KULT
A Rovatból

Pókok! Pókok mindenütt! Tud-e újat mutatni a francia horror az arachnofóbiásoknak?

A Pókok egy tökéletes cím, remekül összevágott előzetessel. De vajon mit tud Sébastien Vanicek 2023-as kisköltségvetésű, egyhelyszínes kamarahorrorja?

Link másolása

Hát, sajnos el kell keserítsek mindenkit. Semmi extrát. Miközben néztem ezt a műremeket, gondoltam, hogy ez bizony egy elsőrendezős film. Annyira érezni, amikor valaki tapasztalat nélkül kezd el jeleneteket összerakni, és valami működik, sok dolog pedig nagyon nem.

Tudom, mindenkinek indulnia kell valahonnan és ha ilyen szempontból nézzük a dolgokat, alapvetően nincs szégyellnivalója Sébastien Vaniceknek.

Korrekt egyhelyszínes, kamarahorror. Ámde, semmi kiemelkedő nincs benne, ami miatt emlékezni fogunk rá miután elhagyjuk a vetítőtermet. Nincs emlékezetes elhalálozás, különleges szörnyeteg vagy nagy csavar, esetleg hatalmas katarzis. Sőt, néha kimondottan irritáló a kamerakezelés és a felesleges világépítés. A film túl hosszú és rossz a ritmusa.

Történetünk szerint Kaleb (Théo Christine) vásárol egy érdekes sivatagi pókot egyik barátjától, aki a feketepiacról szerzi be az áruit. Ezt utána hazaviszi egy tizensokemeletes panelóriásba, ahol szerény körülmények között lakik húgával, Manonnal (Lisa Nyarko).

Miután Kaleb nagy hüllő- és ízeltlábú-rajongó, a pókot ügyesen, szakszerűen egy cipősdobozba helyezi, ahonnan az rendje és módja szerint megszökik, és nem egyszerűen szaporodik, hanem elárasztja ivadékaival a házat.

Így az egész épületblokk és az ott élők élete veszélybe kerül. A testvérek viszonya közel sem felhőtlen, Kaleb ragaszkodik a szülői lakáshoz, még édesanyja halála után hosszú idővel is, Manon pedig fel akarja újítani, és eladni a lerobbant otthont. Az egész épületben többen is „menekülnek” a rossz körülményektől, Kaleb egyik szomszédja, anyja helyett anyja Claudia (Marie-Philoméne Nga) is éppen a költözés kellős közepén van.

Manon áthívja barátait, Kaleb korábbi legjobb barátját Jordyt (Finnegan Oldfield) és barátnőjét Lilát (Sofia Lesaffre). Illetve velük lóg mindenki kedvenc vicces mellékszereplője, aki azért van, hogy oldja a feszültséget, Mathys (Jérôme Niel). Ekkor persze a pókok irreálisan gyorsan elszaporodnak, és megtizedelik a lakókat. A káosz közepette megtudjuk a kis csapatban lévő konfliktusok, elromlott viszonyok okait.

A rendőrség karantént von a ház köré, mert elsőre nem tudják, mi történik pontosan a lakókomplexumban.

Maradjunk annyiban, hogy a francia rendőrség döntései épp olyan buták, mint a tizenéves főszereplőinké. Emellett legalább annyira aggasztó a rendőrségi erőszak, mint a pókinvázió. Azzal, hogy lezárják az egész épületet, persze megteremtik az egyhelyszínes, klausztrofób légkört, amit a történet megkíván.

Ekkor jött egy kellemes meglepetés, az alapvetően lassú, de jó felvezetést egy igen erős, feszültséggel fűszerezett rész követte. A film első órája, még ha csigatempóban is közlekedik, úgy-ahogy működik.

Amikor még kicsik a pókok, izgalmas a történet, és mintha még igazi ízeltlábúakat is használtak volna, vagy akkor még működtek a speciális effektek, nem tudom biztosra mondani.

Azonban, amikor ténylegesen beindul az akció, teljesen szétesik az egész. A narratíva hirtelen tempót vált, és fejetlenül rohangálnak szereplőink a helyszínek között, miközben CGI pókok ugrálnak rájuk, és rángatják a kamerát.

Amellett, hogy a kamerakezelés folyamatosan pörög, mint egy Guy Ritchie-produkcióban, és sokszor követhetetlenül kapkodják a kamerát, az egész „katasztrófa” magyarázata is röhejes, mitől nőnek a féltenyérnyi pókok kisebb hűtő méretűvé.

A vizuális effektek finoman szólva se tökéletesek, inkább idegen lényeknek tűnnek a pókok, mint tényleges állatoknak.

Valószínűleg a rángatással próbálják rejtegetni a látványvilág gyengeségeségeit, a katarzis pedig egy gyengébb tévéfilm minőségűre sikeredett. Látszik, hogy a stáb próbálkozott, a színkeveréssel, a világítással igyekeztek játszani, és sok az alienes utalás is.

Érezni, hogy szerettek a produkción dolgozni, de nem tudom tiszta szívemből ajánlani. Még úgy sem, hogy a színészek mindent megtesznek. Néha kicsit túl sok a sikoltozás és a szenvedés, de ha ezt kell csinálni, akkor bizony ők beleadnak 100%-ot.

Főszereplőnk azonkívül, hogy elsőre nagyon antipatikusnak tűnik, hiszen az egész az ő hibája, remek.

Ügyesen megírt horror-főszereplő, csak hát túl sokat köszönhetnek neki a pókok. Az a sok haláleset, mind-mind az ő hibája, így nem tudtam neki drukkolni, még akkor sem, ha Théo Christine tényleg nagyon jó színész.

Ebben a műfajban sajnos már nagyon nehéz újat mutatni. Nem lehetetlen, de kellett volna valami, amivel kitűnnek a tömegből. Ugyan a pókos „katasztrófa” horrorzsánere nem egy túlszaturált alműfaj, de a Pókok nem annyira vicces, mint az Óriáspókok és nem is annyira emlékezetes, mint az Arachnofóbia.

Nem elég véres, hogy komolyan lehessen venni, nem egy olyan realista pókinváziót mutat be, mint amit elvárnánk tőle az előzetesek után.

Egyszerűen jellegtelen, és nem azt hozza, mint amit ígért. Néha már azt hittem arctámadók jönnek a Nyolcadik utas, a Halálból, mint igazi ízeltlábúak. Nagyon sajnálom, mert a film első fele tényleg tudott hátborzongó lenni, és undorítónak indult, de a második etap teljesen elveszi az egész élét.

A zene főleg francia popszámokból áll, ami jól áll a közegnek, a feszültséggel teli részeknél atmoszférikusak a pók „kattogások”, aztán az ijesztgetős jeleneteknél inkább lecsavarják a háttérzajt, így nagyobbat ugrik a néző. Kitalálható ki fog meghalni, és ki fogja túlélni az egészet, honnan fognak ugrani a pókok, és mi az, ami csak félrevezetés.

A történet botorság, a karakterek rettenetesen buták, a tisztességes színészek nem tudták megmenteni a középszertől.

Mivel egy francia, félig Netflix-pénzből forgatott produkcióról van szó, ezért én inkább azt mondom mindenkinek, várjon, míg a film felkerül a streamingóriás kínálatába. Ez elkerülhetetlen lesz, az ilyen projektek a mozipremier után pár héttel/hónappal mindig eljutnak a streaming-szolgáltató katalógusáig. Nem éri meg a mozijegy árát a Pókok!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET: