KULT
A Rovatból

Megmenthető ma egy kis Mozart tehetsége? – fájdalmas arculcsapás A tanítónő

Maggie Gyllenhaal egy pedagógus bőrébe bújt, aki mindenét odaadná, hogy segítsen egy ötéves kis költőnek. Ám a körülmények ellene dolgoznak.

Link másolása

Egyszerűen nem értem, hogy ez a film miért nem kapott nagyobb visszhangot. Pedig jól indult: a kritikusok szénné dicsérték, mind Maggie Gyllenhaal alakítása, mind a film őszintesége és letaglózó társadalomképe miatt. A 2018-as Sundance Filmfesztiválon Sara Colangelo rendezői díjat kapott, s két A-kategóriás fesztiválon, a torontóin és a Karlovy Vary-n is jelölték. Nálunk most mutatják be, s bárcsak annyian megnéznék ezt a filmet, mint amennyire megérdemli, hogy minél többen lássák.

Mert nagyon, nagyon fontos dologról szól A tanítónő. Arról, hogy mi történik ma a világunkban egy gondozatlan tehetséggel, hogy mi lesz egy pici maggal, amit ugyan elültettek, megvan a lehetősége, hogy gyönyörű növényke fejlődjék belőle – de csak akkor, ha öntözik. És a mi világunk, ezt üzeni Colangelo filmje és ezt mondja Gyllenhaal karaktere, a tanítónő Lisa is egy ponton: nem kedvez azoknak a tehetségeknek, akik a háttérbe szorult művészeti ágakban alkotnak. És az irodalom egyértelműen ilyen. Már nem divat olvasni, a hősnő tinédzser gyerekei is csak a mobiljukon lógnak, miközben ő egy költészet órán próbálja magába szívni a kultúrát és előhívni magából a géniuszt.

De nem sikerül neki, mert nem az. Ahogy költészettanára (Gael Garcia Bernal) mondja is később neki: középszerű.

Lisa azonban egy napon felfedez valamit, amire húsz éves pedagógusi pályafutása alatt nem volt példa: egyik óvodás tanítványa, az öt és fél éves Jimmy verseket ír (Amerikában a kindergarten öt évtől kezdődik és egyfajta iskolai előkészítő). Jobban mondva alkot: Jimmy olykor hirtelen, minden átmenet nélkül járkálni kezd és jönnek a szavak a szájából, egymás után, s korához és minden kezdő költőhöz képest elképesztően érett költeményekké formálódnak. Nyers, őszinte alkotások. Lisa ledöbben. Úgy érzi, egy kis Mozartot talált. Megkéri Jimmy-t, hogy mindig szóljon neki, ha épp verset alkot, hogy azonnal le tudja írni a költeményét, még a telefonszámát is megadja neki, nehogy elvesszenek a versek, ahogy korábban mindig.

És hamarosan meg is csörren a telefon: van egy versem, mondja a kisfiú – és valami elindul.

Innentől kezdve Lisa elhivatottan azon dolgozik, hogy a kisfiú tehetségét óvja, gondozza, vagyis hogy egyengesse az útját a saját keretein belül – csak éppen nem tud a keretein belül maradni. A film azért építkezik mind dramaturgiailag, mind színészileg zseniálisan, mert nagyon finoman adagolja, hogy ezzel a tanítónővel azért nincs minden rendben. Először csak azt látjuk, hogy depressziósnak tűnik, túlérzékenynek – néha kifejezetten nehéz nézni Gyllenhaal játékát, annyira lemezteleníti magát lelkileg -, aztán monomániásan csak a kisfiú problémaköre foglalkoztatja, majd végignézzük, amint magáénak hazudja a költészetórákon a gyerek verseit. Amikor pedig már az apa tudta nélkül elviszi a gyereket egy felolvasóestre, vegyes érzéseink támadnak.

Hiszen miért is ne törődhetne a gyerekkel egy pedagógus, ha nem árt ezzel senkinek? De az engedély nélküli elszállítás már határátlépés. Azt is borzadva nézzük, hogy a tanítónő befut a kávézó vécéjébe zokogni a gyerek szavalása után, majd megkéri a kisfiút, hogy hagyja magára pár percre (amivel valójában egy öt éves gyereket hagy egyedül). Ekkor már sejtjük a tragédiát: mint sok tanáros filmben, itt is elbukik majd az ár ellen harcoló tanár, akiről egy jól megírt félmondatból az is kiderül a film végén, hogy nemcsak a gyerek, hanem az ő saját drámája is az, ami történik kettejükkel.

A film folyamatosan adagolja a feszültséget, mígnem úgy érezzük, hogy egy drámából már-már egy thrillerbe érkeztük.

Lisa ugyanis egy ponton bepakol és titokban magával viszi a gyereket, hogy ússzanak egyet. A történet elkerülhetetlenül halad a katarzis felé, amit meg is kapunk: az utolsó jelenet utolsó képe óriási arculcsapás a nézőnek. Engem napokig kísért.

És ezért érdemes megnézni A tanítónőt, ezért az érzésért: hogy felnőttént milyen óriási felelősséget hordozunk s mennyire tojásokon lépkedünk, amikor egy gyermek tehetségéről van szó – és hogy ma milyen könnyen elveszik az érték, úgy, hogy nyoma sem marad és senkit sem érdekel, hogy ott volt valaha.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: