SPORT

Világvárosokban repesztenek az elektromos csúcsautók – hamarosan indul a Formula E hatodik szezonja

Az elektromos autózás csúcsa, az elektromos Forma-1-nek vagy Zöld Forma-1-nek is nevezett Formula E egyre népszerűbb. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a sorozatról.
Malinovszki András - szmo.hu
2019. november 03.



Mint arról nemrégiben beszámoltunk, Extreme E néven elektromos hajtású tereprali versenysorozat indul 2021-ben, meglehetősen patinás mezőnnyel. A "zöld Dakar-rali" azonban nem az első csúcstechnikájú autóverseny lesz, ami környezetkímélőbb technológiával próbálja meg magához vonzani a sebesség szerelmeseit:

a Formula E 2014 óta jelenti az villanyautózás csúcsát

világvárosokban kialakított pályákkal, klasszis versenyzőkkel és igen komoly háttértámogatással. A november 22-i versennyel immáron hatodik szezonját kezdi meg a mezőny.

A 2014 ősze óta zajló Formula E nem különbözik alapvetően a Formula-1-től, vagy más hasonló, együléses versenysorozattól. 11 csapat 22 pilótája versenyez úgy nevezett "e-prix"-ken (a szokásos Grand Prix elnevezésre utalva)

1,9 és 3,4 km közötti hosszúságú városi pályákon, amelyeket többnyire nagy világvárosok központjában, egyszerű közútból alakítanak ki.

A hasonlóság és a nemzetközi automobil-szövetség szerinti szabályzat miatt olykor szokták "elektromos Forma-1-nek" vagy "zöld Forma-1-nek" nevezni. Kétségtelen, hogy a kasztni felépítése hasonló, és megtalálható a F1-ben már szabványosított fejvédő, az ún. HALO (magyar fordításban gyakran: glória) is, de a 2018 óta használt második generációs autók sok műszaki és aerodinamikai megoldásban eltérőek.

Úgynevezett Gen 2-es típusú Formula E autó. Forrás: Formula E

A technikai adatok igen sokatmondóak: az autósportban jól csengő McLaren cég által gyártott akkumulátorok a Dallara-kasztnis autókat 250 kW-os teljesítménnyel

2,8 másodperc alatt képesek 0-ról 100 km/órára gyorsítani, a végsebesség pedig eléri a 280 km/órát is

- ami városi pályákon nem jelentősen kevesebb, mint akár a Forma 1-es autóké. További érdekesség az úgynevezett fanboost-mód: a nézőknek a futam kezdete előtt (az új szezonban nem sokkal a rajt után is)

lehetőségük van a számukra szimpatikus pilótát extra kilowattokkal segíteni.

Különböző közösségimédia-felületeken szavazhatnak arról, ki legyen az az 5 pilóta, aki a verseny tetszőlegesen választott 5 másodpercében plusz energiával szállhat szembe riválisával. Ezen kívül a versenyirányítás minden pályán kijelöl egy olyan zónát, amit a versenyzők érinthetnek - letérve az ideális ívről -, ezzel nyerve újabb 25 kW plusz energiát. (Ezeket a zónákat csak nem sokkal a versenyhétvége előtt közlik a csapatokkal és a versenyzőkkel.)

Ha valaki csak a benzingőz és a hangosan bőgő motorok miatt szereti a technikai sportokat, annak a Formula E minden bizonnyal nem a legjobb választás. Az autóversenyeket kísérő efféle kötelező elemeken kívül azonban minden megvan az elektromos versenyzésben is: bátor, kockázatvállaló pilóták, csúcstechnológiájú autók, taktikai és kerék kerék elleni küzdelmek.

Az alábbi videó megmutatja, milyen autókkal fognak küzdeni a Formula E versenyzői a 2019/2020-as, őszi-tavaszi lebonyolítású szezonban. A bemutató annyiban csalóka, hogy a járművek külön-külön indítva természetesen még csendesebbnek hatnak, mint a versenyhétvégéken.

Az előremutató zöld technológia miatt nem csoda, hogy olyan emberek is elkötelezettek a versenysorozat iránt, mint a környezetvédelmi aktivitásáról híres Leonardo DiCaprio. A színész a Formula E "alapító atyái" közé tartozik, a sorozat kezdete óta résztulajdonosa a Venturi csapatnak, amely a korai évek nehézségei után 2019 tavaszán már futamgyőzelmet is tudott szerezni. Csapatának tagja a volt F1-es Ferrari-pilóta, Felipe Massa is. Rajta kívül egyébként számos ex-Forma-1-es pilóta volt vagy jelenleg is tagja a mezőnynek: pl. a több mint 250 F1-es rajttal büszkélkedő Jarno Trulli (ő saját csapatot is tulajdonolt), 1997 Forma-1-es világbajnoka, Jacques Villeneuve, vagy épp a tavalyi FE-bajnok, Jean-Éric Vergne. Autógyártók közül megtaláljuk a sorozatban az Audit, a BMW-t, a Jaguart vagy a Nissant is.

DiCaprio egyébként producere egy idén tavasszal elkészült dokumentumfilmnek is, amely a versenysorozat kulisszái mögé enged betekintést.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
Munka közben rosszul lett, és 46 éves korában meghalt Lipták László, a DVTK egykori focistája
Az egykori diósgyőri játékoson már a kiérkező mentők sem tudtak segíteni. A labdarúgó még 1998-ban mutatkozott be az NB1-ben.


46 éves korában elhunyt Lipták László, a DVTK egykori labdarúgója. A boon.hu információi szerint

Lipták külföldi munkavégzés közben lett rosszul, és a kiérkező mentők már nem tudtak segíteni rajta.

Lipták László 1978. november 14-én született Miskolcon. A Diósgyőr saját nevelésű játékosa volt, végigjárta az utánpótlás minden korosztályát. Az élvonalban 1998 tavaszán debütált az FTC ellen, az akkor még Professzionális Nemzeti Bajnokságnak nevezett első osztályban. A következő idényben hétszer lépett pályára, az 1999/2000-es szezonban pedig 22 alkalommal játszott, ebből húszszor kezdőként.

A diósgyőri csapat kiesése és megszűnése után a Kispest-Honvédhoz szerződött, ahol két szezon alatt 33 élvonalbeli bajnokin szerepelt. Később megfordult a Kecskemét, Besenyőtelek, Mezőkövesd, Bőcs és Tiszaújváros csapataiban is. A profi karrierje lezárását követően még alacsonyabb osztályú együttesekben futballozott, többek között Makláron, Bogácson és Markazon. Emellett vállalkozóként dolgozott egy üzemanyagtöltő állomás üzemeltetőjeként.

A DVTK így búcsúzott tőle: „Halálával egy olyan sportembert veszítettünk el, aki a diósgyőri utánpótlásból egészen a legmagasabb osztályig jutott, és ott is megállta a helyét. Lipták László emlékét örökké megőrizzük.”

Tóth István, a Bőcs korábbi szakosztályvezetője is megemlékezett róla a lapnak: „Teljesen letaglózott ez a hír. Egy csupaszív, élettel teli, rendes srác volt Laci, akivel olyan négy évvel ezelőtt találkoztam utoljára. A futballban abszolút csapatember volt, mindig alázatosan dolgozott, edzett, játszott, nem túlzás, abban, hogy olyan sikeresek voltunk, nagy szerepe volt neki, a középpályán óriási munkát végzett. Volt trombózis a lábában, műtötték is, amely után eltávolodott a labdarúgástól. Részvétünk a hozzátartozóinak...”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Meghalt Gyúró László
A bajai dzsúdósport emblematikus alakja 85 éves korában hunyt el. Nemrégiben a bajai dzsúdóklub is az ő nevét vette fel, ezzel tisztelegve életműve előtt.


Meghalt Gyúró László - a hírt Baja polgármestere közölte. Azt írta:

"Pótolhatatlan veszteség érte a bajai sportéletet. Ma hajnalban elhunyt Gyuró László, a bajai judo sport megalapítója.

Gyuró László neve egybeforrt a bajai cselgánccsal, szakmai tudását szűkebb lakóhelyén kívül országosan és nemzetközileg is ismerték és elismerték. Évtizedeken át végzett magas színvonalú munkája eredményeként tucatnyi kiválóságot nevelt ki a magyar judo sport számára".

Gyúró László, a bajai dzsúdósport emblematikus alakja 85 éves korában hunyt el. Nemrégiben a bajai dzsúdóklub is az ő nevét vette fel, ezzel tisztelegve életműve előtt.

Gyúró László 1940-ben született Baján, és már fiatal korában megismerkedett a cselgánccsal. Tanulmányait Kecskeméten kezdte, majd a Testnevelési Főiskolán folytatta, ahol Galla Ferenc edzésein vett részt. 1961-ben országos bajnoki bronzérmet szerzett, és bekerült a magyar válogatottba.

Edzői diplomája megszerzése után, 1965-ben visszatért Bajára, ahol megalapozta a helyi dzsúdósportot. 1967-től szervezett keretek között folytak az edzések, az általa vezetett egyesület pedig megszerezte Baja első országos bajnoki érmét. 1969-től a Bajai ÁG Medoszban dolgozott főállású edzőként.

A hetvenes években a Bajai Sportkör vezetőedzőjeként ért el kimagasló eredményeket tanítványaival, akik többek között IBV- és Európa-bajnoki érmeket is nyertek. A kilencvenes évek elején az ő kezdeményezésére indult el a cselgáncsoktatás a bajai gyakorlóiskolában, ami országosan is példaértékűnek számított.

Gyúró László neve mára összeforrt a bajai dzsúdóval. Életműve több generációt inspirált, és öröksége tovább él a sportban és a közösségben is - írja a Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Meghalt Mohácsi Ferenc
Az egykori kiváló sportoló több sportágban is kipróbálta magát, és mindenhol maradandót alkotott. A búvársport hazai megalapozásában is kulcsszerepet játszott.


Kilencvenöt éves korában elhunyt Mohácsi Ferenc olimpiai bronzérmes kenus – tudatta a család a Magyar Olimpiai Bizottsággal (MOB), amely saját halottjának tekinti a legendás sportolót.

Mohácsi labdarúgóként kezdte sportpályafutását, egészen az ifjúsági válogatottságig jutott. Később bokszolni kezdett, majd áttért a kajakozásra. 1948-ban már a kajak-kenu válogatott tagja volt, de 1949 és 1955 között a sí-válogatott keretébe is bekerült.

1955-ben Wieland Károly új párt keresett maga mellé, és a választása Mohácsi Ferencre esett. Egy évvel később,

az 1956-os melbourne-i olimpián bronzérmet szereztek a férfi kenu kettesek 1000 méteres versenyszámában.

Az olimpia után Mohácsi búcsút vett a kenuzástól, de az aktív sportolást nem hagyta abba. Kipróbálta magát sportpisztolyban és motorcsónaksportban is. Utóbbi sportágban 1959-ben országos bajnoki címet szerzett a 250 köbcentis siklóhajók kategóriájában.

Jelentős szerepe volt a magyar búvársport megalapozásában is. A Magyar Könnyűbúvársport Szövetség főtitkári feladatait is ellátta, a Búvár Világszövetség végrehajtó bizottságának tagja volt, emellett nemzetközi versenyellenőrként is tevékenykedett.

Mohácsi Ferenc műszerészként végzett, majd 1966-ban tanári diplomát szerzett a Testnevelési Egyetemen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
Elképesztően megható gesztussal ünnepelte a Liverpool bajnoki címét a vezetőedző
A Liverpool hátrányból fordítva ütötte ki a Tottenhamet. Arne Slot viszonozta a korábbi edző, Jürgen Klopp korábbi hasonló cselekedetét.


Ahogy arról tegnap írtunk, a Liverpool 5-1-re verte a Tottenhamet, és ezzel megszerezte a Premier League bajnoki címét. Szoboszlai Dominik kezdőként lépett pályára a mérkőzésen. A Liverpool története során a 20. bajnoki címét ünnepelhette.

A lefújás után Arne Slot, a Liverpool vezetőedzője azonnal mikrofonhoz került, hogy a stadion nézőinek adjon interjút. Elmondta: már a stadionhoz érkezve érezték, nem fordulhat elő, hogy ne nyerjék meg a meccset. Hozzátette, hátrányba kerültek ugyan, de mindig találnak megoldást a győzelemre. „Nagyon büszke vagyok a játékosokra” – mondta.

Slot megköszönte a szurkolók támogatását, és külön kiemelte, hogy a közönség végig mögöttük állt. A stáb munkáját is méltatta. Az edzőt arról is kérdezték, mennyire találja meghatónak, hogy most közösen ünnepelhetnek a szurkolókkal, hiszen a legutóbbi bajnoki címnél a koronavírus-járvány miatt erre nem volt lehetőség. Slot erre újra köszönetet mondott, majd hozzátette: „ez a második bajnoki cím az elmúlt öt évben.”

A stadionban különleges pillanat volt, amikor a közönség Jürgen Klopp nevét kezdte skandálni. Így emlékeztek meg arról, hogy amikor Slot kinevezése eldőlt, a német edző adta így adta át neki a stafétát.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET: