetten a filmhez komponáltak, a színpadi változatban még nem szerepelt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk