KULT
A Rovatból

Azahriah művész, sztár, vagy csak egy szorongásokkal teli kamasz? Megnéztük a Mi Vagyunk Azahriah című filmet

A Mi Vagyunk Azahriah pont olyan lökötten kaotikus, mint maga Baukó Attila, a fanatikus rajongók és az ellendrukkerek egyformán kiélhetik magukat rajta, de mi, "egyszerű" nézők sem bánjuk meg, ha beülünk a moziba.


FIGYELEM, A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ

Ha van olyan filmzsáner, amiben a magyar rendezők jók, akkor az a koncertfilm, illetve a zenei dokumentumfilm. Említhetem A koncertet Koltay Gábortól vagy Kapitány Iván Báj báj Loksiját, bár a csúcsot kétségtelenül Zsombolyai János féle Varázslat – A Queen Budapesten jelenti. Valahogy nagyon egyedien tudják vegyíteni a koncertfelvételeket a dokumentarista és játékfilmes elemekkel, mindenki ízlése szerinti kombinációban és arányban.

Az első nagyfilmjét jegyző Mazzag Izabella Azahriah filmje is ebbe a sorba illik, de miközben egyfelől folytatja a legjobb hagyományokat, szintet is lép.

Nála egyenrangú, párhuzamos szállá válik a Puskás Stadionban rendezett tripla koncert létrehozása, a Baukó Attila életét feldolgozó, archív privát felvételekkel operáló dokumentumfilm és a teljesen fiktív, egyfajta művészi belső utazásra invitáló kisjátékfilm.

Látjuk a 12 éves Attila első gitárpróbálkozásait, Azahriah mélyinterjúban mesél ars poeticájáról, a szüleivel való viszonyáról, közben megismerjük mindazokat a menedzsereket, producereket és kommunikációs szakembereket, akik ugyanúgy fontos elemei az Azahriah-jelenségnek, mint maga Baukó Attila, és beindul egy már-már sci-fibe illő történet egy párhuzamos univerzumról, ahol L. L. Junior a polgármester, és ahol Azahriah csábító lehetőséget kap: itt nem ismeri senki. Dönthet: visszatér a hírnévbe és a vele járó összes kellemes és nyomasztó következményhez, vagy megmarad ismeretlen, csóró, de felelősségektől mentes utcazenésznek. Persze a választás csak látszólagos, hiszen a párhuzamos univerzumban abban a pillanatban, hogy Azahriah zenélni kezd, ugyanúgy a figyelem középpontjában kerül.

Az író, Előd Máté és a rendező Mazzag Izabella mindezt úgy tálalja elénk, hogy egy pillanatra sem tűnik nyálasnak, erőltetettnek vagy propagandisztikusnak. A legneccesebb jelenetben Azahriah egy gyermekotthonba érkezik, ahová az egyik koncertje bevételéből vásárolt sporteszközöket viszi ajándékba. A hasonló jeleneteknél az ember általában kínosan feszengeni kezd.

Ezúttal azonban semmi ilyesmit nem éreztem mégpedig azért, mert Baukó Attila az excentrikus dolgaival ellenére képes természetesen viselkedni.

Nem tűnik többnek, mint egy srác, aki valamiféle misztikus véletlen folytán kapott egy tehetséget, amivel nagy dolgokat képes tenni, és ő fiatal korához képest meglepően tárgyilagosan látja, hogy a hírnévvel mekkora felelősség jár, és ezt el is hiszem neki.

A film szerethetőségéhez nagyban hozzájárul a humora. Nincs giccsesen túlvicceskedve, de végig lehet röhögni. Sok az önironikus kikacsintás: amikor kezdene átcsapni túlságosan lilagőzös művészkedésbe, a film szándékosan átfordul önmaga paródiájába.

Természetesen feltűnnek Azahriah életének fontos szereplői. Nemcsak alkotótársa, Desh szólal meg, de a menedzsmentje is: Tóth Gergő, Tóth Kristóf és a koncertek előtt nem sokkal tragikusan fiatalon elhunyt Ferich Balázs, akinek egyben szép emléket is állít a film. De feltűnik a film producere, a sokoldalú Lévai Balázs is, akit többek között a Nyugati nyaralás és a Nagykarácsony rendezőjeként ismerhetünk, valamint ő álmodta meg az Egy életem című standup sorozatot.

A Mi Vagyunk Azahriah-t cameók is színesítik, a névsor maga is jelzi, hogy milyen eklektikus ez az alkotás: Thuróczy Szabolcs, Mucsi Zoltán, Puzsér Róbert és Pintér Tibor is feltűnik egy-egy villanásra, nem kis derültséget okozva a nézőknek.

Összességében a film pont olyan, mint az Azahriah-jelenség. Nehéz hova tenni. Sokféle skatulyába be lehetne préselni, de valahogy egyikbe sem fér résmentesen. A magam részéről eddig nem sokat tudtam Baukó Attiláról azon kívül, hogy hallottam néhány dalát, és volt közte, ami tetszett. A film mindenképp közelebb hozta nemcsak a sztárt, de a szorongásokkal teli kamaszt is. Mert ne felejtsük, a tudomány mai álláspontja szerint a serdülőkor 25 éves korig tart, Azahriah még maga is javában fejlődésben van nemcsak művészileg, de emberileg is.

Ha szereted, Azahriah-t, nézd meg a filmet, ha nem, küldd el az ellenségeidet. Valaki mindenképp jól jár.

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Botrány: váratlanul kirúgták a Magyar Földrajzi Múzeum nemzetközi hírű professzorát
Azonnali hatállyal eltávolították az ország egyetlen földrajzi múzeumának alapítótagját Érden. A 68 éves professzor és a média sem kapott választ arra, miért született meg a döntés.


Furcsa körülmények között távolították el a Magyar Földrajzi Múzeumból azt a nemzetközi hírű földrajz professzort, Érd díszpolgárát, aki negyven éven át volt a vezetője az intézménynek.

Dr. Kubassek Jánost, a múzeum címzetes igazgatóját január 10-én távolította el Fekete Mácsai Anetta igazgatónő az intézményből. Pallag Zoltán igazgatóhelyettes, aki január 1. óta tölti be ezt a tisztséget, földrajz szakos diploma és tudományos fokozat nélkül, határozottan kérte, hogy a professzor azonnal hagyja el az irodáját és adja le a kulcsot. A helyi képviselő-testület az igazgatóváltáskor címzetes igazgatói és tudományos tanácsadói címmel ismerte el Kubassek János munkáját, a település díszpolgárát meglepte a döntés.

„Nem indokolta meg az igazgatónő, csak közölte velem, a jövőben nincs számomra egy talpalatnyi hely sem a múzeumban.

A koromra, a 68 évemre sem hivatkozhatnak, hiszen számos múzeumban, egyetemen – sőt minisztériumokban és a diplomáciai testületben egyaránt – 70-75 éves életkorukig dolgozhatnak kollégák. Még nem érzem magam munkaképtelennek. Ráadásul Csőzik László polgármester úr nyilvánosan többször kifejezte, hogy nagyra értékeli munkámat s továbbra is igényt tart rá” – mondta a professzor a Blikknek.

Kubassek János hozzátette: a hirtelen jött döntés megfosztotta mindattól, ami élete értelme volt, mert ezentúl nem juthat hozzá az általa felkutatott és megszerzett felbecsülhetetlen értékű Cholnoky Jenő, Germanus Gyula hagyatékokhoz, a Kelet-Afrikából, Londonból, Argentínából vagy Amerikából hazahozott Sáska László dokumentumokhoz vagy a Teleki Pál-térképekhez sem.

A múzeum vezetése egyelőre nem válaszolt arra a kérdésre, miért rúgták ki Kubassek Jánost.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Majka klipjében meglepő arc bukkant fel – a magyar póker nagyágyúja is szerepel
Majka új klipje, a "Csurran, cseppen" hatalmas sikert aratott, már több mint 6,2 millióan látták a YouTube-on. A videóban egy váratlan szereplő is feltűnik: Kónya Tamás, a magyar póker egyik legismertebb alakja.


Majka legújabb dala, a "Csurran, cseppen" január 17-én debütált a YouTube-on, és azóta is töretlenül hódít. A Blikk cikke szerint már több mint 6,2 millió megtekintésnél jár, és nemcsak Magyarországon, de például Ausztriában is vezeti a zenei toplistákat. A szám a globális ranglistán jelenleg a 45. helyen áll.

A videó egy kitalált ország, Bindzsisztán miniszterelnökének történetét meséli el, aki egy televíziós interjúban igazságszérum hatása alatt bevallja korrupciós ügyeit. A klip megjelenése óta sokan találgatnak az üzenetéről, de Majka későbbi nyilatkozatai szerint semmilyen politikai oldalhoz nem köthető a videó.

A klip egyik különlegessége, hogy Kónya Tamás, a magyar pókerélet ismert alakja is szerepel benne.

Kónya az operatőrt alakítja, ami nem véletlen: a PókerAkadémia cikke szerint Majka köztudottan nagy rajongója a kártyajátékoknak, és baráti körében is sok profi pókeres található.

Kónya Tamás nemzetközi szinten is ismert pókeres, aki olyan nagy versenyeken is játszott, mint a PokerStars Caribbean Adventure főversenye. Itt többek között Németh Andrással és Bujtás Lászlóval ült egy asztalnál. Egyes kommentelők szerint a klipben egy másik pókeres, Fekete Gergő is szerepel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Meghalt Lukáts Andor
Megrendítő veszteség érte a magyar színházi világot. Életének 81. évében elhunyt Lukáts Andor, a Jászai Mari- és Kossuth-díjas színész, rendező, aki generációkat inspirált munkásságával.


Életének 81. évében elhunyt Lukáts Andor Jászai Mari- és Kossuth-díjas színművész, rendező – írja a Katona József Színház Facebook-oldalán.

Lukáts Andor pályafutása a Pinceszínházban indult, ahol amatőr színészként kezdett dolgozni. Ezt követően

a kaposvári Csiky Gergely Színházhoz szerződött, ahol eleinte segédszínészként tevékenykedett, majd színésszé és rendezővé vált. 1994 és 2008 között a Katona József Színház társulatának tagja volt.

A színház kiemelte, hogy Lukáts Andornak és Halász Péternek köszönhetően indult el a Hírszínház a Kamrában. Nevéhez számtalan felejthetetlen alakítás kötődik, emellett ő rendezte a Portugál című előadást is, amely a Katona történetének egyik leghosszabb ideig futó, közönségkedvenc darabja volt.

2008-ban megalapította a Sanyi és Aranka Színházat, amelynek igazgatójaként dolgozott. Emellett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen adjunktusként oktatott.

A Katona József Színház Lukáts Andort saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Fotók: Csellókoncert és néptáncbemutató a peronon – így ünnepelték a Magyar Kultúra Napját Budapesten
Néptáncosok, kórusok és zenészek lepték el szerda délután Ferencváros fontosabb tömegközlekedési csomópontjait.


Zenészek és táncosok vették birtokba Ferencváros fontosabb tömegközlekedési csomópontjait, a metrókat és a villamosok szerdán, a Magyar Kultúra Napján.

A Ferencvárosi Művelődési Központ és a BKV együttműködésében megvalósult programok között

voltak alternatív, világzenei és népzenei koncertek is, néptáncbemutatók, kórusok és cirkuszi produkciók.

Ezeket pedig az utasok a Nagyvárad téren, a Kálvin téren és Corvin téren élvezhették. Azonban voltak olyan művészek is, akik a 3-as, illetve 4-es metrón szórakoztatták a közönséget.

Fotós kollégánk a helyszínen örökítette meg a nem éppen hétköznapi koncerteket, előadásokat:


Link másolása
KÖVESS MINKET: