News here
hirdetés

JÖVŐ

A Google hagyja, hogy olajcégek fizessenek nekik azért, hogy befolyásolják az embereket

Egy szakértő szerint „a káros zöldmosás bevett gyakorlat” a fosszilis tüzelőanyagokat gyártó vállalatoknál és partnereiknél, ezért törvényben kellene betiltani minden fosszilis tüzelőanyaggal kapcsolatos reklámot.

Link másolása

hirdetés

A fosszilis tüzelőanyagokkal foglalkozó vállalatok és a velük szorosan együttműködő társaságok is azon cégek között vannak, amelyek a legtöbbet költik a Google-keresésekben megjelenő hirdetésekre - derült ki a Guardian és az InfluenceMap közös elemzéséből.

A brit lap és a tanácsadó cég 78 klímával kapcsolatos kifejezésre keresett rá a Google-ben, és megnézték, hogy milyen hirdetések jelennek meg a találatok között.

Ötből egy ilyen hirdetés - összességében több mint 1600 - olyan cégeké, amelyek fosszilis tüzelőanyagokkal foglalkoznak. Ilyen például az ExxonMobil, a Shell, az Aramco, a McKinsey és a Goldman Sachs is.

Jake Carbone, az InfluenceMap vezető adatelemzője szerint a Google hagyja, hogy a fosszilis tüzelőanyagok további felhasználásában érdekelt vállalatok fizessenek nekik azért, hogy befolyásolják az embereket, amikor tájékozódni akarnak az energiaforrásokról. Megállapításuk szerint

az olaj- és gázszektor a klímaváltozás tudományának megvitatása helyett már a széndioxid-mentesítésről szóló nyilvános vitákat akarja a saját javára befolyásolni.

A Shell hirdetései például a "nettó nulla" kifejezésre vonatkozó keresések 86 százalékában megjelentek. A Carbon Brief elemzése szerint az olajipari nagyvállalat nettó nulla stratégiája nagyban támaszkodik a szén-dioxid-leválasztásra és -tárolásra, de azt vizionálják, hogy az olaj, a gáz és a szén szerepe a század végéig ugyanígy marad. A Shell szóvivője szerint azonban a vállalat célja, hogy 2050-re nulla szénkibocsátásúvá váljon, és rövid, közép- és hosszútávú céljaik is összhangban vannak a párizsi klímaegyezmény ambiciózusabb, 1,5 fokos céljával.

A Goldman Sachs - amely 2020-ban közel 19 milliárd dolláros hitelt nyújtott a fosszilistüzelőanyag-iparnak - a harmadik legtöbb hirdetést produkálta az elemzés szerint. A befektetési bank hirdetései a "megújuló energia" szóra való keresésekben 10-ből 6-szor jelentek meg, többségük pedig azt hangsúlyozta, hogy a vállalat elkötelezett a fenntartható finanszírozás mellett.

hirdetés

A McKinsey hirdetései több 10-ből több mint 8-szor bukkantak fel az "energiaátmenet" szóra való keresésekben, és 10-ből 4-szer a "klímaveszélyes" szó esetében. Ezekben azt írták, hogy a tanácsadó cég a fenntarthatóságot előmozdító innováción és növekedésen dolgozik az ügyfelekkel. A fenntartható befektetéssel kapcsolatos tevékenysége mellett azonban a vállalat jelentős bevételhez jut a fosszilis tüzelőanyagot használó ügyfeleitől.

A New York Times szerint a McKinsey a világ 100 legszennyezőbb vállalata közül 43-nak adott tanácsot az elmúlt években. A cég közlése szerint nem lehet csökkenteni a károsanyag-kibocsátást anélkül, hogy ezekkel az iparágakkal együtt dolgozzanak a gyors átállás érdekében.

Az Aramco összesen 114 hirdetést helyezett el a "széntárolás", a "szén-dioxid-leválasztás" és az "energiaátállás" kulcsszavakra megjelenő keresésekben. Ezek közül több azt állítja, hogy a vállalat támogatja a biológiai sokféleséget és védi a bolygót. Az állami tulajdonban lévő szaúdi olajcég a világ legnagyobb olajexportőre.

Melissa Aronczyk, a Rutgers Egyetem docense szerint az Egyesült Államokban már legalább az 1980-as évek igyekeznek PR-ügynökök olyan stratégiákat kidolgozni a szennyező vállalatoknak, amelyek kívülről azt mutatják, hogy elkötelezettek a környezetvédelem iránt, de közben fenntartják a megszokott üzletmenetet. Elmondása szerint az ilyen vállalatok kezdeményezései nagyon "darabosak" és nem jelentenek semmilyen hosszú távú vagy rendszerszintű változást.

Johnny White, a ClientEarth környezetvédelmi jótékonysági szervezet ügyvédje szerint szigorúbban kellene szabályozni a szennyező iparágak hirdetéseit. Úgy véli,

"a káros zöldmosás már endemiássá vált", vagyis megszokott gyakorlat lett az, hogy a cégek a látszólagos zöld célkitűzéseikkel és intézkedéseikkel megtévesztik az embereket. White szerint erre az a megoldás, hogy törvényben kellene betiltani minden fosszilis tüzelőanyaggal kapcsolatos reklámot, mint a dohánytermékek esetében.

A Google szóvivője a Guardiannek azt mondta, nemrég bevezettek egy irányelvet, amely kifejezetten tiltja a klímaváltozás tagadását hirdető hirdetéseket, ez pedig minden hirdetőre vonatkozik. A sértő tartalmú hirdetéseket pedig minden esetben letiltják vagy eltávolítják.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
3 dolog a fenntartható kávétermelésért
Fenntartható forrásból származó kávét szinte bármelyik üzletlánc polcain találhatunk. Érdemes tisztában lenni például a minősítőrendszerekkel, melyek védjegyével gyorsan megtalálhatjuk azokat a kávékat, amelyek termesztésekor és előállításakor a környezettudatosságra törekedtek. Ebben segítünk!

Link másolása

hirdetés

Magyarországon évről évre nő a minőségi kávék iránti kereslet, és a koffeinbevitelen túl egyre többen élményként tekintenek a kávézásra. Ezzel párhuzamosan azonban az éghajlatváltozás, a kávécserjéket sújtó betegségek, a csökkenő természeti erőforrások, a trágyák emelkedő költségei, valamint a kávé csökkenő ára és a növekvő gyártási költségek oda vezetnek, hogy a kávéültetvényesek egyre nehezebben élnek meg a kávétermesztésből.

Fenntartható gazdálkodási módszerek és beszerzés nélkül hamarosan búcsút inthetünk több kávéfajtának is. A kávéipar fennmaradásának feltétele, hogy aktívan tegyünk a termőterületek megóvásáért és a kávétermelő közösségek támogatásáért. Éppen ezért a Tchibo kávémárkáján keresztül fenntartható és tiszteleten alapuló gyakorlatokat valósít meg, ezáltal termékeiben az élvezeti érték szorosan összefonódik a környezeti és a társadalmi felelősségvállalással.

A cég nem csak a kávétermesztés során figyel a fenntarthatóságra, hanem a használati cikkeknél is ügyelnek a fenntartható forrásokra és az újrahasznosításra: a pamutalapú textilek 98%-a fenntartható forrásból származik, 2020-ban 63 millió műanyag palackot hasznosítottak újra textiltermékeikben*, a csomagolóanyagoknak pedig már 97%-a újrahasznosított.

Mikor minősül egy kávé „fenntarthatónak”?

Fenntartható kávétermesztés alatt azt értjük, hogy a származási országokban élő kávétermesztők és családjaik ma és a jövőben is jól meg tudnak élni a kávétermesztésből.

A fenntartható termesztési módszerekre való átállással a farmerek fontos ismereteket és módszereket sajátítanak el olyan témakörökben, mint a talajtermékenység, a vízhez való hozzáférés vagy a klímavédelem. Ez segít abban, hogy hosszú távon több és jobb minőségű kávét termesszenek.

hirdetés

Na de mit tesz a Tchibo a fenntartható kávé érdekében?

1. Elismert szervezetekkel működnek együtt

A fenntarthatósági törekvéseihez kapcsolódóan olyan nemzetközileg elismert szervezetekkel működnek együtt, mint például a Rainforest Alliance ( a tanúsítás célja az esőerdők, a környékén élő állatok és emberek védelme, a kávé, tea és egyéb növények fenntartható termelésének biztosítása), a Fairtrade (A Fairtrade-nek az a lényege, hogy se a természetet, se a termelőket ne zsákmányolják ki az adott termék előállítása során), a UTZ Certified, továbbá a bio tanúsítás mögött álló szervezetekkel, valamint agrártudósokkal, kereskedelmi partnerekkel és állami, illetve nem állami szervezetekkel közösen tevékenykednek a fenntartható kávétermesztés és a farmerek életkörülményeinek javítása érdekében.

2. Kiállnak az ültetvényesek és családjaik jobb életkörülményeiért

Tchibo Joint Forces!® képzési programjukkal 2009 óta támogatják a kávéültetvényeseket és családjaikat a hagyományos termesztésről a társadalmilag és ökológiailag tolerálható, valamint ökonómiailag nem megterhelő kávétermesztésre való, lépésenkénti átállásban. A származási országokban lebonyolított projektjeikkel lehetőségük van arra, hogy a kávéültetvényesek és családjaik valós életkörülményeit a közvetlen közelből tapasztalhassák meg. Közösen dolgoznak ki olyan megoldásokat, melyek nemcsak regionálisan, de nemzetközileg is megvalósíthatók. 16 projekt keretében eddig 8 ország több mint 35.000 termelője teljesítette sikeresen a programot.

Továbbá a származási országokban megvalósított képzési projektjeiknek köszönhetően, Coffee Care és Save the Children partnereinkkel közösen, 2009 óta több mint 5500 gyermekre és fiatalra vigyáztak a szüretek idején Tanzániában és Guatemalában, és biztosítottak számukra oktatást.

3. Nem használnak növényvédő szereket

A fenntartható kávétermesztésben nem használnak növényvédő szereket vagy műtrágyát, kímélve ezzel a talajt és a klímát. Így a talaj termékenyebb, a kávé minősége jobb, az ültetvényesek jövedelme pedig magasabb lesz.

A kávéválasztásnál érdemes tehát figyelni a csomagolás rejtette plusz információkra, mert a Fairtrade és Rainforest Alliance tanúsítvánnyal ellátott kávé fogyasztása nemcsak a kávézás élvezetét jelenti, hanem a fenntartható fejlődés ötletének és szellemének támogatását.

Harmincadik születésnapját ünnepli idén a Tchibo!

Ennek alkalmából a kávézás egyedi élményén túl sok szórakozásra és nyereményre számíthat minden meglévő és jövőbeni vásárló.

Az ünnepi időszak alkalmából a Tchibo több meglepetéssel is készül a vásárlói számára. Május másodikától országos nyereményjáték indul, melyben minden Tchibo termék részt vesz, értékhatár nélkül.

Május 14-én pedig útjára indul a "Tchibo Barista Bár" roadshow, amely több mint 11 városba viszi el a Tchibo kávéélményt országszerte, egészen 2022. június 25-ig. Helyszínekért kattints: www.tchibobaristabar.hu

(*Forrás: Textile Exchange (Shen L., et al. (2010) Resour Conserv Recycl, 55 (1), 34-52) alapján végzett számítás)

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Ültessünk MÉG, jobb levegőt!
A P&G idén tavasszal tovább folytatja erdőtelepítést támogató programját a ’Föld a mi otthonunk’ globális programjának keretében.

Link másolása

hirdetés

A Procter & Gamble 2021-es ’Ültessünk jobb levegőt’ programja során több mint 7,5 millió forint adomány gyűlt össze, amiből a vállalat a MyForest Közösségi Erdőkért Alapítvánnyal együttműködve több mint egy hektárral növelte az erdők számát Szarvasgede térségében. A P&G idén tavasszal tovább folytatja erdőtelepítést támogató programját, hogy a ’Föld a mi otthonunk’ globális programjának keretében helyi szinten is támogassa a klímaváltozás elleni küzdelmet.

Kiemelten rossz a levegőminőség Magyarországon

A globális felmelegedés a 21. század legfontosabb környezeti problémája, melynek fő oka az üvegházhatású gázok kibocsátása, aminek következtében a hő megragad a légkörben, ezzel egyre magasabb hőmérsékletet okozva. A levegő rossz minőségéhez a közlekedési szektor által kibocsátott üvegházhatású gázok mellett az emberi ipari tevékenység és a háztartási szilárdtüzelés légszennyező melléktermékei is nagyban hozzájárulnak. Magyarországon a szállópor-kibocsátás rendszeresen a jogszabály szerinti megengedett határéték felett van, aminek nagy része a nem megfelelő fűtési és tüzelési szokásokhoz köthető. A levegő részecskeszennyezettsége miatt egyaránt kialakulhatnak szív-és érrendszeri, daganatos és légúti megbetegedések, ami krónikus betegségben szenvedők, az idős korosztály és a legfiatalabbak számára végzetes is lehet. Hazánkban évente több mint 13.000 ember hal meg idő előtt a kültéri légszennyezettség miatt.*

 

A fák nélkülözhetetlen szerepe

A hazánk térségében az erdők kiemelt szerepet játszanak a klíma javításában, azonban számuk az elmúlt évszázadok során jelentősen lecsökkent. Magyarország területéről 2001 és 2020 között 214 ezer hektár természetes erdő tűnt el, ami 11%-os csökkenést jelent a 2000 óta.** A fák haszna jóval több oxigéntermelő képességüknél: javítják a levegő minőségét, hűtik a környezetük hőmérsékletét, zaj-és talajvédő funkciót látnak el, valamint élőhelyet biztosítanak növény- és állatfajok sokaságának.

A fák asszimilációs folyamataik során nem csak oxigént termelnek, de feldolgozzák, növekedésük során megkötik az emberi tevékenységek által kibocsájtott szén-dioxidot is. Számítások szerint egy lombköbméter asszimiláló felülete 650 gramm oxigént termel, és 590 gramm szén-dioxidot dolgoz fel egy év alatt a vegetációs időszakban, azaz a lombkoronafejlesztő és terméstermelő hónapokban.***

hirdetés

A fák és erdőségek lombkoronája segít lekötni az olyan szilárd légszennyező részecskék egy részét, mint a szálló por és a hozzátapadó nehézfémek. Egy 40 éves erdő 1 év alatt hektáronként 70 tonna szennyező anyagot képes kiszűrni a levegőből.

Ültessünk MÉG, jobb levegőt!

Az erdőtelepítéshez bárki hozzájárulhat: április 19 és június 25 között, a vállalat az ebben az időszakban megvásárolt P&G termékek után (Ariel, Lenor, Jar, Pampers, blend-a-med, blend-a-dent, Naturella, Always, Discreet, Pantene, Head&Shoulders, Aussie, Herbal Essences, Mr. Proper, Gillette, Ambi Pur, Old Spice, Tampax, Bear Fruits, Oral-B, Swiffer) a hazai erdőtelepítést támogatja, amelynek keretében további több ezer fa elültetése a cél.Minden egyes elültetett fa, minden új hektár erdő kiemelkedő jelentőségű a levegőszennyezés csökkentése szempontjából. A résztvevő üzletekről és a promóciós időszakokról további információ a program weboldalán található.

További információ: www.ultessunkjobblevegot.hu

* https://www.levego.hu/kampanyok/tisztafutes/

** https://tinyurl.hu/HWEE/

*** https://www.levego.hu/sites/default/files/kiadvany/fak.htm

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
Madarak hullanak az égből Indiában, ahol tarol az extrém hőség
Ahmanábádban 45-46 fok volt a napi csúcs az utóbbi időben. Az előrejelzés szerint a folytatásban sem várható enyhülés. Éjjel és hajnalban is csak 30 fok köré csökken a hőmérséklet.

Link másolása

hirdetés
Madarak tucatjai potyognak az égből Indiában. A kimerült, dehidratált állatok a nyugat-indiai Gudzsarát államot sújtó extrém hőhullám miatt hullanak el

- írja a Reuters.

Ahmanábádban - állam legnagyobb városában - 45-46 fok volt a napi legmagasabb hőmérséklet az utóbbi napokban. Az előrejelzés szerint a folytatásban sem várható enyhülés. Éjjel és hajnalban is csak 30 fok köré csökken a hőmérséklet.

A helyi állatorvosok és állatmentők szerint az állatok nem jutnak ivóvízhez, mert a nagy melegben a források is kiszáradnak. Egy állatkórházban több ezer madarat kezeltek már az elmúlt hetekben, és naponta több tucat madár érkezik hozzájuk, amiket állatmentők visznek be.

Az utóbbi idő legnehezebb évei közé tartozik a mostani - állítják az állatvédők. Tapasztalatuk szerint tíz százalékkal több a mentésre szoruló madár. A kórházban a madarakat multivitamin tablettákkal etetik, és fecskendők segítségével itatják őket.

Dél-Ázsia az utóbbi évek - nyarat megelőző - forrósága miatt nagyrészt kiszáradt. Narendra Modi indiai miniszterelnök a megnövekedett tűzveszélyre is figyelmeztetett.

hirdetés

„Az olyan szélsőséges forróságok, mint a Dél-Ázsiát márciusban és áprilisban sújtó hőhullám, már most is a leghalálosabb szélsőséges éghajlati események közé tartoznak” – figyelmeztet Friederike Otto klímaszakértő, a londoni Imperial College Grantham Intézetének tudósa.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Újrahasznosított étolajjal tankolják a repülőket Dallasban
Ha széles körben elterjedne a módszer, jelentősen csökkenne a repülés ökológiai lábnyoma.

Link másolása

hirdetés

A dallasi reptér több mint kétszáz környékbeli étterem használt étolaját gyűjti be, hogy repülőgép-üzemanyagként hasznosítsák újra - írja az IFLScience. Ez azért nagy szám, mert a repülés az egyik, ha nem a leginkább környezetszennyező utazási mód, így bőven van mit "zöldíteni" rajta.

Az étolaj újrahasznosításával jelentősen csökkenteni lehet a repülés ökológiai lábnyomát.

A repülés jelenleg a globális kibocsátás két százalékáért felel, ez a szám viszont folyamatosan növekszik. Ezért fontos, hogy fenntarthatóbbá tegyék, akár az üzemanyagon keresztül.

Kizárólag újrahasznosított étolajjal egyébként nem lehet megtankolni egy gépet, de hagyományos üzemanyag mellett teljesen jól használható. Ha minden igaz, ezzel a módszerrel

80 százalékkal csökken egy repülőgép CO2 kibocsátása.

Ráadásul még a repteret sem varázsolja sültkrumpli szagúvá.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: