KULT
A Rovatból

Vizuális mestermű lett, majomparádéval, magyar operatőrrel: A majmok bolygója visszavág A birodalommal

Új főhős, új gonoszok, új terep, új kor: a franchise új része bizonyítja, hogy van még élet a szériában.


56 évvel ezelőttre kell visszautaznunk a majmok és az emberek kálváriájának kezdetéhez, 1968-ban mutatták be ugyanis A majmok bolygóját Franklin J. Schaffner (A tábornok, Cárok végnapjai, Pillangó, Brazíliai fiúk) rendezésében. Sőt, ha még pontosabbak akarunk lenni, akkor 61 évvel ezelőttre, 1963-ba, hiszen abban az évben jelent meg a francia író, Pierre Boulle La Planète des singes, avagy A majmok bolygója című könyve, amely alapján Schaffner filmje készült. Bár a mozgókép több mindenben eltért a regénytől, így is sikerült egy hasonlóan emlékezetes (sőt, talán még jobb) finálét kanyarítani Charlton Heston űrhajósa, Taylor számára, mint amivel Boulle rukkolt elő néhány évvel korábban. A siker pedig nem maradt el. Olyannyira nem, hogy már 1970-ben kijött a folytatás, A majmok bolygója II, majd évente készültek új részek, egészen 1973-ig (1971: A majmok bolygója III: A menekülés, 1972: A majmok bolygója IV: A hódítás, 1973: A majmok bolygója V: A csata), vagyis pillanatok alatt ötrészesre duzzadt a franchise.

Természetesen a folytatások nem érték el az első film színvonalát, ám egyáltalán nem voltak fölöslegesek, hiszen a harmadik résztől kezdve bemutatták, hogyan jutott el az emberiség arra a szintre, amit a ’68-as alaphelyzet felvázolt, és azt öröm volt nézni.

1973 után azonban majdnem 30 évig pihentették a majmokat, Tim Burton ugyanis 2001-ben küldte a mozikba remake-jét az eredeti sztoriból. Bár a Burton-féle A majmok bolygója anyagi siker lett a mozikban, és parádés maszkmunkával (a motion capture akkor még gyerekcipőben járt, és csak a következő évben megjelenő A Gyűrűk Ura: A két torony tette igazán népszerűvé Gollam karakterével) húzta alá a sminkes szakma fejlődését a régi filmek óta, ám sajnos nem tett hozzá semmit Schaffner filmjéhez. Bár más eredetet ötlöttek ki a forgatókönyvírók a majmok térnyerésének, az nem volt annyira kreatív, mint amit korábban láttunk.

Ezután újabb 10 év kellett ahhoz, hogy ismét a majmokkal kedveskedjen nekünk Hollywood, a 2011-es A majmok bolygója: Lázadást pedig megint egy új univerzummal vértezték fel az alkotók Rupert Wyatt rendezővel (Hazárdjáték, Elrabolt világ) az élen, értsd: ezúttal az a bizonyos vírus nem a kutyákat és macskákat irtotta ki a föld színéről, hogy aztán a majmok az új házi kedvencekként maguktól megokosodtak (akiknek élére a jövőből visszatért Zira és Cornelius fia, a beszélni tudó Caesar állt), hanem a kór az embereket pusztította (vagy állatiasította) el, míg az emberszabásúak intelligenciájának adott egy kellemes fröccsöt. 2014-ben (A majmok bolygója: Forradalom) és 2017-ben (A majmok bolygója: Háború) érkezett az új trilógia második és harmadik etapja, ezek már Matt Reeves (Cloverfield, Batman) rendezésében, ezek a filmek pedig feltették a koronát a franchise-ra. Reeves epizódjaival ért be ugyanis ez történet igazán a motion capture-technikával együtt, pofátlanság, hogy egyik rész sem kapott Oscar-díjat a vizuális effektjeire.

A 2017-es Háború azonban lezárta Caesar történetszálát, így az alkotóknak új szereplőket, új terepet, sőt, új kort kellett választaniuk a következő szegmenshez.

Ezt indítja be a most mozikba került A majmok bolygója: A birodalom, amit Az Útvesztő-trilógia direktora, Wes Ball vezényelt le.

A birodalom Caesar végső búcsújával kezdődik, így egy pillanatra feltűnnek régi ismerősök, például Maurice és Rocket, majd jókorát ugrunk az idősíkon, a kiírás szerint több nemzedéket, a sztorileírások szerint pedig körülbelül 300 évet, amikorra a Földet az emberek hiányában már visszahódította a természet, és a beszélni tudó majmok uralják a bolygót (az emberek pedig elvadultak és elbutultak, állatok módjára szabadon kószálnak). Nincs azonban egyesített birodalmuk, klánokban élnek, és az egyik ilyen kis közösségben tengeti mindennapjait az Owen Teague által játszott Noa, a csimpánz (Caesar után egy újabb beszédes név, khm, állatok, világvége, miegymás). Egy nap azonban állig felfegyverzett maszkos majmok támadják meg őket, felgyújtják a falujukat, elrabolják Noa népét, és mivel őt halottnak hiszik, továbbállnak. Noa így felkerekedik, hogy kiszabadítsa a szeretteit a birodalmat egyesíteni próbáló önjelölt király, Proximus (Kevin Durand) fogságából. Útján elkíséri a Caesar örökségét és szellemiségét valló orángután, Raka (Peter Macon), valamint egy emberlány, Mae (a Vaják Cirije, Freya Allan).

A birodalom forgatókönyvírója, Josh Friedman (Világok harca, Fekete Dália, A terminátor: Sarah Connor krónikái, Alapítvány) egy szétesett világot vázolt fel nekünk, amelyben a klánok a saját kis világukban élnek, így Caesarról sem hallott mindenki, és azt sem feltétlenül értik, hogy mi ez a Föld, benne az évszázadok által megrágott rengeteg épülettel és furcsa tárggyal, amit ők „örökül kaptak”.

Egyértelműen Noa a központi alak, mondhatni, az új Caesar, aki azonban (legalábbis egyelőre) nem a majmok egészének ügyét veszi a mancsába (hiszen az emberekkel neki eddig nem volt kapcsolata), hanem a saját kis világát próbálja megmenteni. Eközben persze hőssé válik.

Wes Ball A birodalommal egy vegytisztább és talán kevésbé moralizáló kalandfilmet készített, mint Matt Reeves a Forradalommal és a Háborúval, de szerencsére egyáltalán nem rondított bele az örökségbe. Itt egy új világot bontanak most ki: új szereplőket ismerünk és szeretünk meg, új törvényeket, új mítoszokat és új kapcsolatrendszereket teremtenek meg az alkotók, amelyeket az esetleges következő részekben kellőképp ki lehet majd bontani. Mi azonban addig is kiválóan szórakozhatunk Noa, Raka, Mae és a többiek kalandjain, Proximus figurájával pedig Ballék egy új, emlékezetes filmes gonosszal gazdagították a filmtörténelem gazfickóinak eddig sem szűkös táborát.

Bár azzal talán be lehet támadni A birodalmat, hogy műfajibb és közönségbarátabb eszközökkel próbálja magához édesgetni a publikumot, emiatt pedig a mondanivaló egy kissé a háttérbe szorul, amikor azonban az ember kontra majmok ellentétre reagál, az továbbra is elgondolkodtató kérdéseket vet fel.

Főként Mae kapcsán természetesen, aki egészen kiismerhetetlen marad a játékidő során, ez pedig ragyogó adalék. Ott van benne egyszerre a védelemre szoruló, ártatlan lány, a harcos amazon, az őt segítő Noát és Rakát megszerető ember és a majmokat a múltbeli sérelmek miatt zsigerből gyűlölő bosszúálló. Aztán ki-ki döntse el maga, melyik az igazi természete, lehet, ehhez több filmre lesz szükség.

A majmok bolygója: A birodalom tehát összességében egy osztályon felüli kalandfilm, elképesztő látvánnyal (és itt mindenképp meg kell említenünk a magyar operatőr, Pados Gyula csodás képeit, Wes Ball ugyanis magával hozta őt Az Útvesztő-filmekből), kiváló karakterekkel (Rakát mindenki a szívébe zárja majd, Proximust és hű tábornokát, a gorilla Sylvát pedig a pokolba kívánjuk) és lehengerlő akciókkal. Talán majd a következő részben az alkotók azt is megengedik, hogy egy kicsit jobban a dolgok mögé lássunk, és akkor mindenképp lesz értelme folytatni az idén a 10. állomásához érkezett szériát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A magasságát átokként élte meg, ügyvéd akart lenni, s büszke arra, hogy sosem ivott és nem is drogozott – Claudia Schiffer 55 éves
Az iskolában nem tartozott a népszerű lányok közé, akivel mindenki randizni akart, mégis ő lett minden idők legjobban fizetett szupermodellje.


Claudia Maria Schiffer 1970. augusztus 25-én született a németországi Rheinbergben, egy Düsseldorf közelében lévő kisvárosban, Heinz és Gudrun Schiffer gyermekeként, egy jómódú középosztálybeli családban, amely hamarosan két fiútestvérrel, Stefannal és Andreasszal, valamint egy húggal, Ann Carolinnal bővült. Visszatekintve Claudia elmondta, annak ellenére, hogy a szülei nagyon elfoglaltak voltak a munkájukkal, végig jelen voltak az életükben. Különösen az édesanyja. „Ő lett a hősünk, mert mindent tudott, és mindenre volt válasza. Segített nekünk a házi feladatokban, különösen akkor, ha valamelyik tantárgyban nehezen boldogultunk. Minden délután leült velünk, és elmagyarázta nekünk, amit nem értettünk” – emlékezett vissza erre az időszakra a modell.

A szülei ugyanakkor más módon is segítették őt és a testvéreit, mivel nem akarták, hogy rossz hatások érjék őket a suli után, ezért gondoskodtak róla, hogy sok más tevékenységekben is részt vegyenek. Claudia például megtanult zongorázni, teniszórákat vett, aerobikra, jazzre, sztepptáncra, és úszásra járt.

Elmondása szerint a szüleinek köszönhető, hogy nem iszik, nem dohányzik, és hogy sosem tartozott azok közé, akik minden este elmentek szórakozni, és reggel 6-ig buliznak. „Olyan gyerekeket akartak, akikben megbízhatnak, akik hazajönnek, és elmondják nekik az igazat” – tette hozzá.

Egy diszkóban fedezték fel

Az iskolában Claudiát nem rajongták körbe annyira a többiek, mint gondolnánk. Nem volt a suli sztárja, nem tartozott a legnépszerűbbek közé, akikkel minden fiú randizni akart. Saját elmondása szerint azért, mert ő annyira más volt: túl magas, túl vékony és a többiekhez képest túl gazdag. A magassága (180 cm) miatt ráadásul szégyenlős is volt. Soha nem akart a figyelem középpontjában lenni, ezért egy idő után nem is vett magának új ruhákat. Elmondása szerint az anyja nem is értette ezt: „Olyan gyönyörű vagy, miért nem öltözöl úgy?” – kérdezte Claudiától, aki azonban csak farmert és teniszcipőt akart viselni.

Ettől függetlenül az osztály egyik legjobb tanulója volt, a nyelvek például különösen jól mentek neki: anyanyelve, a német mellett például folyékonyan beszélt franciául és angolul is, egy ideig pedig azt gondolta, hogy az apja nyomdokaiba lép majd, és sikeres ügyvéd lesz. Még latinul is tanult az iskolában emiatt, mert arra szüksége lesz a jogi tanulmányokhoz. Sokszor elkísérte az apját a bíróságra, az utolsó sorban ült, figyelte őt, és azt gondolta: „Hű, én is ezt akarom csinálni.”

A sors azonban más szakmát tartogatott a számára. 1987 októberében, 17 évesen néhány barátjával elment táncolni egy düsseldorfi diszkóba. Aline Souliers, a Metropolitan modellügynökség munkatársa meglátta ott őt, adott neki egy névjegykártyát, és azt mondta, megvan benne az, ami a modellkedéshez kell.

Másnap aztán Aline találkozott a szüleivel is, és meghívta őket Párizsba. Heinz és Gudrun érezték, hogy ez hatalmas lehetőség a lányuknak, de haboztak, mert szerették volna, ha befejezi a középiskolát.

Így is lett, Claudia még hat hónapig tanult, hogy leérettségizhessen, ez idő alatt pedig senkinek sem mondhatta el az iskolában, hogy a vizsgák után Párizsba megy modellkedni, még a legjobb barátnőjének sem. Csak az indulása előtti napon mondta el a barátainak, hogy hova utazik, és miért.

1000 címlap

Párizsban aztán gyorsan jött a siker. A híres Elle magazin szerkesztői meglátták őt, megtetszett nekik, és szinte azonnal címlapra tették. Ez volt Schiffer első magazinborítója. Hamarosan kiválasztották a Guess farmermárka egyik kampányához, amelynek során az arca és az alakja bejárta az egész világot. Egy éven belül már az első divatbemutatóján modellkedett, méghozzá a Chanelnek. Ezután következett a Versace, a Valentino, a Dior és a divatipar összes többi óriása. Kapcsolata a Chanellel és a Metropolitan Souliers-vel egészen 1996-ig tartott. 1992-ben Claudia kizárólagos globális szerződést írt alá a Revlon céggel 10 évre, több millió dollárért, ez a megállapodás tette őt a történelem legjobban fizetett modelljévé.

Az Elle és a Vogue mellett számos más magazin címlapján is megjelent, többek között a Harper's Bazaar, a Cosmopolitan és a Time címlapján, sőt, ő volt az első modell, aki a Vanity Fair, a Rolling Stone és a People címlapján is szerepelt. 1997 májusában a Playboy borítóján és a magazin fotósorozatában is szerepelt, összesen pedig több mint 1000 magazin címlapján jelent meg.

A divatvilágban töltött addigi kilenc éve alatt ugyanakkor Schiffer megtanulta, hogy nem mindenki viselkedik helyesen ebben a szakmában. Egyrészt ott volt a kábítószer-szubkultúra. „Eleinte nem is vettem észre. Olyan tiszta helyről jöttem, annyira naiv voltam. Utána mondták, hogy a stúdióban rajtam kívül mindenki be volt tépve, és én nem is tudtam róla. Most már észreveszem. De soha nem tennék ilyet. Nem szeretem elveszíteni az önkontrollt. Nem szeretem azt az érzést, hogy nem tudom irányítani, amit mondok vagy gondolok” – nyilatkozta erről.

Igazából producer

Ahogy a modellek gyakorta, ő is kipróbálta magát a nagyvásznon, noha sosem voltak kifejezett színészi ambíciói. Először az 1994-es Richie Rich: Rosszcsont beforrban tűnt fel, ahol a címszereplő Macaulay Culkin aerobiktanárát alakította, illetve feltűnt a Filmszakadás (1997), a Fekete-fehér (1999), a Csajok, mindent bele (1999), a Halálos hajsza (2000), a Zoolander: A trendkívüli (2001 – ebben saját magát alakította), a Meg vagyunk lőve (2002) című filmekben, a Dharma és Greg, avagy kettőn áll a vásár című sorozat két epizódjában (2002), valamint a 2003-as Igazából szerelemben Carolként.

Érdekes módon ez utóbbi volt eddig a legutolsó szerepe, vagyis az utóbbi 22 évben nem lehetett őt látni semmilyen filmben, rövidfilmben, videóklipben, és nem is szinkronizált. Csupán önmagaként tűnt fel tévéműsorokban, dokumentumfilmekben stb. Életének ezt a részét, úgy tűnik, végleg maga mögött hagyta.

Elkezdett viszont producerkedni. Olyan filmekben dolgozott e minőségében, mint a Kick-Ass 2 (2013), a Kingsman: A titkos szolgálat (2014), az Eddie, a sas (2015), a Kingsman: Az Aranykör (2017), a Rocketman (2019), a Csendes éj (2021), a King’s Man: A kezdetek (2021), a Tetris (2023) vagy az Argylle: A szuperkém (2024). Ebben persze erősen szerepet játszott, hogy hozzáment feleségül a filmes fenegyerekhez, a rendező-producer Matthew Vaughnhoz. De ne szaladjunk ennyire előre!

Bűvésztrükkök, filmtrükkök

Claudia még 1993-ban egy berlini gálán ismerkedett meg az amerikai bűvésszel, David Copperfielddel, aki felhívta őt a színpadra, hogy részt vegyen egy gondolatolvasó mutatványban. A trükk annyira jól sikerült, hogy 1994 januárjában eljegyezték egymást. A jegyességük alatt Schiffer néha fellépett Copperfielddel, mint különleges vendégasszisztens: lebegett, guillotine alá került, vagy kettévágták egy fűrésszel.

Ők voltak a kilencvenes évek egyik legnagyobb sztárpárja, mígnem 1999 szeptemberében bejelentették, hogy a munkarendjük miatt véget vetettek a kapcsolatuknak.

Két évvel korábban beperelték a francia Paris Match magazint, miután a lap azt állította, hogy a kapcsolatuk csak színjáték volt, és Schiffer fizetést kapott azért, hogy Copperfield menyasszonyának adja ki magát, pedig nem is kedvelte őt. 1999-ben a szupermodellnek egy nem nyilvános összegű kártérítést ítéltek meg, a Paris Match-nek pedig helyreigazítást kellett közölnie, miután egy francia bíróság a magazin cikkét hamisnak ítélte.

A Copperfielddel való szakítása után Schiffernek rövid ideig (2000-ig) volt kapcsolata a műkereskedő Tim Jefferiesszel, majd jött a nagy szerelem. 2000 novemberében ismerkedett meg Matthew Vaughnnal, aki addig Guy Ritchie állandó producereként volt ismert, később azonban ő maga is sikeres rendezői karriert futott be. 2002. május 25-én házasodtak össze Suffolkban, és még abban az évben megvásárolták ott a Coldham Hall nevű Tudor-kori kastélyt. Schiffernek és Vaughnnak egy fia és két lánya született: Caspar 2003-ban, Clementine Poppy 2004-ben, Cosima pedig 2010-ben született.

Hollywoodi mércével Schiffer és Vaughn kapcsolata már kifejezetten hosszúnak számít, idén ünnepelték a 23. házassági évfordulójukat.

Claudia pedig ma, 55 évesen sikeres üzletasszony. Új lakberendezési kollekciókat tervez a Bordallo Pinheiro és a Vista Alegre számára, és továbbra is a divatvilág kulisszái mögött tényedik. Nemrég szerepelt a Versace 2024 tavaszi és a Balenciaga 2025 téli kampányában, valamint megjelent saját könyve, a Captivate! Fashion Photography from the '90s.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megújul a Reggeli: új műsorvezetők érkeznek, hárman távoznak szeptembertől
Ősztől négy páros váltja egymást a műsorban, köztük olyan nevek, akik korábban már vezették a Reggelit. Szabados Ági, Ember Márk és Nádai Anikó viszont új feladataikra vagy magánéletükre koncentrálnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Az RTL hétfő este bejelentette, hogy ősztől új korszak kezdődik a Reggeli életében. Három ismert tévés is csatlakozik a műsorhoz: Jakupcsek Gabriella, Ábel Anita és Szujó Zoltán. Utóbbi kettő nem ismeretlen a nézők számára, hiszen korábban már láthattuk őket a reggeli adásokban, írja a 24.hu.

A változás részeként három műsorvezető elköszön a stábtól. Szabados Ági a Fókuszra és annak vezetésére szeretne több figyelmet fordítani. Ember Márk a színházi és filmes munkái mellett az RTL képernyőjén is feltűnik majd, méghozzá a Sztárbox egyik műsorvezetőjeként. Nádai Anikó pedig családi okok miatt mond búcsút a Reggelinek egy időre.

Szeptember 1-től négy páros váltja egymást a műsorban:

Jakupcsek Gabriella és Szujó Zoltán, Ábel Anita és Tihanyi Péter, Peller Anna és Papp Gergő, valamint Peller Mariann és Szondi Vanda.

Az RTL és a Reggeli szerkesztősége sok sikert kívánt mind a jelenlegi, mind a korábbi tagoknak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: