SZEMPONT
A Rovatból

Bod Péter Ákos: Azt mondja a kormány, hogy ígérek neked ezt-azt, csak szavazz rám, és akkor a kedvezményt nem veszik el tőled

A két- és háromgyerekesek élethosszig tartó szja-mentessége több százmilliárdos tétel. A volt jegybankelnök úgy látja, bárki nyeri legközelebb a választást, az akkori pénzügyminiszter vállára fog rárogyni az állami bevételek ügye.


Orbán Viktor idei évértékelőjében két olyan intézkedést jelentett be, amit nem lehet másképpen értelmezni, mint a 2026-os választási ígéretek nyitányaként. A nyugdíjasok áfa-kedvezménye a zöldség, gyümölcs, valamint tejtermékekre még nem olyan nagy tétel, azonban a két- és háromgyermekes anyák élethosszig tartó szja-mentessége már komoly csapás az államkasszára. Mindezt persze fokozatosan vezetnék be: háromgyermekes anyák már októbertől számíthatnak az szja mentességre, a 40 év alatti kétgyermekesek jövő januártól, az 50 év alattiak 2027-től, és így tovább, egészen 2029-ig.

A gazdasági hatásokról Bod Péter Ákos egyetemi professzorral, közgazdásszal, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökével beszélgettünk.

– Két intézkedést vagy ígéretet jelentett be Orbán Viktor. Ezek mekkora lyukat ütnek a költségvetésbe?

– A beharangozott beszéd elvileg évértékelő volt, viszont egyáltalán nem foglalkozott a 2024-es évvel, nem érintette a gazdaság aggasztó helyzetét, pedig a magyar gazdaság két éve nem növekszik. Ha a gazdaság húzna, és lenne esély az általa megígért 3-6 százalékos növekedésre, akkor mindaz, amiről most beszélünk, értelmezhető lenne. Valójában a beszéd jelentős része fenyegetés volt, egy nagyon ijesztő külpolitikai fordulat bejelentése, ami pedig a gazdasági részét illeti, csupán ígérgetés, abból viszont sok. Az ígéretek nagyon eltérő fajsúlyúak és következményűek. Itt van a zöldség, gyümölcs és tejtermék áfája. Az eleve botrány, hogy Magyarországon az áfakulcs 27 százalék. Matolcsy gazdasági miniszter unortodox megoldása volt a skandináv szint fölé vitt áfakulcs. Ezzel már régen valamit kellett volna kezdeni, csak hát

az állami bevételre éhes Orbán-kormány a fogyasztás túladóztatásából rendszert csinált.

Ezzel most nem tud mit kezdeni. De legalább egy gesztust akart tenni a választások idején fontossá váló nyugdíjasoknak. Az életkor szerinti áfacsökkentés bonyolult, bürokratikus eljárás, valamilyen formában majd csak csökkenti a nyugdíjasok terheit. Egy újabb ötlet, amit bedobott a miniszterelnök, aztán ilyenkor az államapparátus rémülten rohan, hogy megoldást találjon rá. Félnaponként mást mondtak, most úgy néz ki, hogy valamilyen kártya lesz. A jogosultságot nyilván igazolni kell a vásárlóhelyen. Kártya, amelyet majd rohammunkában kifejleszt egy arra méltó vállalkozás, amely gyorsított közbeszerzési eljárásban avagy nyílt versenyben nyer, lehet tippelni. Maga az áfaötlet azonban nem üt a költségvetésen nagy rést. Különböző kalkulációk vannak forgalomban, attól függően, hogy majd pontosan milyen értékhatárig és milyen formában lehet igénybe venni.

– A nyolcvanas évek végén az összes nagymamát bezsúfolták az autóba, hogy Gorenjét vásároljanak. Most nem az lesz, hogy ezekkel a nyugdíjaskártyákkal fogják az egész családnak a gyümölcs- és tejfogyasztását megvásárolni?

– Nekem is megjelent a szemem előtt, hogy egy bevásárlókocsiban elöl nem Pistike ül, hanem a nagymama. Őt rakja oda a család nagybevásárláskor, mert majd a kasszánál valahogy ellenőrizni fogják, hogy tényleg ő vásárol-e a nyugdíjaskártyájával. Ez az egész nyilván nem volt végiggondolva.

Igazi unortodox pótmegoldás, holott lenne becsületes módja is. Az, ha a nyugdíjakat a ténylegesen várható inflációhoz igazítják, nem pedig megfinanszíroztatják a nyugdíjasokkal a költségvetést.

Mert a nyugdíjemelés mértékénél figyelembe vett inflációs mutatókat felül fogja múlni az élet. Ehelyett jön egy ilyen „megcsináljuk okosba” megoldás. Látott már sok mindent a népünk, amennyiben a nagymamát oda kell vinni a kedvezmény elnyeréséhez, akkor a magyar ember megvonja a vállát, és azt mondja, hogy ha ezek a játékszabályok, akkor gyere, nagyi!

– Milyen nagyságrendű költségvetési kiadást jelent a három- és kétgyerekes anyák szja-mentessége?

– Ez már valóban több százmilliárdos méretű ügy. Az eddigi szja-kivételek száma tovább növekszik. Ha valaki visszaemlékszik, akkor tudja, hogy már 2010 előtt választási ígéret volt az egykulcsos adó. Aztán maradt az elv, de idővel lett gyerekkedvezmény. Majd később, amint a felmérések mutatták, hogy rosszul állt a kormányzó párt a fiatalok között, jött az ötlet: a 25 év alattiak ne fizessenek szja-t. Aztán eszükbe jutottak a négygyerekes családanyák. Most pedig a három- és a kétgyermekesek. Kimaradnak az egygyerekesek és a még gyermektelenek. Ez is mutatja, hogy az ok nem szociálpolitikai vagy demográfiai, hanem választási.

Nem nagyon leplezve azt mondja a kormány, hogy ígérek neked ezt-azt, csak szavazz rám, és akkor a kedvezményt nem veszik el tőled.

Gondolom, olyasmi lesz a plakátokon, mint a 13. havi nyugdíj megvédésének szlogenje. A zöldségáfa-csökkentéssel szemben ez az intézkedés valóban jelentős javulás az érintett háztartásoknak. És persze egyben nagy bevételkiesés a költségvetésnek, még úgy is, hogy fokozatosan lép be. Bárki nyeri legközelebb a választást, az akkori pénzügyminiszter vállára fog rárogyni az állami bevételek ügye.

– Ki fizet még szja-t, vagy ki fog fizetni még szja-t?

– Marad azért adóalany: a 25 éves és egynaposok, az apák, gyermektelen és egygyermekes nők, sőt még a vállalkozók, akik a kivett osztalék után adót fizetnek. Viszont valóban, ez az újabb szja-mérséklés tovább csökkenti az úgynevezett egyenes adók arányát az állami bevételek között. Lenne még egyenes adóként a társasági adó, de annak normál kulcsa nem nagy. Legalábbis a vállalati nyereségadó csekély mértékével a kormányzat mindig dicsekszik. Ebből következően ahhoz, hogy az állam működőképes legyen, tovább kell növelni a közvetett elvonást, tehát a fogyasztást terhelő adókat. Ezeket az állam ráterheli a szolgáltatást nyújtókra, bankokra, kereskedőkre, benzinkutakra és dohányboltokra. Azok pedig az elvonástöbbletet áthelyezik a fogyasztóra. A fogyasztási adók nagy súlya egyébként gondot okozott 2023–2024-ben.

Miután a magyar államháztartás alapvetően a fogyasztást terhelő adókból él, ha a fogyasztás ilyen-olyan okok miatt egy kicsit megbicsaklik, vagy pláne leáll, akkor a bevételi oldalon rögtön gond támad.

Ha pedig a bevételi oldal gondjai miatt kilyukad a költségvetés, akkor marad az, hogy elkezdik vagdosni a kiadásokat, ha lehet. Kevesebb jut kátyúzásra. Kevesebb az egészségügyre, oktatásra, ha az egyáltalán lehetséges. Ám ezek aggasztó következménnyel járnak. Csakhogy a hogyan és miként ügyeit a miniszterelnök nem kötötte az orrunkra, amikor elmondta a 2026-os kampányt előkészítő nyitóbeszédét.

– Ez megint inflációt fog jelenteni?

– Így van. Januárban visszavettük az Európa-rekorder inflációs helyezésünket, hiszen a januári 5,7 százalékos, úgynevezett harmonizált fogyasztói árindex alapján megint elsők vagyunk. És igen, a közvetett adók aránynövekedése felfelé nyomja az árszintet.

– 2022-ben egy egyszeri pénzszórás után volt az az infláció, amit megtapasztaltunk, de ez egy állandó kötelezettségvállalást jelent. Mennyivel lesz súlyosabb ez a helyzet?

– Az is súlyos felelőtlenség volt, hiszen amúgy is felfelé tartó inflációs folyamatra erősített rá a 2021 nyarán beindított költekezés. Majd a pénzromlás 2022 februárjában az orosz invázió utáni helyzetben kapott még egy újabb löketet. Most csak abban lehet reménykednünk, hogy a külvilágból nem jön inflációs hatás. Ám pontosan azt látni, hogy Amerikától kezdve Németországon át inkább felfelé mocorognak a fogyasztói árindexek, bár nem nagyon. Így amit mond, az nyilvánvalóan komoly makrogazdasági veszély. Az inflációnak pedig az a természete, hogy ha egyszer beindul, akkor már nehéz megfékezni. Az Orbán-kormányt ez azonban láthatóan nem befolyásolja az ígéreteiben. Az infláció először egy-két szektorban indul meg, majd az emberek észreveszik, ettől megnő az inflációs várakozás, az pedig kihat a jogos bérigényekre – nem is mondom tovább ezt a spirált.

Bárki kerül a kormányrúdhoz, ha 2026 májusában belenéz az államkasszába, megkapja az áprilisi költségvetési hiánymutatót és az inflációs indexet, kénytelen lesz rálépni a fékre.

Ami már jövő januárjában komoly summa, és megtolhatja a fogyasztási keresletet, az erőszakszerveknek adott 6 havi fegyverpénz. Ezen túlmenően, ha az érintett családoktól kevesebb szja-t vonnak le, az javítja a családi büdzsét, de egyáltalán nem automatikus, hogy rögtön és teljes mértékben fogyasztási keresletként jelenjen meg a többletpénz. Elképzelhető, és remélhetően az lesz, hogy aki költséges fogyasztási hitelt vett fel, vagy gondja volt a családi költségvetés kiegyensúlyozásával, ezzel a pénztöbblettel stabilizálja a család helyzetét. A jó hír az, hogy ez talán nem növeli annyira az inflációt. A rossz hír az, hogy nem növeli a fogyasztást sem. Mert a magyar vállalkozások meg attól szenvednek, hogy nincs az embereknél kellő vásárlóerő. Azt írja a KSH, hogy van, mert nagy a reáljövedelem-növekedés. A kereskedők, szakágazati emberek, akikkel találkozom, nekem azt mondják, hogy nem nagyon éreznek vásárlóerőt. És miért? Mert lehet, hogy valakiknek több pénz van a zsebükben, de nem igazán költenek. Nem merik elkölteni? Talán mert nem látják maguk előtt annyira tisztán, hogy lesz-e állásuk egy fél év múlva. Az aggodalmuk nem alaptalan ennyire pangó, lefojtott gazdaság mellett. Gyengén hozó gazdaság viszont nem teremt fedezetet a szépen szóló választási ígéretre.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak” - az Utcából Lakásba Egyesület az önazonossági törvényről
Kistelepülések sora szűrné ezentúl a beköltözőket, például büntetlen előélethez, érettségihez, szakképesítéshez kötnék, hogy valaki ingatlant vehessen náluk. Kovács Vera szerint mindez elsősorban a szegénységben élőket, azokon belül is a romákat sújthatja.


Van ahol érettségihez vagy szakképesítéshez kötnék a betelepülést, máshol a büntetett előéletűeknek tiltanák meg, hogy ingatlant vegyenek, vagy épp néhány tízezer forintot kérnének el, de olyan település is van, ahol minden egyes kívülről érkező ingatlanvásárlót előzetesen meghallgatna a képviselőtestület.

Mindezeket a helyi önazonosság védelméről szóló új törvényre hivatkozva vezetnék be az önkormányzatok, ami a hivatalos indoklás szerint elsősorban azt akadályozná meg, hogy újabb beköltözők tegyék élhetetlenné a már amúgy is túl sűrűn lakott budapesti agglomerációt vagy a Balaton környékét. A szigorításokat eddig azonban olyan települések tervezik bevezetni, mint Taktaharkány, Újlengyel vagy Vámosszabadi. Az Utcáról Lakásba Egyesület alapító-társelnökével, Kovács Verával arról beszélgettünk, milyen hatással lehet mindez a szegénységben élőkre.

– Feltételezhetjük, hogy a jogalkotó nem gondolt minden következményre.

– Feltételezem, hogy nem. De szerintem ez inkább egy gesztus a szélsőjobbnak, lehetőséget adva arra, hogy a települések kirekesszék az általuk nem kívánatosnak tartott beköltözőket, különösen a szegénységben élőket, ezen belül is a roma embereket. Az a gond, hogy azok a települések védekeznek leginkább ezek ellen a családok ellen, amelyeknek már csak ezek a települések lehetnének éppen megfizethetőek. Így csapdahelyzet jön létre: senki nem akar a legelmaradottabb településekre költözni, hiszen azok hátrányos helyzetűek. Oda azok mehetnének, akiknek nincs más lehetőségük.

Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak.

Előfordult, hogy roma családok, teljesen függetlenül anyagi helyzetüktől, nem tudtak házat venni egy településen pusztán etnikai hovatartozásuk miatt.

– Felmerül a másik kérdés, hogyan kerülje el egy eleve szegény település a további gettósodást, ami szociálpolitikai szempontból sem kívánatos.

– Igen, de ezt nem kirekesztéssel, hanem felzárkóztatással kell kezelni. Többféle megoldás lehetséges. A már szegregálódott településeken fontos a munkahelyteremtés, a közműfejlesztés, a célok világos meghatározása. Egyes esetekben, például a Miskolc környéki szegregátumoknál az segíthet, ha ezeket a területeket bekapcsolják a város életébe.

Más esetekben viszont kívánatos lehet a szegregátumok megszüntetése, a lakók integrált környezetbe költöztetése, ahol munka, iskola és infrastruktúra is elérhető.

De minden település más: a földrajzi elhelyezkedés, a lakosságszám, a helyi adottságok meghatározzák, hogy hol melyik beavatkozás a leghatékonyabb. A jó programok azok, amelyekben helyi megvalósítók vesznek részt, és a valódi helyi igényekre reagálnak. Valahol a munkahelyteremtés a kulcs, máshol a szegregált lakóterület teljes felszámolása.

– Egy generációk óta mélyszegénységben élő családnál nem elég a költöztetés vagy a munkahelyteremtés. Szükség van szociális beillesztésre, mentorációra is, hogy valódi esélyt kapjanak.

– Valóban, a helyi igényeket ismerő szervezeteknek kellene ezeket megvalósítani szociális munkával. Ez a munka nagyon összetett. Nem gyámkodni kell felettük, hanem a lehetőségeket kell biztosítani számukra, amelyektől akár generációk óta el vannak zárva, és a részvétel módját is segíteni kell. Például

ha egy gyerek úgy nő fel, hogy a szülei sosem dolgoztak bejelentett állásban, csak napszámban, az teljesen kilátástalan helyzetet teremt. Ilyenkor egyszerre kell foglalkozni a szülőkkel és a gyerekekkel: meg kell tanítani, mit jelent rendszeresen munkába járni, havi fizetést kapni, és a tanulás értékét is meg kell mutatni.

Ez nehéz, mert az eredmények sokszor csak a gyerekeknél vagy unokáknál jelentkeznek.

– Megvan-e ehhez az állami vagy önkormányzati intézményrendszer, illetve a megfelelő civil szervezeti háttér?

– A tudás megvan, de az emberi erőforrás nincs. Állami szinten a legnagyobb ilyen program jelenleg a „Felzárkózó kistelepülések”, melynek a fő pályázója a Máltai Szeretetszolgálat. Ez kívülről nem tűnik átütő sikernek, de a kormány és a Máltaiak nem adnak nyilvánosan adatokat. Ugyanakkor számos civil szervezet, például az Igazgyöngy Alapítvány, vagy a Van Helyed Alapítvány, képes több generációval párhuzamosan dolgozni. Bátonyterenye térségében, Bonyhád környékén és másutt is vannak jó gyakorlatok, amelyeket országos szintre lehetne emelni.

– De ez az intézményesítés még nem történt meg.

– Így van. Ezek jellemzően helyi civil kezdeményezések, legfeljebb néhány településen dolgoznak. A Máltai Szeretetszolgálat „jelenlét” típusú programjai a legkiterjedtebbek, de egységes, országos rendszer nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Mitől ennyire magabiztos Putyin? – A New York Times bemutatta, hogyan változott meg az orosz hadsereg
Putyin Oroszország teljes gazdaságát alárendelte a háborúnak, és sikeresen alakította át a toborzást, a fegyvergyártást, valamint a harcmodort – írja az amerikai lap. Emiatt sokkal jobb pozícióból várhatja találkozását Trumppal, ami számára önmagában is győzelem.


Orbán Viktor arról beszélt a történelmi Trump-Putyin csúcstalálkozó előtt, hogy Oroszország már meg is nyerte az Ukrajna elleni háborút. Bár rajta kívül egyetlen nyugati vezető sem tett ilyen kijelentést, abban egyetértenek az elemzők, hogy Putyin számára már az is hatalmas győzelem, hogy létrejön a csúcs, ami véget vet nemzetközi elszigeteltségének, éket ver a NATO szövetségesek közé, és lehetővé teszi, hogy úgy mutassa be az ukrajnai háborút, mint egy nagyobb konfliktus részét Oroszország és a Nyugat között, amit Oroszország akár meg is nyerhet.

„Bárhová is lép egy orosz katona, az a miénk” - jelentette ki Putyin nemrég külföldi vezetők előtt egy gazdasági találkozón.

De mitől lehet ennyire magabiztos az orosz vezető, akinek a hadserege a háború első időszakában katasztrofális vereségeket szenvedett el? Hogyan tudta megváltoztatni a helyeztetet a csatatéren? És milyen kilátásai lehetnek valójában a háború megnyerésére?

A New York Times terjedelmes cikkében azt írja, Putyin magabiztossága az orosz hadsereg újjáépítéséből fakad. A toborzás, a fegyvergyártás és a harcmodor teljesen átalakult.

Ennek eredményeként Oroszország jelenleg több katonát és fegyvert tud mozgósítani, mint Ukrajna és nyugati szövetségesei. Az orosz veszteségek súlyosak, de a csapatok előrenyomulnak. Mindez csak megerősíti Putyint abban, hogy kitarthat, amíg olyan békemegállapodást nem ér el, ami megfelel az érdekeinek. Kijelentette, ha ez az alaszkai tárgyalásokon nem sikerül, fegyverrel szerzi meg, amit akar.

A lap felidézi, hogy 2022-ben az oroszok a vereség küszöbén álltak. Putyin ekkor elrendelte a második világháború óta az első részleges mozgósítást: 300 ezer embert hívtak be. Emellett fegyencek tízezreit vitték a frontra kegyelemért cserébe. Ez stabilizálta a helyzetet, de komoly társadalmi feszültséget okozott – százezrek menekültek el Oroszországból.

A Kreml ezután változtatott a gyakorlaton, és ma már a pénzre építi a toborzást.

Egy átlagos orosz havi bére körülbelül 330 ezer forint. Egy katona viszont 900 ezer forintot kap havonta. Ehhez jön az akár 11 millió forintos aláírási bónusz, nyugdíj, adósság-elengedés és kedvezményes lakáshitel. Emellett minden harctéri teljesítményt külön megjutalmaznak. Ha valaki kilő egy nyugati tankot, több százezer forint prémiumot kap. Egy HIMARS kilövéséért vagy egy helikopter megsemmisítéséért milliós bónusz jár. Súlyos sérülések – például végtag amputáció vagy vakság – után is komoly kártérítést fizet az állam.

Ezek az ösztönzők százezreket vonzottak a frontra. Egy lábát elvesztő őrmester azt mondta a New York Times-nak, hogy 33 évesen nyugdíjba mehet, és soha többé nem kell dolgoznia. Korábban egy napraforgóolaj-gyárban robotolt, havi 110 ezer forintért. Most Havi 400 ezres nyugdíjat kap majd.

Ezzel a taktikábal Oroszország jelenleg naponta nagyjából ezer katonát toboroz – kétszer annyit, mint Ukrajna.

Átalakították a fegyvergyártást is. A védelmi kiadások ma már aköltségvetés több mint egyharmadát teszik ki. Oroszországé ipara teljesen átállt a háborús termelésre. Putyin hitelekkel árasztotta el a fegyvergyárakat, lazította a munkaügyi törvényeket, és hétvégi, ünnepnapi, éjszakai műszakokat rendelt el.

Jelabugában létrehozták a világ legnagyobb dróngyárát, ahol naponta 80 Geran–2 drónt gyártanak. Az orosz légierő júliusban átlagosan már 200 drónt indított minden éjjel Ukrajna felé. A háború elején ez a szám alig érte el a 40-et.

Putyin a jobb ellátás érdekében harcot hordetett a korrupció ellen. Régi szövetségese, Szergej Sojgu helyére egy közgadászt nevezett ki, Andrej Belouszovot, aki az üzleti világban megszokott módon irányít. Elsődleges célja az ellátási láncok javítása, új technológiák bevezetése, a hadsereg kapcsolatainak elmélyítése az üzleti szférával és a tudományos világgal, hogy Oroszország előnybe kerüljün a csatatéren.

Egyik első intézkedése egy speciális drónegység, a Rubicon felállítása volt, amellyel az ukrán utánpótlási vonalakat támadhatják. Az egység új generációs orosz drónt vetett be, amelyet vékony optikai kábellel irányítottak. Ez a technológia immunissá tette a drónokat a jelzavarásra. A Rubicon drónjai órákig mozdulatlanul feküdtek az utak mellett, majd lesből támadtak minden mozgó célpontot. Belouszov azt is megígérte: októberre külön katonai ágat hoznak létre Drón Erők néven.

Változtattak a harcmodoron is. Az ukrán városokat kisebb gyalogos egységekkel veszik körbe, mezőről mezőre haladnak, sokszor gyalog vagy motorbiciklivel. A védőknek így választaniuk kellett: visszavonulnak, vagy bekerítik őket.

Emellett az idei nyári offenzívában kis, álcázott csoportokat küldtek mélyen az ellenséges vonalak mögé is, ahol romos épületekben vagy szakadékokban rejtőztek, mielőtt összehangolt támadásokba kezdtek. Olekszandr Szirszkij, az ukrán haderő főparancsnoka „teljes beszivárgásnak” nevezte ezt a taktikát.

Mindez oda vezetett, hogy az oroszok fölénybe kerültek az 1200 kilométeres frontvonalon, és az alaszkai tárgyalások előtt sok helyen előre tudtak törni.

A New York Times cikke ugyanakkor rávilágít arra is, hogy mindennek komoly ára volt, Putyin rendszerén belül is megjelentek a repedések. A frontra egyre idősebb és tapasztalatlanabb katonák kerülnek, akiknek az átlagéletkora már eléri a 38 évet. A gazdaság egészét megviseli a hadigazdálkodás, a készletek fokozatosan kimerülnek, az utánpótlás pedig a szankciók miatt akadozik.

De mindeddig Putyin kitartott. Mindent egy lapra tett fel, és úgy tűnik, továbbra is eltökélt, hogy győz Ukrajnában, amit politikai örökségének tekint.


Link másolása
KÖVESS MINKET: