SZEMPONT
A Rovatból

Dorner Lajos a buszos helyjegyekről: Egyértelműen látszik, hogy nincs kész ez a dolog, idő előtt lett bevezetve, és ebből adódnak a gondok

Létező utasigényt elégít ki a szolgáltatás, azonban a VEKE elnöke szerint félkészen vezették be. Okosabb lett volna tesztelni egyetlen vonalon és megfelelően előkészíteni.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. szeptember 04.



Egy hónapja, hogy a Volán bizonyos járatain bevezették a helyjegyet. A Volán szerint a lehetőség közkedvelt lett az utasok körében, azonban sok kommentben inkább panaszokat olvasni. Például arról, hogy sokan nem tudtak helyjegyet venni az applikációban vagy a vidéki pénztárakban. Az is sokakban nyugtalanságot keltett, hogy öt csoportra osztják szét a felszállni kívánó utasokat. Legelőször a helyjegyesek szállhatnak fel, legutoljára a díjmentesen utazók, például a nyugdíjasok.

Valóban ördögtől való lenne a buszos helyjegy ötlete? Dorner Lajossal, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökével beszélgettünk.

– Önöknek mi a tapasztalata a helyjegyfoglalási rendszerrel kapcsolatban?

– Sokan keresnek minket ezzel, de meg lehet nézni, hogy ez a fajta helyjegyfoglalási megoldás máshol is létezik. Ha valaki mondjuk a Flixbust használja, és például Bécsbe megy busszal, ott ugyanez a rendszer működik. Lehet helyet foglalni külön pénzért. Ha nem, akkor oda ül az utas, ahova tud. A vonatokon is pontosan így van. Vannak olyan járatok, ahol kötelező a helybiztosítás, és van, ahol ez ajánlott. Például Ausztriában ajánlott helyfoglalás van, de ebből is adódnak problémák. Amikor a határ átlépése után jön a magyar utas, akinek kötelező helybiztosítása van, megveszi a helyjegyét, és akkor előfordul, hogy valaki más ül a helyén. Az illetőnek fel kell állnia. Egyébként magára a helyfoglalásra van utasigény, tehát ezt így kell kezelni.

Az, hogy ezt nem teljes körűen vezették be, rengeteg problémát okoz. Például a járművezetőnél nem lehet venni helyjegyet, és az applikáció használata is nagyon nehézkes. Van, akinek már sikerült, de sokan eltévednek az applikációban.

Továbbá a pénztárakban sem mindenhol lehet venni helyjegyet. Például Szekszárdon nem tudnak az utasok vásárolni, és ha a pénztár bezár, mert nincs nonstop nyitvatartás, akkor ez megint nem működik. Talán helyesebb lett volna úgy bevezetni, hogy egyes járatok esetében mindenhol, ahol az a járat elérhető, biztosítják a helyfoglalást, és járatonként terjesztik ki. Ehelyett a Budapestről induló távolsági járatokon vezették be, miközben vidéken nem lehet a pénztárban helyjegyet venni. Ez így nem jó, és ebből is rengeteg probléma adódik.

– Mit gondol arról a gyakorlatról, hogy öt csoportban szállhatnak fel az utasok, legutoljára azok, akik ingyen utaznak, például a nyugdíjasok, nagycsaládosok, kismamák, mozgáskorlátozottak? Nem érheti őket az a hátrány, hogy lemaradhatnak a járatokról, mert mindenki más előttük már felszállhatott? Korábban pontosan ők voltak azok, akiket előre engedtek felszállni.

– Ezt a kérdést a Lázár János miniszternek is feltették egy sajtótájékoztatón, és tisztázta, hogy

ez a gyakorlat így nem elfogadható. Természetesen a kismamák, mozgáskorlátozottak először szállnak fel. Ha nem így van, akkor valaki rosszul értelmezte a dolgokat.

Önmagában viszont az, hogy öt kategóriába sorolják az utasokat, nem új dolog. Biztosan sokan utaztak már diszkont légitársasággal, ahol például a priority sorban lehet várakozni annak, aki egy kicsivel többet fizetett a szolgáltatásért, és előbb szállhat fel a repülőre, vagy előbb foglalhatja el a helyét. Ez nem jár nagy előnnyel, de hát van ilyen is. Ott ketté bontják az utasokat. Az, hogy ötfelé, és ezt a szerencsétlen járművezetőnek kell elrendeznie, nyilván nem működőképes, nem lehet elvárni a járművezetőtől, hogy az utasokkal való konfliktust ő vállalja fel mindig.

Amikor túlszabályozunk valamit, az nem fog működni.

Egyébként például a Flixbusnál is úgy működik, hogy ha valaki helyfoglalós, tehát fizetett a helyért, vagy olyan helyekre ül, amelyek kiemeltebbek, akkor ő az első ajtón szállhat fel, a többiek pedig mehetnek a hátsó ajtóhoz. Én ezt megéltem többször is, és ott a sofőrnek be kell tartatnia. Van ilyen, hogy megkülönböztetik az utasokat priorizálás alapján, és ez elsősorban, sőt kizárólag azon múlik, hogy valaki valamilyen feláras szolgáltatást vásárolt-e meg, vagy sem.

– Történt olyan is, hogy valakit azért nem engedett fel a sofőr, mert azt mondta, hogy a helyek már el vannak adva, azaz ez a busz már tele van, miközben még sok üres hely volt.

– Ha le volt foglalva, akkor igen, tele volt. Ha valaki megvette oda a helyjegyét, akkor azzal az ülőhellyel valóban nem lehet már számolni.

– Ez például az ingázók esetében jelenthet-e problémát, késést?

– Az ingázóknál biztosan nem, mert

ez a fajta szolgáltatás eleve csak távolsági járaton képzelhető el, egy elővárosi járaton biztosan nem.

Tehát ahol állóhely is van, ott biztosan nem adhatnak el helyjegyet. Ez csak és kizárólag azokon a járatokon képzelhető el, ahol tilos az álló utasok szállítása. Azaz a járaton fix számú férőhely van, általában ez 49-50 ülés. Ha ezek elfogytak, akkor megtelt a járat. Ilyenkor szoktak második, vagy akár harmadik kocsit is indítani, például ha csoport utazik. Ilyen esetekben megjelenik a helyfoglaló rendszerben, hogy van második kocsi, és a sofőr is jelzi, hogy jön mögötte a kolléga a második járművel, mondjuk, tíz perc múlva, tessék azzal jönni.

– Tehát akkor attól sem kell tartani, hogy akinek a cége megvette a vármegyebérletet, annak zsebből kell hozzávennie 300 forintért a helyjegyet, mert ezek szerint a környéki, elővárosi, agglomerációs járatokon ilyen fajta helyjegyre nem kell számítani.

– Biztosan nem, mert ez nem erre való. Helyjegyek a távolsági járatokon, mondjuk úgy, hogy Intercity jellegű autóbuszokon fordulhatnak elő. Például a Pécs-Szeged járaton. Nincs közvetlen vasúti összeköttetés a két város között, mert ahol van vasút, ott a szabályozás is próbálja vasútra terelni az embereket. Ezeken az Intercity autóbuszokon nagyon minimális lehet azoknak a száma, akik ezeket a járatokat ingázásra használják.

– Ezek szerint ez az aggodalom is információhiányból fakadhat?

– Az előkészítés hiánya miatt nem magyarázzák el az embereknek, hogy mire számítsanak. Kicsit kapkodva van bevezetve, nem teljeskörűen, és rengeteg kérdés nincsen tisztázva.

Ráért volna ezt bevezetni akkor, amikor ezeknek a kérdéseknek a nagy részét már tisztázták, vagy indítani egy kísérleti jellegű járatot, ahol kipróbálják.

Így csak annak az egy vonalnak az utazóközönségét „boldogítják” a próbaidőszak alatt.

– Azaz nem lenne balga lépés a Volántól, hogy ideiglenesen visszavonja, és műszakilag, informatikailag alaposabban előkészíti az egész rendszert?

– Igen, és aztán teljeskörűen be lehet vonni az utazóközönséget, ne adj Isten, az ezzel foglalkozó civil szervezeteket, hogy teszteljék a megoldást, derüljön ki, hol vannak megoldandó problémák. Ne gondolja senki, hogy azonnal minden tökéletes lesz, a legjobb szándék ellenére sem.

Az is lehet, hogy politikai nyomásra kellett ezt gyorsan bevezetni, és még nem volt kész.

Az egyértelműen látszik, hogy nincs kész ez a dolog, idő előtt lett bevezetve, és ebből adódnak a gondok.

– Valaki azt írja, azt gyanítja, hogy a vármegye- és országbérletek alacsony ára miatt „tonnányi pénz hiányzik a kasszából”, és ezzel kívánják pótolni azt. Ez egy rosszmájú komment, vagy lehet-e mögötte valami?

– Szerintem hozzá nem értő komment, és valószínűleg az alapfokú matematikai ismeretek hiányát tükrözi.

Nem ez fogja megmenteni a MÁV–Volán csoportot a pénzügyi problémáktól.

Ez valójában inkább egy utasigényt kielégítő, emelt szintű szolgáltatást kínáló rendszer szeretne lenni, egy fejlesztés, aminek a bevezetése nem sikerült igazán jól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Magyar Péter a főváros irányításában mind a Fidesztől, mind Gyurcsánytól megszabadulna, és erre képes is lehet
A politikai elemző szerint eddig az volt az egyetlen komoly, hosszú távon is életképes alternatíva, hogy a TISZA Párt, Vitézy Dávid és a Kutyapárt közösen többséget hoznak létre a főpolgármesterrel. De még jöhetnek meglepetések.


Csütörtök délelőtt újra találkozik egymással Magyar Péter és Karácsony Gergely. Ez különösen érdekes annak fényében, hogy Magyar Péter szerda este elismerte, szeptember elején a lakásán egyeztetett Vitézy Dáviddal és a Kutyapártot vezető Kovács Gergővel. A 444 értesülései szerint egy olyan tervet vázolt fel nekik, ami szerint összefogásukkal kész helyzet elé állítanák Karácsonyt, Vitézy Dávidot főpolgármester-helyettesi pozícióba juttatnák, rendkívül erős jogkörökkel, a DK embereinek tartott cégvezetőktől pedig megválnának.

Így, ha Karácsony elfogadná a támogatásukat, Gyurcsány Ferenc és a Fidesz nélkül irányíthatnák a fővárost.

Sajtóhírek szerint a Kutyapárt azonban a terv nem minden részével értett egyet, Karácsony pedig eddig hivatalosan semmit sem mondott, pedig a főpolgármester-helyettes jelölése az ő joga. De az idő sürgeti. Már csak napok vannak a Fővárosi Közgyűlés megalakulásáig, ahol a törvényes működéshez legalább egy helyettest meg kellene választania a minősített többségnek, vagyis 17 képviselőnek. Ez lesz tehát az első nagy tesztje annak, hogy Karácsony Gergely képes lesz-e működtetni a várost egy olyan közgyűléssel, amelyben nincs stabil többség mögötte. A mozgástere rendkívül szűk: az új közgyűlésben 10-10 képviselője van a Fidesznek és a TISZA Pártnak, 7 képviselője DK-MSZP-Párbeszédnek, és 3-3 képviselője a Kétfarkú Kutyapártnak, valamint a Vitézy Dáviddal szövetkező LMP-nek. Somogyi Zoltánnal, Political Capital alapítójával beszélgettünk a fővárosi kirakósjátékról.

– Érdekes patthelyzet alakult ki a közgyűlésben. Felmerült, hogy Vitézy Dávid lehetne főpolgármester-helyettes, miközben Karácsony Gergely jogköreit is csökkentenék. Mekkora az esélye egy ilyen megegyezésnek, és egyáltalán érdeke a TISZA Pártnak kompromisszumot kötni Budapest irányításának biztosítása érdekében?

– Most abban a szakaszban vagyunk, amikor a szereplők „bemondják a tétjeiket”. Ez a politikai helyzet leginkább egy pókerjátszmához hasonlítható: nem licitálnak egymásra, hanem különféle konstrukciókat vetnek fel.

Az eddig egyetlen komoly, hosszú távon is életképes alternatíva az volt, hogy Vitézy Dávid, a Kutyapárt és a TISZA Párt közösen többséget hoznak létre a főpolgármesterrel.

Bár ez volt a legtisztábban felvázolt modell, a politikában gyakran előfordul, hogy a felszínen láthatatlan alternatív ajánlatok a háttérben mégis megvalósulnak. A másik érdekes fejlemény, hogy Karácsony Gergely az olimpia lehetőségéről kezdett beszélni, annak ellenére, hogy bázisa, különösen a Momentum, nem feltétlenül támogatná ezt az elképzelést. Magyar Péter is népszavazást sürget az olimpia kapcsán, akárcsak a Momentum. Karácsony számára az olimpiai téma egy lehetőség arra, hogy a Fidesz szimpátiáját is elnyerje bizonyos kérdésekben. Ne felejtsük el, hogy a közgyűlésben nem minden szavazatnak kell közvetlen támogatásnak lennie; az is elég lehet, ha egyesek nem vesznek részt a szavazáson, így alakulhat ki többség. Karácsony fő feladata most az, hogy legalább egy ideiglenes többséget biztosítson maga mögött a költségvetés elfogadásához.

Érdekes volt látni, hogy Orbán Viktor dicsérte Karácsony Gergelyt az árvízi védekezés során, ami szokatlan volt, de politikai szempontból figyelemre méltó.

Az ilyen gesztusok közeledést jelezhetnek a kormány és a főpolgármester között. A kormány érdeke lehet, hogy az ellenzéki főpolgármester írja alá és erőteljesen támogassa az olimpiai pályázatot, mert így az nemzetközi szinten kedvező politikai üzenetet hordozna.

– Lehet, hogy a Fidesznek az az érdeke, hogy a TISZA Pártot elválassza Karácsonytól, de vajon az is céljuk, hogy „összekarácsonyozzák” a TISZA Pártot?

– Ez lenne a leginkább érdekük, de ez nem egyszerű Magyar Péter politikai mozgása alapján.

Ő egy olyan politikai modellt próbál építeni, amely mind a Fidesztől, mind Gyurcsánytól való megszabadulást célozza. A jelenlegi szavazati arányok alapján Magyar Péter képes lehet egy ilyen többség megszervezésére a közgyűlésben.

Jól tette, hogy nem lépett be a Fővárosi Közgyűlésbe, így nem kell nyilvánosan megmagyaráznia, hogyan szavaz egyes kérdésekben. Tehát bár a Fidesznek érdeke lenne „összekarácsonyozni” Magyar Pétert, ez jelenleg nem egyszerű feladat. Ráadásul a fő cél nem az „összekarácsonyozás” lenne, hanem az „összegyurcsányozás”, de ennek lehetőségét meghaladta az idő.

– Látható, hogy Gyurcsány Ferenc egyre keményebben bírálja Magyar Pétert. Karácsony Gergely mennyire kötődik Gyurcsányhoz vagy a DK-hoz?

– Karácsony bármikor hivatkozhat Budapest érdekére, hogy bármilyen koalíciót megkössön. Azoknak a szavazóknak, akik DK-sként, MSZP-sként vagy Momentumosként támogatták, el kell majd magyaráznia a döntéseit, de

Budapest működőképessége mindent felülírhat. Ebben a tekintetben nincs komoly kötöttsége.

Annyira nincs, hogy Gyurcsány Ferenc maga panaszkodott arról, hogy a választások óta Karácsony nem kereste.

– Ha Vitézy Dávid főpolgármester-helyettes lesz, hogyan tud majd együtt dolgozni Karácsony Gergellyel? Lehet, hogy Karácsony jogköreit is csökkentik?

– Az, hogy Karácsony mögött egy koalíció áll össze, és az, hogy a Szervezeti és Működési Szabályzatot átírják, nem ugyanaz a politikai kérdés. Ha valaki Karácsony-párti, és a koalíció megteremtése mellett van, hogy a főváros működni tudjon, attól még nem biztos, hogy támogatná Karácsony jogköreinek csökkentését. Ez csak a Fidesszel együtt szavazva mehetne át, ami viszont rossz politikai üzenet lenne.

– Vitézy Dávid és Karácsony Gergely között korábban kulturált viták zajlottak. Elképzelhető, hogy operatív együttműködés jöhet létre közöttük?

– A legvégén azért már eldurvult a helyzet, főleg a választási viták után, a szavazat-újraszámlálás heteiben. De a politikában gyakran eljön az a pillanat, amikor nincs más lehetőség, mint az együttműködés. Nem lenne ez olyan harmonikus, mint korábban gondoltuk, de ez nem is feltétlenül rossz dolog.

A politikában a különböző érdekek közötti konfliktusok természetesek, és végső soron ezekből születhetnek a jó döntések.

Az ilyen típusú együttműködések nem szokatlanok máshol a világban, és nagy eséllyel itt is működni fognak.

– A TISZA Párt Budapesten már megelőzte a Fideszt. Játszhatnak esetleg egy előrehozott fővárosi választásra?

– Egyik félnek sem érdeke egy új választás.

A TISZA Pártnak nem lenne előnyös most átvenni Budapest irányítását ennek mindennapi felelősségével,

a sokkal fontosabb országgyűlési választások előtt. A Fidesznek sem érdeke, hogy újra megméresse magát Budapesten, ahol valószínűleg látványos vereséget szenvedne a TISZA Párttal szemben.

– Elképzelhető egy működőképes alternatíva a Fidesz bevonásával a fővárosi koalícióban?

– Ez mindkét félnek komolyan ártana, miközben persze a Fidesz mondhatná azt, hogy Budapest működése a legfontosabb. Magyar Péter pedig azt, hogy az Orbán-Gyurcsány koalíció létrejött Budapesten.

– A következő másfél évben Budapest lesz a legizgalmasabb politikai színtér?

– Intézményi szinten valószínű, de a politika azért más területeken is izgalmas lesz. Az Orbán Viktor és Magyar Péter közötti csata minden bizonnyal tovább fokozza majd a magyar politikai élet izgalmait. Már most is jelentős hatást gyakorolt ez a hazai politikára, sok mindent alapjaiban változatott meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Az áradó Duna folyómedret csinált a rakpartból – képeken az ár utáni nagytakarítás
Ahogy visszahúzódott a folyó, már el indul is az FKF takarító kommandója. 150 ember és 33 munkagép dolgozik éjjel-nappal azon, hogy megtisztítsák a várost az árvíz után.


Ahogy húzódik vissza a megáradt Duna, úgy kezdtek nagytakarításba a budapesti rakpartokon az FKF munkatársai – derül ki a Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. FKF Köztisztasági Divíziójának hivatalos oldaláról.

„Kollégáink csak az elmúlt 24 órában, már több mint 20 tonna uszadékfát és iszapot távolítottak el az útburkolatokról”

– írják. Folyamatosan, két műszakban, 24 órában dolgoznak a múlt héten még víz alatt álló területek tisztításán. A nagytakarítást 150-en csinálják, 33 munkagép segítségével – miközben a társaságnak a mindennapos feladatait is el kell látnia.

Az FKF több képet is megosztott – például itt és itt –, melyeken jól látszik, mennyi iszapot, uszadékfát és egyéb hordalékot hagyott maga mögött az áradó folyó.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Videókon örökítette meg a rakpartot takarító férfi, hogyan küzdöttek meg a hatalmas sárral
Brutális mennyiséget kell eltakarítani a helyszínről, hogy az autósok mihamarabb visszatérhessenek a fővárosnak erre a részére.


Elvonult az ár Budapestről, hétfőn már éppen csak nyaldosta a rakpartokat a Duna, ám ezzel a munka még nem ért véget. Az árvíz védekezési szakaszából most átléptek a takarítási fázisba, és itt már a Fővárosi Közterület-fenntartó munkatársai veszik át a terepet.

Egyikük, egy Arnold Mayer néven videózó tiktokker bemutatta, hogy milyen embertelen munka megtisztítani a rakpartokat a brutális mennyiségű sártól, amit a Duna odahordott. A munkát leginkább gőzborotvával, magas nyomású mosókkal végzik, és nagyjából így néz ki:

@arnoldmayer0

♬ Mosolyok A Víz Tükrén - ManGoRise

Elmondhatjuk, hogy Arnold Mayer zeneválasztása is tökéletes a videókhoz:

@arnoldmayer0

♬ eredeti hang - Arnold Mayer

Ezeken a képeken is átjön, milyen magasra is jött fel a folyó:

@arnoldmayer0

♬ som original - Vintagem 2

A jó kollégák pedig ott segítenek egymáson ahol tudnak:

@arnoldmayer0

♬ nhạc nền - K-O DJ DJ REMIX


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Már 2023-ban figyelmeztették az Orbán-kormányt: tarthatatlan a helyzet a kórházban ragadt csecsemőkkel
Hiába nőtt meg az örökbefogadások száma 2024-ben, a kórházban rekedt babák száma is drámaian emelkedik, és az új jogszabályok önmagukban nem hoztak áttörést. Szakemberek szerint tarthatatlan a helyzet.
Fotó: Getty Images - szmo.hu
2024. szeptember 24.



A Gyermekjogi Civil Koalíció már 2023-ban figyelmeztette az Orbán-kormányt arra, hogy tarthatatlan a helyzet a kórházban ragadt csecsemőkkel - írta meg a Népszava.

Egy friss felmérésük szerint ugyanis drámaian nőtt azoknak a babáknak a száma, akiket a szülők a kórházban hagytak, de a gyermekvédelmi rendszer nem tudott gondoskodni róluk. Egy év alatt három-hatszorosára nőtt az így elhagyott csecsemők száma – 2024-ben már 280-300 kisbaba ragadt a kórházakban.

Katonáné Pehr Erika, a koalíció vezetőségi tagja szerint a problémát az örökbefogadási szabályok enyhítése sem oldotta meg, mert az állami ellátórendszer és a nevelőszülői hálózat nem bírja a terhelést.

Pedig egy friss jogszabály már kimondja, hogy ha a szülő hat héten belül nem jelentkezik a csecsemőért, a baba örökbe adhatóvá válik, de ezzel még nem kerülnek ki a kórházakból. Hiába telik le a hat hét, nincs hova vinni őket, és kevés a csecsemőket fogadó nevelőszülő is.

A szakember szerint az egészségügyi intézményekben ragadt babák számára gyors megoldás kellene: a gyermekeknek a gyermekvédelmi rendszerben lenne a helyük, de a rendszer alkalmatlan a feladat ellátására. Az örökbefogadási folyamatok ugyan megkezdődtek néhány tucat gyereknél, de ez messze nem elég. Az sem segít, hogy a rendszer teljesen kihagyja a szülőket és a családokat ezekből a döntésekből.

Hiába nőtt meg az örökbefogadások száma 2024-ben, a kórházban rekedt babák száma is drámaian emelkedik, és az új jogszabályok önmagukban nem hoztak áttörést.

Katonáné szerint az igazi megoldás az lenne, ha a gyermekvédelem gyorsan cselekedne, és minden csecsemőt speciális nevelőszülőkhöz helyeznének addig, amíg örökbe nem fogadják őket vagy a családjuk vissza nem tudja őket venni.

Link másolása
KÖVESS MINKET: