KULT
A Rovatból

„Ez hosszú, azt jobban bontsd ki, ennek nincs csattanója, ez nyálas!” - Szinetár Dórával október végén debütáló stand up estjéről beszélgettünk

Szinetár Dóra szeret mindenbe belekóstolni, a standuposokban nem lát konkurenciát, és azt is elárulta, miben lesz más az Egy életem előadás, mint egy hagyományos stand up est.

Link másolása

EGY ÉLETEM – ez a címe annak a különleges életrajzi stand up sorozatnak, ami szeptember végén indul a Momkult-ban. Híres művészek állnak színpadra, hogy egy-egy színházi este keretein belül elmeséljék az életüket. Az estek rendezője és producere Lévai Balázs. A sorozat októberben debütáló főszereplőjével, Szinetár Dórával beszélgettem arról, milyen kihívásokat rejt magában a stand up egy színész számára.

– Van valami, amit már régen szerettem volna megkérdezni Tőled. Nagyon sokarcú vagy abból a szempontból, hogy sokféle, a fő profilodhoz képest akár gyökeresen más stílusú feladatot is elvállalsz. Bevallom, engem például meglepett, amikor Sziámi koncerten találkoztam veled.

Ilyen sokrétű az érdeklődésed, vagy ez tudatos harc az a beskatulyázás ellen?

– Is-is. Boldog vagyok, ha új impulzusok érhetnek, nyitott vagyok bármire, szeretek minden „megkóstolni”, és igen, küzdök is az ellen, hogy csak ilyennek, vagy csak olyannak lássanak. A világot is színesnek szeretem, és magamat is.

– Amikor a 2000-es évek közepén a Dumaszínház jóvoltából divatba jött az amerikai típusú standup, a színészek meglehetősen vegyesen reagáltak. Az öltözői beszélgetésekben bizony voltak féltékeny hangok, hogy itt vannak ezek a fiatalok, akik zömükben nem is színészek, nem is viccesek, és mégis imádja őket a közönség. Te mit gondoltál, gondolsz a műfajról?

– Sosem gondoltam összehasonlítani a színházzal. Maximum a kabaréval, de annak sem konkurenciája szerintem, hanem az egyik fajtája. Szeretem a humort, az iróniát, és imádom a vicces embereket. Ha úgy vesszük, Hofi is standupolt, és zseniálisan csinálta. A lényeg itt is, hogy kiről beszélünk. Van olyan standup előadó, akit szívesebben nézek, mint némely színházi előadást, és van, akit két perc után elkapcsolok. Az pedig, hogy ez valami könnyebb siker-szerző módszer lenne, most már tapasztalatból is mondhatom, hogy nem igaz!

Ezt is maximum hallgatni – élvezni könnyű, csinálni semmiképp!

– Vannak kedvenceid a stand uposok között?

– Messze nem mondhatnám, hogy sok standup előadót ismerek, Bődöcsöt nagyon szeretem, de tényleg Hofi nekem az alap.

– Eric Idle úgy fogalmazta meg a standup és a színjátszás közti különbséget, hogy ha standupolsz, nem tudsz álarc mögé bújni. Ott nem Helen leszel vagy Balázs kisasszony, hanem, Szinetár Dóra. Nem ijesztő ez a fajta kitárulkozás? Egyáltalán, mennyire vagy hajlandó kitárulkozni?

– Itt még a műfaji meghatározás is „önéletrajzi standup”, szóval itt muszáj. Bár én a színházban is „magamat mutogatom”, a saját érzelmeimet, a saját indulataimat. A különbség, hogy ott a szövegért nem én vagyok a felelős, itt viszont igen.

Ott mondhatom, hogy „jól mondtam, csak azért nem nevettek, mert nem jó a szöveg”, itt azzal sem lennék beljebb...

– Hogy készülsz? Van segítséged a műsor összeállításában, vagy Lévai Balázs teljesen rád bízta, hogy miről és hogyan beszélsz?

– Egyáltalán nem! Gyakorlatilag én mesélem a történeteimet, ő pedig Gyulai Eszter dramaturggal cenzúrázza. „Ez hosszú, azt jobban bontsd ki, ennek nincs csattanója, ez nyálas!” Nem volt könnyű elfogadni, hogy a saját életem történéseit pontozza valaki, de azt hiszem csak így működhet. Kell egy külső szem, egy külső kontroll.

– Miből indultál ki az est összeállításában? Próbáltad összegyűjteni a vicces sztorikat, és ezeket csokorba rendezni, vagy inkább az volt a cél, hogy minél többet elmesélj magadról az életedről, és azt megnézni, a fontos eseményeket hogy lehet humorosan tálalni?

– Is-is. Először csak meséltem mindent, és bármit, ami eszembe jutott. Aztán az egyik sztori jobban tetszett Balázsnak, arról eszembe jutott egy másik, vagy egy összefüggés, amit érdemesnek gondoltunk kibontani. Nem volt terv, de végül egy-két kivétellel, a történetek időrendben és logikailag is következnek egymásból.

– Az est leírásában azt olvashatjuk, hogy nem teljesen hagyományos standup estet láthatunk, számos ötlettel készültök, ami látványossá teszi az estet. Ezekről elárulhatsz valamit kedvcsinálóként?

– Van egy kivetítőnk, és sok képes emlékem a múltból. Meg persze vagyok én a foglalkozásommal, ami önmagában több, mint a standup hagyományos formája, hiszen ha nekem eszembe jut egy karakter, vagy egy esemény, azt nyilván „színésznőből” is megpróbálom megidézni.

– Kicsit mesélj arról, hogy hol és miben láthatunk még a közeljövőben.

– Nemrég fejeztük be a Gólkirályság sorozat második évadának forgatását, amit a jövő év elején láthatnak a nézők, és közben beálltam a Centrál Színház Függöny fel! című előadásába, amit nagyon megszerettem. Elképesztően vicces előadás, és nagyon jó feladat játszani. Lesz november 3-án Szombathelyen, november 25-én pedig Tatán az Omega emlékére készült Csillagok Útján koncertünk remek kollégákkal, és egy gospel kórussal, aztán az adventi időszakban sok karácsonyi koncertet is adok az ország különböző városaiban.

És persze jön a tél, a kedvenc időszakom, amikor nálunk rengeteg születésnap van a családban, és az őszi-téli ünnepköröket is nagyon lelkesen tartjuk, úgyhogy bőven van mit várni, és van minek örülni!

fotó: Kleb Attila

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: