KULT

Kordos Szabolcs: A Műegyetem helyén állt a magyar Konstantinápoly

Hol volt a Hagia Sophia mása Budapesten? Milyen ókori nép fővárosa volt a Gellért-hegyen? Hol lakott Andy Vajna? Kordos Szabolcs új könyvéből többek között ezt is megtudhatjuk.

Link másolása

Kordos Szabolcs ismét sajátos kirándulásra invitálja az olvasókat, én pedig örömmel faggattam az Egy város újabb titkairól.

– Milyen elgondolásokkal fogtál hozzá az új kötet megírásához? Változtattál bármit is az előző koncepciójához képest, vagy egyszerűen csak folytattad a már jól bevált receptet?

– A koncepció az volt, hogy a történetek legyen színesek, elgondolkodtatóak, a város különböző részeit és korszakait mutassák be. Így aztán szó esik az eraviszkuszokról, az ősi népről, akik már a rómaiak előtt is itt éltek, és a Gellért-hegyen építették fel fővárosukat, Rejtő Jenő otthonáról, vagy éppen a Körszálló titkairól is.

– Hogy találtad a témákat? Egyszerűen az évek alatt találkoztál ezekkel, vagy fáradságos kutatómunkával szedted össze az érdekes sztorikat?

– Sok történetet már ismertem, de szerettem volna jobban beleásni magam a sztorikba. Ezen kívül évek óta nyitott szemmel járok a városban, és ahol témát gyanítok, ott elkezdek szaglászni, érdeklődni, olvasni. Szinte minden fejezetnél megkerestem olyan embereket, akik nagy tudással bírnak az adott témáról. Beszéltem például a Frida bordélyház kapcsán a korabeli prostitúciót kutató szakemberrel, a rádió bunkerénél a történetet kiválóan ismerő muzeológussal, ezen kívül régésszel, történésszel, sőt ferences szerzetessel is.

Emellett ahol csak lehetett, interjút készítettem a szemtanúkkal, hozzátartozókkal, leszármazottakkal. Így jutottam el többek között Radnóti Zsuzsához, Örkény István ötvegyéhez, a Haggenmacher-család még ma is Magyarországon élő tagjaihoz, vagy éppen az 1961-es zuglói Malév-tragédia szemtanújához.

Sok esetben pedig egyszerűen csak becsöngettem a lakásokba: tudják-e, kik laktak itt korábban? A Rejtő Jenő házában élők tudták, Puskás Tivadar egykori otthonában azonban nem.

– Az egyik történet, aminek nagyon örültem, de nagyon meg is lepett, Mágnás Elza meggyilkolásának véres részletei. El is mondom, miért.

Gyerekkoromban volt egy műsor – később VHS kazettán is kiadták – a Royal Orfeum történetéről. Ebben hosszasan foglalkoztak a nagyszerű újságíró Tarján Vilmos alakjával, aki egy időben az Orfeum tulajdonosa is volt.

És előkerült Mágnás Elza története is, amit úgy állítottak be, hogy a rendőrséggel jó kapcsolatot ápoló riporter nem csak beszámolt a bűnesetről, hanem lényegében afféle magyar Sherlock Holmesként ő maga oldotta meg onnan kezdve, hogy az áldozatot is ő azonosította.

Később aztán sikerült beszereznem Tarján könyvét, amelyben ő maga írja le az esetet, saját erényeit kidomborítva. Ehhez képest a te beszámolódban említésre sem kerül. Lehetséges, hogy Tarján úr picit füllentett a saját szerepét illetően?

– Szándékosan nem a Mágnás Elza gyilkosság bűnügyi aspektusaira koncentráltam. Akkoriban ez a bűneset volt a legnagyobb médiaszenzáció, a híre még Ausztráliába is eljutott, rengeteg régi cikket lehet találni a témáról, amelyben percről percre követik a nyomozást. Sokkal jobban érdekelt az, hogy egy szegény sorsú vidéki lánynak milyen lehetőségei voltak a felemelkedésre, miért az áldozatot ostorozta az akkori sajtó, és hogyan vette ki magát, hogy egy dúsgazdag mágnás egy kéjhölggyel randizgatott. Schmidt Miksa viselkedése is izgalmas volt, hiszen a férfi hófehér temetést szervezett a halott kedvesének, mintha a búcsúzás az elmaradt esküvőt pótolta volna.

Tarján Vilmos zseniális figura és nagy történetmesélő volt, szeretnék majd a személyének egy külön fejezetet szentelni egyszer.

Tarjánra jellemző volt, hogy a történeteibe jó érzékkel önmagát is beleépítette.

– Nagyon örültem, hogy foglalkozol a Somossy Orfeummal. Nekem, mint humoristának különösen fontos intézmény, hiszen itt került sor az első magyar nyelvű kabaré-előadásra. Mondj pár szót erről a becses intézményről.

– Ha már Tarján Vilmosról beszéltünk, mint a város egykori legendás alakjáról, akkor Somossy Károlyról is muszáj ejtenünk pár szót. Ő építtette fel a mai Operettszínház épületét, amely Somossy Orfeum néven a város legfényűzőbb varietészínháza és szórakozóhelye volt – Mágnás Elza is itt randizgatott Schmidt Miksával, de Ady Endre is törzsvendég volt.

Ma már elképzelhetetlen az az éjszakai élet, ami itt volt, több száz emberrel, amerikai, kanadai, francia, német orosz és afrikai fellépőkkel, rúdtáncosokkal, lenge ruhás lányokkal, artistákkal, zenészekkel. Somossy életéről több a legenda, mint a tény, de az biztos, hogy végül szegénységben halt meg a Nagymező utcában, egykori teátrumától néhány méterre.

Állítólag ő tanította meg Budapestet mulatni. Nem tudom emlékszünk-e még erre a tudásra.

– A Gellért-hegyen áll egy kastélyszerű épület, amit én régen távolról csodáltam, és arról álmodoztam, hogy ha egyszer gazda leszek, ott fogok élni. Aztán jóval később az a pletyka terjedt el róla, hogy Andy Vajna megvette, és ott lakik. A könyvedből azonban megtudtam, hogy ez sem teljesen így volt.

– Ugye, hogy mennyire varázslatos az az épület? Az Erzsébet-hídról Budára tartva mindig néztem, és én is fantáziálgattam az ottani életről. Egy zseniális vállalkozó/fotós építtette egy nápolyi palota mintájára, majd egy pénzügyminiszer tulajdonában volt, és borzasztó családi dráma helyszínévé vált: itt lett öngyilkos a politikus felesége és a lánya.

Később Andy Vajna bérelte a toronylakást, Arnold Schwarzenegger is járt itt akkor. Néha kalózzászló is lobogott is a torony tetején, ám ez már nem Vajna, hanem egy másik bérlő poénja volt.

– Amikor meghallottam az elképzelést, hogy legyen „budapesti Dubaj” rögtön az jutott eszembe, hogy „végül is, Konstantinápoly” már volt. Köszönhető ez annak, hogy pont előtte olvastam a könyvedet…

– És ezt is Somossynak köszönhetjük. A jó Károlyunk felépített egy amolyan papírmasé Disneyland/Las Vegas városrészt. Amikor a Gellért-szállótól délre sétálok, gyakran lehunyom a szemem, és elképzelem, milyen lehetett ez a hely, amikor egy azóta már nem létező tó, a Lágymányosi-tó állt a Műegyetem helyén. Itt épült fel a „Konstantinápoly Budapesten” szórakoztató centrum, ahol a Hagia Sophia mását, zegzugos utcácskákat építettek fel, és ahol komplett hajócsatákat játszottak le a tömegek szórakoztatására.

A Konstantinápoly alig néhány hónapot élt, biológiai támadás lett a végzete, de hogy pontosan mi, az kiderül a könyvből.

– Minden történetet nem szeretnék lelőni, kicsit mesélj arról, tervezel-e további folytatást?

– Szabályos függőség alakult ki nálam: minél mélyebbre ásom Budapest történetében, annál több sztorival találkozom. Mindenképpen folytatom a munkát, érkezik a harmadik kötet, mert ezt megunni nem lehet. Élvezem, hogy járom az utcákat és a házak mesélnek nekem. Így közlekedni is sokkal szórakoztatóbb.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: