KULT
A Rovatból

15 dolog, amit nem tudtál az Oscarról

Tudtátok, hogy milyen az Oscar-menü? És hogy milyen gáláns ajándékcsomagot kapnak a jelöltek? Megmutatjuk.

Link másolása

1. Mi az Oscar-díj?

Hivatalos nevén Academy Award, amelyet az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia ad ki számos kategóriában 1929 óta, általában február hónap utolsó vasárnapján. 2002 óta Hollywoodban rendezik a gálát, előtte Los Angelesben, néha New Yorkban tartották a rendezvényt. Az előző évben bemutatott filmek közül válogatnak. A legjobb film kategóriában 8 filmet, a fő kategóriákban (legjobb színész/nő, legjobb mellékszereplő, rendező) 5, a technikai kategóriákban 3 jelöltet indítanak, és az Akadémia tagjai szavazhatnak rájuk.

2. Hol tartják a gálát?

Hollywoodban a Dolby Színház (korábban Kodak Színház) ad otthont a rendezvénynek. A színház a Hollywood and Highland bevásárlóközpontban van a Hollywood Boulevard-on. A színházterembe 3332 néző fér be. A rendezvényre jegyet nem lehet vásárolni, csak meghívásos alapon lehet bejutni. Viszont akinek mázlija van, ismerőstől szerezhet úgynevezett “seat-filler” helyet. A magyar színházakban ezt vattázásnak nevezik: az el nem adott, be nem töltött helyekre ismerősöket ültetnek.

dolby2

3. Az idei év házigazdája: Neil Patrick Harris

A magyar televíziónézők leginkább az Így jártam anyátokkal című sorozatból ismerhetik az amerikai színész/író/producer/rendező/mágus/komikus/énekest, illetve az idén jelölt egyik filmben, a Holtodiglanban játszik Ben Affleck mellett. Rögtön az első poénja ütött: a roppant látványos megnyitó - amelyben Anna Kendrick is szerepelt - után megjegyezte, “Az egészet improvizáltuk.” Neil Patrick Harris-nek 13.7 millió követője van a Twitteren.

4. Mit ettek a sztárok a gála után?

A díjkiosztót követő legnépszerűbb parti Hollywoodban az éves Governors Ball, amelyre idén 1500 vendéget várnak. A konyhát, mint húsz éve mindig, ismét Wolfgang Puck mesterszakács vezényli, aki jól ismeri a sztárok ízlését.

Az idei menü:

Előétel:

Csípős tonhal tartár, szezámmagos miso tekercsben

Mini amerikai marhaburger érett cheddar sajttal és rémoulade-mártással

Füstölt lazacos Oscar-macesz

Pizza

Homáros szendvics szalonnával, paradicsommal, snidlinges aiolival briósban

Grillezett cheddar sajt sült paradicsommal

Füstölt puliszka pirítós avokádóval és zöld salsával

Ropogós articsóka, citromos-csilis gremolátával

Cékla rösti, kacsa pastrami és almamustár

Paszternák csipsz, padlizsán, kapribogyó

85th Academy Awards - Governors Ball Preview

Koktélfalatkák:

Perecke, pimento sajt

Öt éves érett gouda és parmezán sajt

Csípős garnélával töltött tojás

Rozmaringos, cayenne borsos, sós, barnacukros pirított magok

Ropi és laposkenyér

Szusi- és kagylópult:

Kaviárral töltött burgonya

Csirkés pite fekete szarvasgombával

Fehércsokis, körtés, rozmaringos, 24-karátos aranypelyhes paszternákleves

Sült sajtos tészta

Ropogós, füstölt lazacos és kaviáros burgonyapite

Wagyu marhaborda szalmán füstölt japán tökpürével

Zellergyökér agnolotti fekete téli szarvasgombával

Nyelvhal édesköménnyel, csilivel, és narancsos miso vinaigrette-tel

5. Az ajándékcsomag

Bár nem minden színész sétál ki a színházteremből a vágyott szoborral, megéri megjelenni a díjkiosztón. A rendezők ugyanis minden évben összeállítanak egy-egy "télapócsomagot" a fő kategóriák jelöltjeinek. A sztároknak adót kell fizetniük a csomag után. A Distinctive Assets nevű cég az idén rekordösszegű csomaggal állt elő: 168 ezer dollár értékben kapnak különböző felajánlásokat a megajándékozottak. A pakk tartalma (a teljesség igénye nélkül):

Éves Audi-bérlet a Silvercartól

Asztrológiai elemzés 20 ezer dollár értékben

800 dolláros desszertbüfé kupon

12.500 dolláros utazási utalvány a Terravelo Tourstól

Vonatút a Rocky Mountaineer-től

11.500 dolláros, kilenc éjszakás olaszországi út

4000 dollár értékű zsírleszívás

1200 dolláros Matrone kerékpár

L.E.D. fényterápia

1500 dollár értékben francia tengeri só

25 000 dolláros bútorutalvány

250 dolláros Afterglow lézervibrátor

Luxus óvszercsomag

Vicces tények a díjátadó(k)ról:

6. A legelső, 1929-es díjátadóra 5 dollár volt a belépő.

7. Oscar az Akadémia könyvtárosának, Margaret Herricknek a nagybátyja volt. Szerinte a szobor az öregre hasonlított.

8. A próbákon a jelöltek kapnak egy gipsz Oscart.

gipszoscar

9. Régen az Akadémia kiszivárogtatta a nyertesek nevét,

hogy a másnap reggeli lapokban már megjelenhessenek. Viszont 1940-ben a The Los Angeles Times a ceremónia előtt publikálta a nyerteseket. Azóta a borítékok tartalma titkos, az újságírók is csak a színpadról értesülhetnek a tartalmáról.

10. Amennyiben véletlenül rossz nevet mondanak,

a PriceWaterhouseCoopers cég (amely a voksokat számolja) néhány munkatársa felmehet a színpadra, és leállíthatja a műsort. A munkatársaknak be kell magolniuk a 24 kategória minden nyertesének nevét, hogy közbe tudjanak avatkozni. Szerencsére erre még nem volt szükség.

11. A szobor 4 kiló.

28Oscar

12. Ismét nincsen afro-amerikai jelölt

Az utóbbi húsz évben harmadszor fordult elő, hogy minden jelölt fehér bőrű.

13. Meki...

1992 óta a McDonald’s reklámfilmjei minden Oscar-díjkiosztón ott vannak.

14. A legjobb férfi színész kategóriában jelölt

Eddie Redmayne és Benedict Cumberbatch is játszották Stephen Hawkingot. Cumberbatch egy BBC tévéfilmben.

Oscars-MAIN

15. Hatalmas nézőszám

2014-ben 43.7 millóan nézték a gálát.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: