KULT
A Rovatból

10 film, amely eredetileg véres vagy tragikus befejezést kapott volna

Az Alien, a Die Hard 3, a Rocky, sőt A remény rabjai végkifejlete is rettentően unalmas lett volna, vagy semmit nem tett volna hozzá a teljes sztorihoz.

Link másolása

Nem a film hossza számít, hanem a bejezése, mert végül úgyis a fináléra fog emlékezni a legtöbb néző. Részben azért, mert ez volt, amit legutóbb láttak, de sokkal inkább azért, mert az utolsó percek határozzák meg, hogy érdemes volt-e annyi időt tölteni a film előtt.

Az alábbi filmek az eredeti elképzeléstől eltérő befejezést kaptak, mert nem voltak szinkronban a film többi részével, és szerencsére valaki, aki magasabb pozícióban volt, még időben látta a teljes képet, így a gyengébb végződést ígérő eredeti forgatókönyvet átírták.

10. Ananász expressz (2008)

Az Ananász expressz egy amerikai drogos akcióvígjáték, melyben a két ügyetlen idiótát üldözi egy korrupt zsaru és drogbáró, aki holtan szeretné látni a srácokat. A sztori többnyire könnyed, annak ellenére, hogy erőszakos. Az eredeti befejezés viszont elrontotta a film végét.1

A két főszereplő, Dale (Seth Rogen) és Saul (James Franco), miután meghiúsította a rosszfiúk tervét, jointot szívva ünnepel egy raktárban. Észrevesszük, hogy az egyik rosszfiú feléjük lopakodik. Dale még rá is mutat, de a kétbalkezesek túlságosan be vannak szívva ahhoz, hogy észleljék, az életük veszélyben van. Így agyonlövik őket, Dale megfogja Saul kezét, mielőtt meghalnak.

Miután a két füvest kivégezték, túl sivárrá vált az egyébként optimista drogos komédia, főleg mivel a nézők már az összes poént látták. Ez a befejezés teljesen alkalmatlan lett volna az Ananász Expressznek.

9. Alien (1979)2

Habár az Alien saga teljes mondanivalójában elég üres, az első film különösen az. A karakterek csapdába esnek egy űrhajón, melyen egy idegen lény egyesével gyilkolja meg őket. A záró rész egy vidám felütés, mert a főhős, Ripley (Sigourney Weaver) megöli az idegent.

A forgatókönyv eredeti befejezése azonban még ennél is komorabb.

Az idegen megöli Ripleyt is: konkrétan leharapja a fejét, majd a főhős hangján elmondja a hajónapló utolsó üzenetét, mielőtt a Földre jön és meggyilkolja az összes embert.

Ezzel a befejezéssel azonban nem készülhetett volna folytatás a filmhez, és Ripley sem válhatott volna az egyik legnagyobb női akciófilmes ikonná.

8. Die Hard 3. – Az élet mindig drága (1995)

A Die Hard-sorozatok összhangban vannak a gyors ütemükkel és a rengeteg akciójukkal, mégis sikerült minden egyes filmnek saját, egyedi történetet kreálni. A sorozatban nincs kivétel, ezért furcsa, mikor kiderül, hogy a harmadik rész vége teljesen máshogy végződött volna, mint a többi rész.3

Azért módosították az eredeti befejezést, mert a forgatókönyíró Jonathan Hensleigh megállapította, hogy hiányzik a cselekvés a film többi részéhez képest. Bírálta a befejezést is, mert McClane egy kegyetlen, bosszúálló oldalát mutatta, ezáltal a karakter elvesztette volna csodálatra méltó személyiségét.

7. Rocky (1976)

A Rocky az egyik legmotiválóbb filmek közé tartozik, melyben a főszereplő (Sylvester Stallone) alulról indulva jut el a csúcsra és válik „valakivé”. A filmben, annak ellenére, hogy Rocky Balboa elvesztette az Apollo Creed (Carl Weathers) világbajnok ellen vívott meccsét, bebizonyította minden kétkedőnek, hogy ő nem egy vesztes.

Az eredeti befejezés azonban az ellenkező irányba ment volna: eszerint Rocky kiábrándul a profi boksz világából és a pénzét hasznosítva, barátnőjével, Adrian-nel (Talia Shire) kisállatkereskedést nyit.

De ez a befejezés ütközött volna a film szellemével. A készítők eleshettek volna az Oscar-októl, melyeket az új befejezés hozott meg számukra. Stallone-nak pedig talán el sem indult volna a filmes karrierje.

6. A mélység titka (1989)

Talán az egyik legtöbb kasszasikert hozó filmrendező, James Cameron legkevésbé népszerű filmje ez. Egy amerikai nukleáris tengeralattjáró felkutatására indul egy víz alatti olajfúró bázis személyzete. A mélyben rekednek és rátalálnak egy idegen civilizációra.5

A film végén Bud (Ed Harris) az óceán mélyén hatástalanít egy nulkeáris robbanófejet, amely megölhetné az idegeneket. Az idegenek értékelik Bud áldozatát és megmentik a személyzetet. Bud szerető üzenetet hagy a feleségének.

Az eredeti befejezésben Bud üzenete az idegenek ellen irányult volna és félelmet szült volna az emberekben. Felkészülésre buzdította volna az emberiséget. Így viszont minden, ami a filmben elhangzott az idegenekről és békés jellemükről, semmissé vált volna. Túl sok kérdés maradt volna, hogy mért vártak ennyi ideig az idegenek az emberiség elpusztításával az óceán mélyén.

5. A remény rabjai (1994)

A cselekmény az Állami Fegyház két fogvatartottjának életét részletezi, mely papíron unalmasnak tűnik, de a két férfi között kialakult kötődés és megpróbáltatásaik szívszorítóvá teszik a történetet. Bár nem nagy összeget fordítottak a filmre, azóta a valaha készült egyik legjobb filmként tartják számon. Az IMDB top 250-es listáján az első helyezett, még a Keresztapát is megverte.6

A film vége szívmelengető: a két főszereplőt egymás mellett látjuk Mexikó partjainál, távol a múlttól és az amerikai jogrendszertől. Ám a filmnek eredetileg az utolsó előtti jelenet volt a befejezése, amikor Red (Morgan Freeman) még nem tudja, hogy láthatja-e valaha Andy-t (Tom Robbins), csupán Mexikó felé utazik egy busszal.

Bár csak egy jelenetről van szó, hatalmas a kettő közti különbség, mert a kibővített változatban a két rab élethosszig tartó barátságára és az együtt felfedezett új szabadságra helyeződik a hangsúly. Hála az égnek, a rendezők befejezték a filmet és nem hagyták, hogy a hiány marcangolja a nézőket.

4. Strangelove (1964)

Stanley Kubrick hidegháborús szatírája a Dr. Strangelove, mely a mai napig az egyik legjobb feketehumorral fűszerezett komédia. Az alkalmatlan hadsereg tökéletes ironikus-komikus megjelenítése.7

A film úgy végződik, hogy mindenki egy pitét kap az arcába. Eredetileg viszont úgy zárult volna, hogy az amerikai és orosz politikusok egy szobában élelmiszerharcot vívva tortákat dobálnak egymáshoz. Annak ellenére, hogy a film egy szokatlan szatíra, ez a befejezés túl buta lett volna. Tönkretette volna a teljes befejezést a nukleáris apokalipszis nélkül.

Egy 1969-es interjúban Kubrick megállította, hogy a pite-küzdelem nem lett volna összhangban a szatirikus hanggal. A pitedobálásnak súlyos üzenete lett volna: valamennyi fél egymásra lőtte volna a rakétáit.

3. Shop-stop (1994)

Kevin Smith rendező első filmje a Shop-stop volt. Több típusú filmet készített karrierje során, de a rajongók még mindig az elsőt kedveleik leginkább, mert annyira vidám. Azonban az eredeti befejezés valójában lapos és lehangoló volt.

90 perc nevetés után a film azzal ért volna véget, hogy egy betörő meglövi az épp zárni készülő Dante-t, aki belehal a sérülésébe, majd a tolvaj ki is fosztja őt.

Ez a vég nem illett volna a film vicces hangulatához, kegyetlen lett volna, ha a nehéz nap után pihenni vágyó Dantet megölik, így Smith úgy döntött, hogy máshogy zárja a filmet. (Szerencsére, mert így a teljes szereplőgárdával készülhetett el a második rész, ami legalább annyira szórakoztató lett, mint az első!)clerks

2. Tiszta románc (1993)

Ez a film Quentin Tarantino szellemes párbeszédének és a rendező Tony Scott erős látványvilágának páratlan kombinációja. Annak ellenére, hogy vannak ellentmondások a film készítésében, remekműről beszélünk.

Ahelyett, hogy Clarence (Christian Slater) és Alabama (Patricia Arquette) túlélték volna a lövöldözést a film végén, Clarence eredetileg meghalt volna.

Scott azért változtatott a film végén, mert annyira tetszettek neki a karakterek, hogy happy endet akart adni nekik.

1. Brazil (1985)

A Brazil Terry Gilliam sötét és kábító szatírája a bürokráciáról és a zsarnoki kormányokról szól. Bár a film eredetileg nem volt túl sikeres, azóta kultikussá vált. Gilliam vizuális érzéke jól illeszkedik az orwelli történethez, majdnem az 1984 komikus változata lett a film. Az eredeti befejezés viszont szinte tönkretette volna a klasszikust.

Ebben a verzióban az események valójában úgy végződtek volna, ahogy Sam (Jonathan Pryce) elképzelte, hogy boldogan él álmai nőjével.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.


Link másolása
KÖVESS MINKET: