KULT
A Rovatból

Halott társaikból ettek, hogy életben maradjanak – A hó társadalma életre szóló élményt nyújt

Már több mint 50 éve történt az emberi túlélési ösztön diadalának egyik legismertebb sztorija, amikor 45 uruguayi utas (köztük egy rögbicsapat) zuhant le az Andok kíméletlen, fagyos hegyei közt. A Jurassic World: Bukott birodalom rendezője pedig csodálatos filmet készített belőle.

Link másolása

1972. október 13-án az Uruguayi Légierő 571-es járata Montevideóból a chilei Santiagóba tartott, ám lezuhant az Andokban. A repülőgépet a baleset idején a tapasztalatlan másodpilóta, Dante Héctor Lagurara alezredes vezette. Tévesen azt hitte, hogy a repülőgép túlrepült Curico felett, és meg akarta kezdeni az ereszkedést a Pudahuel repülőtérre. Nem vette észre, hogy a műszerek szerint még mindig kb. 70 km-re volt Curicótól. Miután javultak a látási viszonyok, Lagurara meglátta a hegyet, de már sikertelenül próbált újra felemelkedni. A gép egy hegygrincnek ütközött, amely levágta mindkét szárnyát és a farokcsúcsát. A törzs megmaradt része a becslések szerint 350 km/h sebességgel csúszott lefelé egy gleccseren, és 725 métert ereszkedett, mielőtt egy hókupacnak ütközött.

A járaton 45 utas és a személyzet tartózkodott, köztük az Old Christians Club nevű rögbicsapat 19 tagja, valamint családtagjaik, szurkolóik és barátaik. A személyzet három tagja és kilenc utas azonnal életét vesztette, és többen meghaltak nem sokkal később a fagyos hőmérséklet és a sérülések súlyossága miatt.

A kutató- és mentőrepülőgépek a következő napokban többször is átrepültek a baleset helyszíne felett, de nem látták a fehér törzset a hóban. A keresési erőfeszítéseket nyolc nap után leállították. A lezuhanást követő 72 nap alatt a túlélők rendkívüli megpróbáltatásoktól szenvedtek, beleértve a borzasztó hideget, az éhezést és több lavinát, ami további 13 utas halálához vezetett. Akik megmaradtak, kénytelenek voltak kannibalizmushoz folyamodni, és halott társaik húsából táplálkozni a túlélés érdekében. Amikor a késő tavasz beköszöntével javult az időjárás, két túlélő, Fernando Parrado és Roberto Canessa mindenféle felszerelés nélkül megmászta a gleccser nyugati peremén lévő 4650 méteres hegycsúcsot. Tíz nap alatt 61 kilométert tettek meg Chilében, mire találkoztak valakivel, aki segíteni tudott nekik. 1972. december 23-án, két és fél hónappal a lezuhanás után a megmaradt 16 túlélőt sikeresen kimentették.

Ismerős történet, ugye? Ha valaki nem hallotta még e valóban megtörtént, elképesztő esetet, annak is derenghet valami egy 30 évvel ezelőtti filmből. Bizony, annak idején, 1993-ban itthon is széles körben ismert volt Frank Marshall Életben maradtak című filmje Ethan Hawke-kal a főszerepben, amely ezt a tragédiát dolgozta fel, igaz, nem elsőként. 1976-ban ugyanis, tehát csupán négy évvel a baleset után Survive! (eredeti címén: Supervivientes de los Andes) címmel készült el az első adaptáció, amely még Clay Blair Jr. 1973-as, azonos című könyvét vette alapul, az Életben maradtak azonban már Piers Paul Read 1974-ben megjelent bestsellerét, az Alive: The Story of the Andes Survivorst használta fel a történések rekonstruálására.

A harmadik feldolgozásnak pedig egy harmadik kötet adta az alapját, Pablo Vierci 2008-ban megjelent The Snow Societyje.

Vierci újságíróként és több túlélő egykori osztálytársaként interjúvolta meg mind a 16 életben maradt embert 36 évvel a szerencsétlenség után, ezekből a különféle hiteles perspektívákból pedig így egy sokkal intimebb, komplexebb rálátást kapott a történésekre.

És pontosan így tett a spanyol-chilei-uruguayi-amerikai koprodukcióban készült A hó társadalma író-rendezője, J.A. Bayona (Árvaház, A lehetetlen, Szólít a szörny, Jurassic World – Bukott birodalom) is. Ő is személyesen kereste fel a túlélőket, és több mint 50 órányi interjút készített velük. 2011-re készült el a forgatókönyv első vázlata, és 10 évet kellett várni arra, hogy összejöjjön a szükséges költségvetés, mivel Bayona mindenképpen spanyol nyelven szerette volna leforgatni a történetet, és bizony nem sok zseb nyílik meg rögvest ilyenkor, ha ehhez ráadásul még hollywoodi blockbustereknél megszokott látványvilágot képzeltek el az alkotók.

Végül azonban sikerült összeszedni 60 millió dollárt minderre, így ez lett minden idők legdrágább spanyol filmje. Igen régi szívügye tehát ez a történet a rendezőnek, de végül sikerült összehozni, és nem kétséges, hogy Bayona eddigi legjobb filmje, valamint az eset legpontosabb és legjobb feldolgozása lett.

A hó társadalma ugyanis nem csak a túlélőkre koncentrál, ahogy az eddigi adaptációk tették. Sokkal nagyobb figyelmet fordít azokra is, akik sajnos nem élték túl a megpróbáltatásokat, ez pedig egy új, szívszorító és autentikus szemszöget hozott be a már többször elmesélt sztoriba.

Ezúttal tehát nem csupán a segítségért tíz napot barangoló Fernando Parrado (akit az Életben maradtakban Ethan Hawke alakított, most pedig Augustín Parreda tolmácsolásában láthatjuk) vagy Roberto Canessa (Matías Recalt) vannak a középpontban, hanem például Numa Turcatti (Enzo Vogrincic) is, vagy Marcelo Pérez del Castillo (Diego Vegezzi), akik éppoly fontos szerepet töltöttek be a több hónapos tortúra átvészelésében.

A hó társadalma így sokkal pontosabb, részletesebb és hitelesebb képet ad az emberi élni akarás diadaláról, jóval közelebb hozza a nézőkhöz a karaktereket, legyen az túlélő vagy elhunyt, mindemellett pedig hollywoodi szintű látványvilággal teszi még átélhetőbbé az élményt.

A repülőgép lezuhanása (amit sokkolóan részletesen követhetünk végig az utastérből) bizonyára sokak számára egy időre tiltólistára teszi majd a repülést.

De az is egészen elképesztő, hogy eredeti helyszíneken is forgatott a stáb, felkeresve az Andokban a zuhanás helyszínét is, ahova egyébként minden év februárjában, amikor a legenyhébb arrafelé az időjárás, különféle túrákat szerveznek.

Ha azonban valaki mégsem élne ezzel a lehetőséggel, jól teszi, ha megnézi A hó társadalmát a Netflixen, mert az emberiességről és az önfeláldozásról szóló megható és izgalmas történetben és egy életre szóló élményben lesz része.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET: