KULT
A Rovatból

Szenzáció a Sztárban sztár leszekben: Rúzsa Magdi önmagát utánozta

Nagyon élethűen utánozta önmagát. Tóth Gabi és Köllő Babett megint vezetőhírnek öltözött.

Link másolása

Hú, gyerekek, ez sűrű volt. A TV2 eddig is szemérmetlenül kihasználta a tehetségkutató műsort az egyéb projektjei promotálására, de az elődöntőben szintet lépett.

Kezdték rögtön a közös produkcióval. A négy versenyző Rúzsa Magdi Hazatalálsz című dalát énekelte, amiben egyszer csak megjelent Magdi is. Egy darabig néztem, ki alakítja, amíg rá nem jöttem, hogy ez bizony ő maga. El kell ismernem, nagyon élethűen utánozta önmagát.

Mindez azért, mert 2023 tavaszán indul a csatorna Hazatalálsz című napi sorozata, aminek ez lesz a főcímdala. Na és ha már ott volt persze megemlítették Magdi jövő évi Aréna-koncertjét, amire hogy-hogy nem, jegyet is lehetett nyerni a műsor során.

A zsűri hölgytagjai ismét vezetőhírnek öltöztek. Köllő Babett leginkább egy Transformers-szereplőt idézett nekem, de öltözete állítólag a Dűnére utalt – most lebuktam, a Dűne eddig kimaradt nekem, tudom, tudom, szégyellem is magamat.

Tóth Gabi pedig matyóhímzéses feketeözvegyre vette a figurát, ami voltaképp illik hozzá. Ő maga szerényen a Kárpátok Madonnájának nevezte magát.

Én a Kárpátok Ostora titulust sem sajnálnám tőle (a Moldávia bánata talán túlzás lenne).

Volt köszöntés is, Tilla ugyanis december 3-án töltötte be az 51-et, sőt mint megtudtuk, ez Gabi kislányának a születésnapja is. Őt nem, a veterán műsorvezetőt viszont felköszöntötték. Kapott egy tortalufit (hiánypótló) és karácsonyi rondapulcsit. A mesterek előtt a pultra fekete plüssmacskák kerültek, és Tilla komolyan eljátszotta, nem tudja miért. (Spoiler: később ebből is promóció lesz.)

De a lényeg, hogy sikerült körülbelül 20 percig elhúzni, hogy az első versenyző színpadra lépjen. Mindenki kétszer énekelhetett, a szóló produkció mellett korábbi Sztárban sztár leszek-versenyzőkkel énekeltek duettet.

Kökény Dani a Beautiful Monstert énekelte mint Ne-Yo. A hangutánzás elég jól sikerült, legalábbis ami a hangszínt illeti, de Dani éneklésében azért hallottam hibákat. A mesterek sem voltak maradéktalanul elégedettek, úgy látták, Dani a produkció elején megijedt, és a második részre jött csak bele. Összesen 25 pontra értékelték.

Bari Laci Kendrick Lamarként rappelt, és ahogy megszokhattuk, ezúttal is maximálisat nyújtott. Vagyis majdnem, Gabi csak 9 pontra értékelte, ezért a maximális pontszám helyett csak 29 jutott Lacinak. Pedig Gabi külön hangsúlyozta az értékelésében, mennyire jól rappelt a srác.

Kaly Roland Presser Gábor után az LGT másik legendáját, Somló Tamást is elénk varázsolta, és ezúttal is fantasztikus munkát végzett. Igaz, nem mindennapi segítséget kapott, hisz a próbán a dal szerzője Závodi Gábor is meglátogatta.

Tóth Gabi jól mondta: Rolandem csak Somló hangját adta vissza, hanem a lelkiségét is. Köllő Babett nem is bírta ki könnyek nélkül. Gabi azt is bevallotta, hogy Roland a kedvence a versenyben maradt négy versenyzőből. 30 pontot ért a teljesítménye.

Yulaysi Mirandának is jutalomjáték jutott, Gloria Gaynorként tökéletesen énekelte az I Will Survive-ot. Nem is lehet nagyon mit hozzáfűzni, Yuli jön lát és győz. Neki is járt a 30 pont.

Végre fény derült a macskákra. Természetesen ez is egy promóció része volt. Hamarosan visszatér ugyanis a képernyőre a megújult Zsákbamacska, Majka és Pápai Joci műsorvezetésével. Hát, hurrá.

A duetteket Bari Laci kezdte a tavalyi évadban versenyző Gábor Márkó oldalán. Kikit és Zoltán Erikát alakították – a koncepció az, hogy a régi versenyző olyan karaktert alakít, akit korábban már játszott a műsorban –, amint a Summer Nights magyar verzióját éneklik a Grease-ből.

Gábor Márkó amúgy is őrült, várható volt, hogy nőnek öltözve ez csak fokozódik, és nem is csalódtunk. Kicsit ellopta a showt Bari Lacitól, aki

olyan volt, mintha a lábát tört Danny Zuko szánalomszexet remélne Sandytől.

Inkább volt vicces, mint jó hangutánzás, de végül is szórakozni ültünk a képernyő elé. Laci 30 pontot kapott.

A második párosban Yulaysi Rihannájához Havas Alfréd Eminemje társult. Yuli tökéletesen hozta Rihannát.

A duett kör legnagyobb meglepetését Kökény Dani okozta. Miután Venczli Zóra tavaly Ágai Irénné változott, Danival ezúttal egy Jávor Pál-duettet kellett előadniuk.

Ezen a ponton két megjegyzést kell tennem. Egyrészt Lovasi Andrásnak üzenem, bármennyire is szeretem a Kiscsillagot, Jávor Pálnak sosem kellett ronda nőket megcsókolnia. Egyrészt tudjuk, hogy a ronda nőket csak az ügyetlen férfiak találták ki, másrészt ha lennének is ronda nők, Jávor Pálhoz alighanem sorban álltak a csajok csókért, nyugodtan castingolhatott.

A másik fontos: örülök, amikor a sok nézőt vonzó műsorok néha elő-elő hoznak régi neveket. Kökény Daninak fogalma sem volt például, ki az a Jávor Pál. Nem hibáztatom. Míg az én generációmnak még megadatott a feketefehér tévék csodája, a régi filmek nem tűntek olyan idegennek. De egy mai 20 évesnek, aki már interneten és videómegosztón szocializálódott, nem sokat mondanak ezek a régi filmalkotások. Ezért nem értek egyet azokkal, akik azon bosszankondnak, hogy a „mai fiatalok” már nem ismerik a Jávorokat, Csortosokat, Ágai Iréneket vagy épp Turay Idákat. Ez ilyen. Tenni kell érte, hogy megismerjék őket.

Bár pár évtized múlva valószínűleg Tillára vagy Tóth Gabira sem fog emlékezni senki, néhány retróimádón kívül.

Az évad egyik legjobb hangutánzását hallhattuk mindkét énekestől. Bevallom, nem néztem ki Daniból. Tényleg le a kalappal.

Az elődöntő utolsó versenyprodukcióját Kaly Roland mutatta be Szakács Szilvi oldalán, a Beyonce Jay-Z házaspár duettjét adták elő. A mindössze 17 éves énekesnő dekoltázsa gondoskodott róla, hogy minden szem rájuk szegeződjön, és nyilván hozott jó sok szavazatot is. Akinek mégis sikerült a produkcióra figyelnie, az azt is megállapíthatta, hogy mindketten nagyon jól énekeltek/rappeltek.

Ha azt hittétek, vége a promóknak, hát tévedtetek. Tóth Gabi is színpadra lépett, hogy új dalát és klipjét népszerűsítse. A produkció elején Gabi láncokba verve énekelt. Erős kép, szerintem az elmúlt hónapokban sokan álmodoztak erről. De aztán kiszabadult, és a Fricska táncegyüttes társaságában táncra is perdült.

Maradt az eredményhirdetés. Ismét Yuli lett az adásgyőztes, mellette Kökény Dani jutott tovább csont nélkül. Kaly Roland és Bari Laci került a veszélyzónába. Miután Laci nem először került oda, Roland viszont eddig mindig tovább jutott, nem okozott meglepetést, hogy Laci ment haza.

Jövő héten döntő, alább láthatjátok, ki milyen feladatot kapott, emellett lesznek sztárduettek is. Mindjárt vége, aztán jöhet karácsony. Tippem szerint Yulaysi Miranda nyeri az évadot, Kökény Dani lesz a második, Kaly Roland a harmadik. Vagy nem.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: