TECH
A Rovatból

Kipróbáltuk, milyen okosotthonban élni egy hónapon át

Az okoslámpa csak a kezdet volt, a teszt eredménye pedig bennünket is meglepett.
Vass Adrienn - szmo.hu
2021. március 17.



A tavalyi év végéig az okosotthon kifejezés baromi távol állt tőlem. Nincs mosogatógépünk, a legtöbb elektronikai eszközünk régi, nem hordok okosórát, és valahogy úgy érzetem, hogy nincs is ezekre szükségem. Bőven elég az, hogy a mobilom okosabb nálam...

Aztán karácsonyra kaptam egy Xiaomi asztali okoslámpát, aminek egyáltalán nem örültem, és a fa alatt, a dobozban pihent még januárban is. De ahogy kikerült a fa, kinyílt a doboz is, és egész pofásnak tűnt az új lakótárs. Üzembe helyezés után pedig azonnal megszerettem, és végül komoly vita lett belőle, hogy kétszemélyes családunk melyik tagja használja majd hosszútávon, és mire. Mert jó lenne az ágy mellé olvasni, de az irodasarokba vagy a makettezős asztalra is pont ilyen kéne...

És ez csak egy asztali lámpa. Mi lenne, ha körbevenne minket még több okoseszköz?

Lelkileg készen is álltunk az egy hónapon át tartó tesztre!

A Xiaomi rendelkezésemre bocsátott pár általam választott eszközt, hogy kipróbálhassam, milyen egy hónapig okos otthonban élni.

Az eredmény határozottan meglepett, és új igényeim születtek a folytatásra nézve is.

Barátságos fények egy sötét lakásban

Mivel én válogathattam, és az asztali lámpából kiindulva a sötét lakásunk feltuningolása nagyon érdekelt. Több fronton is ráerősítettem erre a dologra.

Az asztali LED lámpa végül a makettezős sarokba került. De van, amikor olvasásra használjuk, vagy éppen a háttérben világít csak hangulatfokozásképpen.

Klassz, hogy állítható a fényereje és az is, hogy milyen hőmérsékletű fényt bocsásson ki magából. Én rosszul vagyok a hideg fénytől, de ennek a lámpának még a leghidegebb fokozata sem irritál. Abszolút érezhető rajta, hogy kíméli a szemet. Remekül irányítható az is, hogy hova világítson. És bár csak egy vékony kis rúd, rendkívül nagy felületet fog be.

Az egyetlen problémánk az volt vele, hogy egy nem elég belőle.

Xiaomi Mi LED Desk Lamp: https://xiaomi.hu

Mivel az asztalit a férfi nyúlta be legtöbbször, enyém lett a hangulat maga.

Na ezt az éjjeli lámpát már kicsomagolni is mámor volt.

Gyönyörű a kialakítása. Egy minimalista dísztárgy, egy modern gyertya.

Amikor kikértem tesztre, nem voltam tisztában vele, hogy mi mindent tud, egyszerűen csak megtetszett. Aztán elsőre feltűnt az állítható fény, majd a rengeteg szín, amire képes. A fehér fény mellett dolgoztam, a lila és a zöld pedig az esti beszélgetéseknél, iszogatásoknál jött jól.

Kifejezetten hasznos applikációval használni, mert a telefonunkkal könnyebben állíthatóak a színek, vagy ha már bemásztunk az ágyba, és nincs egy karnyújtásnyira, le vagy fel is kapcsolhatjuk vele.

Remek az időzítős funkció is. Annak is hasznos, aki félhomályban szeret elaludni, vagy annak, aki arra szeret ébredni, hogy szépen lassan fénnyel tölti be a szobát.

Klassz lenne, ha egy jövőbeli verzió akár akkumulátorról is tudna működni, és a vezeték sem szabályozná be azt, hogy hova tehetjük le hangulatot varázsolni.

Az ára 11.000 forint körül mozog. Szerintem ez az a darab, ami ajándéknak is kiváló.

Xiaomi Mi Bedside Lamp 2 okos éjjeli lámpa: https://xiaomi.hu/xiaomi-mi-bedside-lamp-2-okos-lampa_27520 

A fürdőbe az egyik legolcsóbb, mégis leghasznosabb tétel, az éjjeli fény került.

Háromezer forintos tételről beszélünk, mégis nagy változást hozott. Soha nem jutott eszembe ilyet keresni, pedig rettentően bosszantott, hogy az éjszaka közepén is olyan villanyt kellett kapcsolnom, ami kiverte a szememből az álmot. Ha több darab állt volna rendelkezésemre, biztos, hogy tettem volna egyet a szekrény sarkába is, ahova soha nem jut el semmilyen fénysugár. A leírása alapján akár egy évig is bírja elemcsere nélkül. Biztosan beszerzek belőle párat.

Xiaomi Mi Motion-Activated Night Light 2 mozgásérzékelős éjjeli irányfény: https://xiaomi.hu

Nem látom, de megérzem

A légtisztítóról a legnehezebb írni. Mert bekapcsolod, működik, de nem feltétlenül érzékeled a hatását. Ha valaki asztmás, allergiás, akkor biztosan jobban fogja érzékelni a levegő minőségének javulását, de mi csak hittünk a kijelzőnek, ami azt mondta, hogy tisztulunk.

Észrevehetetlenségét még az is növeli, hogy roppant csendes darab, csak akkor hangoskodik, ha mi úgy akarjuk, és kicsit megforgatjuk a levegőt a lakásban.

Pár évvel ezelőtt eszembe nem jutott volna légtisztítóra költeni, de manapság egyre több veszélyről tudunk, ami láthatatlanul les ránk.

Ráadásul egyre többet ülünk otthon, ahol a szellőztetés nem old meg mindent. Sőt! A városi levegő nem feltétlenül frissíti fel a lakást.

Aki megteheti, illatosítás helyett szerintem inkább légtisztítóra költsön. A testünknek nagyobb szüksége van rá.

A legolcsóbb és legkisebb verzió már 36.900 forinttól elérhető, de fontos figyelembe venni, hogy mekkora szobába, mekkora lakásba keresünk ilyen szerkezetet.

Xiaomi Mi Air Purifier 3C okos légtisztító: https://xiaomi.hu

A régi fogkefénk a kukában landolt

Kicsit félek beismerni, de úgy tűnik, hogy egészen eddig rosszul mostam fogat. Egész jó minőségű fogkefét használtam, de úgy tűnik, hogy a technikám csapnivaló volt.

Miután ugyanis bekerül a fürdőbe ez a kicsike, megszűnt a fogínyvérzésem, amire eddig speciális fogkrémmel próbáltam megoldást találni.

A hozzá kapcsolható applikáció remek. Be lehet úgy állítani, hogy az érzékeny fogínnyel rendelkezőknek is biztonságos legyen.

Az első pár használat fura, de mostanra ott tartok, hogy ha sima fogkefével mosok fogat, már nem érzem elég tisztának a végeredményt.

Nekem ez a fogkefe konkrétan megváltoztatta az eddig berögzült rossz szokásaimat, és ráterelt egy alaposabb fogmosással járó útra. (Zárójelben megjegyzem, hogy régebben próbáltam forgófejes fogkefét is, de az túl erős és agresszív volt ehhez képest.)

Kötelezővé tenném, hogy mindenki próbálja ki!

Xiaomi Mi Electric Toothbrush elektromos fogkefe: https://xiaomi.hu

Roborporszívó vagy vezeték nélküli porszívó?

Amikor robotporszívót választottam tesztelésre, hibát követtem el. De akkor még nem tudtam azt, amit most tudok. Vonzónak tűnt az ajánlat, hogy valaki majd eltakarít helyettem. Porszívóz és fel is mos. Kinek ne lenne erre szüksége?

Viszont azt nem vettem figyelembe, hogy nagyon pici lakásban élünk, és szinte egyfolytában itthon vagyunk. Szegény kis bogár nagyjából mindig láb alatt volt, és neki meg mi voltunk útban. Meg a földön sorakozó dobozok, meg az egyéb szanaszét hagyott tárgyak...

Persze nem belőlem kell kiindulni. Akinek szép, nagy lakása van, annak álom lehet egy ilyen nonstop tettre kész szobalány. De az én hibámból kiindulva azt javaslom, hogy: Jól fontoljátok meg, hogy pontosan mire van szükségetek, és mi szolgálja ki a legjobban a lakásotok adottságait!

A Xiaominál a robotporszívó és a vezeték nélküli porszívó egy árban van (a belépő kategóriában). Lehet, hogy mindkettő jól jön majd nektek, de az is lehet, hogy inkább az egyik, mint a másik. Nekünk egy vezeték nélküli porszívó, amivel gyorsan és könnyen végig tudok szaladni a kis lakáson sokkal észszerűbb befektetés.

Nagy lakásban el tudom képzelni, hogy körbefut egyszer-kétszer a robot, a hirtelen bekoszolódó felületeket meg megtisztíthatjuk a vezeték nélkülivel. De ezt nyilván az tudná megmondani, aki aktívan használja mind a kettőt.

Nekem mostantól a vezeték nélkülire fáj a fogam, a robot meg akkor jöhet, ha végre élhetőbb nagyságú helyre költözünk.

Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Essential robotporszívó: https://xiaomi.hu

Xiaomi Roborock Handheld Vacuum Cleaner vezeték nélküli porszívó: https://xiaomi.hu

Részletes termékbemutatók: https://xiaomiofficial.hu

Vásárlás: https://xiaomi.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Majdnem légikatasztrófát okoztak, világszerte új szabályok jöhetnek a power bankok és más akkumulátorok miatt
Súlyos vészhelyzetet eddig csak ritkán okoztak, de nem szabad kísérteni a sorsot - mondják a légitársaságok, amelyek maguk szigorítják a fedélzetre vitt power bankokra és akkumulátorokra vonatkozó szabályokat.


Nemrég kiderült, hogy azon a dél-koreai utasszállító repülőgépen, ami januárban égett ki egy puszani kifutón, egy utas power bankja okozta a tüzet. Ezért és általában az akkumulátorok tűzveszélyessége miatt most új előírásokat vezetnek be a repülőgépeken. A szabályok olyan hordozható elektronikai cikkekre vonatkoznak, amelyekről az átlag utasok nem is sejtették, hogy komoly kockázatot hordozhatnak. A légiközlekedés legnagyobb szereplői még azelőtt lépnek, hogy súlyos katasztrófa történne.

Hajmeresztő esetek, amelyeket power bankok és akkumulátorok okoztak

Eddig kevesen gondoltuk volna, mekkora veszélyt jelenthetnek a hordozható műszaki cikkeink, pedig a földön számtalan és a levegőben is egyre több eset példázza, hogy a lítium-ion akkumulátorok, sőt, akár egy olyan apróság hibájából is történhet légikatasztrófa, mint egy egyszerű power bank. A legsokkolóbb friss példa erre az az Airbus, ami a dél-koreai Puszan Gimhae Nemzetközi Repülőterén gyulladt ki - szerencsére még felszállás előtt, a kifutón, és nem a levegőben.

A 169 utas megmenekült, viszont hárman sérüléseket szenvedtek és tetemes anyagi kár is keletkezett.

Ennek a januári balesetnek az eredménye egyrészt egy teljes egészében kiégett utasszállító repülőgép, másrészt pedig néhány új szabály, amelyet egyelőre csak ázsiai légitársaságok vezettek be, de nyugodtan számíthatunk rá, hogy lassan az egész világon elterjednek majd.

Kiégett az Airbus

A puszani eset kivizsgálása során a szakértők rátaláltak a tűzfészekre, és benne az egyik utas power bankjára, amiről azt állítják, hogy műszaki hiba miatt túlhevült, majd lángra lobbantotta a poggyászt, és a tűz rövid idő alatt a teljes fedélzetre átterjedt. Az Air Busan repülőgépe viszont csak egy a sokból, ami az utóbbi években veszélyhelyzetbe került hibás akkumulátorok miatt.

A Reuters szerint az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala 2024-ben kéthetente három olyan esetet regisztrált világszerte, amikor egy repülőgépen lítium-ion akkumulátorok túlmelegedtek és zavart, illetve kis híján balesetet okoztak. 2018-ban még kevesebb mint heti egyszer történt hasonló, szóval pár év alatt szignifikáns növekedés történt. És ezt akkor is komolyan kell venni, ha csupán néhány elszigetelt incidensről beszélünk, hiszen, ha több kilométer magasan gyullad ki az utastér, borítékolható a súlyos légikatasztrófa.

Többé nem tehetjük a fedélzetre vitt poggyászba sem

A legtöbb légitársaság és nemzetközi szabályozás szerint már eddig is tilos volt lítium-ion akkumulátort tartalmazó eszközöket vagy külső akkumulátorokat (power bankokat) a feladott poggyászba tenni. Az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) és az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) előírásai szerint a power bankokat és a tartalék akkumulátorokat kizárólag a kézipoggyászban lehet szállítani. És még ebből is lehet baj. Ezt jól demonstrálja ez az eset, amikor a reptéri csomagellenőrzés során lobbant lángra egy külső akkumulátor.

A beépített lítium-ion akkumulátorral rendelkező eszközöket (pl. laptop, tablet, okostelefon, e-cigaretta, elektromos fogkefe stb.) általában szintén a kézipoggyászban kell tartani, de ha a feladott bőröndbe kerülnek, kikapcsolt állapotban kell lenniük, és megfelelő csomagolásokkal vagy tokokkal ki kell védeni, hogy véletlenül bekapcsolódjanak.

Ezen a ponton jegyezzük meg, hogy a szabályok légitársaságonként eltérhetnek, így mindig érdemes ellenőrizni annak az adott cégnek az előírásait, amelynek a repülőjével utazunk! Főleg a közeljövőben, mert az eddigiekhez képest új szabályok léphetnek érvénybe.

A repülésbiztonsággal foglalkozó szakemberek és jogalkotók régóta kockázatként kezelik az akkumulátorokat, és időről-időre szigorítják a szabályokat - főleg balesetekre reagálva. Az utóbbi időben történt incidensek miatt több légitársaság frissítette a lítium-ion akkumulátorok szállítására vonatkozó előírásait, hiszen meghibásodás esetén extrém hőt és füstöt termelhetnek, illetve akár tüzet okozhatnak.

Dél-koreai légitársaságok

A fent írt baleset miatt aligha meglepő, hogy az Air Busan lett az első légitársaság, amely megváltoztatta a szabályzatát: az utasoknak a hordozható akkumulátorokat a „testükön”, magyarán a zsebeikben, kézitáskáikban kell tartaniuk, nem pedig a fej feletti csomagtartóban (ahol a januári baleset során a tűz keletkezett).

Március 1-jétől aztán nemcsak ők szigorították a szabályokat, hanem Dél-Korea kormánya is: immár minden helyi légitársaságnak arra kell köteleznie az utasokat, hogy maguknál tartsák a hordozható akkumulátorokat, illetve az e-cigarettákat. Specifikusan ezeket az eszközöket nem helyezhetik el a csomagtartókban, és nem is tölthetik a fedélzeten.

Hongkongi légitársaságok

Itt is vastagon voltak előzményei a szabályok szigorításának. Március 20-án egy Kínából indult Hong Kong Airlines járatnak kellett kényszerleszállást végrehajtania, mert egy utas kézipoggyászában tűz keletkezett. A helyi polgári légügyi hatóság pár nappal később közölte, hogy „rendkívüli aggodalomra adnak okot az utasok által szállított és használt hordozható akkumulátorokkal kapcsolatos biztonsági incidensek”, majd a légügyi hatóság április 7-i hatállyal megtiltotta, hogy az utasok használják vagy töltsék a hordozható akkumulátorokat a repülőgépen, és azok nem helyezhetők el a fej feletti csomagtárolókban sem.

A szintén hongkongi Cathay Pacific bejelentette, hogy már határidő előtt alkalmazza az új szabályokat - megváltoztatva ezzel korábbi kijelentését, amiben a végrehajtás nehézségei és a nem kívánt következmények miatt még nem akart változtatni az új irányelvein.

AirAsia - A maláj Capital A tulajdonában lévő AirAsia április 1-jétől szintén betiltja a hordozható akkumulátorok használatát és töltését a fedélzeten. Az új előírás szerint az akkumulátorokat kizárólag az ülészsebben vagy az ülés alatti tárolóban lehet elhelyezni, de a fej feletti csomagtartókban nem.

Air Astana - A kazah légitársaság március 13-tól tiltotta meg a power bankok használatát és töltését a fedélzeten, de azt engedélyezi, hogy ezeket az eszközöket a kézipoggyászba, illetve a csomagtartóba helyezzék.

Batik Air - A Lion Air csoporthoz tartozó indonéziai vállalat gépein március 14. óta tilos a hordozható akkumulátorok használata a fedélzeten. Az utasok legfeljebb két hordozható akkumulátort tarthatnak maguknál, de nem helyezhetik azokat a fej feletti csomagtartókba.

Kína - A kínai légügyi hatóság megelőzte a korát - a Reuters szerint az ázsiai ország légitársaságainak már legalább 2014 óta előírják, hogy nem engedélyezhetik az elektronikai cikkek power bankról történő töltését a fedélzeten.

Tajvan - A tajvani China Airlines és EVA Air március 1-től tiltotta meg a hordozható akkumulátorok és tartalék lítium akkumulátorok használatát és töltését a repülőgépen. Előbbi azt javasolja, hogy ezeket senki ne tegye a feje feletti csomagtartóba, míg utóbbi csak az ülésekbe szerelt USB-töltővel engedélyezi az eszközök töltését.

Malaysia Aviation Group - A Malaysia Airlines anyavállalata április 1-től tiltja meg a hordozható akkumulátorok elhelyezését a fej feletti csomagtartókban. Az akkumulátorokat a kézipoggyászban, az ülés alatt vagy az ülészsebben kell tartani, míg a mágneses vezeték nélküli akkumulátorok csak külön tasakban szállíthatók és a használatuk szintén tilos a repülőgépeken.

Singapore Airlines - A légitársaság és diszkont leányvállalata, a Scoot szintén április 1-től tiltja be az utasoknak a hordozható akkumulátorok használatát és töltését a fedélzeten.

Thai Airways - A thaiföldi légitársaság március 15-től tiltotta meg a hordozható akkumulátorok és tartalék elemek használatát, illetve töltését.

VietJet - A vietnami diszkont légitársaság március 24-én jelentette be, hogy az utasok nem tölthetik és nem használhatják a hordozható akkumulátoraikat a fedélzeten. Az eszközöket ki kell venni a kézipoggyászból, és olyan módon kell tárolni, hogy a személyzet bármikor ellenőrizhesse őket.

Mint látható, a legtöbb ázsiai légitársaság hetek alatt képes volt átállni az új szabályokra, és kétség sem fér hozzá, hogy globálisan ugyancsak várhatóak hasonló változások. Addig is az európai és amerikai vállalatok leginkább a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) veszélyes árukra vonatkozó előírásait követik. Ezek szerint a hordozható akkumulátorokat kizárólag a fedélzetre vitt kézipoggyászban lehet elhelyezni, nem a feladott bőröndben.

Az IATA előírásai ezenkívül meghatározzák a szállítható akkumulátorok mennyiségét és teljesítményét is. Bár e szempontok alapján szintén ahány légitársaság, annyi szabály, jó tudni, hogy utasonként legfeljebb két darab, maximum 100-160 Wh-s és 20.000 mAh-s külső akkumulátort szoktak engedélyezni. Érdekesség, hogy a Virgin Australia például csak úgy engedi a fedélzetre ezeket az eszközöket, ha védve vannak rövidzárlat ellen. Kizárólag az eredeti dobozukban vagy olyan csomagolásban lehetnek az utasoknál, ami jól szigeteli az érintkezőket.

A lítium-ion akkumulátorok problémája

A mobiltelefonokat, laptopokat, drónokat, okosórákat, valamint az elektromos kerékpárokat, rollereket és autókat mind-mind lítium-ion akkumulátorok működtetik. Ezek az akkumulátorok túlmelegedhetnek egy „hőmegfutásnak” nevezett jelenség miatt, ami egy tűzhöz vagy robbanáshoz vezető láncreakció.

Így néz ki:

A lítium-ion akkumulátorok, amelyeket például külső akkumulátorokban is használnak, rendkívül reakcióképes és gyúlékony anyagokat tartalmaznak. „A lítium akkumulátorok maguk is lehetnek gyújtóforrások, vagy táplálhatják egy máshol keletkező tüzet. A kockázat különösen nagy, ha az akkumulátorok sérültek, megduzzadtak, gyártási hibát tartalmaznak, túltöltődtek vagy túlmelegedtek” – mondta a CNN-nek Sonya Brown, az ausztráliai Új-Dél-Walesi Egyetem repülőgép-tervezéssel foglalkozó vezető oktatója.

A szakember hozzátette: a véletlen találkozás más akkumulátorokkal „váratlan kisülést okozhat”, így azt javasolja, hogy a külső akkumulátorokat és a tartalék akkumulátorokat utazás előtt érdemes külön becsomagolni vagy leragasztani valamilyen nem vezető anyaggal, hogy biztosan elkerülhető legyen a fémekkel való érintkezés.

Brown azt is tanácsolja az utazóknak, hogy indulás előtt ellenőrizzék a külső akkumulátoraikat, és ha duzzadást vagy külső sérülést észlelnek, semmiképpen se vigyék magukkal a repülőgépre, sőt, az előírásoknak megfelelően inkább szabaduljanak meg tőle, hogy az otthonaikat se veszélyeztesse.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
A Rovatból
Keményet lépett az EU: betiltották a veszélyes mesterséges intelligenciát, óriási bírságok jöhetnek
Rengeteg MI-rendszert érint a szabályozás, van, amit teljesen be is tiltanak. A tiltott technológiákat alkalmazó vállalatokra hatalmas pénzbírság várhat, függetlenül attól, hogy hol van a székhelyük.
FM. Kép: Unsplash - szmo.hu
2025. február 03.



Február 2-tól az Európai Unió új szabályai alapján szigorúan fellépnek az olyan mesterséges intelligencia (MI) rendszerek ellen, amelyek túl nagy kockázatot jelentenek. A tiltott technológiákat alkalmazó vállalatokra hatalmas pénzbírság várhat, függetlenül attól, hogy hol van a székhelyük.

Az EU mesterséges intelligenciáról szóló rendelete (AI Act) hosszú előkészítés után tavaly márciusban kapta meg a jóváhagyást, és augusztus 1-jén lépett hatályba – részletezi a Tech Crunch. A rendeletben szereplő első határidő most februárban érkezett el: ez az, amikor a legveszélyesebbnek ítélt MI-rendszereket betiltják.

A szabályok célja az MI biztonságos felhasználásának biztosítása különböző területeken, például a fogyasztói alkalmazásokban és a közterületeken.

Az új szabályozás négy kockázati szintet határoz meg:

• A minimális kockázatú rendszerek, például az e-mail spamszűrők, szabályozás nélkül maradnak.

• Az ügyfélszolgálati chatbotokat korlátozott kockázatúként kezelik, így csak enyhe szabályozás vonatkozik rájuk.

• A magas kockázatú rendszerek, például az egészségügyi ajánlásokat adó MI-k, szigorúbb ellenőrzést kapnak.

• Az elfogadhatatlan kockázatú alkalmazások viszont teljes tiltás alá esnek.

Az utóbbi, tiltott kategóriába tartozik például a társadalmi pontozás, amely a személyes viselkedés alapján készít kockázati profilokat. Nem engedélyezett az olyan MI sem, amely észrevétlenül manipulálja az emberek döntéseit, vagy kihasználja az életkor, fogyatékosság vagy társadalmi helyzet miatti sérülékenységet. Tilos olyan technológiát használni, amely külső megjelenés alapján próbálja előre jelezni a bűncselekményeket, vagy biometrikus adatokkal próbál következtetni egy személy tulajdonságaira. Az érzelemfelismerő rendszereket sem lehet munkahelyen vagy iskolában alkalmazni, és tilos arcfelismerő adatbázisokat bővíteni online vagy biztonsági kamerás felvételekből származó képek segítségével.

A szabályokat megszegő cégek akár 35 millió eurós – nagyjából 13 milliárd forintnyi – bírságot is kaphatnak, vagy az előző pénzügyi évük globális árbevételének 7 százalékát kellhet befizetniük, attól függően, melyik összeg a nagyobb.

Tavaly szeptemberben több mint 100 vállalat, köztük az Amazon, a Google és az OpenAI önként csatlakozott az EU AI Paktumhoz, amelyben vállalták, hogy az AI Act előírásait már a hivatalos határidő előtt alkalmazzák. Néhány nagy technológiai vállalat, például a Meta és az Apple, kimaradt a megállapodásból. A francia MI-startup, a Mistral, amely az AI Act egyik legnagyobb kritikusa, szintén nem csatlakozott.

A jogszabály néhány kivételt is tartalmaz. A bűnüldöző szervek bizonyos esetekben biometrikus adatokat gyűjtő rendszereket használhatnak, például emberrablási ügyeknél, vagy közvetlen életveszély elhárítására. Az ilyen esetekben előzetes hatósági engedély szükséges, és a döntéseket nem hozhatják meg kizárólag az MI-rendszerek eredményei alapján. Orvosi, vagy biztonsági indokokkal alkalmazhatóak munkahelyi és iskolai érzelemfelismerő rendszerek is.

Az Európai Bizottság 2025 elejére ígérte a további részleteket tartalmazó iránymutatások közzétételét, de ezek egyelőre nem jelentek meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Szellemek az AI-képeken? Sokak szerint megőrült a ChatGPT mesterséges intelligenciája
A ChatGPT új képgeneráló funkciója tarol a neten, de sokaknál furcsa alakok tűnnek fel az anime stílusban módosított képeken. A felhasználók egy része paranormális jelenségeket emleget.


Az elmúlt napokban világszerte rengetegen próbálták ki a ChatGPT új képgeneráló funkcióját, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók különféle művészeti stílusok alapján alakítsák át a saját fotóikat.

A legnépszerűbb a Studio Ghibli animációit idéző stílus lett. A közösségi médiát el is árasztották ezek a módosított képek, viszont az internetezők egy része furcsa, hátborzongató részletekre figyelt fel a végeredményen.

Többen arról számoltak be, hogy a Ghibli-stílusban generált képeken olyan alakok is megjelentek, akik az eredeti fotón nem szerepeltek.

Nemcsak a ChatGPT képgeneráló AI-jával akadt hasonló gond. Egy Instagram-felhasználó az Elon Musk cége, az xAI által fejlesztett AI-t használva kapott hasonlóan vérfagyasztó eredményt. A barátnőivel közös fotón eredetileg négyen voltak láthatóak, de a Grok által generált verzión már öten voltak.

Ahogy telnek a napok, egyre több hasonló tapasztalatról, a módosított képeken ismeretlen alakok feltűnéséről számolnak be a felhasználók – vette észre a Hindustan Times.

Aligha véletlen, hogy az AI szellemalakokat szerkeszt a képekre

A tokiói Ghibli Stúdiót 1985-ben alapította Hajao Mijazaki rendező. Első egész estés animációs filmje, a Cagliostro vára 1979-ben jelent meg. A legismertebb munkái közé tartozik a Nauszika – A szél harcosai, a Laputa – Az égi palota, A vadon hercegnője és a Ponyo a tengerparti sziklán. Filmjeit saját elmondása szerint gyerekeknek szánta, ugyanakkor a felnőttek számára is fontos üzeneteket hordoznak. Egyik legismertebb karaktere a Chihiro Szellemországban című népszerű animében feltűnt arc nélküli szellem:

A figura önmagában kísérteties többlettartalommal bír az anime- és mangarajongók számára, így talán nem véletlen, hogy a Ghibli-stílusban átalakított képekre a generatív mesterséges intelligenciák szellemalakokat szerkesztenek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Ne dőlj be! Nem igaz, hogy a fordított PIN-kód segélyhívást indít – ezt teheted helyette
Ugyan a városi legenda teljes blődség, de tény, hogy veszélybe kerülhetünk a bankautomatáknál, és szerencsére az is igaz, hogy vannak hatékony megoldások is.
Malinovszki András / Fotó: Sebastian Ganso/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. február 05.



Évek óta terjed az a tévhit, hogy ha valaki vészhelyzetben a PIN-kódját fordított sorrendben adja meg a bankautomatánál, a készülék nemcsak pénzt ad ki, hanem titokban riasztja a rendőrséget is. A bankok és a biztonsági szakértők szerint azonban ez nem igaz, a módszer egyáltalán nem működik.

Az ATM-ek kizárólag a helyesen beírt PIN-kódot fogadják el. Ha valaki fordított sorrendben próbálja megadni a kódját, azt a rendszer hibás próbálkozásként értékeli. Három sikertelen próbálkozás után akár zárolhatja is a kártyát – írja a cseh poznatsvet.cz portál nyomán a Blikk.

Ha valakit erőszakkal kényszerítenek arra, hogy pénzt vegyen fel, a szakértők szerint a legbiztonságosabb megoldás az együttműködés. Egy sikertelen trükk vagy ellenállás csak tovább ronthat a helyzeten.

Bár a fordított PIN-kódos riasztás csupán legenda, a bankautomatáknál valódi veszélyek is leselkednek az emberekre. Egyre többen próbálnak visszaélni azzal a módszerrel, hogy banki dolgozónak adják ki magukat. A csalók azt állítják, hogy biztonsági ellenőrzést végeznek, és arra kérik az áldozatot, hogy generáljon egy aktivációs kódot az ATM-nél. Később ezt felhasználva hozzáférhetnek az illető bankszámlájához.

A cseh portál szerint az alábbi óvintézkedésekkel csökkenthetjük a kockázatot:

  • Mindig takarjuk el a billentyűzetet a PIN-kód beírásakor.
  • Rendszeresen ellenőrizzük a bankszámlánkat, és ha gyanús tranzakciót észlelünk, azonnal értesítsük a bankot.
  • Soha ne adjuk meg a PIN-kódunkat, belépési adatainkat telefonon, e-mailben vagy SMS-ben, mert a bankok ilyen információt nem kérnek.
  • Ha gyanús hívást vagy üzenetet kapunk, ne válaszoljunk, hanem közvetlenül a bank hivatalos ügyfélszolgálatát hívjuk fel.


Link másolása
KÖVESS MINKET: