Pályaudvar-háború: Vitézy Dávid a Fővárosi Közgyűléssel állíttatná le Lázár János tervét
Már-már menetrendszerűen komoly konfliktus van kibontakozóban a főváros és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) között. Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője határozott lépést tett annak érdekében, hogy a főváros egységesen lépjen fel az ellen a minisztériumi terv ellen, amely szerint 99 évre magánkézbe adnák Budapest főbb pályaudvarainak ingatlanjait.
Vitézy előterjesztése, amelyet a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztettek, nemcsak a kormány terveivel szembeni tiltakozást jelenti, hanem konkrét fejlesztési elképzeléseket is tartalmaz. Ha a képviselők elfogadják a javaslatot, azzal szerintük Budapest egyértelmű üzenetet küldene: a város fejlődését és közlekedési érdekeit nem hajlandó alárendelni az ÉKM terveinek.
Az előterjesztés egyik kulcseleme, hogy a főváros elköteleződik a budapesti pályaudvarok és környezetük fenntartható fejlesztése mellett. A javaslat szerint:
- A felszabaduló barnamezős területeken megfizethető lakásokat hoznának létre
- Növelnék a zöldfelületeket, például a Nyugati pályaudvar és Rákosrendező közötti szakaszon
- A nagyberuházásokat a rozsdaövezeti területekre irányítanák, olyan városnegyedeket kialakítva, amelyek közösségi közlekedésre épülnek és fenntarthatók
- Biztosítanák, hogy a területek hasznosítása támogassa a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia megvalósítását.
A javaslatnak van egy politikai üzenete is: ha a közgyűlés megszavazza, a főváros kinyilvánítja, hogy elfogadhatatlannak tartja a kormány egyeztetés nélküli döntéshozatalát. Vitézy emellett kihasználná a főváros felterjesztési jogát is, hogy közvetlenül a kormánynál kezdeményezzen változtatásokat a pályaudvarok ügyében. Ez magában foglalná:
- A Fővárosi Önkormányzat bevonását a pályaudvar-fejlesztési tervekbe
- Az ingatlanokra kiírt ajánlattételi felhívások visszavonását
- A pályaudvarokhoz kapcsolódó beruházások engedélyezésének fővárosi hatáskörbe adását
Az előterjesztés elfogadásához legalább 17 képviselő szavazata szükséges. Bár az ellenállás szimbolikus lépésnek is tekinthető, a főváros abban bízik, hogy a kormányt tárgyalóasztalhoz kényszerítheti. Az viszont egyelőre kérdéses, hogy a fővárosi fellépés elég lesz-e ahhoz, hogy ellehetetlenítse Lázár János terveit.
A vita tétje tehát volt főpolgármester-jelölt szerint nemcsak a pályaudvarok sorsa, hanem az is, hogy a főváros mennyire tudja érvényesíteni érdekeit a kormányzati döntésekkel szemben.