KULT
A Rovatból

A világ összes kontinensén koncertezne a Bohemian Betyars

Miskolcról indultak, de ma már az egész országban ismerik őket, sőt Európa-szerte rengeteg rajongójuk van. A végső céljuk azonban ennél is nagyratörőbb.
Láng Dávid - szmo.hu
2017. március 14.



Nem sok magyar zenekar mondhatja el magáról, hogy rendszeresen jár külföldre koncertezni, ráadásul elsősorban nem az ottani magyarok adják a célközönségét.

Az alig 8 éve alakult Bohemian Betyarsnak viszont igazi rajongótábora van Németországban és Spanyolországban is, sőt Európa-szerte a legnagyobb fesztiválok hívják meg őket fellépőnek. Közösségi finanszírozással pedig arra gyűjtenek, hogy Afrikába, Amerikába, Ázsiába és Ausztráliába is eljuthassanak.

Most indulnak újabb egy hónapos, hat országot érintő turnéjukra,

aztán pedig az Akvárium Klub nagytermében mutatják majd be frissen megjelent nagylemezüket.

Frontemberükkel, Szűcs Leventével arról beszélgettünk, milyen út vezetett idáig, mennyit vesz ki belőlük a rengeteg fellépés, és meddig nőhet még az ismertségük nemzetközi szinten.

– Elég sok idő, négy év telt el az előző lemezetek megjelenése óta. Hogy összegeznéd ezt az időszakot?

– Nagyon sokat változtunk, szerintem egyértelműen pozitív irányba. Jóval kiforrottabb lett a zenénk, és az elkövetett hibákat is jobban látjuk, akár stúdiózáskor, akár a dalszerzésnél. A mostani album a legérettebb és legváltozatosabb anyagunk, szerintem mind a tíz dal egyformán erős, ugyanakkor különálló. Mindegyiknek kicsit más a hangulata, mint az előtte vagy utána lévőnek. És mindre mondta már valaki, hogy az a kedvence a tízből, ami szintén a sokszínűségét igazolja.

– Mennyire volt egyértelmű a kezdetekkor, hogy ilyen profi szintre juttok?

– Egyértelmű soha nem volt, a szintlépés viszont hatalmas ahhoz képest, honnan indultunk.

"
Rettentően büszke vagyok az egész csapatra, hogy most itt állunk 8 év után, hiszen tényleg eléggé nulláról kezdtük. Tulajdonképpen zenélni is csak időközben tanultunk meg.

Kedv és akaraterő kellett hozzá, ennyi a titok. És még bőven van hová fejlődnünk, abszolút nem értük el a saját határainkat.

– Most már mondhatjuk, hogy mindegyikőtöknek ez a fő foglalkozása?

– Igen, bár van, aki még itt-ott besegít mellékállásban, de egyébként mind a hatunknak a zenekar köti le a legtöbb idejét. A lemezfelvétel alatt hárman a két Mátéval (Palágyi Máté énekes-hegedűs és Mihályfi Máté gitáros – a szerk.) szinte ki sem mozdultunk az otthoni stúdiónkból, három hónapig csak demóztunk és csiszolgattuk az ötleteket. Ezalatt ha akartunk volna, akkor sem tudtunk volna dolgozni, még koncerteket se szerveztünk. Most viszont már jön a magyar és az európai turné, aztán lassan itt a nyár, úgyhogy nincs megállás.

A teljes Csavargó lemez:

– Az európai turnét még mindig inkább kalandvágyból csináljátok, vagy abból is vannak már kézzelfogható bevételeitek?

– Abszolút vannak, már 5 éve is legalább nullára kihoztuk a külföldi koncerteket, tehát veszteségünk soha nem volt emiatt. Azóta pedig csak javult a nemzetközi presztízsünk és megítélésünk. Egyre nevesebb fesztiválokra hívnak bennünket, egyre komolyabb gázsiért. Persze kedvtelésből is csináljuk, hiszen imádunk világot látni, de ugyanakkor építkezésként is felfogjuk. Hasonlóan ahhoz, ahogy a magyarországi rajongói bázisunkat igyekszünk bővíteni.

– Van prioritás a kettő között?

– Ha választani kellene, akkor inkább a külföld. Persze nem arról van szó, hogy a magyar piac hidegen hagy bennünket, de ha adott lenne a lehetőség mondjuk egy két hónapos hazai és egy ugyanilyen hosszú külföldi klubturnéra, biztosan az utóbbit preferálnánk. Most is elmegyünk egy hónapra Európába, ezért a magyar városokat végigjártuk még ősszel, és a budapesti lemezbemutatót is csak a hazaérkezésünk utánra ütemeztük. A nyári fesztiválokat azért nem hagyjuk ki, még ha időnként húzós is lesz az időbeosztásunk emiatt.

A címadó dal klipje:

"
A Szigetet például úgy tudjuk megoldani idén, hogy előző nap még egy török fesztiválon játszunk, a rákövetkezőn pedig már Csehországban.

Igazából csak a szervezőkkel kell jóban lenni és kicsit többet matekozni, akkor minden meghívásnak eleget tudunk tenni.

– Nem szív le nagyon benneteket, hogy állandóan úton vagytok, mindennap máshol alszotok és más színpadon álltok?

– Annyi biztos, hogy nagyon összefolynak a napok, nehezen tudunk utólag bármi konkrétumot felidézni az egyes helyekről, ahol játszottunk. Mostanában tényleg elég sokat kivesz belőlünk a turnézás: bár a zenekar átlagéletkora még mindig csak nagyjából 25 év, már mindannyiunknak akad valami nyűgje. Nekem a hátammal, másnak a térdével, vagy a vállával vannak problémák. De próbálunk minél jobban ügyelni az egészségünkre, hogy még sokáig folytathassuk.bbetyars3_kovacsmarcell

Fotó: Kovács Marcellbbetyars2bbetyars4

– Hogy lehet ezt összeegyeztetni a zenekar bulizós-pálinkázós alapfilozófiájával? Le tudnátok nyomni egy koncertet józanul?

– Már évekkel ezelőtt is volt erre példa, nekünk eleve fontosabb, hogy a közönségünk jól érezze magát. Amúgy a legutóbbi turnén azt vettem észre, hogy ha józanok vagyunk, szinte akkor játszunk a legjobban. Persze általában kicsit azért szoktunk iszogatni, de ha turnén vagy, önmagában a színpad akkora adrenalint ad, hogy nincs feltétlenül szükséged alkoholra. Ez a legfőbb tanulság, amit 8 év és nagyjából 1000 koncert után megtanultunk.

"
Ha holnap és holnapután is van egy bulid, kibírod, hogy aznap ne igyál, mert egy fontosabb cél lebeg a szemed előtt: hogy bírjad erővel a turnét és ne vágjad magad taccsra már a közepén.

– A Nagy-Szín-Pad győzelem mennyit lendített a karriereteken így lassan egy év távlatából?

– Szerintem nagyon sokat, őszintén hálásak is vagyunk mindenkinek, akik hozzásegítettek minket. Itthon is elfogadottabbá és közismertebbé vált a nevünk, az egyik nyereményünk pedig az volt, hogy játszhattunk a hollandiai Eurosonic fesztiválon, ahol szintén nagyon jó bulit sikerült csinálnunk. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk és azóta már kapcsolatban vagyunk egy portugál, egy francia és egy csehországi koncertszervezővel is.

– Az Indiegogo kampányotok célkitűzése, hogy az összes kontinensre eljussatok. Volt egyáltalán már olyan magyar zenekar, akinek ez összejött?

– Nem tudom, tök jó lenne, ha sikerülne és elmondhatnánk, hogy mi vagyunk az elsők. De ha mondjuk másodikok lennénk, az is szuper dolog volna. Persze ehhez nagyon sok körülménynek teljesülnie kell. 750 euró körül jár jelenleg a gyűjtés, és még másfél hónapunk van elérni a 2000-et, ami a marokkói bulihoz szükséges első fokozatot jelenti. Ha ez megvan, elvileg már bármeddig gyűjthetünk a többire, a végcél 25 ezer euró.

Próbálunk kapcsolatba lépni kint élő magyar közösségekkel, hátha ők is tudnak segíteni nekünk, hogy kijussunk. Izgatottan várjuk az eredményt, óriási élmény lenne ilyen távoli országokban koncertezni, de akkor sem leszünk csalódottak, ha most egyszerre nem jön össze. Akár így, akár úgy, egyszer úgyis eljutunk mindenhová, ha így folytatjuk...Rockstar Photographers - http://facebook.com/festivalphotographers

Tavaly a Sziget nagyszínpadán (Fotó: Rockstar Photographers – http://facebook.com/festivalphotographers)bbetyars6_budaymmano

Fotó: Buday Mátyás Manó

– Inkább a szervezők keresnek benneteket, vagy nektek kell aktív lépéseket tenni a külföldi koncertekhez?

– Most már 90 százalékban ők keresnek meg bennünket, ami vicces, mert 2-3 éve ez az arány még szinte a fordítottja volt: nekünk kellett írogatni és telefonálgatni. Ez azért jócskán megkönnyíti a dolgunkat.

– Azért ezt se túl sok magyar zenekar mondhatja el magáról. Mi lehet az a plusz, ami bennetek megvan, és ami miatt Európa-szerte kapkodnak utánatok?

– Szerintem az lehet, hogy teljesen egyedi stílust képviselünk, amihez hasonlót sem találnak a saját országukban. Semmi bajom azokkal a magyar zenekarokkal, akik az angolszász műfajokból építkeznek, de ezt alighanem mindenhol képviseli valaki, Hollandiától Németországon át Portugáliáig. Így végül is nemzetközi szinten nem annyira érdekesek ezek a produkciók, hacsak valamiért nem figyelnek fel rájuk mégis. Azzal a felállással és attitűddel viszont, ami bennünket jellemez, még mi magunk sem találkoztunk sehol.

– A külföldi koncertjeiteken mekkora arányban szoktak magyarok megjelenni?

– Nagyon kevesen, de ez nem is feltétlenül baj.

"
Jobban érzed azt, hogy tényleg elértél valamit nemzetközi szinten, ha nem kizárólag a kint élő magyaroknak és az ő ismerőseiknek zenélsz, hanem teljesen új közönségnek.

Akkor meg főleg, ha még meg is fogod őket.bbetyars7

Lowlands fesztivál, Hollandia

– Pár évvel ezelőtt úgy volt, hogy kiköltöztök Berlinbe, aztán ebből végül nem lett semmi. Azóta nem merült fel bennetek, hogy talán ezáltal is jobban be tudnátok ágyazódni külföldön?

– Ez már nem opció, akkor volt egy fellángolásunk, de azóta sok minden megváltozott körülöttünk. Szeretünk Budapesten élni, és egyre több gyökérrel kapaszkodunk ide, amit nem szívesen vágnánk el. Innen is viszonylag könnyen el lehet érni Európa más nagyvárosait, tudunk turnékat szervezni, tehát szerintem nem hozna annyi pluszt egy külföldre költözés, mint amennyi mindent itt kéne hagynunk miatta.

– Hol látod magatokat 4-5 év múlva?

– Ha továbbra is olyan ütemben tudnánk fejlődni, mint az előző 4-5 évben, akkor tényleg nagyon messze lehet a határ. Persze az nem reális, hogy stadionokban fogunk játszani, a mi zenénk nem is erről szól. De

"
ha európai szinten elérnénk mondjuk oda, ahol most a Gogol Bordello tart, az hihetetlenül szuper volna.

Mondom ezt úgy, hogy már a mostani helyzetünkkel is teljesen elégedett vagyok, de mindig keresni kell az új célokat.

– Zeneileg van olyan irány, amit még kipróbálnátok?

– Én most úgy érzem, hogy megtaláltuk a saját hangunkat, szóval legfeljebb finomabb változásokra látok esélyt. Nem hiszem, hogy fogunk például elektronikával kísérletezni, vagy elmennénk egy akusztikusabb irányba. Mindig is a kettősség jellemzett bennünket: egyformán élvezzük az olyan líraibb, csendesebb dalokat, mint mondjuk a Csavargó, és ellenpontként a punkos megőrülést. Ez lett a fő védjegyünk és szerintem továbbra is tartani fogjuk magunkat hozzá.bbetyars1

– A hat zenekartagból öten együtt is laktok. Működik ez így, hogy a turnén is folyamatosan együtt vagytok, vagy időnként azért előfordul, hogy sok lesz nektek egymásból?

– Kisebb összeveszések szoktak lenni, de semmi súlyos. Már 8 éve zenélünk és nagyjából 5 éve élünk együtt, megtanultunk kezelni nagyjából minden helyzetet. Igazán nagy konfliktusunk soha nem volt. Nagyon bajtársias a viszonyunk, senki nem tud komolyan megsértődni a másikra. Békés kis kommuna a miénk, reméljük még sokáig így is marad.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Azahriah a New York Timesnak adott interjút: „Furcsa és kényelmetlen a hatalom hízelgése, mert a rajongók nagy része utálja a Fideszt”
Az amerikai lap számára kérdéses, hogy a konzervatív magyar kormányfőnek miért Azahriah füvezésről szóló dala tetszik a legjobban.


Korábban a Le Monde méltatta a népszerű énekest, ennél fogva nem meglepő, hogy az amerikai New York Times egyik tudósítója hazánkba látogatott, elment Azahriah egyik teltházas puskásos koncertjére, ahol alkalma nyílt interjút készítenie a zenésszel.

A riport azzal kezd, hogy a 22 éves Baukó Attila, azaz Azahriah annyira népszerű, hogy még Orbán Viktor miniszterelnök is őt hallgatja, és hogy a füvezésről szóló Rampapapamot különösen szereti. A lap szerint érdekes választás ez, hiszen kérdéses, hogy ez az egész miként illeszkedik a magyar kormányfő konzervatív világnézetébe. Ahogy az is, hogy ennek tükrében vajon Orbán Viktor meghallgatta-e tényleg a dalt.

„Amióta látják, hogy sokan kedvelnek engem, úgy tűnik, barátságosak akarnak lenni”

– mondta Azahriah. Az énekes azzal folytatta, hogy a hatalom érdeklődése hízelgő kéne legyen, de valójában inkább csak „furcsának és kényelmetlennek érzi”, amikor a fiatal rajongói közül olyan sokan utálják a kormányzó Fideszt.

A New York Times arra is kitért, amikor októberben hirtelen elkeltek a jegyek Azahriah koncertjeire. Orbánék stábja nem volt rest, ők is kirakták, a miniszterelnök TikTok-csatornájára, hogy Orbán veszprémi beszéde is teltházas volt. A posztot viszont gyorsan törölték a rengeteg gúnyos komment hatására.

A cikk ezután felidézi Azahriah karrierjét, hogy az internetre feltöltött számaival hogyan vált egyre nagyobb szenzációvá hazánkban. A cikk kitért arra is, hogy hiába Azahriah tehetsége, a politika tehet róla, hogy nem mérethette meg magát Európa legnagyobb popversenyén, mert a Fidesz 2020-ban visszalépett az Euróvízión való indulástól – alighanem azért, mert a meleglobbi eseményének tartották.

A riportban feltűnnek a rapper rajongói is, akik szerint Azahriah rendes embernek tűnik, aki igyekszik átnyúlni a politikai és generációs szakadékokon.

Azahriah a politikai aktivitásáról is beszélt: szerinte a zenészeknek nem kötelező ilyen kérdésekről beszélniük, ha nincs mit mondaniuk. De ez egy szabad ország, és az nincs rendben, ha azért maradsz csendben, mert félted a karriered. Nem Oroszországban élünk – jegyezte meg a zenész.

A riportban kiemelték továbbá a kegyelmi botrány után megrendezett gyermekvédelmi „influenszertüntetést”, ahova Azahriah videóüzenetet küldött.

via 444

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Zöld ketchup, mérgező tampon és kölcsönözhető szexbaba: megnéztük a bukott innovációkat bemutató Kudarcok Múzeumát
Budapestre is megérkezett a Museum of Failure, ahol olyan termékeket mutatnak be, amik vagy a rossz tervezés miatt buktak el, vagy egyszerűen a vásárlók szeszélyeinek estek áldozatul. Most összeszedtük a legmeghökkentőbb találmányokat, és eláruljuk azt is, melyik városban volt óriási bukás maga a Kudarcok Múzeuma.


Megnyitotta kapuit Budapesten a Museum of Failure (MOX) kiállítás, ami olyan bukott innovációkat mutat be, mint a kávé ízű kóla, a 3D tévé vagy az azbeszt tartalmú cigaretta.

Vannak termékek, amik a rossz stratégia és tervezés miatt buktak el, míg mások egyszerűen a vásárlók szeszélyeinek estek áldozatul. A kiállításon találkozhatsz digitális katasztrófákkal és orvosi balesetekkel is. Mi már láttuk a tárlatot. Mutatjuk, mi vár rád, és azt is eláruljuk, melyik városban volt óriási bukás a Kudarcok Múzeuma.

A Museum of Failure bemutatkozó szövege szerint a múzeum a sikertelen termékek bemutatásával egyedülálló betekintést nyújt az innovációba.

A tévedés része az innovációs folyamatnak, és minden fejlődés a múltbeli kudarcokból és hibákból való tanulásra épül.

A Kudarcok Múzeuma a világ minden tájáról származó, kudarcot vallott termékek és szolgáltatások vándorkiállítása, ami minden évben új műtárgyakkal bővül. 2017-es indulása óta a világ 12 városába utazott, többek között Washingtonba, New Yorkba, Párizsba, Sanghajba, Hollywoodba és Los Angelesbe is.

A Budapesti tárlat egy jól megközelíthető helyre, a Múzeum körútra költözött, pont a Nemzeti Múzeummal szembe.

A kiállítás egyik legérdekesebbnek tűnő része a rossz ízeket bemutató szekció. A megbukott ételek nagy részét hűtőben állították ki.

Láttunk zöld ketchupot a Heinz-től, a gyerekekből undort kiváltó Deluxe hamburgert a McDonald’s-tól, és kávé ízű Coca-Colát is.

A kiállításon természetesen helyet kapnak a tech óriások kudarcai is, például az érintőképernyőt elutasító Blackberry Storm és a futurisztikus Google Glass is. Ez utóbbinak nem csak az volt a hibája, hogy nem igazán működött, hanem az is, hogy „rejtett” kamerája adatvédelmi aggályokat is felvetett. Azokat, akik ragaszkodtak a viseléséhez, „Glassholes”-nak nevezték.

Az viszont meglepett, hogy a tárlat politikai, történelmi kudarcokat is bemutat. A Berlini fal egy darabját is kiállították, amit nem igazán értettem, mert természeténél fogva egyáltalán nem illett a kudarcra ítélt arcmaszkok és vízforralók közé. Illetve ilyen erővel bármely megbuktatott hatalom tárgyi emléke kikerülhetett volna a polcokra.

Külön szekció foglalkozik Donald Trumppal és a politikus/üzletember nevével fémjelzett termékekkel is.

A kiállításon érdekes módon olyan találmányokat is bemutatnak, amik annak idején nagyon is népszerűek voltak, bukásukat csak az idő okozta, illetve az, hogy nem tudták vagy akarták tartani a lépést a technológiai fejlődéssel és trendekkel. Erre jó példa a Blockbuster film- és videójáték-kölcsönző, ami 2004-ben 9000 üzlettel működött.

A DeLorean autó sokunk számára emlékezetes a Vissza a jövőbe című filmekből. A kiállításon megtudtuk viszont, hogy a típus az egyik leglátványosabb innovációs kudarc a történelemben. Luxus sportautóként hirdették, de rendkívül kis teljesítményű motorral rendelkezett, gyakran „kerekekkel rendelkező rémálomnak” nevezték.

A kedvenceim azok a termékek voltak, amiket orvosok javasoltak betegeiknek, és csak utólag derült ki, hogy súlyos mérgezést, sőt akár halált okoznak. Ilyen volt a Rely tampon, illetve a leszokás elősegítésére kifejlesztett cigaretta is.

Az egészségesnek reklámozott Kent Micronite cigaretta innovatív, titkos összetevője a rákkeltő azbeszt volt.

Szerintem nincs jobb játék a Lego-nál, így nagyon meglepett, hogy a kiállításon szembe találkoztam egy Technics helikopterrel. A leírásból kiderült, hogy a 90-es évek közepén a játékóriás a tapasztalt játéktervezőket fiatalabbakkal váltotta fel, akik nem vették figyelembe a gyártási költségeket. A Lego Fiber Optic-ot legyártani így többe került, mint amennyiért el tudták adni a készletet.

A kiállításon más bukott, sőt egyenesen morbid játékokat is láttunk. Barbie húgának Skippernek volt egy furcsa tinédzser verziója.

Ha a játék egyik karját elforgatták akkor megnőttek a mellei. Visszaforgatva pedig bizarr módon visszatért a serdülés előtti állapotba.

A szexualizált Barbie babánál talán csak az a kölcsönözhető szexbaba volt megdöbbentőbb, amit kifejezetten bérbeadásra hoztak létre. Minden kölcsönzés után fertőtlenítették és kicserélték az elhasznált, sérült részeiket, ám a szolgáltatást négy nappal a bevezetése után felfüggesztették hatósági nyomásra.

A kiállított kudarcok közt szerepel a Museum of Failure 2018-as hollywoodi kiállítása is. Mint írják, a helyiek elkerülték a turistaövezetben megnyitó múzeumot, a Hollywoodba látogatók pedig inkább filmsztárok viaszfiguráira voltak kíváncsiak „nem pedig a múzeumunk okos szellemi stimulációjára.”

És akkor itt essen szó a budapesti kiállítás pár saját kudarcáról is.

Alapvetően nagyon tetszik a kiállítás témája, hogy bemutatja a kudarcra ítélt találmányokat és azok történetét.

A kiállítási tárgyakat azonban csak számmal jelölték, nem volt mellettük információs tábla. A bejáratnál kaptunk egy 23 oldalas, összetűzött listát. Ezt lapozgatva tudtuk elolvasni a kiállított 181 találmány kudarcainak történetét, ami meglehetősen körülményes volt.

Több meghökkentő kinézetű tárgyat is láttunk a tárlaton. A kiállított innovációk nagy részét azonban nem forgalmazták Magyarországon, nem voltak ismerősek és a kinézetük sem figyelemfelkeltő, ezért sok felett átsiklott a szemünk, és nem vettük a fáradtságot, hogy kibogarásszuk a listából.

A találmányok között több szolgáltatás is szerepelt, amit nem sikerült vizuálisan jól megjeleníteni a tárlaton. A kihúzott kábelű monitorok ugyan szimbolizálhatják a megbukott technológiákat, de sokkal valószínűbb, hogy valami technikai probléma miatt nem kerültek áram alá a képernyők. Azt pedig már tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy a megbukott 3D tévé mellé nem a hozzá passzoló 3D szemüvegeket állították ki.

Nagyon meglátszik az épületen, hogy sebtében rendezték be a csütörtöki megnyitóra. Úgy tűnik, egy felmosás sem fért már bele az időbe. Az üvegek és padlók koszosak, több kiállítási tárgy is hiányzik a polcokról, és a kudarcról szóló motivációs idézeteket is igénytelenül helyezték ki.

Az egésznek nagyon lepukkant hatása van a hirdetéshez képest, ami még a korábbi, külföldi helyszíneken mutatja be a tárlatot.

Összességében bár tényleg érdekes a téma, az előző kiállítások installációit nézve csalódás a tárlat, pláne a 6450 forintos jegyárért.

Ha felkeltette az érdeklődésedet a kiállítás, további infókat a Museum of Failure honlapján találsz – ami szintén hagy némi kívánnivalót maga után. A weboldalon a kiállítás pontos címét is csak hosszas keresgélés után találtam meg: Múzeum krt. 37. Ahogy egy informatikus kollégám megjegyezte: a Museum of Failure a saját weboldalt is kiállíthatná.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Matthew Perry a túlvilágról is beszél hozzá, megbánta a botoxot - Courtney Cox 60 éves
Amellett, hogy ő volt Monica Geller a Jóbarátokban, számtalan filmben és sorozatban játszott, remekül zenél, és őszintén beszélt a káros széptkezési beavatkozásokról.


Courteney Cox nekem sokáig az Ace Ventura: Állati nyomozót jelentette. Persze láttam részeket a Jóbartáokból, de viszonylag későn, néhány éve kattantam rá igazán, akkor viszont nagyon, azóta kétszer is végig néztem a sorozatot. (Tudom, tudom, az „igazi” fanoktól sehol nem vagyok. Rajongói csoportokban találkoztam olyannal is, aki gyakorlatilag láncdohányosként folyamatosan nézi a Jóbarátokat, ha a végére ért, kezdi elölről.)

Míg a legtöbben Rachelnek és Rossnak szurkoltak, én igen hamar a „Mondler” (Monica + Chandler) rajongók ugyancsak népes táborához csatlakoztam. Részben Matthew Perry – és Chandler – humora miatt, de a fő érdem azért mégiscsak Courteney Coxé volt, mert sok férfitársammal ellentétben én kifejezetten szeretem, ha egy nő humoros, és Coxra ez fokozottan igaz. Hogy mást ne mondjak, neki – és persze a remek íróknak – köszönhetően valószínűleg soha többé nem tudok mosolygás nélkül gondolni a hetes számra.

Rajongásomat mutatja, hogy bár nem igazán vagyok a slasher horrorok rajongója, de Courteney kedvéért a Sikolyt is megpróbáltam végignézni.

(Nem sikerült, a végén inkább csak odapörgettem az ő jeleneteire.)

Amikor 1994-ben elkezdődött a Jóbarátok, Cox már ismertnek számított olyan korai szerepeinek köszönhetően, mint Bruce Springsteen Dancing in the Dark klipje, néhány kisebb szerep olyan sorozatokban, mint a Szerelemhajó, a Gyilkos sorok vagy a Senfield, illetve a nemzetközi ismertséget meghozó Ace Ventura.

Külön tisztelemet azért, amiért nyíltan beszélt arról, mennyire megbánta, hogy botox injekciókat használt. Hollywood hiú közegében ehhez nem kis bátorság kell. Azóta kerül mindenféle szépészeti beavatkozást.

Bár 60 éves lett, még mindig sugárzó egyéniség, és a karrierje is töretlenül szárnyal. De közel az ötvenhez már nem áll olyan jól a fanboykodás, úgyhogy inkább csak összeszedtem róla néhány érdekességet.

– Építésznek tanult, de végül otthagyta az egyetemet, hogy modellkedéssel és színészettel foglalkozzon.

– A Bruce Springsteen klipbe Brian DePalma válogatta be egy castingvideó alapján.

– Első nagyobb sorozatszerepe a Családi kötelékekben volt, ahol Michael J. Fox aktuális barátnőjét alakította.

– Ő volt az első, aki az amerikai tévében kimondta a „menzesz” szót egy Tampax reklámban.

– A Jóbarátokban eredetileg Rachel szerepét szánták neki, de ő inkább Monicát szerette volna eljátszani.

– Szerepelt a Toad the Wet Sprocket Good Intentions című klipjében. A dal szerepelt a Jóbarátok soudntrackjén.

– A többi főszereplőhöz hasonlóan a Jóbarátok utolsó két évadáért ő is 1 millió dolláros gázsit kapott epizódonként.

– A Jóbarátok 5.-6. évada között feleségül ment David Arquette-hez, akivel a Sikolyban játszott együtt. A nevét Courteney Cox Arquettre változtatta. Viccből a The One After Vegas epizód elején a stáblistán minden közreműködő nevéhez oda biggyesztették, hogy „Arquette”.

–  A jeggyűrűjébe ezt gravírozták: „Az üzlet az üzlet”.

– Arquett előtt Cox 6 évig élt Michael Keatonnal.

– 2013 óta a nála 13 évvel fiatalabb Johnny McDaid zenész a partnere. 2014-ben eljegyezték egymást. 2019-ben bejelentették, hogy felbontották a jegyességet, de azóta is együtt vannak.

– Cox rendezőként is kipróbálta magát. Első igazán komoly rendezői munkája a 2012-es Online alteregó című tévéfilm volt.

– Ő volt az egyik producere a Született szinglik című sorozatnak, amiben szerepelt is.

– Saját bevallás szerint 13 éves kora óta dohányzott, de 1998-ban az esküvője előtt nem sokkal leszokott.

– Nyolc vetélése volt összesen. Egy lánya született, Coco, akinek Jennifer Anniston a keresztanyja.

– A Jóbarátok főszereplői közül az egyetlen, akit egyszer sem jelöltek sem Emmy, sem Golden Globe díjra a sorozatért.

– A producerek először nem akarták neki adni a Sikolyban Gale Weathers szerepét, mert nem hitték el, hogy el tudná játszani a kiállhatatlan újságírónőt. Cox viszont tovább lobbizott és végül meggyőzte őket.

– Aktív az Instagramon, rendszeresen oszt meg posztokat a rajongóival.

– Távoli unokatestvére a Mötley Crüe frontembere, Tommy Lee és a Jóbarátokban szerelmét játszó Mathhew Perry is.

– 2023-ban csillagot kapott a Hollywood Boulevardon.

– Csillagjegye ikrek, saját állítása szerint ezért van, hogy nagyon könnyen elunja magát.

– Jól zongorázik, a közösségimédiában rendszeresen oszt meg videókat arról, amikor barátaival zenél. Az alábbi videón például Ed Sheeran és Elton John társaságában küldött zenés üzenetet Lisa Kudrow-nak.

„Minden kapcsolat titka az őszinteség. Ha képes vagy őszinteséget tettetni, nyert ügyed van” mondta egyszer.

– Nem rég azzal keltett feltűnést, hogy azt mondta, úgy érzi, a tavaly elhunyt Matthew Perry még mindig itt van, meglátogatja őt, rendszeresen beszél hozzá.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Benedict Cumberbatch egy báb segítségével keresi eltűnt fiát - Eric
Hatalmas nevek, jó atmoszféra, ügyes megvalósítás, ám a történet lassan, de biztosan letér a tőle elvárt iránytól.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. június 13.



Az első előzetesek alapján az Eric-et nagyon nehéz bekategorizálni.

Egyrészt érdekes karakterdráma egy alkoholista, munkamániás, maximalista apa szemszögéből, másrészt egy érdekes nyomozás története.

Valahogy ezt a két zsánert sikerült Abi Morgannak úgy vegyíteni, hogy hiába kaptunk több nagy gyomrost is a sorozat nézése folyamán, minden epizód végén azért megnyomtuk azt a következő rész gombot.

Történetünk szerint 1985-ben járunk New Yorkban. Az AIDS-krízis alatt, amikor épp a lakhatási válság is lecsapott a Nagy Almára, rengeteg hajléktalan és mélyszegénységben élő lakosa volt a városnak. Vincent (Benedict Cuimberbatch) egy gyerekműsor társalkotója, írója és egyik fő bábmestere.

Ez volt világ életében Vincent álma, műsora, a Good Day Sunshine nézettsége épp lefelé ívelőben van, és az öltönyös pénzemberek valami új bábot követelnek Vincenten.

Ez persze kihatással van a magánéletére is, hiszen az amúgy is labilis Vincent a családján kezdi el levezetni a munkahelyi stresszt, ami alkoholizmusba és hangos veszekedésekbe torkollik feleségével, Cassie-vel (Gaby Hoffmann). Amit közös tíz éves gyermekük, Edgar (Ivan Morris Howe) mindig végig hallgat.

Az egyik komolyabb vita után Edgar nem szól senkihez, és dühösen, egyedül elindul otthonról, nem akar apjával együtt menni, Vincent ráhagyja és csak a nap végén derül ki számára, hogy fia nem érkezett meg az iskolába. Ezt a stresszt már nem bírja elviselni, és tudja, hogy erre a házassága és a munkája is rámehet. A mentális összeomlás közepén kitalál magának egy új képzeletbeli bábot, eltűnt fiának jegyzetei alapján. Meggyőződése, hogy ez a báb, Eric lesz a kulcsa fia hollétének felkutatásához. Bejön a nyomozós szál.

Ledroid nyomozó (McKinley Belcher III) vezeti az eltűnésekkel foglalkozó osztályt, akik elkezdenek nyomozni Edgar után.

Bekerül több szokásos netflixes klisé is a történetbe, Ledroid ugyanis homoszexuális, amit a rendőrségnél a 80-as években titkolnia kellett, illetve élete párja utolsó stádiumos AIDS-es. Valamint van több eltűnt gyermek is, akikkel nem foglalkozik a rendőrség, mert fekete bőrűek és elkönyvelik őket bűnözőknek. Általában ezek a történetelemek nem szoktak tetszeni, mert izzadságszagú, kötelező elemnek tűnnek 2024-ben, ám a korszakhoz illenek ezek a problémák és a forgatókönyv is ügyesen implementálja ezeket az egyeseknek woke-nak tűnő gondolatokat.

A színészekről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, Benedict Cumberbatch eredeti hangján egy telefonkönyvet is végig hallgatnék, főleg, ha Eric mély hangján szólal meg. A szerepe elég összetett, csak az alkotók sajnos az alkoholizmust helyezik előtérbe, pedig a mentális problémái és az apjával való konfliktusai sokkal érdekesebbek. Maradjunk annyiban, nem véletlenül lett olyan apa, hogy elmeneküljön otthonról a gyermeke.

A feleséget alakító Gaby Hoffmann is nagyon jó a szerepében, neki kevesebb játékidő jut, de amikor lehetőséget kap, azt kihasználja.

A Ledroit nyomozót alakító McKinley Belcher III is ügyes, a nyomozós szál jó, kellően ügyesen csavarják az eseményeket, a végére talán kicsit kiábrándítóan egyszerűek a megoldások, de ez nem róható fel a színészeknek. Akit még ki lehet emelni, az Dan Fogler, Vincent barátját és főnökét alakítja remekül, valamint Adepero Oduye, akinek a fia szintén eltűnt, csak nem kapott akkora hírverést, mint a gazdag családból származó fehér kisfiú eltűnése.

A hangulat erős, a ’80-as évek itt sokkal mocskosabban jön le, mint a szokásos nosztalgiafaktorral dolgozó egyéb netflixes tartalmakban. Ekkor tényleg senki nem törődött a színes bőrűekkel vagy a homoszexuálisokkal. Az LMBTQ gondolata se merül fel senkiben, és a gyerekeket minden téren kihasználhatták gonosz emberek, ez nem a meseszerű Stranger Things ’80-as évek. Talán emiatt a nyomasztó, ragadós hangulat miatt egyeseknek nehéz sorozat lehet az Eric, főleg témáját tekintve.

A gyerekekkel szembeni szexuális visszaélések és a családon belüli erőszak tematikája, ezt fontos tudni mielőtt nekiugrik valaki a sorozatnak.

Ezen felül elég lassan folynak az események. Illetve a címszereplő fontosságát is kicsit eltúlozták. Akik látták a 2017-es, kultikus Happy! című sorozatot, azok véletlenül se hasonló szériára számítsanak. Akik pedig nem látták még, azok mindenképpen pótolják be. Nem véletlenül hoztam elő a párhuzamot, a két sorozatnak nagyon hasonló az alaptörténete, de a Happy! olyan, mintha az Eric egy kolumbiai kokaintúrán lenne túl, lőpárbajokkal, belezéssel és 18+-os tartalmakkal bőségesen megáldva.

Ebből nem azt akarom kihozni, hogy az Eric rossz sorozat lenne, csak nem kiemelkedő. Alapötlet terén se egyedi, megvalósításában nagyon ügyes, de túl lassú és kimért ahhoz, hogy igazán áttörő legyen. Cumberbatch őrület határán lévő művész karaktere érdekes, de túlzottan elviszik az önpusztító alkoholista vonalra.

A nyomozás is ígéretesen indul, aztán gyorsan túl egyértelmű lesz.

Azért az alkotóknak nincs szégyellnivalójuk, tud hatni a nézőre az Eric, egy-két könnycseppet azért elmorzsoltam a végére. A szokásos Netflixes tucattartalmakhoz képest a streamingszolgáltató jobbjai közé tartozik. Vincent és Eric tragikus története megtekinthető magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET: