KULT
A Rovatból

Az Abigail az év legszórakoztatóbb horrorfilmje, amiért mégis pokolra jutnak a marketingesek

Nincs kérdés, a Radio Silence csapata hihetetlenül tehetséges és odaadó alkotókból áll, akik ha beállnak egy projekt mögé, akkor az biztosan valami különleges lesz. Jelen esetben kicsit bugyuta, de meglepően vicces a vérgőzős vámpírvadászat.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 25.



Matt Bettinelli-Olpin és Tyler Gillett nevét érdemes megjegyezni. A rendezőpáros barátaikkal együtt alapította a Radio Silence Productions-t 2011-ben, hogy aztán a 2012-es V/H/S című antológia horrorjukkal betörjenek a filmbizniszbe. A srácok eredetileg YouTube-ra készítették videóikat, majd többre vágytak és a V/H/S sikerét meglovagolva számtalan filmet készítettek. Legsikeresebbek talán a 2022-es és 2023-as Sikoly-filmek voltak, de én imádtam a 2019-es Aki bújt-ot is.

A szakemberek jól dolgoznak, és ami a nagy stúdióknak a legcsábítóbb, gyorsan.

Azt, hogy a Sikoly 6-ot moziba tudták küldeni kicsit több, mint egy évvel az előző rész érkezése után, még máig hihetetlen számomra. Ez szokatlanul kevés idő egy ekkora produkció esetében. Mindemellett eddig még nem hibáztak mint rendezők. Eddig.

Na jó, elég a félrebeszélésből: most sem hibáztak. Az Abigail egy pokolian szórakoztató horror-vígjáték. Nem klasszikus komédia és nem paródia, de egyértelműen építenek a humorra. A rendezőpároshoz csatlakozó két író ismeretlenebb név a szakmában, Stephen Shields és Guy Busick. Ehhez képest összeraktak egy érdekes történetet, misztikummal, remek csavarral és szórakoztató karakterekkel. A párbeszédek kicsit Shane Blackre-szerűek, pörgősek, trágárok, de kellően üdítőek a szokásos hollywoodi produkciókhoz képest.

A történet annyira zseniálisan hülyeségnek hangzik, csoda hogy más még nem próbálta megvalósítani.

Nem követel meg nagy költségvetést, kevés színész kell hozzá, így minden stúdiónak csábító lenne az ötlet. Egy csapat bűnöző, Joey, Frank, Rickles, Sammy, Peter és Dean elrabolnak egy kislányt, Abigailt, hogy megbízójuk, Lambert pénzt követelhessen a lány gazdag apjától. Ahogy telik az idő, miközben vigyáznak a lányra, szépen lassan elkezdenek hullani a szereplők, és mi nem tudjuk, mi történik.

Remek félrevezetéseket alkalmaznak az alkotók, csak egy dologra nem számított a Radio Silence. A marketingesek az első előzetesben lelőtték a film csavarját, amire a nézők kb. az első félóra végén jönnek rá. Abigail ugyanis bizony

(SPOILER!!!)

egy vámpír, és nem ők tartják fogva a kislányt, hanem ők a friss hús a darálóban.

Márpedig darálásról van itt szó bőséggel.

Nem annyira velőtrázóan, sokkolóan véres a film, mint az Aki bújt, de azért nem mennek művérért a szomszédba az alkotók, kellő mennyégű vérengzés van ahhoz a 18-as karikához. A remek premissza ellenére a film lelke egyértelműen a szereplőgárda, az interakcióik és a köztük kialakult kémia. Ezért a forgatókönyv után a második nagy piros pont a színészekért jár a csapatnak.

Főszerepben a rendezőpárossal immár harmadjára dolgozó Melissa Barrera sziporkázik, mint Joey. Rajta kívül Dan Stevens Frank szerepében talán a másik legnagyobb név, aki mostanában virágzását éli. Rövid időn belül ez a harmadik filmje, a Godzilla x Kong és a szintén horror Cuckoo után. Az Abigailt alakító Alisha Weir fiatal kora ellenére sem új a szakmában és bizonyítja, hogy nem minden gyerekszínész borzasztó. Elképesztően jó a vámpír szerepében, látszott, hogy jól érezte magát a forgatáson.

Akár végig is mehetünk a szereplőkön, mert szinte csak a nyolc főszereplő játszott az egész produkcióban, és mégsem tűnt kis költségvetésű kamarahorrornak.

William Catlett alakítja Rickles-t, aki a csapat megbízható tagja, a nagyon vicces Kevin Durand játssza Petert, a szerethető mamlaszt. A nemrég tragikusan fiatalon elhunyt Angus Cloudnak ez az utolsó szerepe, pedig csak most kezdett beindulni a karrierje. Őt legtöbben az Eufória Fezco-jaként ismerhetik, de szerepelt több videóklipben is. Kathryn Newton, mint Sammy humoros és szórakoztató. Giancarlo Espositoból pedig nem kapunk eleget, de itt is hozza a tőle megszokott „örökös gonosz lángelme” karaktert.

Tehát a legnagyobb baj a filmmel egyértelműen a marketing. Értem, hogy ez a szükséges rossz, mert ha nem használják ki a balerina kislányvámpírt a reklámkampány során, akkor sokkal kevesebben ülnek be a filmre. Pedig a készítők remekül leplezték ezt a kiváló csavart, így nagy kár érte. Ha meglett volna az a „meglepetés wow”-faktor, akkor szerintem az év legjobb horrorfilmje lehetett volna.

Így sem volt rossz, sőt az utóbbi idők egyik legszórakoztatóbb horrorfilmje, mind humorával, mind a vérengzéseivel kicsi pluszt ad.

A rémisztések kevésbé prominensek, ha valaki látott már legalább egy horrorfilmet az élete folyamán, azt nehéz lesz meglepni. Van egy két jumpscare, de nem vészes, sokkal inkább a párbeszédeken és a karaktereken van a hangsúly. Na meg Abigailen, akinek pusztán a játékáért érdemes megnézni a filmet.

Technikailag is minden csillagos ötös. A helyszínnek választott elhagyatott, ódon kúria nagyon hangulatos és változatos. Kevés helyszín és színész, gondolom a költségeken is csökkentett, ami mindig jó egy horror szempontjából. De nem érezni, hogy bármin is spóroltak volna a készítők. A CGI működik, semmi szemet szúró nem volt, mindent látunk, amit kell, még a digitális vérfröccsenések se zavartak, mert utána tényleg jelen voltak a sebesülések és a vértócsák, nem csak elmismásolták őket, mint egy John Wick 4 esetében például.

A zenét egy igazi hollywoodi szakember alkotta, Brian Tyler.

Az ő nevével rengeteg projekt kapcsán találkozhattunk kisebb horroroktól kezdve, igazi szuperprodukciókban is dolgozott. Itt is köszönhetünk neki egy-két maradandó pillanatot, például Abigail és Sammy közös „balettja” elég emlékezetesre sikerült. Aaron Morton operatőr pedig a hozzá megszokott iparosmunkát hozta. Neki is nagyon illusztris a filmográfiája, aki látta Az első óment, vagy a Nincs, aki megmentsen-t, az tudja, mire számíthat. Szép képek, ügyesen fényképezve.

Az év horrorja lehetett volna, de megértem, hogy el kellett rontani a „meglepetést”. Remélem, hogy a Radio Silence most is sikeres lesz, mert

ilyen szakemberekre van szüksége Hollywoodnak. Akik egy bugyuta ötletből is kihozzák a maximumot, gyorsan, olcsón és szórakoztatóan.

Én mondom: jegyezzük meg Matt Bettinelli-Olpin és Tyler Gillett nevét. Az Abigail csütörtöktől megtekinthető a mozikban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: