KULT
A Rovatból

Izzik a levegő Sandra Bullock és Channing Tatum között Az elveszett városban

Dzsungel, flitteres kezeslábas, piócák, pucér fenék, Brad Pitt: A smaragd románca újra életre kel. Kritika.
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2022. április 21.


Link másolása

Egy ponyvaregény-írónő a dzsungelben egy kalandor társaságában… Hmm, ismerős sztori. Ugorjunk csak vissza 38 évet 1984-be! S lám, valóban! Robert Zemeckis első sikerfilmje, A smaragd románca jön velünk szembe, amelyben Joan Wilder (Kathleen Turner), az olcsó romantikus regények ünnepelt szerzője az elrabolt testvére váltságdíja miatt utazik a kolumbiai dzsungel mélyére egy jóképű zsoldos, bizonyos Jack Colton (Michael Douglas) társaságában, s szövődik a hajsza közepette románc a két, személyiségükben egymástól rendkívül távol álló fél közt.

Ennek tükrében dolgozzuk fel Az elveszett város felvetését: Loretta Sage (Sandra Bullock), az olcsó romantikus regények ünnepelt szerzőjét rabolja el egy milliomos (Daniel Radcliffe), majd egy távoli, atlanti-óceáni szigetre hurcolja, hogy segítsen neki megtalálni a könyveiben is szereplő elveszett várost s az abban található kincset. Lorettát azonban megszökteti egy jóképű zsoldos, bizonyos Jack Trainer (Brad Pitt), kettejük között pedig könnyen szövődhetne románc is… ám ez nem A smaragd románca sztorija. Ezúttal ugyanis egy dzsungelbe a legkevésbé sem illő fickó, Loretta regényeinek címlapmodellje, Alan (Channing Tatum) tart hősnőnkkel.

Vagyis az egy lúzer-egy profi felállás ezúttal két lúzerre cserélődik,

amivel egyrészt az író-rendező testvérpár, Adam és Aaron Nee aranyos fricskával szolgálnak egyértelmű ihletőjük felé (ráadásul a film első szakaszában az éles szeműek kiszúrhatják egy molinón a Romancing the Page feliratot, amivel alkotóink A smaragd románca eredeti címére – Romancing the Stone – utalnak, s egyben ismerik el annak nagyságát), másrészt kellemes alapot fektetnek le egy vicces-romantikus-kalandos 110 perchez.

Az elveszett város kétségtelenül egy sztárfilm. Fő vonzereje a főszereplői nevéből fakad, akik egyben szórakoztatófaktorának legfőbb motorjai is: Sandra Bullock, Channing Tatum, Daniel Radcliffe és Brad Pitt.

Lássuk, e négy A-kategóriás színész mivel tudott hozzájárulni a film korántsem hibátlan, de többségében abszolút pozitív megítéléséhez!

Sandra Bullock régen szerepelt egy ilyen felhőtlen hollywoodi mókában, alapvetően ritkábban filmezget mostanság, így mindig öröm látni őt dolgozni, avagy a 30 évvel ezelőtti bája így, az ötödik X-es éveinek végére sem kopott meg. Ráadásul Für Anikó elmaradhatatlan szinkronja tovább erősíti bennünk a nosztalgiaérzést, ami egyébként Az elveszett város egészére igaz: mintha egy nyolcvanas-kilencvenes években készült, ám dobozban maradt mű peregne most szemeink előtt két, szélsőséges helyzetbe került és eleinte folyton torzsalkodó, majd szépen lassan egymást megkedvelő ember között (A smaragd románca mellett az 1998-as Hat nap, hét éjszaka is eszünkbe juthat Harrison Forddal és Anne Heche-sel).

Channing Tatumot mindig öröm látni lúzerszerepben, mivel eddig nem sok példa volt erre, a kigyúrt, agyilag nem túl penge és elkényeztetett, de tiszta szívű szépfiú szerepével ráadásul nem először bizonyítja, hogy a komédiában is otthon van, kétségtelenül ő szolgáltatja a film legjobb poénjait.

S persze az is örvendetes, hogy bár a két főszereplő közt most is nagy a korkülönbség (jelen esetben 16 év), ezúttal nem a férfi, hanem a nő javára (bár Bullock ezt már a Nász-ajánlatban is eljátszotta Ryan Reynoldsszal).

Daniel Radcliffe továbbra is próbálja levetni magáról varázslótanoncos skatulyáját, s e célból merészebb szerepválasztásokkal kényezteti karrierjét (pl. Öld meg kedveseid, Szarvak, Az ember, aki mindent tudott, Talpig fegyverben). Ezúttal látható élvezettel gonoszkodik Abigail Fairfax tenyérbe mászó szerepében, s nem is először, hiszen a Szemfényvesztők 2-ben is egy hasonló karaktert alakított, sőt, már az őserdőben is otthon érezheti magát (Dzsungel, 2017).

S itt van még nekünk Brad Pitt, aki most Brad Pittebb, mint valaha: macsó, jóképű, profi, laza, imádnivaló – a hollywoodi filmek akcióhőseinek egyértelmű túlzása, karikatúrája, aki rövidke jelenlétével sokat dob az összképen.

Öröm tehát nézni ezeket a színészeket, ahogy együtt hülyéskednek egy szigorúan nem komolyan veendő filmben, s bár a forgatókönyv nem sok színvonalas poént ad a szájukba, ha ilyen ügynökök akarnak nekünk eladni valamit, megvesszük az utolsó kacatot is. No persze Az elveszett város korántsem kacat, csupán kalandfilmes mivoltában nem túl erős. A rejtélyek, a kutatás és a fordulatok érezhetően kevésbé érdekelte a Nee tesókat, sokkal inkább a karakterdinamikákra koncentráltak, s ebben nem is vallottak kudarcot, hiszen jól tudták, ha ilyen színészeket sikerült megnyerni egy nagyobb szabású projekthez (akik minden bizonnyal elvitték a kb. 75 millió dolláros büdzsé nagy részét), akkor belőlük kell kihozni a maximumot. Így persze nem lesz sokáig idézhető klasszikus Az elveszett városból, de mindenképpen egy eseményfilm és egy kellemes néznivaló, ami jó kedvet csihol majd a legcsüggedtebb zugokban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: