hirdetés
niki-lauda-cimkep.jpg

43 éve már beintett a halálnak, majd összeégett fejjel és tüdővel még kétszer a világ legjobbja lett

Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. május 21.


hirdetés

Niki Lauda életének egyik, ha nem a legmeghatározóbb éve 1976 volt. Akkor minden egyes versenyen vérre menő csatát vívtak legnagyobb riválisával, James Hunttal, aki tökéletes ellentéte volt Laudának: a laza, vagány brit fickó a playboyok életét élte, és tizedannyit sem dolgozott a versenyeken kívül, mint osztrák ellenfele, csak a puszta tehetsége és veleszületett képességeivel érte el sikereit. Laudával ketten kiemelkedtek az akkori mezőnyből, és bár eleinte nem kedvelték egymást, folyamatosan hajtotta őket az, hogy legyőzzék a másikat.

Így volt ez az 1976-os Német Nagydíjon is, amit a legendás Nürburgringen tartottak. Akkoriban ez volt az egyik legveszélyesebb versenypálya: az Eifel-hegység vonulatainál 23 kilométeren húzódó aszfaltcsíkot követve a versenyzők nagyrészt erdei környezetben kacskaringóztak. Később a pályát egy másik legendás Forma-1-es versenyző, Jackie Stewart "A Zöld Pokolnak" nevezte el, és azóta is gyakran hívják így a Nürburgringet.

Az 1976-os verseny előtt az általában vakmerő Niki Lauda aggódott a biztonság miatt: szerinte nem volt elég pályabíró, tűzoltókészülék, mentőfelszerelés és biztonsági jármű, ami akár a pilóták életébe is kerülhet, ráadásul az időjárási körülmények is borzalmasak voltak.

Azt javasolta versenyzőtársainak, hogy ne álljanak rajthoz, a többség viszont a bojkott ellen szavazott, így végül elindult a verseny. A második körben viszont majdnem megtörtént a Lauda által megjósolt tragédia - éppen vele.

Az első kör végén kereket cserélt, ezért még nem kellőképpen felmelegített gumikkal ment a pályán a második körben. Amikor a nagyon gyors „Kesselchen” nevű balkanyarhoz ért, a Ferrarija megcsúszott alatta és egyenesen nekicsapódott a szalagkorlátnak, majd megpördült, az autó pedig kigyulladt. Ezt tetézte még az, hogy az egyik mögötte jövő pilóta kocsija is belecsapódott, így a lángoló Ferrari már az aszfaltcsík közepén állt.

Niki a több mint 800 fokos hőség és a mardosó tűz fogságában ragadt, ráadásul fennállt a veszélye annak is, hogy az autó felrobban. Egy hajszál választotta el a haláltól. Szerencséjére azonban több versenytársa is a segítségére sietett. Együttes erővel sikerült kiemelniük őt az égő versenyautóból, amit rögtön elkezdtek oltani, miközben Lauda hihetetlen módon még ekkor is magánál volt, nem veszítette el az eszméletét, sőt utána lábra is tudott állni. A pilóták segítsége nélkül a 27 éves osztrák viszont perceken belül meghalt volna - vagy halálra ég, vagy a tűz során keletkezett mérgező gázoktól megfullad.

A kórházban is sokáig élet-halál között lebegett. Olyan életveszélyes sérüléseket szenvedett, hogy az orvosok sem akarták elhinni, hogy egyáltalán még van esélye a túlélésre. Miután kórházba szállítottak, kómába esett. Feje súlyosan megégett, haja kihullott a feje jobb oldalán, szinte teljesen elveszítette a jobb fülét, a szemöldöke és a szemhéja is eltűnt, és számos égési sérülése volt, főleg az arcán és a fején.

Ehhez az is hozzájárult, hogy a Nürburgringen egy olyan bukósisakot viselt, ami nem illeszkedett tökéletesen a fejére, a baleset után pedig elmozdult, így nem védte az arcát a tűztől. A beszívott mérgező gázok a tüdejét is olyan mértékben roncsolták, hogy csöveken keresztül szívták ki belőle a szennyeződéseket. Minden egyes lélegzetvétel pokoli fájdalommal járt számára, ahogy az is, amikor újra és újra átkötözték a fejét. A szemhéját és a jobb fülét sikerült valamelyest helyreállítaniuk, de még ezután is ápolásra szorult. A kórházi ágyán folyamatosan követte a Forma-1 eseményeit, és minden erejével küzdött azért, hogy mihamarabb visszatérhessen.

Részlet a Hajsza a győzelemért című filmből:

Szinte hihetetlen, hogy alig 37 nappal a hajszál híján halálos balesete után Niki Lauda újra versenyautóba ült egy teszt erejéig, alig egy héttel később pedig már a Forma-1-be is visszatért: negyedik lett az Olasz Nagydíjon, amivel mindenki csodálatát kivívta.

De még ekkor is borzalmas fájdalmakkal küzdött. A fejét folyton újra kellett kötözni, de sokszor így is átszivárgott az anyagon a vér. Amikor nem sisakot viselt, egy piros baseball sapkát húzott, hogy eltakarja csúnya égési sérüléseit. Pontosabban ő így fogalmazott: "A sapka a hülye emberek hülye bámulásától véd". Végül ez lett a legjellegzetesebb ismertetőjele.

A visszatérése után nemcsak testileg, de lelkileg is szenvedett. Állítólag

az olasz verseny előtti éjszaka magára zárta a szobája ajtaját és az ágyán összegörnyedve várta a halált. Úgy érezte, soha nem lesz már képes visszaülni a versenyautójába. Egész éjjel gyötrődött, de másnap végül mégiscsak elindult a futamon.

Még abban az évben volt egy komoly megmérettetése, a Japán Nagydíj. Pokoli időjárás fogadta a mezőnyt, Lauda előtt pedig felrémlettek a nürburgringi események. Bár rajthoz állt, de pár kör után kiállt a versenyből, utólag pedig nem szégyellte bevallani, hogy félt. Riválisa, James Hunt viszont végigment és harmadik lett, ezzel elhappolta a világbajnoki címet Niki elől. Aki még annak ellenére is bajnok lehetett volna, hogy majdnem halálra égett és több futamot is kihagyott.

Niki Lauda azonban a félelmei és kétségei ellenére sem adta fel a reményt, hogy újra a Forma-1 legjobbja legyen. Borzalmas balesete után még kétszer lett világbajnok: rögtön az azt követő évben, 1977-ben, majd egy rövid visszavonulás után 1984-ben a McLarennel is a csúcsra ért.

1979-ben Lauda úgy érezte, már nem hajtja a vágy, hogy "körbe-körbe autózzon a pályákon", végül három év múlva mégis visszatért, ráadásul egykori csapata, a Ferrari egyik legnagyobb riválisához, akikkel két év múlva már bajnoki címet ünnepelhetett. Lauda máig az egyetlen Forma-1-es pilóta, aki a két legsikeresebb istálló, a Ferrari és a McLaren színeiben is világbajnok lett.

1985-ben végleg visszavonult a versenyzéstől, de a Forma-1 világától nem tudott eltávolodni. Tanácsadóként segítette a Ferrari munkáját, később pedig a Jaguar csapat menedzsereként dolgozott. Az utóbbi években a Mercedes 10%-os résztulajdonosa és ügyvezető elnöke volt, rendszeresen elutazott a versenyekre, emellett pedig a német Forma-1-es közvetítések szakkommentátoraként tevékenykedett.

Lauda sorsát az pecsételte meg, ami egyszer már a csodával határos módon megmenekült: a tüdeje. Tavaly nyáron tüdőátültetést kellett végrehajtani rajta.

Bár ezután egyre jobban lett, és már azt találgatták, mikor térhet vissza a Forma-1-be, nemrég kiderült, hogy az utóbbi időben rosszabbodott az állapota, dialízisre szorult. Orvosai szerint az elmúlt hetek már nehezek voltak számára. Végül családja körében, békésen távozott.

Niki Lauda nemcsak egy sikeres autóversenyző volt, hanem egy igazi legenda, akihez hasonlót még nem látott a motorsport világa. Kíméletlen őszintesége, gépies munkamorálja, vérprofi képességei, fanyar humora miatt milliók kedvence lett, és még azok is tisztelték, akik nem kedvelték.

A Forma-1 hőskorának egyik ikonikus alakja volt, aki valóban az életét kockáztatta azért, hogy felérjen a csúcsra. Élete végéig az arcán viselte annak a balesetnek a nyomait, ami kis híján megölte 43 évvel ezelőtt. Akkor beintett a halálnak, és még hosszú-hosszú éveken át élt boldog, tartalmas életet, egészen 70 éves koráig.

Miközben most az egész sport gyászolja, ő már lehet, hogy az égi versenypályákon rója a köröket. Mostantól halálfélelem nélkül.

Címkép: Wikipédia/Hans van Dijk, MacKrys


KÖVESS MINKET:





hirdetés
videken.png

34 évesen infarktust kapni, majd vidéken mindent teljesen újrakezdeni

Orbán Péter és családja egy tízemeletes panelban lakott, de egy napon minden megváltozott. Az Off Record legújabb epizódja, a Magasélet a hegyen erről szól.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. június 23.



Az Off Record egy magyar dokumentumfilm-sorozat, ami teljesen új alapokra helyezi ezt a műfajt. A kamera szemszögén keresztül betekintést enged olyan történetekbe, melyeket kevesen ismernek. Az összes epizód olyan kérdésekre keresi a választ, ami mindannyiunkat érinthet vagy foglalkoztat.

A sorozat már a harmadik résznél tart - az előző kettőt a börtönben szülésről, illetve egy éberen elvégzett agyműtétről forgatták, a friss epizód viszont sokkal könnyedebb és humorosabb.

Mindez Orbán Péter élethez való hozzáállásának köszönhető, aki 34 évesen kapott egy infarktust. Ennek hatására családjával eldöntötte, hogy vidékre költözik és teljesen új életet kezd. A munkáját ugyanúgy folytatja, hiszen fotós, nincs helyhez kötve, de az egész élete fenekestől felfordult. Hogyan tanult meg metszeni? Miért szereti a traktorokat? Milyen egy igazi újrakezdés? És mit jelent pontosan a Magasélet A Hegyen? Ezekre a kérdésekre ad választ a következő film.


KÖVESS MINKET:



hirdetés
neszmelyi-amerika1.jpg

Megmászta a magyar ügyvéd mind a 7 földrész legmagasabb hegycsúcsát

Neszmélyi Emilnek már csak Észak-Amerika hiányzott a 7 Summits sorozathoz, de most feljutott a 6194 méter magas alaszkai Denalira is.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. június 17.



Mi is írtunk arról, amikor Neszmélyi Emil ügyvéd arra készült, hogy megmássza az Antarktisz legmagasabb hegyét. Év elején ez sikerült is, úgyhogy már csak Észak-Amerika hiányzott, de most feljutott a 6194 méter magas alaszkai Denalira is.

Amikor interjúztunk vele, ezt mondta:

"...a lélektan nagy tanítómester, a Denalit kétszer nem tudtam megmászni, és nem érdekel, hányadik próbálkozásra sikerül majd. (...) Nem véletlenül gyakorlatoznak ott az amerikai különleges katonai egységek is."

Most a Facebook-oldalán adott hírt arról, hogy végül ez a csúcs is megvan neki, sikerült a Denalit is megmászni.

Sikerült a 7 Summits / 7 Hegycsúcs sorozat!

Június 14-én felértem az alaszkai Denali 6194 méter magas csúcsára is, amivel lezártam a 7 Summits sorozat Messner-féle változatát, amelyből már csak Észak-Amerika kontinensének csúcsa hiányzott.

Ez a videó a korábbi mászás után készült:

Lapozz a posztért:

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
car-wash-2179231_1280.jpg

Magyar fejlesztés: másfél deci víz elég egy autómosáshoz a nanotechnológia segítségével

A hétköznapokban a legtöbbször bele sem gondolunk, hogy mennyi vizet pazarolunk el, amikor beparkolunk egy hagyományos vagy gépi autómosóba.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. június 19.



Világátlagban 144 liter vizet pazarolunk el minden egyes autómosással, ráadásul nagy mennyiségű vegyszert, és veszélyes anyag is keletkezik. Bár léteznek vízvisszaforgatós autómosók, ez közel sem jelenti azt, hogy nullás a vízszámlájuk a hónap végén. A problémára egy nanotechnológiás rendszer lehet a megoldás, amellyel mindössze másfél deciliter az átlagosan elhasznált vízmennyiség járművenként.

A hétköznapokban a legtöbbször bele sem gondolunk, hogy mennyi vizet pazarolunk el, amikor beparkolunk egy hagyományos vagy gépi autómosóba. Ráadásul a legelterjedtebb technikák sok esetben nemcsak a környezetünkben tesznek károkat, hanem a kocsinkban is.

A vizes autómosás lényege, hogy vegyszereket és a nagy mennyiségű víz tehetetlenségét használják fel a kosz eltávolítására. Ezt követően egy kendővel a tiszta felületet szárazra törlik, aminek következtében létrejön egy tiszta fémfelület. A probléma viszont az, hogy nincs rajta védelem, és ha mégis maradt valahol akár egy porszem is, akkor azon a védtelen rétegen karcol a törlőeszköz. Előfordul, hogy a fémfelületre víz alapon viaszt visznek fel, de ennek az anyagnak pont az a jellemzője, hogy nem oldódik a vízben, ezért csak minimális mennyiség marad meg belőle az autón.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
borics-adam-ketrecharcos.jpg

Örömében elsírta magát a fiatal magyar ketrecharcos a fantasztikus győzelme után

Borics Ádámnak hatalmas dolog, hogy egy párezer fős településről eljutott New Yorkba, a Madison Square Gardenbe.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. június 16.



A ketrecharcos Borics Ádám nemrég győzelmet aratott Aaron Pico felett. A 25 éves magyar versenyző a New York-i gálán vett részt, és második felvonásban repülő térdrúgással terítette le ellenfelét.

Ráadásul ezután az amerikai sportcsatorna, az ESPN beválasztotta a nap tíz leglátványosabb jelenete közé. Erről Borics Ádám videót tett közzé Facebook-oldalán, az alábbi szöveggel:

"A tegnapi mérkőzésemmel bekerültem újra az espn top 10 be. (Az espn által a tegnapi nap folyamán történt 10 legnagyobb sportteljesítménye közé.) A tavalyi áprilisi gála után is benne voltam, de most Luke Rockhold megörökítette.

Elmondhatatlanul hálás vagyok nektek és a csapatomnak, hogy mennyire tudtok velem együtt örülni, elképesztőek vagytok, épp már úton vagyok hazafelé, nemsokára feszáll a gépem."

Amikor pedig a győzelem után a sajtóeseményen kérdezték, elmondta, hogy egy 2000 fős településről, Sirokról származik, és szüleinek az is nagy dolog volt, ha eljutottak Budapestre. Most pedig azt látják, hogy a fiuk a New York-i Madison Square Gardenben bunyózik.

A felvétel utolsó percében láthatod, hogy a meghatottságtól elsírta magát:

Korábban, egy június 8-án írt bejegyzésben Borics Ádám ezekkel a szavakkal köszönte meg a támogatást, és így vallott arról, hogy miként jutott el idáig.

Nagyon sokat dolgoztam ezért a pillanatért, úgy érzem eljött az ideje megmutatni igazán nagy színpadon is fellépni a Madison Square Gardenben. 16 éves korom óta csak egyetlen cél lebeg előttem, amire feltettem az egész életem, és mindent alárendeltem a cél érdekében. Elköltöztem egy másik kontinensre, egy időre elhagytam a hazámat, a családomat, barátaimat, csak azért, hogy jobb harcossá váljak. Nagyon sok nehézséggel kellett szembe néznünk, azért beszélek többesszámmal mert a párom mindvégig velem volt (Zsófi), aki nélkül nem tudtam volna végigcsinálni. Nagyon sok ember segített utazásunk során, végtelenségig sorolhatnám őket. Tudják, hogy nagyon hálásak vagyunk nekik.

A munkát beleraktam, a felkészülés során, ígérem a ketrecben is minden bele fogok adni. Köszönöm a sok támogatást mindenkinek."

Via: 24.hu, Borics Ádám


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x