KULT
A Rovatból

Mocskos, véres, kegyetlen és csodálatos a Furiosa: Történet a Mad Maxből – az év akciófilmje

Az idén 79 éves George Miller nem egy szívbajos filmes: „röpke” kilenc évvel A harag útja után „máris” itt van a Furiosa: Történet a Mad Maxből, amelynek címe rögtön helyreteszi azokat, akik továbbra is Max Rockatansky figuráját várják. Mivel ez most nem az ő útja.


Amikor 2015-ben beszáguldott a mozikba George Miller negyedik Mad Max-filmje, A harag útja, a mozik népe egy emberként sikoltott fel örömében: végre egy bevállalós, emlékezetes, totálisan kattant és hihetetlen vizualitással s kaszkadőrmunkával megspékelt akciófilm! Már kilenc évvel ezelőtt is nagy dolog volt azt mondani egy mozgóképről, hogy: na, ilyet még nem láttunk. A harag útjára azonban joggal mondhattuk. Annyira kiemelkedő volt a műfaján belül, hogy még az Oscar-díjakat odaítélő akadémiai tagság is azonnal hozzávágott hat Oscar-díjat és további négy jelölést, köztük a legjobb film kategóriájában is. Abszolút megérdemelten. A posztapokaliptikus sci-fi-akció szubzsánere tehát új mérföldkövet kapott (de ha tágabb halmazt keresünk, pusztán az akciófilmé is), amiről rögtön tudtuk, piszok nehéz lesz nemhogy lepipálni, de még megközelíteni is.

A Furiosa azonban szintén gyors motorokat kapott. Ez a film előzmény és spin-off egyben, a fiatal címszereplővel a középpontban, akiről a franchise eddigi leghosszabb, két és fél órás játékideje alatt megtudjuk, hogyan lett Halhatlan Joe rettenthetetlen Imperátora.

A történet a gyermek Furiosával (Alyla Browne) és azzal a bizonyos Zöld Hellyel startol, amiről A harag útjában is annyit beszéltek, illetve a lány elrablásával, aki a totálisan őrült és kiszámíthatatlan, de ugyanakkor remek stratéga Dementus (Chris Hemsworth) motoros bandájához kerül. Dementus a bőség földjét keresi, és kap egy tippet, hogy a Vár egy ilyen hely: sok víz, sok zöld, van ott minden. Be is robognak rögvest Halhatlan Joe (Lachy Hulme) birodalmába, aki azonban nem szándékozik átengedni a tulajdonát, így Dementus elfoglalja a benzinkitermelő üzemet, Gázvárost, hogy Joe-val üzletelhessen, s egy ilyen barter folyományaként kerül Furiosa Joe-hoz. A leleményes lány aztán az évek alatt szépen-lassan felnő (Anya Taylor-Joy), és inkognitóban felküzdi magát a Pretoriánus posztig, azaz vezetheti a Hadivasat; ebben Pretoriánus Jack (Tom Burke) segít neki, akivel közel kerülnek egymáshoz. Furiosa szemei előtt azonban csupán egyetlen dolog lebeg: hogy bosszút álljon Dementuson mindenért…

A Furiosa másféle Mad Max-film, mint A harag útja. Minden bizonnyal szimpla utánérzésnek hatott volna, ha ezúttal is csupán egyetlen nap alatt játszó sivatagi üldözéséket és lélegzetelállító járműostromokat látunk.

A harag útja egyszerűbb történetvezetését ezért Miller és forgatókönyvíró-társa, Nick Lathouris egy szerteágazóbb, több karaktert mozgató és nagyobb időszakot átölelő sztorira cserélték le (a szkript állítólag már azelőtt megvolt, hogy nekikezdtek volna A harag útja forgatásának). S mivel a Furiosa pontosan ott ér véget, ahol A harag útja kezdődik, így a két film együtt válik a XXI. század egyik megkerülhetetlen mozgóképes mesterművévé.

De lássuk, mi mindent nyújt nekünk csupán a Furiosa. Nos, sok mindent. Ha néhány szóval kéne jellemezni: kemény, nyers, véres, villámgyors, koszos, gusztustalan, szikár, kíméletlen, epikus, izzasztó, fullasztó, imádnivaló. De akkor részletezzük is!

A világégés utáni sivár ausztrál terep (és most tényleg Ausztráliában, Új-Dél-Walesben forgatott még 2022-ben a stáb, A harag útjánál ugyanis annyi eső esett, hogy kizöldült a sivatag, így végül azt Afrikában, a Namib-sivatagban rögzítették) és a benne éhező, szomjazó, létminimumon tengődő, elállatiasodott emberek és a rajtuk uralkodó had- és önkényurak továbbra is egy olyan káoszvilág sakkbábúi, ami a Mad Max-filmek sajátja, és ebben a Furiosa sem marad alul a korábbi epizódokkal szemben.

Itt minden mocskos, undorító, a bűz valósággal átszakítja a mozivásznat. Nem lenne hát csoda, ha jövőre ismét Oscart érnének a látványtervek, a jelmezek és a sminkek.

Mivel előzményről van szó, természetesen feltűnik néhány ismert karakter A harag útjából, Furiosán kívül például Halhatlan Joe, Rictus Erectus (Nathan Jones), a Szerelő (Angus Sampson), az Emberevő (John Howard), Valkűr (a későbbi amazon még kislányként látható Dylan Adonis megformálásában) vagy a Skulófarm ura (Lee Perry). Sajnos A harag útja óta több színész nincs már köztünk, így például a Halhatlan Joe-t alakító Hugh Keays-Byrne (Lachy Hulme vette át tőle a maszkot) és a Skulófarm urát játszó Richard Carter sem (a 2019-ben, 65 évesen elhunyt színész kissé megfiatalított arcát digitálisan „deepfake-elték” rá Lee Perryre). De akad ugyanakkor visszatérő színész is, hiszen Josh Helman A harag útjában még a Rés nevű hadfiút játszotta, itt pedig már Halhatlan Joe egyik fiát, Scrotust.

Kapunk azért új játékosokat is, például a Pretoriánus Jacket (a film kevés szimpatikus szereplőjének egyikét) alakító Tom Burke-öt (Szuvenír, Mank, Élj!, A csoda), vagy Furiosa tűzrőlpattant anyját, Charlee Fraser (Imádlak utálni) alakításában. Színészi érdekesség továbbá, hogy Chris Hemsworth felesége, Elsa Pataky két szerepben is feltűnik: a vuvalinik tábornokaként, valamint Dementus egyik torzarcú pribékjeként.

Apropó, Chris Hemsworth. Meglepő, de üdítő döntés volt Millerék részéről őt megtenni főgonosznak. Dementusként Hemsworth igazán elemében érezte magát az egyébként jól megírt figura méretes szakálla, betört orra és műfogai mögött. Ha kell, ripacskodik, ha kell, tör-zúz, időnként pedig moralizál, és ilyenkor nem is mond hülyeségeket.

Dementus igazán gyűlölnivaló, és ebben nagy szerepe van Hemsworth-nek, legalábbis korábban nem gondoltuk volna, hogy egy csatában valaha Halhatlan Joe-nak fogunk drukkolni, és hogy George Miller elő tud jönni egy nála is aljasabb gazemberrel, de sikerült.

Természetesen Anya Taylor-Joyról is érdemes regélni, aki kábé a film harmadánál csatlakozik be az eseményekbe (addig Furiosát gyerekként látjuk), és van nagyjából 30 sornyi szövege az egész filmben. Vagyis neki ezúttal a jelenlétével, a kisugárzásával kellett elnyernie a szimpátiánkat, és el is nyeri azt, hiszen egyszerre hiteles, kemény, dühös és érzékeny, párbeszédek nélkül pedig mindezt átadni nem könnyű feladat. Taylor-Joy azonban méltó örököse a Charlize Theron által zseniálisan bemutatott karakternek.

A 18-as karika egyébként ezúttal nem megalapozatlan, a Furiosa: Történet a Mad Maxből egyértelműen a franchise legvéresebb és leggyomorforgatóbb része, de hát érthetően e tekintetben is emelni kellett a téteket. A nyers és durva képsorok azonban nem ugranak le erről a mocskos világról, amelyben azért a fent felsorolt adalékok mellett továbbra is az akciók jelentik a legfőbb csáberőt.

Ezen a téren pedig a Furiosa egészen elképesztő. Egyértelműen a konvojos-motoros-repkedős üldözés a csúcs (78 napon át forgatták ezt a 15 perces szekvenciát), de a skulófarmos menekülés is bizton beírja magát a filmes akciójelenetek nagykönyvébe.

Ha valamivel támadni lehet a Furiosát, az maximum az, hogy eléggé tömény, túl sok mindent próbáltak Millerék belegyömöszölni a játékidőbe, és így hiányzik belőle A harag útja letisztultsága (bár ez érdekes jelző a Mad Max világában). Ez azonban megbocsátható, hiszen 2024 minden bizonnyal legjobb akciófilmje pereg a szemeink előtt, amely annyira letaglózó, hogy nem lenne meglepő, ha a nézők egy emberként lélegeznének fel a végefőcím alatt. A harag útját nem éri utol, de ott repeszt néhány méterrel mögötte.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Káosz, szerelem, olasz temperamentum - fergeteges Goldoni-vígjáték érkezik a Városmajor színpadára
Ha egy igazán lendületes, szórakoztató nyári estéhez keresel programot, ne menj messzire: a Miskolci Nemzeti Színház színészei igazi mediterrán életérzést varázsolnak a budai lombok alá. A Csetepaté Chioggiában friss szemlélettel, remek szereposztással és rengeteg humorral kel új életre.


A nyári színházi élmények egyik fénypontja lehet idén Carlo Goldoni Csetepaté Chioggiában című darabja, amely a Miskolci Nemzeti Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójaként érkezik Budapestre. Az 50-es évek Olaszországát idéző, klasszikus komédia élénk karakterekkel, pergő párbeszédekkel és igazi mediterrán temperamentummal érkezik.

Chioggia egy kis halászfalu, ahol a tenger, a halászat és az emberek indulatai határozzák meg a mindennapokat. A férfiak a tengeren dolgoznak, míg a parton maradt asszonyok pletykákkal, féltékenységgel és kiszámíthatatlan érzelmi reakciókkal tartják mozgásban a közösséget. Egy apró félreértés elég, hogy a falu teljes lakossága egy nagy csetepaté kellős közepén találja magát.

Goldoni zsenialitása abban rejlik, hogy a konfliktusok sosem öncélúak: az egymásnak feszülő érdekek, érzések és szavak végül mégis a megértés, a közösség és a szeretet felé mutatnak.

Az előadás különlegességét nemcsak az alapanyag, hanem az alkotói szemlélet is meghatározza. Rusznyák Gábor rendező, aki a díszletet és a dramaturgiát is jegyzi, érzékenyen, mai szemmel közelít Goldoni világához, miközben tiszteletben tartja a klasszikus formaelemeket. Azon gondolata, miszerint „ahhoz, hogy a színház ne csak egy produkciógyárat jelentsen, bizalmi légkör kell,” végigkíséri az előadást: érződik a színészi játékban, a színpadi tér használatában, sőt, a karakterek viszonyainak alakulásában is.

Az olasz miliőt költői egyszerűséggel idézi meg a színpadkép: egyetlen tér, amely hol halászfaluként, hol hivatalos közegként, hol otthonként működik. Ebben a sűrített világban zajlanak a veszekedések, szerelmek, kibékülések – az élet minden színe. A Városmajori Szabadtéri Színpad természetes környezete pedig tökéletes hátteret biztosít ehhez a hangulathoz:

egy meleg szellős, nyári estén, lombkoronák alatt nézni egy mediterrán vígjátékot – ez már önmagában is a nyár legizgalmasabb élményének ígérkezik.

A szereplőgárda kiváló: Lajos András, Varga Andrea, Mészöly Anna, Tegyi Kornél és Farkas Sándor vezetésével a miskolci társulat nagy energiával kelti életre Goldoni karaktereit. Figuráik túlzóak, de mégis ismerősek: olyan emberek, akiket akár a saját utcánkban is láthatnánk – csak éppen most olaszul beszélnek, harsányabbak, és még a legkisebb sérelmet is képesek drámává felnagyítani.

A Csetepaté Chioggiában üdítően emlékeztet arra, hogy a legnagyobb zűrzavar mögött is emberi vágyak, félelmek, szeretet és megbocsátás rejtőzik. A darab könnyed, mégis rétegezett: a nevetés mögött mindig ott húzódik az emberi természet kiszámíthatatlansága, a kapcsolataink törékenysége – és az a lehetőség, hogy mégis lehet jól csinálni.

Az előadás bemutatóját 2025. július 3-án tartják, és július 4-én lesz még látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Aki a nyári kánikulában egy sodró lendületű vígjátékkal hűsítené magát, és egy kicsit Itáliára vágyik Budapest közepén – annak ez az este garantált feltöltődést kínál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nyugdíjba vonul Csuja Imre: Muszáj pihenni, kertet kapirgálni, unokázni egy kicsit
A legendás színészt az Örkény Színház évadzáróján búcsúztatták megható pillanatok közepette. Csuja a régi szerepeiben még színpadra lép, de új kihívásokat már nem keres.


Csuja Imrét az Örkény Színház évadzáróján búcsúztatta a társulat. A Jászai Mari-díjas színész nyugdíjba vonul, de nem tűnik el teljesen a színpadról. Megtartja jelenlegi szerepeit, de újakat már nem vállal. Az Örkény Színház Facebook-oldalán számolt be a hírről.

A színész már tavaly bejelentette, hogy 2025-ben szeretne visszavonulni. Színházi szerepei mellett olyan filmekben és sorozatokban is játszott, mint az Üvegtigris, a Valami Amerika 2. vagy A mi kis falunk. Csuja az Örkény Színház alapító tagja.

„Játszom a meglévő szerepeimet, de egy pár évig nem akarok újat vállalni. Tényleg végigvágtáztam az életemet, és most nem akarok panaszkodni, mert szerettem, ez a hobbim, jólesett csinálni. Csak arra is gondolok, most így, vénségemre, nem lehet mindent odaadni, muszáj pihenni, kertet kapirgálni, unokázni egy kicsit”

– mondta Csuja Imre.

Idén tavasszal viszont arról beszélt, hogy talán mégis folytatná, amíg Kossuth-díjat nem kap.

„Számomra is talányos, ki mi alapján nyeri el. Nem tudom, még mit kellene tennem a Kossuth-díjhoz, de azt gondolom, mindent elkövettem, hogy én is megkaphassam. Előbb-utóbb csak összejön. Hazudnék, ha azt mondanám, nincs hiányérzetem. Az a fakk még üres a szekrényemben” – fogalmazott akkor a színész.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A halálba vitte őket a milliomos álma – A Titan tengeralattjáró tragédiája mögött sötétebb történet húzódik, mint azt gondoltuk
A Titan: Az Oceangate katasztrófa egy feszültséggel teli, részletes dokumentumfilm a 2023-as tengeralattjáró tragédiáról, amely feltárja egy megalomán vállalkozó bukását és a háttérben húzódó vállalati hibákat.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. június 20.



A Titan: Az Oceangate katasztrófa című 2025-ös Netflix dokumentumfilm szinte elkerülhetetlen alkotás volt. A 2023-as tengeralattjáró tragédia a közvélemény figyelmét hetekre megragadta: egy modernkori katasztrófa, amelyet valós időben követhetett a világ. A film nem csupán az események kronológiáját mutatja be, hanem átfogó képet ad a háttérben húzódó okokról, a vállalati kultúráról, és arról a megalomániáról, amely végül öt ember életét követelte.

A nyitány erős: a feszült zenei aláfestés és a vágások dinamikája gyorsan berántja a nézőt.

Még akkor is, ha pontosan tudjuk, mi lesz a történet végkimenetele, a feszültségkeltés működik, ami részben annak is köszönhető, hogy egy jól dokumentált eseményről van szó, sok archív anyag és visszaemlékezés állt rendelkezésre az alkotók számára. Emellett sok korábbi dolgozó állt a kamerák elé, hogy elmondják a történetüket. A kétórás játékidő alatt végig sikerül fenntartani a figyelmet, a dramaturgia tudatos, a tempó kiegyensúlyozott.

A film különösen erős abban, ahogyan bemutatja az Oceangate cég belső működését. Volt dolgozók – köztük mérnökök és a merülésekért felelős szakemberek – osztják meg tapasztalataikat, s teszik ezt megdöbbentő őszinteséggel. Egyesek nyíltan beszélnek arról, hogy már évekkel korábban látták az intő jeleket, és ezért döntöttek úgy, hogy elhagyják a céget. Volt, akit be is perelt a vállalat, mert fel merte vetni a biztonsági problémákat. A dokumentumfilm egyik legmegrázóbb része, amikor az egykori alkalmazottak tüzetesen mesélnek a cégben töltött időről, hogy mennyire toxikus légkörben kellett dolgozniuk, és arról, hogyan vált egy álom rémálommá. Stockton Rush, az Oceangate vezérigazgatója egyre inkább olyan karakterként jelenik meg, akinek ambíciói, már-már rögeszméi, felülírták a józan észt és ezzel nemcsak saját, hanem mások életét is veszélybe sodorta.

A film külön fejezetet szán a tengeralattjáró fejlesztésének és a tesztelések történetének.

Látjuk, hogyan épült fel a vállalkozás az ötlettől a megvalósításig, majd hogyan omlott össze a rendszer a túlzott önbizalom és a spórolás miatt. Ilyen például az innovációnak szánt szénszálas hajótest, mely elsősorban anyagi és súlycsökkentési okokból került előtérbe, ám végül ez vezetett a tragédiához. Különösen hátborzongató visszanézni az archív felvételeket, ahol Stockton Rush mosolyogva vezeti az eszközt egy vezetéknélküli videojáték kontrollerrel, mindezt abban a tudatban, hogy néhány hónappal/évvel később ez a szerkezet már nem tér vissza a felszínre.

A film kronológiája egy ponton visszaugrik a cég alapításáig, és innen követhetjük végig Stockton Rush ambícióit, amelyek egyfajta „tengeralatti Jeff Bezos” víziójába torkolltak. Az elképzelés, hogy hírességekkel, turistákkal merüljön a Titanic roncsaihoz, eleinte úttörő ötletnek tűnt, később azonban kiderül, hogy a megfelelő biztonsági háttér és szakmai kontroll teljes hiánya súlyos következményekkel járhat.

A tragédia utáni eseményeket, a mentőcsapatokkal történő keresést és a híradások levegőtartalék visszaszámlálását különösen megrázó nézni.

Hiszen már mi tudjuk, hogy a tengeralattjáró valójában már pillanatokkal a kommunikáció megszakadása után összeroppant a mélytengeri nyomás alatt. Ez fokozza a drámaiságot, bár olykor kissé túljátszott, de összességében hatásos, nem zavaró a túldramatizált amerikai pátosz.

Hiányosság talán, hogy az áldozatokat nem igazán mutatja be,

a fedélzeten elhunyt öt személy közül csak P.H. Nargeolet-ról, a híres francia felfedezőről kapun mélyebb ismertetőt, az ő lánya is megszólal. A többi utas – köztük egy üzletember apa és fia, valamint egy milliárdos vállalkozó – szinte teljesen háttérbe szorulnak, valószínűleg jogi megfontolásokból. Ez azonban azt eredményezi, hogy a néző kevésbé tud azonosulni az áldozatokkal, és a film szinte kizárólag a cégre, illetve annak bukott vezérigazgatójára koncentrál. Míg technikailag kiváló az alkotás, az emberi történetek hiánya csökkenti az érzelmi hatást.

A dokumentumfilm erősségei közé tartozik, hogy bemutatja a nemzetközi vizsgálat eredményeit, és választ ad a legfontosabb kérdésre is: miért történt a katasztrófa? Emellett egy, az utóbbi időben egyre több kritikával illetett nagyvállalat, a Boeing is előkerül. Ugyanis a mostanság inkább hírhedt cég segített a tengeralattjáró terveiben. A cég nem biztos, hogy örül annak, hogy egy történetbe került a tengeralattjáró katasztrófával. A Boeing is most súlyos minőségellenőrzési hibák miatt került reflektorfénybe, ami nem tesz jót a cég amúgy is megtépázott reputációjának.

Összességében a Titan: Az Oceangate katasztrófa egy megrázó, informatív és sok szempontból hatásos dokumentumfilm, amely alaposan bemutatja a háttértörténetet, és kendőzetlenül tárja fel a megalománia következményeit.

A nézőben azonban hiányérzet marad, főként az áldozatok emberi oldalának elhanyagolása miatt. A film így inkább egy vállalati bukástörténet, mintsem egy emberi dráma, de abban, amit vállal, kiválóan teljesít. Egy „őrült” milliomos híres akart lenni, ez sikerült neki, mely megtekinthető a Netflix kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Gengsztervilág: Véresen jó szórakozás a londoni alvilágból – A színészek játéka elsőrangú, a történet komplex, a rendezés letisztult és professzionális
A Gengsztervilág a SkyShowtime brutális gengsztersorozata, amely már az első részek alapján is lebilincselő karakterekkel, feszült történettel és meglepő színészi alakításokkal ragadja magával a nézőt. A modern londoni maffiaháború hátterében egy eltűnt fiú rejtélye húzódik.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. június 18.



A SkyShowtime legújabb sorozata, a Gengsztervilág már az első részek alapján is úgy fest, hogy az utóbbi idők egyik legszórakoztatóbb gengsztertörténete. Sőt, nem túlzás azt mondani: az elmúlt években kevés ilyen magabiztosan induló, lendületes és jól összerakott maffia-széria látott napvilágot.

Egy könyörtelen modern kori, londoni háború ez, ahol maffiacsaládok vívják halálos harcukat a hatalomért és a pénzért,

mindezt olyan profizmussal, hogy szinte sajnálja az ember, hogy eddig csak az első epizódok érhetőek el. A néző azonnal folytatná tovább, falná, mint egy jó házi bolognait: egyszerre laktató és addiktív. Szerencsére hetente érkeznek az új részek.

A történet középpontjában a Harrigan-család áll, akik vaskézzel uralják a londoni alvilágot. Conrad Harrigan (Pierce Brosnan) birodalma azonban meginog, amikor eltűnik egy rivális család sarja – Ritchie Stevenson (Geoff Bell) fia. A gyanú természetesen rögtön a Harrigan-klánra terelődik, és a bosszúszomjas Stevenson nem késlekedik. Módszerei brutálisak, és a következmények beláthatatlanok. A hatalmi viszonyok meginognak, a korábban kőbe vésett szabályokat eltiporják, és a nagy kérdés, hogy ki fogja túlélni a következő napokat? Ki fogja uralni a várost?

A sorozat első két részét Guy Ritchie rendezte, bár meglepő módon ez nem igazán érződik. Nincsenek az ismerős, túlhúzott montázsok, a már-már öncélú, vagánykodó stíluselemek vagy a megszokott rendezői fogások.

Ritchie itt inkább egy profi iparosként tette le a névjegyét, visszafogott, precíz munkát végezve. Ez pedig kifejezetten jót tett a sorozatnak. Azok, akik a rendező stílusától idegenkednek, most fellélegezhetnek, mert az első két epizód után más veszi át a stafétát. Ugyanakkor azok, akik Ritchie védjegyeit keresik, talán csalódnak, de ez legyen a legnagyobb baj. A Gengsztervilág ugyanis Ritchie megszokott stílusa nélkül is piszok jó lett. Sőt!

A sorozat igazi ereje a szereplőkben rejlik. A színészgárda egészen parádés. Pierce Brosnan hosszú idő után végre ismét igazán ütős szerepben látható. Egy hideg, számító és brutális maffiavezért alakít, aki nem ismer kegyelmet – és nem is ad. Az ír színész ritkán ennyire félelmetes, mint most a képernyőn. De még őt is felülmúlja Helen Mirren, aki Conrad felesége, Mavieve Harrigan szerepébe bújt. Mirren jéghideg eleganciával hozza a birodalom valódi irányítóját, bár látszólag a férj a főnök, de ismerjük a mondást, így minden döntés mögött ő is ott van. Mirren egyszerűen brillírozik szerepében.

És akkor jön Tom Hardy. Nos, Hardy annyira Hardy, amennyire csak lehet.

Ő játssza Harry Da Souzát, a Harrigan család intéző emberét, Conrad jobbkezét, ha úgy tetszik, véres öklét. Hardy annyira testhezállóan, ösztönösen hozza a szerepet, hogy az ember néha el is felejti, hogy ez egy sorozat, és nem a valóság. Aki szerette őt a Birmingham bandáiban, az most újra örülhet – csak itt még mormogósabb, még sötétebb és félelmetesebb. Érződik, hogy élvezte a karaktert, elképesztően jó benne, és nem csak a csekkért jött.

A mellékszereplők is nagyon rendben vannak. Paddy Considine (a Sárkányok háza rajongói örülhetnek) kiváló választás a Harrigan-birodalom örökösének szerepére. Anson Boon pedig a fiát alakítja, valami egészen zavarba ejtően. Az ő karaktere annyira tenyérbemászó, hogy az ember szinte örülne, ha pofon vágnák – és ez a színész teljesítményének ékes bizonyítéka. Joffrey Baratheon-féle gyűlöletfigurához tudnám hasonlítani, akit öröm nézni, mert tudjuk: előbb-utóbb nagy árat fog fizetni. Legalábbis reméljük.

A sztori nemcsak bandaháborús puskaporos hordó, egy nyomozós szál is feltűnik a háttérben.

Az eltűnt fiú ügyében Harry kezd el nyomozni, ám a Harrigan család egyre szorultabb helyzetbe kerül. Ez a bűnügyi szál jól fut a fő cselekmény vonalán, nem erőltetett, hanem természetes része a történetnek. Sőt, Harry feladatát a rendőrség is megnehezíti, ugyanis a bűnszervezet ellen éppen egy komoly nyomozás zajlik. Minden működik, a pofonok, az feszültség, az atmoszféra, tényleg beszippant.

Az akciók nem túlzóak, de annál hatásosabbak. A sorozat nem hollywoodi módon akarja túllicitálni önmagát, hanem földhözragadt, reális brutalitással mutatja meg az erőszakot. Korrekt módon véres is. Ez így van jól. Itt nem hősök harcolnak, hanem kegyetlen emberek, akikkel szemben mégis nehéz nem érezni valamiféle furcsa rokonszenvet.

A sorozat minősége persze nem meglepő, ha megnézzük az alkotóit.

Ronan Bennett neve már ismerős lehet a minőségi sorozatok kedvelőinek. Ő jegyezte többek közt A sakál napját is, szintén a SkyShowtime színeiben. Ott is hasonlóan érezhető az átgondolt történetvezetés és a jól kidolgozott karakterépítés. A Gengsztervilág pontosan tudja, mit akar mondani, és hogyan akarja elmesélni.

Az egyetlen fájó pont az, hogy jelenleg csak kevés epizód érhető el magyarul. Ez a sorozat ugyanis tipikusan olyan, amit az ember azonnal végig akar nézni. Minden rész végén ott a cliffhanger, az újabb kérdés, a feszültség fokozódása. Ritka, hogy egy sorozat már az első percektől ennyire magával ragadja a nézőt, de a Gengsztervilág ezt a bravúrt simán hozza.

A Gengsztervilág egy elképesztően szórakoztató, brutális, vérbeli gengsztersorozat, amely nem csak a műfaj rajongóinak kötelező darab.

A korhatár azért erősen 16+-os. A színészek játéka elsőrangú, a történet kellően komplex, a rendezés letisztult és professzionális. Ha ez a színvonal kitart a folytatásban is, akkor a SkyShowtime igazi klasszikust adott a nézőknek. Bár még csak két rész alapján ítélhetünk, az már most biztosnak tűnik: a Gengsztervilág feliratú vonatra érdemes felszállni. És kapaszkodni, mert ez a menet gyors, zajos és könyörtelen.


Link másolása
KÖVESS MINKET: