KULT
A Rovatból

Kulturális kalandok: öt lenyűgöző kiállítás a Néprajzi Múzeumban!

Idén ősszel öt lenyűgöző kiállítással várja látogatóit a Néprajzi Múzeum, köztük a minden eddiginél nagyobb gyűjteményi kiállítással és unikális nemzetközi tárlatokkal!


2024. október 11-én megnyitotta kapuit a Néprajzi Múzeum és egy minden eddiginél nagyobb gyűjteményi állandó kiállítással várja az érdeklődőket.

3600 eredeti tárgy, 1600 fotó 3000 négyzetméteren. 8 téma, 1000 történet, 100 féle értelmezés. 5 kontinens kultúrája, Magyarország és a Kárpát-medence öröksége.

Röviden így összegezhetjük a Néprajzi Múzeum minden eddiginél több tárgyat bemutató gyűjteményi állandó kiállítását. A lenyűgöző látvány- és élményvilágot teremtő tárlat az intézmény több mint 150 éve gyarapodó gyűjteményéből építkezik, hogy egyedülálló történteken keresztül gondolkodjon és gondolkoztasson a múzeum tárgyai által őrzött tudásról.

A Néprajzi Múzeum gyűjteményi kiállítása / Mohai Balázs, Liget Budapest

A nagyszabású gyűjteményi kiállítás mellett további négy kiállítással készült a múzeum idén őszre. Október 15-én nyílt a SZÉKELYEK – Örökség-mintázatok c. időszaki kiállítás, mely egyedülálló pillanat volt a hazai múzeumok történetében: egyetlen válogatásban, Budapesten találkozhat a Székelyföld különböző településein helyben megőrzött tárgyak sokasága. 700 négyzetméteren több mint 300 tárgy rajzol képet 77 történeten keresztül Zabolától Gyergyószentmiklósig, Sepsiszentgyörgytől Székelykeresztúrig egy régió kultúrájáról, rétegzetten, többszólamúan és sok aspektusból. A kiállítás bővelkedik a kiállítóterekben ritkán látható, hatalmas tárgyakban.

A látogatók felfigyelhetnek egy Fordson traktorra, találkozhatnak egy egyetlen fatörzsből kivájt 18. századi gabonatároló edénnyel, egy készülő székelykapuval, 6-8 méteres mestergerendákkal, borvizes szekérrel vagy egy 3,1 méter hosszúságú festett padládával.

Mind arról mesélnek: kik is igazából a székelyek, hogyan látják magukat, mi mit tudunk róluk.

A Néprajzi Múzeum Székelyek – Örökség-mintázatok c. időszaki tárlata / Incze László, Néprajzi Múzeum

Milyen szerepet tölt be a főzés és étkezés Kína népének múltjában és jelenében? Hogyan formálta a gasztronómia a mindennapokat, hagyományokat, gondolkodást, de akár a politikát is? Mekkora jelentőséggel bír az étkezés kultúrája Kínában? Ezen kérdésekre is választ kaphatunk az október 16-án megnyílt Fine Dining: Az ősi Kína gasztrotörténetei c. időszaki tárlat által a Néprajzi Múezumban.

A messzi Kínából érkezett, Liechtensteint, Párizst és Hong Kongot is bejárt kiállítás 90 műtárgyat jelenít meg a Kínai Nemzeti Múzeum gyűjteményéből az ókortól a modern időkig.

Célja, hogy ismertesse a közönséget a kínai étkezési szokások évezredeket átívelő hagyományaival, azok mélységével, varázsával és sokszínűségével, továbbá betekintést nyújtson egy kultúrába, ahol az ételek és italok elkészítése nemcsak az alapvető szükségletek kielégítésére szolgált, hanem számos más, többek között spirituális jelentéssel is bírt.

A Néprajzi Múzeum Fine Dining: Az ősi Kína gasztrotörténetei c. időszaki kiállítása / Garai Edit, Néprajzi Múzeum

A sor itt nem áll meg! November 15-étől már látogatható a Korgó valóság c., szintén nemzetközi kiállítás, mely az éhség összetett és sokoldalú kérdéskörét ismerteti.

A biológiai szükségletként és kulturális-társadalmi jelenségként is vizsgált fogalom globális és helyi, történelmi és kortárs példákon keresztül mutatja be, hogy a különféle válságok, mint például a háborúk, természeti katasztrófák vagy a COVID-19 világjárvány, milyen hatással vannak az alapélelmiszer-ellátásra.

Humanitárius erőfeszítések, a globális kezdeményezések, népkonyhák, személyes és közösségi akciók a sorvezetői a kiállításnak, ami azt is taglalja, miként válhat az éhség politikai eszközzé, és vizsgálja az éhség és a test kapcsolatának kérdéskörét, az étkezési zavarokat, különösen a testábrázolás és megítélés tükrében.

Végül, de nem utolsó sorban, december 13-án bemutatkozik a Herman Ottó kiállítás, amely a kivételes polihisztor emlékének állít méltó emléket.

Az Országgyűlési Múzeum közreműködésével létrejövő tárlat a 110 éve elhunyt zoológus, néprajzkutató, természetkutató, régész és politikus szellemi hagyatékából elsősorban a néprajzi és a politikai tevékenységre fókuszál.

A Néprajzi Múzeumban őrzött tárgyakon, fotókon, rajzokon és iratokon keresztül a tudós életét, tevékenységének sokszínűségét és az általa elért eredmények jelentőségét ismerhetjük meg, az Országgyűlési Múzeumnak köszönhetően pedig bepillantást nyerhetünk képviselői törekvéseibe, a korszak politikai csatáiba. A humort sem nélkülöző időszaki tárlat egy különleges kutató és gondolkodó portréját rajzolja meg, aki bár azt vallotta magáról: „se diplomám, se semmim”, mégis igazi tudósként, kutatóként, polihisztorként élte életét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vidnyánszky Attila Cserhalmi Györgynek: Őszintén sajnállak, borzasztó lehet ilyen léleknyomorító igazodási kényszerek mentén élni
A Cserhalmiról szóló új könyvben megjelent állításokra reagált a Nemzeti Színház igazgatója. Szerinte ő sosem ordított és árulózott.


Vidnyánszky Attila terjedelmes nyílt levelet írt az Origón Cserhalmi Györgynek. A Nemzeti Színház igazgatója azt írja, nem olvasta és nem is tervezi elolvasni a színészről nemrég megjelent könyvet, de az Index beszámolója alapján Cserhalmi állításai „mind hamisak, vagy csak részben igazak”. Ezekre reagált most.

Vidnyánszky felidézte, hogy mikor a Csokonai Színház igazgatójaként leszerződtette Cserhalmit, akkor erre nagyon büszke volt, és a szakmai mellett hamar kialakult közöttük egy emberi kapcsolat is.

„A Budapestre tartó hosszú útjainkon folytatott beszélgetéseinkből, eszmecseréinkből arra következtettem, hogy nemcsak azért jöttél Debrecenbe, mert a budapesti színházi helyzetet nem tartod kifejezetten jónak, hanem amiatt is, mert fontos volt neked az a szellemi-művészi munka, amit mi Debrecenben képviselünk. Sok mindenben egyet tudtunk érteni.”

A direktor azt is hozzátette, hogy azért kérte fel később a színészt, hogy vezessen osztályt a Kaposvári Egyetemen, mert úgy gondolta, hogy az a tudás, ami benne van, feltétlenül átadandó.

„Még a jelen helyzetben is elevenen élnek bennem a hosszú beszélgetéseink, amiket Budapestre menet folytattunk:

rendszerváltásról, színházi szakmáról, magyar történelemről, Latinovits Zoltánról, Bódy Gáborról. Egy életen át fogom hordozni az emléküket, hiszen nagyon őszintén nyilatkoztál meg a politikai helyzetről, szakmáról, történelemről: nem volna korrekt, ha idézném. Talán egyetlen fülsértő, disszonáns mondat szól ki ezekből a beszélgetésekből, amelyet sajnos máig a te hangodon hallok, amikor is az egyik jeles nemzetis kollégánk kapcsán kijelentetted: színésztől karakteres kiállást ne várj, tőlem se! – ez már akkor megütött, és azóta is él bennem.”

Vidnyánszky szerint az elmúlt időszakban Cserhalmi többször nyilatkozott róla „meglehetősen rosszindulatúan (és tényszerűen, tendenciózusan hamisan)”. ezekre eddig nem akart reagálni, de most úgy érezte meg kell szólalnia, mert a könyvről készült beszámolóban kiragadott szemelvények „mind hamisak, vagy csak részben igazak”.

„Az egyik évadzáróról azt írod, hogy Vidnyánszky »Ordítva bizonygatta, hogy márpedig akármit mondanak, ez a színház a legjobb Magyarországon, sőt a nemzetközi élvonalban van. És azok, akik elhagytak minket, azok árulók, és azoknak a szekértolói, akik már a régi Nemzetit is felrobbantották.«

Valóban expresszív (színházi?) ember vagyok, és a társulati üléseken nyíltan szoktam fogalmazni, de arra, hogy ordítok vagy árulózók, nemcsak én nem emlékszem, hanem a kollégáim sem.

Vidnyánszky reagált arra is, hogy Cserhalmi szerint az igazgató egyszer azt mondta: az a legszarabb az igazgatásban, hogy meg kell tanulni hazudni.

„Ha megengedő vagyok, akkor rosszul emlékszel. Sosem mondtam ilyet. De az való igaz, hogy intézményvezetőként az embernek diplomatikusnak kell lenni, meg tanulnia úgy kommunikálni, hogy a vezetői nyilatkozat – egy-egy előadás vagy kolléga teljesítménye kapcsán – ne rombolja az alkotói közösséget.”

Vidnyánszky szerint fikció, hogy ő úgy fogadta a baleset után vissaztérő Szász Júliát: te azokhoz tartozol, menjél hozzájuk, és ajtó felé mutatott. Az igazgató szerint azonban ő csak köszönt a színésznőnek, meg sem állt és egy szót sem szólt.

„Nem akarom tudomásul venni a bátorság dermesztő hiányát. Ahogyan már SMS-ekben is kifejtettem neked korábban,

őszintén sajnállak, borzasztó lehet ilyen léleknyomorító igazodási kényszerek mentén leélni egy egész életet.

Hol van már a szakmát évtizedekig uraló elitről, az írástudók árulásáról, a magyar kritikusokról, a Nemzeti meghurcolásáról, a rendszerváltásról, a régi SZFE gerincet meghajlító szellemiségéről szenvedélyesen beszélő Cserhalmi Gyuri? Ezt sajnálom a legjobban” - zárta sorait Vidnyánszky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Magyarország még sosem látott ehhez foghatót: jövőre a Millenáris átalakul egy másik valósággá
Ilyen léptékű és minőségű, érzékekre ható attrakciót eddig csak a legnagyobb világvárosokban láthattunk.


Walk My World hatezer négyzetméteres, filmdíszleteket idéző, varázslatos világában a mítoszokból ismert istenek, hősök és különös lények várják a közönséget egy soha nem tapasztalt élmény felfedezésére.

A minden érzékszervre ható attrakcióban, egy ősi, mitikus történet az újcirkusz és a tánc nyelvén, modern formában kel életre.

Az immerzív produkció koncepcióját több mint ötéves alkotófolyamat során Vági Bence társulata, a világszerte ismert Recirquel kreatív csapata dolgozta ki. A Walk My World magával ragadó univerzuma 2025 novemberétől várja a nézőket a Millenáris Nagycsarnokban.

Aki a Walk My World kapuján belép, egy másik valóságban ébred. Mintha egy film kulisszái közé csöppenne, ahol lenyűgöző gazdagságú, felfedezésre váró tér és a mítoszokból ismert istenek, halandók és különös lények veszik körül. Saját útját járva fedezheti fel a legendás Trója és Karthágó mitikus főhőseinek történetét.

Az istenek játszmáival, cselszövésekkel, ármánnyal és szerelemmel átszőtt világában bárkivel bármi megtörténhet.

Csak a nézőn áll, merre indul el, mit fedez fel, kit követ, kinek a titkos szobájába les be a kulcslyukon át, és belekóstol-e egy fülledt szobában hagyott bájitalba.

A lebilincselő történet megfejtése mindenkinek a saját kezében van, maga alkothatja meg az egyedi, megismételhetetlen valóságát: szobáról szobára, helyiségről helyiségre járva újabb titkokra, különleges teremtményekre vagy az általa követett eseményeknek egy újabb epizódjára lelhet. A hatalmas, hatezer négyzetméteres tér minden helyszínén addig fel nem tárt részletek és rejtélyek, pusztító csaták, nyüzsgő forgatagok, alvilági félistenek várják és elbűvölő karakterek csábítják a nézőket.

A Walk My World az ókori Róma költője, Vergilius eposzának ismert történetét, Aeneas és Dido szerelmi tragédiáját kelti életre.

A modern formában újjászülető mítosz a világon egyedülálló módon, lenyűgöző újcirkusz és tánc produkciók közepette elevenedik meg, és teremt minden érzékszervre ható élményt, lüktető, érzéki világot. A néző az installációk között sétálva egészen közelről figyelheti az előadóművészeket, akik folyamatosan új rejtélyeket tárnak fel a szemei előtt.

A Walk My World színház, kiállítás, szerepjáték és testet öltött kalandregény egyszerre. Egy minden ízében innovatív, magával ragadó, kulturális-szórakoztató élmény. Többtucatnyi szálon folyó és formálódó története az első pillanattól kezdve lebilincseli a látogatót, aki a körülötte kibontakozó eseményeken túl ámulatra lel a monumentális, filmdíszleteket idéző előadótér gazdagságában is. A kellékek túlnyomó többsége megérinthető és megvizsgálható, sőt, rengeteg tárgy további történetet mesél.

„A Walk My World mind kulturális mind turisztikai szempontból unikális attrakciója lesz a magyar fővárosnak. Egyedülálló élmény, melyhez hasonló léptékű immerzív produkció eddig csak New Yorkban, Sanghajban és Londonban volt látható” – mondja Vági Bence.

A Walk My World kreatív koncepcióját kidolgozó Recirquel Társulat művészeti vezetője hozzátette, világviszonylatban is újdonság, hogy a produkció az újcirkusz és a modern tánc nyelvén kel életre, ezáltal bárki számára élvezhető és átélhető lesz, kulturális és nyelvi háttértől függetlenül.

A Walk My World művészeti tartalmának fejlesztésén több mint öt éve dolgozik a Recirquel kreatív csapata, a díszletek, a jelmezek, a zene, a fények és a karakterek megformálása is mind magyar alkotók munkája. A produkció szereplőgárdáját a Társulat artistái mellett kiváló magyar táncművészek és világklasszis nemzetközi előadók alkotják majd.

A Walk My World a 2025 novemberére tervezett premiert követően állandó produkcióként lesz látogatható a Millenáris Nagycsarnokban.

A jegyek 2024. december 10-től kaphatók a produkció hivatalos weboldalán.

A Recirquelről

A Recirquel Társulatot 2012-ben alapította Vági Bence rendező-koreográfus, mára a kortárs előadóművészet vezető társulatai között tartják számon a világon. A Recirquel a legkeresettebb magyar kulturális produkció külföldön: évente több száz előadást mutat be a legnevesebb színházakban és művészeti fesztiválokon világszerte – New Yorktól Edinburghon át Dél-Koreáig. A Társulat egyedi, az újcirkuszt, a modern és klasszikus táncot ötvöző formanyelvét, a cirque danse-t, a többi között olyan nemzetközi sikerű produkciók fémjelzik, mint a My Land (2018), a Solus Amor (2020), az IMA (2022) és a Paradisum (2024).


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Péter Bence bebizonyította, hogy a világ legjobb billentyűsei és zongoristái is megirigyelhetnék különleges előadását
A hatalmas rajongói táborral rendelkező, világhírű fiatal magyar zongoraművész-zeneszerző elszakadva a megszokott technikától, hangszeréből olyan hangokat is tud varázsolni, amiket előtte még nem hallottunk másoktól.


Zeneszerzés, teltházas aréna koncert, Guiness-rekord. Ez egy amerikai szupersztár életrajzában is jól mutatna, de most egy magyar előadóról beszélünk. Egy fiatal srácról, aki pofátlanul hozzá mer nyúlni a klasszikus pop-slágerekhez, és nagyon jól teszi.

Nem volt kérdés, hogy Péter Bence mekkora karriert fut majd be. Kétféle út állt előtte. Dönthetett afelett, hogy a haknizást és szórakoztatást választja, vagy alkot és a művészetet helyezi előtérbe. Mindkettő irány működött volna neki, de választott. Az őszinte, kreatív önmegvalósítás és a totális szabadság vonzotta. A sallang nélküli virtuozitás, a közönség őszinte gyönyörködetése. Mindezt teljesen tudattalanul.

Egyszerre kaptuk meg az utcazenélés, a youtube videók, és az arénakoncertek hangulatát. Méghozzá lemez-minőségben. Az a helyzet, hogy van egy világsztárunk, de ridegen tartjuk. Ha az utca emberét kérdeznénk, hogy tudja-e kicsoda Péter Bence, nagy eséllyel nemleges választ kapnánk. Ennek ellenére

Budapest egyik legnagyobb koncerthelyszíne, az MVM Dome színültig telt, hogy lerója tiszteletét a zseni előtt, aki olyan technikával rendelkezik, amit a világ legjobb billentyűsei és zongoristái is megirigyelnének.

Péter Bence koncertje egyesíti a komolyzene elkötelezettjeit a popzene kedvelőivel és a rockzene szerelmeseivel. Stílustól függetlenül minden arannyá válik, amihez hozzányúl. Ez a közönség sokszínűségében is megmutatkozott, a gyerekektől a nyugdíjasokig minden korosztály képviseltette magát.

A Stainway and sons zongoragyártó cég alkalmazottai valószínűséggel elmondanak egy pár miatyánkot, amikor a bérlők neve közt felbukkan Péter Bence. Érthető, hiszen a fiatal művész nem csak a megszokott módon használja a hangszert, hanem a húrjait pengeti, rugdossa és dobol a tetején. Tulajdonképpen egyszemélyes zenekarként működik.

A koncert előtt volt alkalmunk beszélgetni a „világ leggyorsabb zongoristájával”, aki elmondta, hogy a populáris slágereket klasszikus köntösbe öltözteti, ugyanis a klasszikusokat nem igazán lehet poposítani.

Péter Bence egy internetes videóval robbant be, amiben Michael Jackson Bad című dalának sajátos feldolgozását adja elő. Elmondta, hogy ma már szinte csak így tud eljutni egy zenész a közönséghez. A social média és az internet korában a legjobb közvetítőeszköz a videó.

VIDEÓ: Michael Jackson - Bad (Piano Cover) - Peter Bence

A Guiness rekordok könyvébe 2012-ben került be azzal, hogy egy perc alatt 765 hangot szólaltatott meg a zongorán. Ő azonban nem szereti, ha ezzel kötik össze a nevét.

„A Guiness-rekord igazából egy vicc volt, poénból készült el. Semmilyen művészi tartalma nincs, ez egy sportág, amit szerintem a gamerek még valószínűleg jobban is meg tudnának csinálni. Semmi ördöngős dolog nincs benne. A zongora mechanikáját használja ki, meg azt, hogy valaki tényleg gyorsan tud repetálni. Igazából semmi sincs benne, amire büszkének kéne lenni, ez csak egy gag.”

Bár Magyarországon ritkán láthatjuk fellépni, külföldön rengeteg koncertje van. Éppen ezért különleges alkalom számára, amikor hazai pályán játszhat.

„Különösen jó érzés, hogy Magyarországon ilyen szuper helyszínen és ennyi ember előtt felléphetek. Ezt a műsort a világon sokfelé többször is látták, valahol már háromszor-négyszer és tudom, hogy Magyarország sokáig várt erre. Tavaly volt az első ilyen koncert, de azóta igazából itthon is egész aktívan jelen vagyunk, úgyhogy remélem, hogy ennek a jövőben is hasonló folytatása lesz.”

A jövőbeli terveivel kapcsolatban elárulta, hogy nagyon szeret szimfonikus zenekarokkal dolgozni, erre hazánkban is többször volt már alkalma. Sokat komponál zongorára és szimfonikus zenekarra és bízik benne, hogy ezzel egyszer eljut oda, hogy filmekhez írhasson zenét. Azt, hogy zongorázik, a csillagok állásának tudja be, igazán, mint zeneszerző érzi jól magát.

Végezetül azt is elárulta, hogy hogyan tud két lábbal a földön maradni és a dolgaira koncentrálni a sztárság helyett.

„Nálam a büszkeség kicsit negatív érzés. Nyilván büszkének kell lenni arra, amit az ember elért, de nem szeretem magam ezekkel a cukorkákkal etetni, mert az táplálja az egót. Inkább csak csinálom a dolgomat és remélem, hogy amit csinálok az a jó út és, hogy az embereknek tetszeni fog. Éppen ezért nem szoktam sem visszamenőleg, sem a jelenben elmélkedni ezeken.”

Képgaléria: Ilyen volt a koncert (Kattints a fotóra a többi képért)

A decemberi budapesti koncertjén két újdonságot is kitaláltak menedzserével, Zöld Szabolccsal: egy mobilos applikáció segítségével különleges fényjátokot varázsoltak a nézőtérre, a közönség közreműködésével. Majd jött az, amitől leesett az álla mindenkinek: Bence a színpadról leszaladva eltűnt, de csak azért, hogy a küzdőtéren egy guruló zongorán játszva bukkanjon fel. Így miközben ő zongorázott, a nézők karnyújtásnyira élvezhették a produkciót. A menedzser előtte elárulta nekünk, hogy ilyen "guruló zongorázást" még nem vállalt be más művész, így tekinthetjük ezt akár világpremiernek is.

Van olyan videója, ami már 62 milliós nézettségnél tart:

VIDEÓ: Despacito (Piano Cover) - Peter Bence

És egy különleges érdekesség:

Még 2013-ban, a missouri egyetem neurológusa, Jacob Jolij különböző kritériumok alapján, több ezer önkéntes segítségével tudományosan kiszámította, hogy melyik a világ legboldogabb dala. A nyertes a Queen Don’t Stop Me Now című slágere lett. Ezt a dalt dolgozta át zongorára Péter Bence, az eredmény pedig lehengerlő. A magyar virtuóz egyébként ugyanúgy szeptember 5-én született, mint a legendás Queen egykori frontembere, Freddie Mercury.

VIDEÓ: Queen - Don't Stop Me Now - Piano Cover - Peter Bence

A koncert előtt beszélgettünk Horváth Rolanddal is, aki a koncert szervezésével kapcsolatban elmondta, hogy a jegyértékesítés meg az előkészítés nagyjából 6-12 hónapos periódust szokott felölelni, viszont, ha megszereznek egy olyan előadót, akiről tudják, hogy egy nap alatt el tudja adni a jegyeket, akkor akár egy hónappal a koncert előtt is kijöhetnének az eseménnyel. Jelen esetben, mivel idősebb közönségről is szó volt, korábban el kellett kezdeni a marketingkampányt. Azt is elárulta, hogy választják ki az előadókat, akiket elhoznak Magyarországra: „Én Péter Bencét az első videója óta imádom. 2016 óta könyörgök a menedzserének, hogy dolgozzunk együtt, és sikerült tavaly a Szabolccsal leülni és meggyőzni, hogy mi legyünk a promóterei a prágai és a budapesti koncertnek. Nagyon örülünk, hogy velünk dolgoznak.”

Horváth Roland, a Koncertpromo tulajdonosa saját kedvenceit hozza el hazánkba, bízva abban, hogy a közízlést is eltalálja. A dupla André Rieukoncert mellett számtalan programmal készülnek a továbbiakban. „Én döntöm el, hogy mit szeretnék csinálni és miben érzek potenciált. Most nagyon-nagyon sok mindennel jöttünk ki. Ebben a hónapban négy Il Volo-tindítunk Európában, egy Ludovico Einaudit Budapesten, három Szex és New York-ot, Candice Bushnellel, a Szex és New York írónőjével lesz egy One Woman show-nk az Erkel Színházban, ahol a Szex és New York real és nem real sztorijait is el fogja mondani, azaz, hogy mi igaz, és mi nem. Emellett egy illuzionista show-t,a Louis de Matos: Impossible Live-ot fogjuk szervezni májusban Budapesten és Prágában. Jelenleg 16 koncertünkre zajlik az értékesítés és néhány bejelentéssel is készülünk.”

Péter Bence

A zenész 1991. szeptember 5-én született egy pedagógus családba. Debrecen után Hajdúböszörménybe költöztek. Zenei tehetsége kora kisgyermek korában megmutatkozott. Alig másfél évesen már lepötyögte egy rajzfilm zenéjét a nagymama zongoráján. Négyévesen vették fel a debreceni zeneiskola előkészítőjébe. Gyerekként a klasszikuszene, Mozart, Chopin lett a kedvence. Hétévesen komponálta első saját darabját.

Tizenhárom éves volt, mikor megjelt első CD-je. A debütáló albumát 2004-ben adták ki Green Music címmel. Ekkor már versenyen is indult, és elnyerte a Ferenczy György Nemzetközi Zongora Verseny harmadik díját. 2006-tól a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola zongora szakán tanult, miközben a Békéscsabai Országos Zongoraverseny döntőse lett.

Rajongott a filmzenéért is, nagy kedvence John Williams volt, elmondása szerint az ő zenéje inspirálta arra, hogy filmzenék komponálásával is foglalkozzon. 2008-ban adták ki a Nightfall című nagylemezét. 2009-ben a Cserhát Művészkör országos pályázatán első helyezést ért el, és a My Great Film zenei pályázatán is első díjas lett.

A bostoni Berklee College of Music-ban, a világ egyik legnagyobb kortárs zeneművészetet oktató egyetemén szeretett volna tanulni. 2010-ben a felvételi vizsgán Bartók Béla darabja mellett saját szerzeményeit is előadta. Első meghallgatása után is felvették. Tanárai az akadémián kimagasló tehetségnek tartották. Előforult, hogy egyik tanára, miután meghallgatta Bence szerzeményét, közölte vele, hogy nem tud már neki mit tanítani. Egyik nagy vágya volt, hogy John Williamsszel találkozhasson, ami végül megvalósult.

Az egyetemen három szemeszter alatt, hat szemeszter anyagából vizsgázott le. Végül haza kellett jönnie, mert nem volt már több pénzük a kinti tanulás finanszírozásához.

Tervei szerint 2015-ben visszament volna az egyetemre. Ám egy sikeres feldolgozás megváltoztatta az életét. Michael Jackson Bad című számára elkészített egy zongorafeldolgozást, ez kiment a YouTube-ra és hatalmas sikere lett. Több mint 10 millióan látták, és egy pillanat alatt világhírnevet szerzett, és azóta bejárta a világot, a legnagyobb koncerttermekben ad teltházas koncerteket. Magyarországon élőben először 2023-ban láthatta őt a közönség.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tolcsvay László-Müller Péter Sziámi: Koldus és királyfi – egy zseniális mese dalokban elmesélve
A bemutató után Müller Péter Sziámit kérdeztük a darabról, melyben a szerepet cserélő két főhőst Ember Márk és Fülöp Kristóf alakítják. Mészáros Árpád Zsolt igazi jutalomjátékaként két nagyon erős karakterként is színpadra lép. Pavletits Béla és Haumann Máté pedig két igen eltérő jellemet hoz a történetbe.


A szomszéd kertje mindig zöldebb. Sokszor nem értékeljük, amink van és inkább a máséra vágyunk. Erről szól Mark Twain ifjúsági regénye, a Koldus és királyfi. A legendás történetből most zenés színdarab készült, melyet a Magyar Színházban mutattak be.

Tolcsvay László nem először dolgozik együtt Müller Péter Sziámival. Gyümölcsöző barátságuk eredménye a Mária Evangéliuma, az Isten pénze és a Beszterce ostroma is. A sor most a Koldus és királyfival bővült Nagy Viktor rendező felkérésére. Az örökérvényű történetet úgy vitték színpadra, hogy minden generáció számára érdekes lehet.

A sztori középpontjában két, egymásra kísértetiesen hasonlító fiatal áll, Edward, Walesi herceg és Tom Canty, aki koldusként tengeti mindennapjait. Egy hirtelen jött ötlettől vezérelve helyet cserélnek, hogy kiszakadjanak saját életük börtönéből. Temérdek kalanddal, veszéllyel és újdonsággal találják szembe magukat, melyek alapjaiban rengetik meg korábbi személyiségüket.

A Magyar Színház előadásában Edwardot Fülöp Kristóf alakítja, míg Tom Canty szerepében Ember Márkot láthatjuk. Mészáros Árpád Zsolt két karakter bőrében is felbukkan, VIII. Henrik, angol királyt és John Canty, koldust is remekül kelti életre. A darabban láthatjuk még többek között Jenes Kittit, Molnár Jankát, Pavletits Bélát, Haumann Mátét és Trokán Annát is. Az előadás során és utána a tapsvihar közepette is érezhető volt, hogy a közönség milyen szeretettel viszonyul a művészekhez.

Müller Péter Sziámi az előadás előtt egy sajtótájékoztatón elmondta, hogy ő és Tolcsvay László is törekedtek arra, hogy kellőképpen megjelenjenek a karakterek a szövegben és a zenében egyaránt. Mindkettőjük számára nagyon élvezetes munka volt a darab elkészítése. A szerzők és a szereplők mondataiból is kiderült, hogy mennyire szerették a közös munkát és milyen egységes a csapat, amely a produkción dolgozott. A légkört is ideálisnak festették le, és érezhető volt, hogy máskor is örömmel dolgoznának ezzel az alkotóközösséggel.

Müller Péter Sziámi:

"A Koldus és Királyfi az egyik legalapvetőbb mese. Az elcserélt, vagy elrabolt sorsok története, hiszen a két fiú mellett a lovag is egy sorsától kifosztott ember. Ezt a művet nem lehet kihagyni, hiszen minden generációnak megvan az élménye arról, hogy ismeri a Koldus és királyfit. Sok darab és film született az eredeti műből, de szerintem most sikerült Tolcsvay Lászlóval egy olyan zenés darabot előállítanunk, amit nem érdemes kihagyni. A darabban két rokon sors, rokon karakter jelenik meg, mint a jing és jang, a fent és lent. Egy azonos történet, amelyben a koldus és a királyfi egy elcserélt párhuzamos történetet él meg."

Sziámit megkerestük a premier után pár nappal, hogy megtudjuk, hogy érzi magát a bemutatót követően, hogy látta, mennyire valósult meg mindaz a színpadon, amit szerző- és alkotótársaival előzőleg elképzeltek.

Elmondta, hogy a 37 dalt tartalmazó darab jobban működött, mint amiben reménykedett. Lettek benne olyan kiemelkedő pillanatok, amik miatt úgy érzi, hogy "érdemes volt ennyit melózni rajta".

„Most már pár előadás lement, nem csak a bemutató, és azt látom, hogy nagyon hálásak érte. Meg hát a Tolcsvay Lacival mi nagyon szeretjük egymást, meg sok közös meló van mögöttünk. Kimaradt egy kis idő, és ez nagyon jókor jött, fölfrissítettük ezt a munkabarátságot.”

Hozzátette, hogy nem igazán olvasott még kritikákat, de átküldtek neki két "hozsannázó" írást, elmondása szerint pedig ezektől „már pirul az ember”.

A színházi csapat is lenyűgözte: „Itt lényegében született egy új színház. Hiába egy létező társulat, felfrissült és bejött egy olyan szellemiség, amit én nagyon régóta keresek. Nagyon társulati, nagyon együttműködő, nagyon jókedvű és hihetetlen nyugati tempót diktáló stáb van. Az öltöztetőktől a koreográfuson át” – mesélte.

Elmondta, hogy bár nem szabad elkiabálni, de az előadás nagy siker. Azt is elárulta, hogy, külföldi producerek is részt vettek a bemutatón és rögtön érdeklődést mutattak a darab iránt.

„Mindenki kiemelte azt, hogy az első felvonás a feladvány miatt hosszabb és kevésbé látványos, de nagyon jó dalok vannak benne, a második pedig húz, és minden jó, amikor jó a vége. Szóval én is azt gondolom, hogy ezt így lehetett megcsinálni. Nagyon sok Koldus és királyfit láttam, színpadon, meg filmen is, és egyik sem ment igazán a dolog mélyére. Mark Twain egy egészen fantasztikus író, a gyerekkorom kedvence. A Koldus és királyfi az egy gyerekebb és felületibb történet önmagában, viszont van egy alig rejtett mélysége, én pedig ezt próbáltam beleírni.” Izgalmas a helyet cserélő két fiú története is, de mellette lehet izgulni az öccse által ellehetetlenített lovagért, és a sztori végén pedig van még egy csavar: mikor a koldusnak öltözött királyfi a koronázáskor előkerül, az ő szerepét játszó koldus megtehetné, hogy elviteti a Tower-be, és ő lehetne a király – mesélte. Ezt a feszültséget a zenében és a szövegben is próbálták megjeleníteni.

Arra a kérdésre, hogy volt-e kedvenc szerep-karaktere, azt válaszolta, hogy őszintén azt érzi, hogy minden figura kedves neki. Mivel ő írta a darabot és a verseket is, így „mindenkibe bele kellett költözni. Nagyon jó volt látni, hogy ezek a figurák feléledtek”. Beszélt arról is, hogy egy remek színész-gárdával tudtak együttdolgozni: „nagyon jók a színészek, ezt el kell mondanom” – tette hozzá. „Ha csak egyet emelhetek ki, akkor az MÁZS, mert egészen bravúros, ahogy két szélsőséget megjelenít. De mindenki kiválóan énekel. Szóval nekem ez egy örömélmény volt”.

A bemutató előtt, a zeneszerző Tolcsvay László elmondta:

"Én egy meserajongó vagyok, és szerintem a Koldus és királyfi egy zseniális mese, amely mindig aktuális marad. Milyen fantasztikus dolog lehet, hogy az ember azt elképzelheti, hogy milyen a másik sorsában benne lenni, milyen a másik ember életét egy pillanatra élni".

Képgaléria: Fotók a Koldus és királyfi előadásról (Kattints a képre a többi fotóért)

Ember Márk:

„Ez a történet nekem arról szól, hogy mennyire nem vagyunk képesek értékelni azt az életet, amit éppen élünk. És hogyan kell megtanulnunk azt, ami nekünk adatott. Sem a koldus nem veszi észre, azt hogy miféle szabadságban él a nyomora ellenére, és a királyfi sem veszi észre, hogy milyen könnyű életet élhetne akár, a korlátai mellett.”

Mészáros Árpád Zsolt:

„A Koldus és királyfi ősbemutatójára készülve megnéztem a 2000-es években forgatott Koldus és királyfi angol kosztümös filmet, és fantasztikus volt felismerni benne magyar színészeket. Nem is tudtam, hogy Molnár Piroska és Gyuriska János szerepeltek benne, ráadásul Sopronban forgatták egyes jeleneteit. Igazán inspiráló élmény volt!”

A színész a darabban két szerepet is játszik, igazi jutalomjáték a két karakter:

„Két teljesen más karaktert kell megformálnom, ami baromi nehéz, de pont ettől izgalmas. Nekem ez jutalomjáték, egy színészi ajándék. Úgy vagyok vele, hogy én nem egy állami kitüntetést kaptam, hanem ezt: egy olyan feladatot, amire nagyon büszke leszek. John Canty, a koldus apja, egy fröcsögő, röfögő, agresszív gazember, aki a túlélésért küzd London utcáin. A fiát lopásra és koldulásra neveli, hogy elkerülje a Towerbe kerülést. Egy szakadt, savanyú humorú figura, aki lehet, hogy megérdemli a sorsát, de nem minden földönfutó tehet arról, ahol van. Ezzel szemben ott van VIII. Henrik, egy erőskezű, de jólelkű uralkodó, aki egyedül neveli fiát, mert az édesanya belehalt a szülésbe. Bár betegeskedik, mégis friss gondolkodású, és az utolsó napjaiban is azon dolgozik, hogy fiát méltó uralkodóként ültesse a trónra.

Ez a két történet párhuzamosan fut, tele viszontagságokkal, ahogy a koldus és a királyfi helyet cserél. Ez nem egy szokványos adaptáció, hanem egy friss, fiatalos megközelítés, ahol Müller Péter Sziámi, Tolcsvay László, Nagy Viktor és a fantasztikus csapat egy igazán különleges előadást hozott létre.

Szó szerint ugrálok a szerepek között, mert John Canty és VIII. Henrik totál más világ. A két társadalmi réteg különbsége baromira érezhető, nemcsak a zenében, hanem az egész stílusukban is. John Canty néha rappel, a zene friss, fiatalos, néhol népi motívumokkal átszőtt. Van itt minden: lírai dalok, kemény háborús nóták, meg pátoszos, himnikus nagyzenék – egy rohadt jó egyveleg.

A két karakter hangban, mozgásban, temperamentumban is ég és föld. Az egyik harsány, nyers és agresszív, a másik lassabb, megfontoltabb, egy haldokló uralkodó. Nem egyszerű váltani közöttük, nagy kihívás. Remélem, hogy a nézők értékelik majd” – mesélte Mészáros Árpád Zsolt.

VIDEÓ: Tolcsvay László - Müller Péter Sziámi: Koldus és királyfi (Te, Kölyök!)

VIDEÓ: Egy kis kulisszatitok: így készül John Canty látványos sebhelye MÁZS arcára

A főbb szerepekben: EDWARD, walesi herceg - Fülöp Kristóf, VIII. HENRIK, angol király - Mészáros Árpád Zsolt. LADY ELIZABETH, Edward féltestvére - Jenes Kitti, LADY JANE GREY, Edward rokona - Molnár Janka, TOM CANTY, koldus - Ember Márk, JOHN CANTY, Tom apja - Mészáros Árpád Zsolt, NANCY, Tom anyja - Lőrincz Nikol, ANDREW, pap / LORD HERTFORD, udvari tanácsadó - Rancsó Dezső, MILES HENDON - Pavletits Béla, HUGH HENDON, Miles Hendon öccse - Haumann Máté, EDITH, Miles Hendon menyasszonya - Trokán Anna, REMETE, tébolyult szerzetes - Barsi Márton, FEKETE BESS - Varga Fekete Kinga.

A díszlet Horesnyi Balázs, a jelmez Rátkai Erzsébet munkája.

VIDEÓ: Fülöp Kristóf dala, aki Edward walesi herceget játsza

VIDEÓ: Pavletits Béla Miles Heldon szerepében

A Koldus és királyfi című előadás most 2025. január 12-ig van műsoron, jegyek korlátozott számban még kaphatóak.

Bővebb információk: ITT


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk