HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Felháborító árak!” – nagy a felzúdulás a Milka új csokoládéja miatt
A 190 grammos „Milka Extra” júniusban jelent meg a német boltok polcain, és már Hollandiában is kapható, ahol 3,79 eurót – vagyis nagyjából 1500 forintot – kérnek el egy tábláért.


A Milka új csokoládéval jelentkezett, de a vásárlók közül többen nem fogadták kitörő örömmel. A 190 grammos „Milka Extra” júniusban jelent meg a német boltok polcain, és már Hollandiában is kapható, ahol 3,79 eurót – vagyis nagyjából 1500 forintot – kérnek el egy tábláért.

A ruhr24.de szerint a bejelentés után többen is kifogásolták a termék árát. Az egyik vásárló így fogalmazott: „Sajnálom, de ilyen árak mellett nincs szükség új táblaméretre. Az árak egyszerűen felháborítóak.” Volt, aki azt írta, hogy a magas árak miatt többé nem vesz Milka csokit.

Más kiszerelések esetében is történt változás. A korábban 100 grammos tábla mostanra csak 90 grammos lett, miközben az ára 1,49 euróról 1,99 euróra nőtt. Az XXL változat korábban 270 grammos volt, ez most 250 grammos, de ára továbbra is körülbelül kétezer forint körül alakul.

A Hamburgi Fogyasztóvédelmi Ügynökség februárban a Milkát „A hónap megtévesztő csomagolójának” nevezte. Szerintük a csokoládé kétszer olyan drága lett, miközben kevesebb tartalom jár hozzá. A szervezet azt is kifogásolta, hogy az új mennyiséget alig észrevehető módon tüntették fel a csomagoláson.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Az összeomlás szélén táncol az egészségügy - felháborodott a szakszervezet az államtitkár szövegén
Takács Péter egy interjúban meglehetősen érdekesen indokolta, miért nem emelik a béreket idén és jövőre sem az egészségügyben.


Felháborodott a szakszervezet az államtitkár indoklásán. Takács Péter a Hetek című lapnak azt mondta, idén és jövőre sem emelik a béreket az egészségügyben, mert az érintett dolgozók többsége nő, akik amúgy is többet vihetnek haza.

Takács azt is mondta, hogy ez a kormány megoldotta az egészségügy legnagyobb problémáját, a hálapénzt.

Azt is felhozta indokként, hogy például a nővérek túlnyomó többsége nő, és ők amúgy is kapnak adókedvezményeket, tehát nő a fizetésük.

Csakhogy a szakszervezet szerint. alegtöbb ápolónő 40 év feletti, és nincs 3 gyereke, tehát nem fog beletartozni a körbe. Egyébként is feháborítónak tartják ezt a hozzááállást, a férfiakkal szemben pedig diszkriminatívnak.

Azt mondja a szakszervezet, hogy hiába növekedett a bérük az utóbbi három évben a szakápolóknak, ezt elvitte az infláció, és ugyanolyan keveset ér, mint 2022-ben.

Nem lett kisebb a túlterheltség, ugyanolyan kevesen vannak az egészségügyben dolgozók, és legalább inflációkövető béremelésre van szükség, mert még többen hagyják el a pályát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Vitályos Eszter rápirított a fideszes polgármesterekre is, akik kikérték maguknak a sirás-picsogásos szövegét
Egy kommentelő azt írta: sírni-picsogni ment-e egy műsorba. A kormányszóvivő erre reagált, és nem kért bocsánatot, ahogy várták tőle, sőt. Pedig Székesfehérvártól Debrecenig többen érezték úgy, hogy méltatlan volt a megjegyzése.


Vitályos Eszter pénteken egy Facebook-kommentben válaszolt azokra a kritikákra, amelyek a szerdai Kormányinfón tett kijelentése nyomán érték. A kormányszóvivő egy olyan fotója alá kapott hozzászólást, amelyben a TV2-ben való szereplését népszerűsítette. Egy kommentelő azt írta: sírni-picsogni ment-e a műsorba. Vitályos erre úgy reagált: „azt azok szoktak, akik nem a feladatukat végzik, amiért megválasztották őket”.

A vita előzménye, hogy Vitályos a Kormányinfón újságírói kérdésre válaszolva a szolidaritási hozzájárulással kapcsolatos önkormányzati kritikákat „sírásnak és picsogásnak” nevezte. Ezt a megjegyzést eredetileg a szentendrei önkormányzat felvetésére tette, de más városvezetők is megszólaltak az ügyben.

Szentendre független polgármestere, Fülöp Zsolt úgy fogalmazott: „ez a hatalmi arroganciát közvetítő beszédmód” a városban nagyon sokaknál megütközést váltott ki.

Cser-Palkovics András, Székesfehérvár fideszes polgármestere azt mondta, bízik abban, hogy Vitályos Eszter csak rosszul fogalmazott, de várja a bocsánatkérést.

Papp László, Debrecen fideszes polgármestere pedig ezt mondta:

„Meglehetősen sértő a kormányszóvivőtől egy ilyen megjegyzés, ami leginkább arra utal, hogy nincs teljesen tisztában az önkormányzatok helyzetével, ami ha egy kormányszóvivőt jellemez, különösen súlyos eset.”

Hozzátette: „Azt gondolom, kormányszóvivő asszonynak érdemes lenne tájékozódnia az önkormányzatok valós gazdálkodásáról és helyzetéről.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter Lázárnak: Légy férfi és most először, húsz év után, vállald valamiért a felelősséget, te is tudod, hogy ennek vége van
A miniszter ma azt mondta, hogy a balatoni vonal eleséséért a Siemens a felelős, a. cég viszont már 10 éve adta át a szakaszt. Magyar szerint „ha a luxusautódra 10 évig nem költesz, nem viszed olajcserére, akkor 10 év múlva hiába mutogatsz a gyártóra.”
Fotó: Nagy Bogi - szmo.hu
2025. június 07.



A Mávinform szombaton a Facebook-oldalán közölte, hogy több vonalon – köztük a székesfehérvárin – jelentős, 30–60 perces késésekre kellett számítani. A sorompók meghibásodása miatt egyes állomásokon hosszabb várakozás is előfordult. A közlekedés a balatoni vonalon gyakorlatilag összeomlott. Vitézy Dávidtól Magyar Péterig többen is Lázár Jánost tették felelőssé a történtekért. A miniszter azt írta, hogy a MÁV-csoport nemcsak az utazás árának felét, hanem a teljes jegyárat visszatéríti.

Lázár erről személyesen döntött, és hozzátette, hogy a szóban forgó vasútvonalat tíz éve újította fel teljeskörűen a Siemens. Kiemelte, hogy a német cég addig nem kap újabb megrendelést, amíg ki nem javítja az akkori munkák hibáit.

Ezen háborodott fel a Tisza elnöke, aki egy újabb Facebook-posztban ment neki Lázárnak:

"János, te is tudod, hogy ennek vége van. 3 éve ígérgetsz fűt-fát, közben minden fejlesztést leállítottál, sorra rúgod ki a legjobb szakembereket és még a MÁV alapvető karbantartási és felújítási büdzséjét is a felére vágtad.

Emiatt törnek a váltók, gyulladnak ki a mozdonyok és ezért romlott el most a sorompó irányításának a hűtése is. Ezért omlik össze évről évre egyre látványosabban a vasúti közlekedés. Ezért van a vasúti pálya felén lassú jel és ezért késnek egy év alatt hét évet a vonatok"

- írta Magyar.

Hozzátette:

"Hiába próbálod most éppen a Siemensre fogni a leállást. Te is tudod, hogy a kivitelezők majd 10 éve átadták ezt a szakaszt, bőven lett volna tehát idő javítást, vagy cserét kérni. De azt is tudod, hogy ha a luxusautódra 10 évig nem költesz, nem viszed olajcserére, akkor 10 év múlva hiába mutogatsz a gyártóra."

Majd ezzel zárta a bejegyzést:

"Tényleg, ez a Siemens nem egy ukrán cég? Összehívtátok már a Nemzetbiztonsági Bizottságot, hátha ez is valami ukrán szabotázs? Viccet félretéve, légy férfi és most először, húsz év után, vállald valamiért a felelősséget. Gyurcsány is megmondta: félig nem lehet visszavonulni, csak teljesen.

Itt az idő. Vége van. Menni kell. Hálás lenne érte mindenki. A pártod is, de legfőképp a magyarok."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk