KULT
A Rovatból

Mi a közös három eltűnt emberben, egy erőszakos bűnözőben és egy podcasterben? A Bodkinből kiderül

Egy meglepően lebilincselő nyomozásra hív minket a Netflix, amit badarság lenne elszalasztani. Ilyen tartalmakat várunk a streamingóriástól!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. június 02.



Ritka az, amikor egy elsőfilmes alkotó ennyire telibe talál. Azonban, amit Jez Scharf letett az asztalra a Bodkin képében, az szinte teljes játékidejében, minden pillanatában szórakoztató. Minden a helyén van, történet, színészek, forgatókönyv, akció, humor – ha nagyon keresnék hibát, biztos találnék, de nem akarok. Inkább még több Bodkint akarok!

Hangulatra olyan, mintha a borzasztó magyar címűre keresztelt Erőszakikból csináltak volna egy sorozatot.

Csak most nem az írek mennek el nyaralni Belgiumba, hanem mi megyünk el egy sok éves eltűnési ügy után nyomozni az álmosnak közel sem mondható írországi kisvárosba, Bodkinba.

Természetesen mindenbe bele lehet persze kötni: annyira tömény a Bodkin, amibe sokaknak beletörhet a bicskájuk. Sok szereplővel dolgozik a történet, és az első rész alatt azért kapkodni fogjuk a fejünket a rengeteg ír név között. Illetve néha, kicsit pátoszos és művi, de szerintem jól áll neki.

Ajánlom eredeti nyelven és angol felirattal a sorozatot, nagyon vicces, hogy mit hall az ember és ténylegesen mit mondanak az írek.

Szerencsére a főszereplőink is külső személyek, így az ő szűrőjükön keresztül kapjuk meg az infókat, ami segít a megértésben. Történetünk szerint Gilbert Power (Will Forte) egy nagymenő podcaster (igen, ez egy szakma), akinek van egy hatalmas sztorija. Egy újság besegít neki, hogy elkészítse a legújabb, igaz bűnügyön alapuló podcastjét.

Ez a „true-crime doku” zsáner az utóbbi időben nagyon megy (főleg a Netflixnek köszönhetően), így a sikerre való tekintettel, kap is Gilbert maga mellé egy asszisztenst Emmy Sizergh (Robyn Cara) személyében, és egy riportert, Dove Maloneyt (Siobhán Cullen) az újságtól. Emmy ugyan kezdő, de nagyon talpraesett és isteníti Dove-ot, ezért is vállalta el ezt a munkát, hogy együtt dolgozhasson a példaképével: a sokat megélt, szinte legendás oknyomozó riporterrel.

Dove-nak ez a bodkini kirándulás csak azért kell, hogy kiszabaduljon a városból, mert volt egy tragikus kimenetelű ügye, ami akár tönkre is teheti az életét, vagy ami számára rosszabb, a karrierjét.

Gilberték egy több mint húsz évvel korábbi hármas eltűnés után nyomoznak. Mi történhetett azon a Samhain-i ünnepségen (ez a Halloween eredeti ír változata), amikor egy gyermek és két felnőtt nyom nélkül eltűnt? Mi vezethetett ezután több tragédiához is? Mit rejthet még Bodkin városkája?

A forgatókönyv nagyon ügyesen adagolja az információkat, a titkokat, feszes a tempó, pergők a párbeszédek és meglepően viccesek. Az ír hangulat, atmoszféra szinte ömlik ránk. Az első részben többet isznak a szereplők, mint Jockey a Dallas teljes első szezonjában. Olyan apróságokra figyeltek, hogy a végefőcím alatt mindig populáris ír zenék szóljanak, amik ír nyelven íródtak. Az egésznek egy misztikus érzést kölcsönöz a helyszín, ez a különleges nyelv és a szereplők. Will Fortén kívül minden színész ír vagy brit. Akik kedvelik az akcentusokat, azok imádni fogják eredeti nyelven a Bodkint. Senkinek nem úgy mondják ki a nevét, ahogy le van írva, és a nyelv maga is nagyon egzotikusan hangzik, semmi köze az angolhoz.

Forte hozza a tőle megszokott kelekótya, szerethető, ámde sötét titkot rejtő főszereplőt. Eddig is szerettem a színészt, de itt igazán bizonyíthatott.

Ugyanakkor a kedvencem Siobhán Cullen volt, az érinthetetlen, szarkasztikus, rideg újságíró-ikon szerepében, akinek drámai múltja kísérti és nem hagyja nyugodni. Robyn Cara minden jelenetében imádnivaló volt, kicsit mindig felvidította az amúgy kissé depresszív hangulatot. David Wilmont pedig lejátszott mindenkit a képernyőről, úgy alakított egy negatív karaktert, hogy minden pillanatát imádtam és nem lehetett utálni.

A nyomozás is működik: mindig, amikor valami új információ kiderül, észszerű és logikus következményei vannak, és mindig előkerül valami új nyom. Akik szeretik a „murder-mystery” típusú Agatha Christie történeteket, azoknak is tetszeni fog a Bodkin. Mert a kisvárosban szinte mindenkinek van valami sötét titka.

Kicsit a Kisvárosi gyilkosságok című sorozatra is hajaz, csak minőségibb megvalósítással.

A vége csavar ugyan kitalálható, de az út, ahogy eljutunk odáig, kellően kacifántos. Mint már írtam, mindenkinek van valami rejtegetni valója, így minden karakter próbál eleget tenni a céljainak. Nincsenek egyértelműen negatív szereplők, mindenki valamilyen külső, vagy belső nyomás alapján cselekszik.

Miért különleges a Bodkin? Egy tökéletesen elmesélt, misztikus, vicces nyomozás egy karakteres kisvárosban, ahol ugyan nem szívesen élnék, de minden itt töltött másodperc megér egy misét. Jez Scharf hiába számít tapasztalatlan írónak/showrunnernek, néhány logikátlanságon kívül, szinte hibátlan forgatókönyvet tett le az asztalra. A casting mellett a zeneválasztás és a fényképezés is telitalálat.

Úgy álltam fel a Bodkin elől, hogy kegyetlenül jól szórakoztam a főcímtől a vége feliratig.

Van akinek ez a „podcaster nyomoz” dolog kicsit távol állhat a valóságtól, amiben van valami, de a helyzet röhejessége még talán segít is a sorozatnak. Kicsit könnyedebbé teszi az amúgy súlyos atmoszférát. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Remélem jön folytatása, mert szívesen visszamennék még egy pár rész erejéig az ír kisvárosba.

A Bodkin megtekinthető magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Dobos Ildikó
A Jászai Mari-díjas színművész 82 éves volt. A Veszprémi Petőfi Színház saját halottjának tekinti.


82 éves korában meghalt Dobos Ildikó Jászai Mari-díjas színművész. Halálhírét a Veszprémi Petőfi Színház tudatta csütörtökön a Facebook-oldalán.

„A Veszprémi Petőfi Színház mély megrendüléssel tudatja, hogy Dobos Ildikó, Színházunk Örökös Tagja, Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség következtében 82 éves korában elhunyt. Dobos Ildikó művésznőt a Veszprémi Petőfi Színház saját halottjának tekinti, búcsúztatásáról később intézkedünk.

Drága Ildikó! Köszönjük, hogy tehetségeddel megajándékoztad a veszprémi közönséget! Isten nyugosztaljon!”

- írták a bejegyzésben.

Dobos Ildikó 1942-ben született Szatmárnémetiben. 1960-1964 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatója volt. 1964-1970 között a Miskolci Nemzeti Színház, 1970-1991 között a Veszprémi Petőfi Színház, 1991-1992 között ismét a Miskolci Nemzeti Színház, 1992-1993 között a Szegedi Nemzeti Színház majd 1993-1995 között a szolnoki Szigligeti Színház tagja volt.

Később vendégként szerepelt a Vígszínházban, Győrben és Tatabányán is. 1999-2010 között a debreceni Csokonai Színházban szerepelt, majd 2016-ban ismét a veszprémi Petőfi Színházban lépett közönség elé.

1992-ben súlyos agyi műtéten esett át, amelynek következtében újra kellett tanulnia járni, írni, beszélni. Három hónap múlva azonban már újra játszott.

Első férje az osztálytársa, Gonda György színművész volt, két közös gyerekük született. Második férjével, Szőnyi G. Sándor filmrendezővel annak haláláig éltek együtt.

Dobos 2021-ben a Veszprémi Petőfi Színház társulatának örökös tagja lett.

Színházi szerepei mellett több filmben is feltűnt: szerepelt a Talán egy másik életben című drámában, a Lajos király válik című játékfilmben, a Tutajosok című alkotásban. Emmellett sorozatokban is láthatta őt a közönség, például a Família Kft.-ben vagy éppen az Öregberényben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Ennyire ocsmány dolgokat ritkán látunk ilyen szépen komponálva vásznon – Kivérző szerelem-kritika
Elsőre a Tiszta románc és a Született gyilkosok ugrott be a film megnézése után. Ez a két cím pedig igencsak dicséret a Kivérző szerelem alkotóinak. Lássuk, hogy sikerült Kristen Stewart leszbikus bosszúfilmje.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. július 19.



Aki nem ismerné, az amerikai A24 az egyik legbátrabb/legegyedibb független stúdió Amerikában a Neon mellett. Nem igazán hasonlítható egy nagy céghez sem, próbálnak eltérni a megszokottól, és minőségi filmgyártásban gondolkodni. Nem átlagos filmjeik vannak: nem egyértelműen közönségfilmek, ugyanakkor próbálkoznak populárisabb darabokat is gyártani.

Nemrég azt nyilatkozták, hogy ebből a típusú filmkészítésből nem lehet megélni, ezért nagyobb független blockbustereket fognak gyártani.

Első ilyen próbálkozásuk az Alex Garland nevével fémjelzett Polgárháború volt, ami 50 millió dollárba került, plusz marketingköltség. Sokat nem kerestek vele, nem volt akkora siker, mint számítottak rá. Ezután valószínűleg visszatérnek egy időre a kisebb filmekhez.

Rögtön tisztázni szeretném, hogy ez a film sem lett kasszasiker. Ugyan hozzánk most érkezett meg, de az USA-ban már márciusban premierre került, így láthatjuk, hogy Kivérző szerelem bevételei sem robbantották szét a mozipénztárakat.

Pedig vannak itt ismertebb színészek: Kristen Stewart, Ed Harris, Dave Franko, Jenna Melone, egy erős forgatókönyv és atmoszféra.

A ’80-as, ’90-es évek retró életérzésére Rose Glass rendező egészen másképpen ült fel, mint a konkurencia szokott mostanában. Nem dicsőítette túl az időszakot, ez nem egy Stranger Things, ahol mindenki nosztalgikusan tekint vissza mindenre. Itt mindenki mocskos, izzadt, a frizurák szörnyűek és sokan direkt undort keltenek. Kristen Stwart egy szép nő, ami persze szubjektív kijelentés, de itt olyan arcát láthatjuk, amit nem igazán volt még ideje megmutatni a nézőknek. Az ismeretlenebb Katy O’Brian pedig viszi széles, kigyúrt hátán az egész filmet.

A történet nem indul bonyolultan: Lou (Kristen Stewart) egy edzőtermet üzemeltet, itt találkozik Jackie-vel (Katy O’Brian), akivel rögtön egymásba szeretnek – egy igazi vad románc, két lelkileg sérült ember között. Lou apja Lou Sr. (Ed Harris) egy kegyetlen bűnöző, akivel a lány régóta teljesen meg akarja szakítani a kapcsolatot, és eddig csak azért nem tette, mert Lou testvére, Beth (Jenna Malone) hozzáment egy erőszakos férfihoz, JJ-hez (Dave Franco), és fél tőle, hogy ha elhagyja a várost, akkor valami rossz dolog fog bekövetkezni.

A fő konfliktus is ebből indul: megtörténik a szörnyűség, amire reagálva a karakterek csak rossz döntéseket hoznak, így probléma problémát szül, és az egész egy pszichedelikus katarzisban végződik.

Vér, kegyetlenség, erőszak, szex, szerelem, zsarolás – minden van a filmben, amit el tudunk képzelni. Nagyon érdekes mű a Kivérző szerelem, a magyar cím pedig különösen adekvát.

A különleges képi világa miatt egyszerre nem jó nézni a filmet és mégis bámulatba ejtően szép. A képek, amiket látunk undorítóak és szörnyűségek, de ilyen szépen ennyire ronda dolgokat nem láttam még vásznon. A fülledt szexualitás és erotika épp úgy jelen van, mint az erőszak és kegyetlenségek. De még a díszletek és a kosztümök is direkt undort keltőek, mindenki rettenetesen néz ki, ez a ’80-as évek vége, 90’-es évek kinézete nem tesz jót senkinek. A karakterek hajviselete borzalmas – Ed Harrist sose láttuk még ilyen gyomorforgató szerepben, de Dave Francónak se áll jól a bajusz-Bundesliga-séró kombó – hát még a főszereplő hölgyek hajkölteményei.

Fontos kiemelni, ugyan nem mutatnak mindent, de erősen 18+-os a film: nem pornó, de épít a szexualitásra és a grafikus erőszakra.

Nem kezeli a nézőket félkegyelműnek, nem rágja az ember szájába a dolgokat, megmutatnak sok kellemetlen képet, amire szükség is van, hogy a sokk kicsit felébressze az átlagnézőt. Ugyanis a film nem túl hosszú játékideje is kicsit talán sok. Nem azt mondom, hogy unalmas, de lassú víz partot mos típusú film, aminek nem biztos, hogy mindenki örülni fog.

Alapból már annak örülhetünk, hogy egy egyedi ötlet moziba kerül. Ez nem folytatás, bejáratott franchise, ez egy különleges film. Érezni rajta a szerzői kézjegyet, Rose Glass nem csak rendezte, de Weronika Tofilska mellett még a forgatókönyvet is jegyzi. Jó zene és erős képi világ jellemzi. A mocsok, izzadság, feszültség és fülledt erotika csöpög a vászonról. A testhorror kifejezés talán erős lehet a filmre, mert inkább egy kegyetlen thriller, de vannak pillanatok, amikor a sokkoló erőszak szinte kiüti a nézőt.

Igazi szerzői A24 film: aki ismeri a cég korábbi produkcióit, tudja, mire gondolok.

Be tudja húzni az átlagnézőket is, ám valami olyat kapnak tőle, amire nem számítottak. Ha nem csak úgy tekintünk a filmre, mint bosszúfilm, akkor felfedezhetünk ügyes szimbolikát, sőt kimondottan humoros dolgokat is. Lou például állandóan a nikotinfüggőségről és drogokról hallgat kazettákat és rádiócsatornát, miközben folyamatosan ezekkel a szerekkel él. Krtisten Stewart és Katy O’Brian kettőse nagyon jó, mindketten jól elő tudják hozni az őrült viselkedést. Katy O’Briant legtöbben talán A Mandalóriból ismerhetik, de a legújabb Twisters-ben is játszik, nagy jövőt jósolok neki, nagyon tehetséges és különleges arcú színésznő.

Nem állítom, hogy mindenkinek tudom ajánlani a Kivérző szerelmet. Ez egy izzadt, mocskos, erőszakos, mindent elpusztító szerelem története, amely nem biztos, hogy az összes néző igényeit ki fogja elégíteni.

Ebben a meleg, kellemetlen időben talán a legjobb, amit tehetünk, hogy behúzódunk egy filmre a mozitermek hideg sötétjébe. Akkor pedig már lehet próbálkozni valami nem megszokottal, és a Kivérző szerelem éppen ilyen.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tarján Zsófi először mesélt Gesztivel kapcsolatos múltjáról, ehhez egy közös dal kellett
A tanulságos történetű Csak te kellesz könnyed reggea-s stílusával, bájos lírájával és a Rapülők egykori sztárja által megfűszerezett iróniájával teszi igazi nyári csemegévé a dalt.


Erre a nyárra már „csak egy igazi szabadság himnusz kellett”, mely most végre Csak te kellesz címmel megérkezett. A 1AM producerpárosnak védjegye, hogy a legkülönfélébb sztárokat hozzák egy ernyő – most éppen egy napernyő - alá, ezúttal az ikonikus hangú, Kohánszky Roy vezette Roy Galerit; az élő legendát, Geszti Pétert és a Honeybeast énekesnőjét, Tarján Zsófit hallhatjuk új közösükben. Utóbbi két előadó számára fordulatos egymásra találás ez a projekt, hiszen Geszti annak idején Tarján Zsófit zsűrizte az X-Faktorban. Az újdonsághoz készült egy fantáziadús, kissé meghökkentő animáció is tökéletesen ábrázolva a dal hangulatát.

„A 1AM missziója alapvetően az együttműködés, szóval jött az ötlet, hogy miért is ne épp az összetartozásról és egymás elfogadásáról szülessen egy dal? Nagyon izgalmasnak találjuk, hogy egy dalon belül különböző zenei világok és egyéniségek tudnak összekapcsolódni, a közös nyelv pedig a zene. Mindig nehéz egy ilyen csapatot összehozni, mert mindenki nagyon elfoglalt, de egy jó ötlet miatt általában találnak időt a megvalósításhoz. A „Csak te kellesz”-nél egy kész lavina indult el azzal, hogy Royt felhívtam”

– mesélte Bartalos Jenő, a sikeres dalszerző és dalszövegíró, aki szerzőtársával Vékony Zolival alkotják a 1AM-et. Rengeteg hazai hírességnek készítettek toplistás szerzeményt. A duó először Roy-t találta meg, aki vadonatúj, egyedi hangzású formációjával, a Roy Galerivel örömmel szállt be a produkcióba.

„A szám demóját amikor először meghallgattam, a dallamossága, a szövegvilága rögtön meggyőzött arról, hogy ezt el szeretném énekelni. Mindenképpen duettben képzeltük el a felvételt, így jutott eszembe Tarján Zsófi, a Honeybeast énekesnője, akinek mind a hangszíne, mind a zenei munkássága közel áll hozzám. Felhívtam Zsófit, aki meghallgatva a demót rögtön igent mondott” – folytatta Roy a kiadvány születésének háttértörténetét.

Ekkor még hazánk egyik legsikeresebb női frontembere mit sem sejtett arról, hogy egykori X-Faktor mentora, Geszti Péter egy rap verze erejéig is be fog szállni a dalba. Annak idején Péter nagy hatással volt az előadóra, melyről Tarján Zsófi először most nyilatkozott személyesen:

„Péterrel való együttműködés egy nagyon hálás feladat volt számomra. Pontosan azt az utat mutatja meg, amit az X-Faktor óta bejártam, és aminek eredményeként most együtt dolgozhattunk. Az ő akkori értékelése is szerepet játszott abban, hogy kiestem a versenyből, de jogos volt minden észrevétele. Még nagyon a pályám elején jártam, rengeteg technika és rutin hiányzott az ezköztáramból, és őszintén szólva a színpadi jelenlétem is hagyott némi kívánnivalót maga után. Péter a kemény kritikákat is olyan vicces köntösbe tudja csomagolni, hogy nem csak nem bántott meg vele, de magam is jót szórakoztam rajta, ugyanakkor abszolút pozitívan befolyásolta a szakmai fejlődésem”

– mondta el Zsófi.

„Bartalos Jenőt, mint szerzőt, Kozma Orsin keresztül ismertem meg két éve, amikor felkértek, hogy írjak a Világgá mennék veled című zenéjükbe rapbetétet. Később megkeresett és küldött további demókat, ebből született a Péterfy Borival közös dalunk, és ekkor hallottam a Csak te kellesz-t is már Zsófi és Roy énekhangjával.

Megismerkedésünk Roy-jal ugyan a történelem homályába burkolózik, de nagyon szeretem az ő reszelős, whiskey-s hangját. Zsófinál ez épp ellenkezőleg, emlékszem mindenre a kezdetekkel kapcsolatban. Mikor megjelent az X-Faktorban 2014-ben, kicsit idézőjelben nekimentem, azt mondtam, hogy nem igazán neki való ez a műsor, mert szerintem nagyon tehetséges csaj, de neki más utat kellene keresnie. Sokkal egyedibb és érdekesebb, mint amire a X-Faktor nézői szavazni szoktak. Annak örülök, hogy ez később bebizonyosodott, Zsófi befutott és egy nagyon jó zenekar énekesnője lett” – árulta el a nagymúltú szövegíró-előadóművész Geszti Péter, akinek jelenleg is futó műsorában, az Adom a napodban került elő a téma nemrég, Hernádi Judittal való beszélgetése során.

A tanulságos történetű Csak te kellesz könnyed reggea-s stílusával, bájos lírájával és a Rapülők egykori sztárja által megfűszerezett iróniájával teszi fel vastagon a kedvenc nyári fagyink i-jére a pontot.

VIDEÓ: Roy Galeri x Geszti x 1AM feat. Tarján Zsófi - Csak te kellesz


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Adele egy időre abbahagyja a zenélést, mással szeretne foglalkozni
Az énekesnőnek novemberig van szerződése Las Vegasban, de egész nyáron Münchenben lép fel. Ezek után nagyobb szünetet tervez.


A müncheni koncertje előtt jelentette be Adele, hogy szünetet tart a zenélésben, írja a The Guardian. A német ZDF televíziónak nyilatkozva az énekesnő elmondta:

„Eléggé ki vagyok merülve attól, hogy minden hétvégén színpadon állok Las Vegasban. Jelenleg nincsenek terveim új zenékkel kapcsolatban. Egy hosszabb szünetet szeretnék most, és úgy érzem, egy ideig más kreatív dolgokkal akarok foglalkozni.”

Adele 2022 novembere óta adja a Weekends With Adele (Hétvégék Adele-lel) című koncertjeit a Las Vegas-i Caesars Palace-ban. A sorozatot november 23-án fejezi be. Az énekesnő a nyarat Münchenben tölti, ahol öt héten át heti két koncertet ad egy erre a célra épített stadionban. A müncheni rezidencia promótere, Marek Lieberberg elmondta, hogy a jegyek 95 százalékát már eladták.

A koncert helyszíne különleges: 400 000 négyzetméteren fekszik, és egy 13 000 férőhelyes Adele World (Adele világa) nevű éttermet is magában foglal, angol stílusú pubbal kiegészítve. A színpad látványvilágát soha nem látott méretű, 220 méter hosszú és 30 méter magas vetítővászon teszi teljessé.

Adele elmondta, hogy az európai rajongók csendesebbek, udvariasabbak, míg az amerikaiak hangosabbak. A Las Vegas-i koncerteket a közönség és a kritikusok is elismeréssel fogadták, különösen a rajongókkal folytatott őszinte, empatikus interakciói miatt.

A müncheni bulik előtt az énekesnő már megérkezett Németországba, és feltűnt a foci-Eb döntőjén is.

Adele legutóbbi albuma, a 30, 2021 novemberében jelent meg, és hatalmas sikert aratott mind az Egyesült Királyságban, mind az Egyesült Államokban. Az Easy on Me című kislemeze szintén az első helyig jutott mindkét ország toplistáján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk