JÖVŐ
A Rovatból

Óriási lökést ad az USA az elektromos autózásnak – történelmi rendelet fűti az EV-k terjedését

A héten kiadta az amerikai kormány az ország történetének talán legjelentősebb éghajlatvédelmi tervezetét, amellyel szeretnék elérni, hogy 2032-re az Egyesült Államokban eladott új kocsik és könnyű teherautók többsége tisztán elektromos vagy hibrid hajtású legyen.

Link másolása

A közel három év alatt kidolgozott, új kipufogógáz-kibocsátási határértékek átalakítanák az amerikai autópiacot, de komoly hatással lehetnek a világon máshol készülő, hasonló szabályokra is. Az USÁ-ban okkal korlátoznák az autók emisszióját: a The New York Times szerint tavaly ugyan rekordszámú, 1,2 millió elektromos jármű (EV) jutott el a kereskedésekig, ezek az összes amerikai autóeladásnak csupán a 7,6 százalékát tették ki. Az EV-k értékesítése messze elmarad attól a tempótól, amit a nettó zéró felé vezető út megkívánna, így az új szabályozás 56 százalékos célarányt jelöl ki az EV-k piaci részesedésére, míg a hibridek ezen felül további 16 százalékot kellene, hogy kitegyenek. Ahhoz, hogy az USA éves új autóértékesítései egy napon elérjék ezeket az arányokat, komoly intézkedésekre van szükség, és ettől láthatóan nem riad vissza a Biden-kormány.

Miről szól az autókra vonatkozó tiszta levegő rendelet?

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) nagy horderejű változást irányoz elő az új határértékekkel, amelyeket kifejezetten személygépkocsikra, valamint a könnyű és közepes tehergépjárművekre vonatkoztat. A változást a 2027-2032-es, illetve az azt követő évekre szeretnék elérni, végeredményben úgy, hogy a következő 30 évben több mint hétmilliárd tonna szén-dioxid-kibocsátást kerülhessen el az ország, miközben a társadalmi oldalon évente közel 100 milliárd dollár haszon keletkezik.

Utóbbi összegről az ESG News megjegyzi: a levegő minőségének javulásából eredő 13 milliárd dolláros éves közegészségügyi haszonból, a 62 milliárd dolláros éves üzemanyag-megtakarításból, illetve a járművezetők karbantartási és javítási költségeinek csökkenéséből állna össze.

A becslések szerint minden egyes EV vagy hibrid jármű tulajdonosa hatezer dollárt (kb. 2,2 millió forintot) spórolhat meg a járműve élettartama alatt, csupán a karbantartási és üzemanyagköltségek csökkenésével.

Az EPA jóslata szerint a végleges előírások hatására nőni fog az amerikai autógyártásban foglalkoztatottak száma, ami összhangban van a Biden-kormányzat azon kötelezettségvállalásával, hogy jól fizető, szakszervezeti munkahelyeket hoz létre a tiszta járművek jövőjének megteremtése érdekében.

A történelminek nevezett szabványok hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az USA világelső legyen a tiszta technológiák alkalmazásában, ami az amerikai globális versenyképesség és a hazai foglalkoztatás szempontjából is előnyös lenne.

Politikai harc indult a kibocsátási értékek miatt

Az autók és más közlekedési formák együttesen az Egyesült Államokban keletkező szén-dioxid-kibocsátás legnagyobb forrását jelentik. Ez a szennyezés az éghajlatváltozás motorja, és nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy 2023 a történelem legmelegebb éve legyen. Az elektromos járművek központi szerepet játszanak Biden elnök globális felmelegedés elleni küzdelemre irányuló stratégiájában, amely szerint az évtized végére felére kell csökkenteni az ország kibocsátását. Az elektromos járművek témája ugyanakkor mára átpolitizálódott, és végső soron a 2024-es elnökválasztási kampány egyik gyújtópontjává vált.

A szabály idővel egyre jobban korlátozza a kipufogócsövekből eredő szennyezőanyag maximális mennyiségét, így 2032-re az Egyesült Államokban eladott új autók több mint fele már valószínűleg zéró kibocsátású jármű lesz, hiszen az autógyártók kénytelenek teljesíteni az előírásokat. Ettől persze nem mindenki boldog.

„Lehet, hogy azt szeretnék, ha mindannyian elektromos autókat vezetnénk, vagy egyáltalán nem vezetnénk autót, de végső soron ez nem az ő döntésük” – idézi a Times a kormányzati szándék ellen érvelő Elizabeth Murrillt, Louisiana állam főügyészét. A jelentős olaj- és gázkitermelő állam tisztségviselője már egy sor peres eljárásban vett részt, amelyek egytől egyig a Biden-féle környezetvédelmi törvényeket támadják, és nyilván nem hagyja majd szó nélkül az EPA kormányzati ügynökség által megállapított szabványokat sem.

A hatalomnak van egy határa, ameddig a társadalmat a saját elképzelésük szerint alakíthatják, és a bíróság ezt felismerte.

A The Verge emlékeztet: az új szabályok fennmaradása nagyban múlik azon is, hogy novemberben milyen eredménnyel zárul az amerikai elnökválasztás. Mint ismert, az EPA szabványainak ellenzői között találjuk a republikánus Donald Trumpot is, aki a kampánykörútján nem egyszer hangsúlyozta: megsemmisíti a demokrata Biden-kormányzat klímavédelmi intézkedéseit, köztük a 2027-32-es időszak emissziós céljairól rendelkező szabályokat is, ami szerinte túl nagy nyomást helyez az autóiparra és a vásárlókra.

A The Economic Times tudósítása alapján az elnökjelölt úgy véli, az EV-k drágák, nehezen tölthetők és népszerűtlenek is az amerikaiak körében, ezért nem ért egyet a benzinüzemű kocsik kiszorításával. A Fehér Ház ezzel szemben azzal érvel, hogy nem lehetetleníti el a hagyományos autókat, hiszen az embereknek továbbra is adott a szabad választás lehetősége.

Mennyi az annyi?

A végleges szabályok értelmében a könnyű járműveknek (vagyis a kisteherautóknak, a személygépjárműveknek – köztük például a szedánoknak és terepjáróknak is) 2027-ben el kell érniük a 106 gramm/kilométeres üvegházhatású gázkibocsátási célértéket, amit 2032-ig – iparági szinten – már ennek felére, 53 gramm/kilométerre kell tovább csökkenteni. Valóban óriási horderejű változásról van szó, lévén az EPA adatai szerint egy tipikus amerikai személyautó 2023-ban 250 gramm szén-dioxidot bocsátott ki, minden egyes kilométeren. Azt szeretnék tehát elérni, hogy ez az átlag az ötödére csökkenjen a következő nyolc év során, és erre meg is van az esély, ha 10 új eladott autóból tényleg legalább hét EV, vagy hibrid lesz.

A tiszta levegőről szóló törvény egyébként ravasz, hiszen nem azt mondja meg az autóiparnak, hogy mennyi alacsony vagy zéró kibocsátású kocsit gyárthat (ez közvetlen piaci beavatkozásnak minősülne, ami további politikai támadásokra adna alkalmat), hanem azt, hogy mennyi lehet az évente eladott autók teljes száma által okozott szennyezés. Ez lényegében ugyanazt eredményezi, szóval nem véletlenül kritizálják a tervet az ellenérdekelt felek, mind az autógyártás, mind pedig az olajbányászat területéről.

Érzi a nyomást az EPA is, ezért azzal az engedménnyel várná el a gyártóktól az arány betartását, hogy a termelt mixben a hagyományos benzinüzemű autók, hibridek és elektromos járművek mellett más típusú járművekkel, például hidrogénnel működő autók eladásával ugyanúgy teljesíthetik a célarányt. Mindez várhatóan a 2027-es modellévtől lép hatályba az USÁ-ban.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: