KULT
A Rovatból

Mocskos, véres, kegyetlen és csodálatos a Furiosa: Történet a Mad Maxből – az év akciófilmje

Az idén 79 éves George Miller nem egy szívbajos filmes: „röpke” kilenc évvel A harag útja után „máris” itt van a Furiosa: Történet a Mad Maxből, amelynek címe rögtön helyreteszi azokat, akik továbbra is Max Rockatansky figuráját várják. Mivel ez most nem az ő útja.


Amikor 2015-ben beszáguldott a mozikba George Miller negyedik Mad Max-filmje, A harag útja, a mozik népe egy emberként sikoltott fel örömében: végre egy bevállalós, emlékezetes, totálisan kattant és hihetetlen vizualitással s kaszkadőrmunkával megspékelt akciófilm! Már kilenc évvel ezelőtt is nagy dolog volt azt mondani egy mozgóképről, hogy: na, ilyet még nem láttunk. A harag útjára azonban joggal mondhattuk. Annyira kiemelkedő volt a műfaján belül, hogy még az Oscar-díjakat odaítélő akadémiai tagság is azonnal hozzávágott hat Oscar-díjat és további négy jelölést, köztük a legjobb film kategóriájában is. Abszolút megérdemelten. A posztapokaliptikus sci-fi-akció szubzsánere tehát új mérföldkövet kapott (de ha tágabb halmazt keresünk, pusztán az akciófilmé is), amiről rögtön tudtuk, piszok nehéz lesz nemhogy lepipálni, de még megközelíteni is.

A Furiosa azonban szintén gyors motorokat kapott. Ez a film előzmény és spin-off egyben, a fiatal címszereplővel a középpontban, akiről a franchise eddigi leghosszabb, két és fél órás játékideje alatt megtudjuk, hogyan lett Halhatlan Joe rettenthetetlen Imperátora.

A történet a gyermek Furiosával (Alyla Browne) és azzal a bizonyos Zöld Hellyel startol, amiről A harag útjában is annyit beszéltek, illetve a lány elrablásával, aki a totálisan őrült és kiszámíthatatlan, de ugyanakkor remek stratéga Dementus (Chris Hemsworth) motoros bandájához kerül. Dementus a bőség földjét keresi, és kap egy tippet, hogy a Vár egy ilyen hely: sok víz, sok zöld, van ott minden. Be is robognak rögvest Halhatlan Joe (Lachy Hulme) birodalmába, aki azonban nem szándékozik átengedni a tulajdonát, így Dementus elfoglalja a benzinkitermelő üzemet, Gázvárost, hogy Joe-val üzletelhessen, s egy ilyen barter folyományaként kerül Furiosa Joe-hoz. A leleményes lány aztán az évek alatt szépen-lassan felnő (Anya Taylor-Joy), és inkognitóban felküzdi magát a Pretoriánus posztig, azaz vezetheti a Hadivasat; ebben Pretoriánus Jack (Tom Burke) segít neki, akivel közel kerülnek egymáshoz. Furiosa szemei előtt azonban csupán egyetlen dolog lebeg: hogy bosszút álljon Dementuson mindenért…

A Furiosa másféle Mad Max-film, mint A harag útja. Minden bizonnyal szimpla utánérzésnek hatott volna, ha ezúttal is csupán egyetlen nap alatt játszó sivatagi üldözéséket és lélegzetelállító járműostromokat látunk.

A harag útja egyszerűbb történetvezetését ezért Miller és forgatókönyvíró-társa, Nick Lathouris egy szerteágazóbb, több karaktert mozgató és nagyobb időszakot átölelő sztorira cserélték le (a szkript állítólag már azelőtt megvolt, hogy nekikezdtek volna A harag útja forgatásának). S mivel a Furiosa pontosan ott ér véget, ahol A harag útja kezdődik, így a két film együtt válik a XXI. század egyik megkerülhetetlen mozgóképes mesterművévé.

De lássuk, mi mindent nyújt nekünk csupán a Furiosa. Nos, sok mindent. Ha néhány szóval kéne jellemezni: kemény, nyers, véres, villámgyors, koszos, gusztustalan, szikár, kíméletlen, epikus, izzasztó, fullasztó, imádnivaló. De akkor részletezzük is!

A világégés utáni sivár ausztrál terep (és most tényleg Ausztráliában, Új-Dél-Walesben forgatott még 2022-ben a stáb, A harag útjánál ugyanis annyi eső esett, hogy kizöldült a sivatag, így végül azt Afrikában, a Namib-sivatagban rögzítették) és a benne éhező, szomjazó, létminimumon tengődő, elállatiasodott emberek és a rajtuk uralkodó had- és önkényurak továbbra is egy olyan káoszvilág sakkbábúi, ami a Mad Max-filmek sajátja, és ebben a Furiosa sem marad alul a korábbi epizódokkal szemben.

Itt minden mocskos, undorító, a bűz valósággal átszakítja a mozivásznat. Nem lenne hát csoda, ha jövőre ismét Oscart érnének a látványtervek, a jelmezek és a sminkek.

Mivel előzményről van szó, természetesen feltűnik néhány ismert karakter A harag útjából, Furiosán kívül például Halhatlan Joe, Rictus Erectus (Nathan Jones), a Szerelő (Angus Sampson), az Emberevő (John Howard), Valkűr (a későbbi amazon még kislányként látható Dylan Adonis megformálásában) vagy a Skulófarm ura (Lee Perry). Sajnos A harag útja óta több színész nincs már köztünk, így például a Halhatlan Joe-t alakító Hugh Keays-Byrne (Lachy Hulme vette át tőle a maszkot) és a Skulófarm urát játszó Richard Carter sem (a 2019-ben, 65 évesen elhunyt színész kissé megfiatalított arcát digitálisan „deepfake-elték” rá Lee Perryre). De akad ugyanakkor visszatérő színész is, hiszen Josh Helman A harag útjában még a Rés nevű hadfiút játszotta, itt pedig már Halhatlan Joe egyik fiát, Scrotust.

Kapunk azért új játékosokat is, például a Pretoriánus Jacket (a film kevés szimpatikus szereplőjének egyikét) alakító Tom Burke-öt (Szuvenír, Mank, Élj!, A csoda), vagy Furiosa tűzrőlpattant anyját, Charlee Fraser (Imádlak utálni) alakításában. Színészi érdekesség továbbá, hogy Chris Hemsworth felesége, Elsa Pataky két szerepben is feltűnik: a vuvalinik tábornokaként, valamint Dementus egyik torzarcú pribékjeként.

Apropó, Chris Hemsworth. Meglepő, de üdítő döntés volt Millerék részéről őt megtenni főgonosznak. Dementusként Hemsworth igazán elemében érezte magát az egyébként jól megírt figura méretes szakálla, betört orra és műfogai mögött. Ha kell, ripacskodik, ha kell, tör-zúz, időnként pedig moralizál, és ilyenkor nem is mond hülyeségeket.

Dementus igazán gyűlölnivaló, és ebben nagy szerepe van Hemsworth-nek, legalábbis korábban nem gondoltuk volna, hogy egy csatában valaha Halhatlan Joe-nak fogunk drukkolni, és hogy George Miller elő tud jönni egy nála is aljasabb gazemberrel, de sikerült.

Természetesen Anya Taylor-Joyról is érdemes regélni, aki kábé a film harmadánál csatlakozik be az eseményekbe (addig Furiosát gyerekként látjuk), és van nagyjából 30 sornyi szövege az egész filmben. Vagyis neki ezúttal a jelenlétével, a kisugárzásával kellett elnyernie a szimpátiánkat, és el is nyeri azt, hiszen egyszerre hiteles, kemény, dühös és érzékeny, párbeszédek nélkül pedig mindezt átadni nem könnyű feladat. Taylor-Joy azonban méltó örököse a Charlize Theron által zseniálisan bemutatott karakternek.

A 18-as karika egyébként ezúttal nem megalapozatlan, a Furiosa: Történet a Mad Maxből egyértelműen a franchise legvéresebb és leggyomorforgatóbb része, de hát érthetően e tekintetben is emelni kellett a téteket. A nyers és durva képsorok azonban nem ugranak le erről a mocskos világról, amelyben azért a fent felsorolt adalékok mellett továbbra is az akciók jelentik a legfőbb csáberőt.

Ezen a téren pedig a Furiosa egészen elképesztő. Egyértelműen a konvojos-motoros-repkedős üldözés a csúcs (78 napon át forgatták ezt a 15 perces szekvenciát), de a skulófarmos menekülés is bizton beírja magát a filmes akciójelenetek nagykönyvébe.

Ha valamivel támadni lehet a Furiosát, az maximum az, hogy eléggé tömény, túl sok mindent próbáltak Millerék belegyömöszölni a játékidőbe, és így hiányzik belőle A harag útja letisztultsága (bár ez érdekes jelző a Mad Max világában). Ez azonban megbocsátható, hiszen 2024 minden bizonnyal legjobb akciófilmje pereg a szemeink előtt, amely annyira letaglózó, hogy nem lenne meglepő, ha a nézők egy emberként lélegeznének fel a végefőcím alatt. A harag útját nem éri utol, de ott repeszt néhány méterrel mögötte.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Zöld ketchup, mérgező tampon és kölcsönözhető szexbaba: megnéztük a bukott innovációkat bemutató Kudarcok Múzeumát
Budapestre is megérkezett a Museum of Failure, ahol olyan termékeket mutatnak be, amik vagy a rossz tervezés miatt buktak el, vagy egyszerűen a vásárlók szeszélyeinek estek áldozatul. Most összeszedtük a legmeghökkentőbb találmányokat, és eláruljuk azt is, melyik városban volt óriási bukás maga a Kudarcok Múzeuma.


Megnyitotta kapuit Budapesten a Museum of Failure (MOX) kiállítás, ami olyan bukott innovációkat mutat be, mint a kávé ízű kóla, a 3D tévé vagy az azbeszt tartalmú cigaretta.

Vannak termékek, amik a rossz stratégia és tervezés miatt buktak el, míg mások egyszerűen a vásárlók szeszélyeinek estek áldozatul. A kiállításon találkozhatsz digitális katasztrófákkal és orvosi balesetekkel is. Mi már láttuk a tárlatot. Mutatjuk, mi vár rád, és azt is eláruljuk, melyik városban volt óriási bukás a Kudarcok Múzeuma.

A Museum of Failure bemutatkozó szövege szerint a múzeum a sikertelen termékek bemutatásával egyedülálló betekintést nyújt az innovációba.

A tévedés része az innovációs folyamatnak, és minden fejlődés a múltbeli kudarcokból és hibákból való tanulásra épül.

A Kudarcok Múzeuma a világ minden tájáról származó, kudarcot vallott termékek és szolgáltatások vándorkiállítása, ami minden évben új műtárgyakkal bővül. 2017-es indulása óta a világ 12 városába utazott, többek között Washingtonba, New Yorkba, Párizsba, Sanghajba, Hollywoodba és Los Angelesbe is.

A Budapesti tárlat egy jól megközelíthető helyre, a Múzeum körútra költözött, pont a Nemzeti Múzeummal szembe.

A kiállítás egyik legérdekesebbnek tűnő része a rossz ízeket bemutató szekció. A megbukott ételek nagy részét hűtőben állították ki.

Láttunk zöld ketchupot a Heinz-től, a gyerekekből undort kiváltó Deluxe hamburgert a McDonald’s-tól, és kávé ízű Coca-Colát is.

A kiállításon természetesen helyet kapnak a tech óriások kudarcai is, például az érintőképernyőt elutasító Blackberry Storm és a futurisztikus Google Glass is. Ez utóbbinak nem csak az volt a hibája, hogy nem igazán működött, hanem az is, hogy „rejtett” kamerája adatvédelmi aggályokat is felvetett. Azokat, akik ragaszkodtak a viseléséhez, „Glassholes”-nak nevezték.

Az viszont meglepett, hogy a tárlat politikai, történelmi kudarcokat is bemutat. A Berlini fal egy darabját is kiállították, amit nem igazán értettem, mert természeténél fogva egyáltalán nem illett a kudarcra ítélt arcmaszkok és vízforralók közé. Illetve ilyen erővel bármely megbuktatott hatalom tárgyi emléke kikerülhetett volna a polcokra.

Külön szekció foglalkozik Donald Trumppal és a politikus/üzletember nevével fémjelzett termékekkel is.

A kiállításon érdekes módon olyan találmányokat is bemutatnak, amik annak idején nagyon is népszerűek voltak, bukásukat csak az idő okozta, illetve az, hogy nem tudták vagy akarták tartani a lépést a technológiai fejlődéssel és trendekkel. Erre jó példa a Blockbuster film- és videójáték-kölcsönző, ami 2004-ben 9000 üzlettel működött.

A DeLorean autó sokunk számára emlékezetes a Vissza a jövőbe című filmekből. A kiállításon megtudtuk viszont, hogy a típus az egyik leglátványosabb innovációs kudarc a történelemben. Luxus sportautóként hirdették, de rendkívül kis teljesítményű motorral rendelkezett, gyakran „kerekekkel rendelkező rémálomnak” nevezték.

A kedvenceim azok a termékek voltak, amiket orvosok javasoltak betegeiknek, és csak utólag derült ki, hogy súlyos mérgezést, sőt akár halált okoznak. Ilyen volt a Rely tampon, illetve a leszokás elősegítésére kifejlesztett cigaretta is.

Az egészségesnek reklámozott Kent Micronite cigaretta innovatív, titkos összetevője a rákkeltő azbeszt volt.

Szerintem nincs jobb játék a Lego-nál, így nagyon meglepett, hogy a kiállításon szembe találkoztam egy Technics helikopterrel. A leírásból kiderült, hogy a 90-es évek közepén a játékóriás a tapasztalt játéktervezőket fiatalabbakkal váltotta fel, akik nem vették figyelembe a gyártási költségeket. A Lego Fiber Optic-ot legyártani így többe került, mint amennyiért el tudták adni a készletet.

A kiállításon más bukott, sőt egyenesen morbid játékokat is láttunk. Barbie húgának Skippernek volt egy furcsa tinédzser verziója.

Ha a játék egyik karját elforgatták akkor megnőttek a mellei. Visszaforgatva pedig bizarr módon visszatért a serdülés előtti állapotba.

A szexualizált Barbie babánál talán csak az a kölcsönözhető szexbaba volt megdöbbentőbb, amit kifejezetten bérbeadásra hoztak létre. Minden kölcsönzés után fertőtlenítették és kicserélték az elhasznált, sérült részeiket, ám a szolgáltatást négy nappal a bevezetése után felfüggesztették hatósági nyomásra.

A kiállított kudarcok közt szerepel a Museum of Failure 2018-as hollywoodi kiállítása is. Mint írják, a helyiek elkerülték a turistaövezetben megnyitó múzeumot, a Hollywoodba látogatók pedig inkább filmsztárok viaszfiguráira voltak kíváncsiak „nem pedig a múzeumunk okos szellemi stimulációjára.”

És akkor itt essen szó a budapesti kiállítás pár saját kudarcáról is.

Alapvetően nagyon tetszik a kiállítás témája, hogy bemutatja a kudarcra ítélt találmányokat és azok történetét.

A kiállítási tárgyakat azonban csak számmal jelölték, nem volt mellettük információs tábla. A bejáratnál kaptunk egy 23 oldalas, összetűzött listát. Ezt lapozgatva tudtuk elolvasni a kiállított 181 találmány kudarcainak történetét, ami meglehetősen körülményes volt.

Több meghökkentő kinézetű tárgyat is láttunk a tárlaton. A kiállított innovációk nagy részét azonban nem forgalmazták Magyarországon, nem voltak ismerősek és a kinézetük sem figyelemfelkeltő, ezért sok felett átsiklott a szemünk, és nem vettük a fáradtságot, hogy kibogarásszuk a listából.

A találmányok között több szolgáltatás is szerepelt, amit nem sikerült vizuálisan jól megjeleníteni a tárlaton. A kihúzott kábelű monitorok ugyan szimbolizálhatják a megbukott technológiákat, de sokkal valószínűbb, hogy valami technikai probléma miatt nem kerültek áram alá a képernyők. Azt pedig már tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy a megbukott 3D tévé mellé nem a hozzá passzoló 3D szemüvegeket állították ki.

Nagyon meglátszik az épületen, hogy sebtében rendezték be a csütörtöki megnyitóra. Úgy tűnik, egy felmosás sem fért már bele az időbe. Az üvegek és padlók koszosak, több kiállítási tárgy is hiányzik a polcokról, és a kudarcról szóló motivációs idézeteket is igénytelenül helyezték ki.

Az egésznek nagyon lepukkant hatása van a hirdetéshez képest, ami még a korábbi, külföldi helyszíneken mutatja be a tárlatot.

Összességében bár tényleg érdekes a téma, az előző kiállítások installációit nézve csalódás a tárlat, pláne a 6450 forintos jegyárért.

Ha felkeltette az érdeklődésedet a kiállítás, további infókat a Museum of Failure honlapján találsz – ami szintén hagy némi kívánnivalót maga után. A weboldalon a kiállítás pontos címét is csak hosszas keresgélés után találtam meg: Múzeum krt. 37. Ahogy egy informatikus kollégám megjegyezte: a Museum of Failure a saját weboldalt is kiállíthatná.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Azahriah a New York Timesnak adott interjút: „Furcsa és kényelmetlen a hatalom hízelgése, mert a rajongók nagy része utálja a Fideszt”
Az amerikai lap számára kérdéses, hogy a konzervatív magyar kormányfőnek miért Azahriah füvezésről szóló dala tetszik a legjobban.


Korábban a Le Monde méltatta a népszerű énekest, ennél fogva nem meglepő, hogy az amerikai New York Times egyik tudósítója hazánkba látogatott, elment Azahriah egyik teltházas puskásos koncertjére, ahol alkalma nyílt interjút készítenie a zenésszel.

A riport azzal kezd, hogy a 22 éves Baukó Attila, azaz Azahriah annyira népszerű, hogy még Orbán Viktor miniszterelnök is őt hallgatja, és hogy a füvezésről szóló Rampapapamot különösen szereti. A lap szerint érdekes választás ez, hiszen kérdéses, hogy ez az egész miként illeszkedik a magyar kormányfő konzervatív világnézetébe. Ahogy az is, hogy ennek tükrében vajon Orbán Viktor meghallgatta-e tényleg a dalt.

„Amióta látják, hogy sokan kedvelnek engem, úgy tűnik, barátságosak akarnak lenni”

– mondta Azahriah. Az énekes azzal folytatta, hogy a hatalom érdeklődése hízelgő kéne legyen, de valójában inkább csak „furcsának és kényelmetlennek érzi”, amikor a fiatal rajongói közül olyan sokan utálják a kormányzó Fideszt.

A New York Times arra is kitért, amikor októberben hirtelen elkeltek a jegyek Azahriah koncertjeire. Orbánék stábja nem volt rest, ők is kirakták, a miniszterelnök TikTok-csatornájára, hogy Orbán veszprémi beszéde is teltházas volt. A posztot viszont gyorsan törölték a rengeteg gúnyos komment hatására.

A cikk ezután felidézi Azahriah karrierjét, hogy az internetre feltöltött számaival hogyan vált egyre nagyobb szenzációvá hazánkban. A cikk kitért arra is, hogy hiába Azahriah tehetsége, a politika tehet róla, hogy nem mérethette meg magát Európa legnagyobb popversenyén, mert a Fidesz 2020-ban visszalépett az Euróvízión való indulástól – alighanem azért, mert a meleglobbi eseményének tartották.

A riportban feltűnnek a rapper rajongói is, akik szerint Azahriah rendes embernek tűnik, aki igyekszik átnyúlni a politikai és generációs szakadékokon.

Azahriah a politikai aktivitásáról is beszélt: szerinte a zenészeknek nem kötelező ilyen kérdésekről beszélniük, ha nincs mit mondaniuk. De ez egy szabad ország, és az nincs rendben, ha azért maradsz csendben, mert félted a karriered. Nem Oroszországban élünk – jegyezte meg a zenész.

A riportban kiemelték továbbá a kegyelmi botrány után megrendezett gyermekvédelmi „influenszertüntetést”, ahova Azahriah videóüzenetet küldött.

via 444

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Nyílt levélben tiltakozik Alföldi Róbert, Nyáry Krisztián és Zsédenyi Adrienn is a szentesi drámatagozat ellehetetlenítése miatt
25 éve működő együttműködést mondtak fel a szentesi Horváth Mihály Gimnázium és a budapesti Keleti István Alapfokú Művészeti Iskola és Szakgimnázium között.


Május 14-én levélben tájékoztatta a szentesi dráma tagozatosok szüleit a Keleti István művészeti iskola igazgatója, Jakubeczné Illich Alíz, aki azt közölte, hogy a Horváth Mihály Gimnázium igazgatója, Sipos Kitti Lídia szeptembertől különösebb magyarázat nélkül megszakítja velük a több mint 20 éves együttműködést. Így a továbbiakban a Keleti már nem tudja támogatni a szentesiek dráma tagozatát „közös programokkal, tréningek tartásával, tanári továbbképzésekkel, ingyenes szállás biztosításával”

– írja a Telex.

A döntés miatt háborgó szülők egy szülői értekezleten igyekeztek választ kapni a kérdéseikre. De akadt olyan felbőszült szülő, aki rögtön a tankerülethez fordult.

A volt diákok által közzétett nyílt levélben szintén a döntés ellen tiltakoznak.

Azt írják, hogy a szentesi intézmény „irodalmi-drámai tagozata országos jelentőségű pedagógiai műhely, ahonnan színészek, előadóművészek, színházi, filmes és televíziós szakemberek, írók és alkotóművészek tucatjainak indult a pályája.” Az egész országban ismert képzési modellt országszerte ismerik és megbecsülik, most azonban „egy át nem gondolt, radikális változtatással ezt az örökséget nagyon gyorsan le lehet rombolni.”

Levelükben az áll, hogy évtizedek óta a képzés sikerének biztosítéka a HMG irodalmi-drámai tagozata és a Keleti István Alapfokú Művészeti Iskola és Művészeti Szakgimnázium együttműködése. Ezért a következő kérést intézik a döntéshozók felé:

„Mi, a HMG irodalmi-drámai tagozatának volt diákjai arra kérjük a döntéshozókat, hogy segítsenek felülvizsgálni a képzést ellehetetlenítő döntést, és a rendelkezésükre álló eszközökkel segítsék elő, hogy a bevált modellben folytatódhasson az évtizedek óta sikeres pedagógiai program”

– olvasható a Facebookon is megosztott levélben.

Nyílt levelet írtak a szentesi iskola korábbi diákjai, köztük Alföldi Róbert, Gáspár Sándor, Náray Erika és Nyáry Krisztián, akik arra kérik az érintetteket, vizsgálják felül a döntést.

via Blikk

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Bemutatták Karsai Dániel színdarabját, és ő is ott lehetett a premieren
Az alkotmányjogász által írt darabot a 6Színben mutatták be, és Karsai Dániel személyesen jelen lehetett a premieren.


Úgy tűnik, Karsai Dániel, az alkotmányjogász állapota az utóbbi időben javul, legalábbis a testvére szerint jobb állapotban van, mint március végén, április elején, írta meg a Blikk. Ekkor derült ki az is, hogy az alkotmányjogász elkezdett egy színdarabot is írni, részben a saját életéről, részben az elmúlásról, a halállal való szembesülésről. A darab írásában Szenteczki Zita rendező segített neki. Hat színészt kértek fel, hogy játsszanak a darabjában való szereplésre: Török-Illyés Orsolyát, Lőrincz Katalint, Kurta Nikét, Gyabronka Józsefet, Vizi Dávidot és Nagy Márkot.

A hétvégén végül sor került a darab bemutatójára.

Bár Karsai korábban azt mondta, hogy elfogadja, ha már nem láthatja az előadást, ebben végül tévedett ráadásul el is tudott menni az bemutatóra. A 6Szín a hivatalos Facebook-oldalán tudatta, mekkora sikert aratott a premier.

„Kivételes, megrendítő és felemelő volt a tegnap esti bemutató a szerző, Karsai Dániel jelenlétében a 6színben. Köszönet az alkotóknak, a színészeknek, a közönségnek, valamennyi jelenlévőnek és az ügy minden támogatójának, azoknak is, akik tegnap csak lélekben lehettek velünk” – olvasható a bejegyzésben.

Link másolása
KÖVESS MINKET: