SPORT
A Rovatból

„6 autó a rajtrácson, 14 a boxban!“ – 20 éve zajlott a Forma-1 történetének legbotrányosabb futama

A Michelin gumiszállító csapatai bojkottálták a 2005-ös USA Nagydíjat, aminek hosszútávú következményei is lettek. A képeket és videókat visszanézve csak Palik Lászlót tudjuk idézni: „hát, elég buta cucc!”


A 2004-es Forma-1-es USA Nagydíj a magyar autósport-rajongók számára örökké emlékezetes marad: ezen a futamon szerezte meg nyolcadik helyével Baumgartner Zsolt Magyarország első, és mindmáig egyetlen pontját a technikai sportok legfelső kategóriájában. Ki gondolta volna, hogy az egy évvel később megrendezett, következő indianapolisi nagydíj nem kevésbé lesz érdekes – ámde ezúttal nemcsak a magyaroknak, hanem az egész világnak, és nem egy örömteli, hanem sokkal inkább egy botrányos esemény miatt.

A két verseny közös főszereplője Ralf Schumacher. A német pilóta 2004-ben a versenyen a pálya utolsó, döntött kanyarjában súlyos balesetet szenvedett, ami miatt abban az évben később több futamot is ki kellett hagynia. Egy évvel később (immár a feljövőben lévő Toyota pilótájaként) az egyik pénteki szabadedzésen ugyanabban a kanyarban ismét elszállt az autója, és megint óriásit esett.

Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Ezúttal azonban teljesen egyértelmű volt az ok: a kocsira feltett Michelin abroncsok nem bírták a legendás Indianapolis Motor Speedway ováljából lekanyarintott pálya kihívásait, és egyszerűen megadták magukat. Ráadásul nem ez volt az első panasz rájuk: az edzéseken többször felmerült, hogy a világhírű gumimárka termékei egyszerűen nem elegek a több mint 9 fokban megdöntött utolsó kanyar jelentette megpróbáltatásokhoz. Ez teljes mértékben bebizonyosodott, amikor a Ralf Schumachert elővigyázatosságból helyettesítő brazil Ricardo Zonta szintén defektet kapott.

Ekkoriban két gumiszállító biztosította az abroncsokat a Forma-1-ben: a fent említett Michelin hét, míg a japán Bridgestone három istállót látott el gumikkal. Sztorink szempontjából ez azért érdekes, mert a 2005-ös konstrukciók egyértelműen jobban kedveztek a francia cég partnercsapatainak, így például erre az évre lépéshátrányba került az akkor már öt éve egyeduralkodó Schumacher-Ferrari páros. Szintén nem elhanyagolható információ, hogy – épp a Ferrari dominanciája miatt – ettől az évtől betiltották a verseny közbeni kerékcserét (kivéve az esős versenyeket), ami szintén menthetett volna a Michelin-csapatok helyzetén.

Felmerülhet persze a kérdés, hogy a Michelin miért számolta el magát a gumival, és miért nem jelentett gondot a pálya állapota a Bridgestone-nak. A két fő ok versenykör nem sokkal korábbi újraaszfaltozása, és főképp az, hogy a japán gumimárka az amerikai sorozatokban történő folyamatos jelenléte miatt sokkal több tapasztalattal rendelkezett Indianapolisról.

Több, utólag egyértelműen vicces és bizarr megoldás is felmerült a probléma kiküszöbölésére. A csapatok például szerettek volna egy gumikból felállított új lassítót a pályára, erről azonban a Forma-1 akkori ura, Bernie Ecclestone hallani sem akart. Véleménye szerint ez egyrészt sportszerűtlen lett volna a tökéletesen működő Bridgestone gumikkal felszerelt csapatokkal (köztük a Ferrarival) szemben, másrészt belátható, hogy a szigorú biztonsági szabályok mellett működő F1-ben nehezen lett volna megoldható egy ad hoc módon felállított, mégis biztonságos lassító. A maga szokásosan keresetlen módján meg is jegyezte:

a Michelin miért nem hozott normális gumikat?

Egy másik javaslat az volt, hogy a versenyt bonyolítsák le a felállított lassítókkal, de az ne számítson bele a világbajnoki pontversenybe. Érdekes módon ez a javaslat nem talált teljesen süket fülekre, a Michelin csapatainak azonban többfrontos harcot kellett vívniuk. Viszonylag könnyen boldogultak a két kisebb Bridgestone-gárda, a Jordan és a Minardi esetében, akik hajlandóak lettek volna kompromisszumokra. A Ferrari azonban addig győzelem nélkül állt a szezonban a hetedik verseny után, és érthetően nem szívesen mondtak volna le az egyértelműnek tűnő első győzelem lehetőségéről. Az istállóknak ezen kívül meg kellett (volna) győzniük a Nemzetközi Autómobil-szövetséget (FIA) is. Egy biztos:

szombaton és vasárnap délelőtt mindenki abban volt érdekelt, hogy megoldást találjanak, és a futam korrektül elrajtolhasson.

Az időmérő edzés komolyabb problémák nélkül lezajlott. Ott az első rajtkockát (a Toyota csapat történetében először) az olasz Jarno Trulli szerezte meg – nem elhanyagolható információ, hogy Michelin-es autóval. A legjobb Bridgestone-osok (Michael Schumacher és Rubens Barrichello Ferrarijai) az 5. és 7. helyről indultak.

Az már a rajt előtt érezhető volt, hogy a feszültség tapintható – főleg, mivel az utolsó információk szerint nem tudott létrejönni megállapodás a csapatok és az FIA között, ennek ellenére a kocsik mégis felálltak a rajtrácsra.

Ami azonban ezután következett, történelmi botránynak számított a sportágban:

a bemelegítő/felvezető kör végén 14 autó a boxba hajtott, és mindössze a 6 Bridgestone-csapat állt fel a rajtrácsra.

Mindez így nézett ki (ahogy Palik László a közvetítésben fogalmazott, „elég buta cucc”):

Fotó: Christopher Lee/Getty Images

Ahogy maga a verseny is az volt. Miután a Ferrarin kívül csak a sereghajtó Jordan és Minardi csapat autóin voltak a japán márka abroncsai, nem volt kérdés a vörösök első (és egyébként szezonbeli egyetlen) győzelme. Az viszont elképesztő látvány volt, ahogy a szerencsétlen hat autó szánalmasan körözgetett a világ egyik leghíresebb pályáján, a legendás Indy 500-as futamoknak (részben) otthont adó Indianapolis Motor Speedwayen.

Talán nem meglepő, hogy a kamera viszonylag gyakran mutatta a középső és lefelé mutató hüvelykujjukkal üzenő nézőket, akik a verseny egy pontján annyira bedühödtek, hogy poharakkal és más hulladékkal dobálták a pályát. Szerencsére baleset ebből nem történt.

Fotó: Mark Thompson/Getty Images

Ahogy másból sem, sőt technikai probléma sem tizedelte (helyesebben: hatodolta) a mezőnyt, így mondhatni papírforma született. Michael Schumacher megszerezte az év egyetlen ferraris győzelmét, csapattársa, Barrichello második lett, míg tőlük jócskán (konkrétan egy kör hátránnyal) lemaradva 3. helyen végzett a jordanes Tiago Monteiro. Ezt a nevet jobban ismerhetik azok, akik követik a túraautózás világát: a portugál pilóta később a többszörös bajnok Michelisz Norbert csapattársa is volt. Nem csoda, hogy – csonka futam ide vagy oda – a hétvége kevés nyerteseinek egyikeként Monteiro vígan locsolta a pezsgőt a dobogón.

Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Egy ilyen versenynél természetesen nem elhanyagolható az utózönge sem. Mivel a csapatok szabályt szegtek azzal, hogy nem vettek részt a futamon, komoly esélye volt annak, hogy valamilyen büntetésben részesülnek, ami akár a világbajnokság állását is befolyásolhatja. Bár először bűnösnek találták őket, végül júliusban felmentő ítélet született, így a bajnokság nagyobb gondok nélkül folytatódhatott. Év végén azonban eltörölték az amúgy is sokat kritizált kerékcseretiltást, 2006 végén pedig a Michelin is távozott a Forma-1-ből. (Azóta minden évben csak egy gumiszállító adja a csapatok abroncsait: 2010-ig a Bridgestone, míg 2011 óta a Pirelli.)

A nézők végül kártérítést kaptak az FIA-tól, sőt a szervezet felajánlott 20 ezer jegyet a következő évi futamra azoknak, akik hoppon maradtak a 2005-ös versenyen. Ennek ellenére talán kevésbé meglepő, hogy két további indianapolisi látogatás után végül a Forma-1 egy időre elfordult az USA-tól (vagy az USA az F1-től, nézőpont kérdése). A mezőny legközelebb 2012-ben tért vissza az Egyesült Államokba, de akkor már az újonnan épített austini versenypályára, Texasba. És ha úgy tetszik, a sportág és Amerika kapcsolata is happy enddel zárult: 2017-ben a tengerentúli Liberty Media vette meg a Formula One Groupot, és mára már három amerikai versenyt is rendeznek az országban.

Végezetül álljon itt a botrány magyar közvetítése Palik Lászlóval és Czollner Gyulával, benne olyan klasszikus mondatokkal, mint „ahogy Karthikeyan ütni fogja Alberst, ezen fogunk őrjöngeni Gyulával!” vagy „akkor az időjárásról fogunk beszélni – hosszan”:

(Akinek végtelen mennyiségű ideje van ilyenre, a teljes futamot ITT nézheti meg.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
„Mekkora paraszt vagy, öreg!” - Behallatszott Hajdú B. István kiakadása a magyar-svéd meccs közvetítésébe
A kommentátort a mikrofonba szűrődő mondatok alapján az egyik néző lelocsolhatta valamivel. Hajdú B. ezek után azt javasolta az illetőnek, hogy az anyukáját locsolgassa helyette inkább.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. június 07.



A magyar válogatott péntek este 2-0-s vereséget szenvedett Svédországtól a Puskás Arénában egy felkészülési mérkőzésen.

A 444.hu figyelt fel arra, hogy a meccs hajrájában, a 93. percben különös jelenet zajlott a közvetítés során. Hajdú B. István kommentátor hiába hajolt el a mikrofontól, a hangja így is behallatszott.

„Mekkora paraszt vagy, öreg! Édesanyádat, azt locsolgasd!”

– mondta.

Úgy tűnik, az eset a kommentátori fülkéhez közel történhetett, mert egy másik mondat is hallható volt: „maguk meg minek állnak itt”.

A rövid közjáték után Hajdú B. zavartalanul folytatta a közvetítést.

A magyar válogatott legközelebb jövő kedden, 18 órakor lép pályára Azerbajdzsán ellen Bakuban. Ez lesz az utolsó felkészülési mérkőzés az őszi világbajnoki selejtezők előtt. A magyar csapat csoportjában Portugália, Írország és Örményország lesz az ellenfél. A csoportelső automatikusan kijut a vb-re, míg a második helyezett a márciusi pótselejtezőn küzdhet tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Csapattársával ütközött, belehalt a sérülésbe egy 18 éves cigándi focista
Az ütközés után még megműtötték, de az állapota súlyosbodott. A település és a közösség gyertyagyújtással emlékezik rá.


Tragikus baleset következtében életét vesztette Kiss Máté Bence, a Cigándi SE 18 éves futballistája, írja a Blikk. A fiatal sportoló a BTE Felsőzsolca elleni mérkőzésen sérült meg.

A lap úgy tudja, hogy

Kiss Máté Bence saját csapattársával ütközött. Rosszul lett, lecserélték, majd mentőt hívtak hozzá. Kórházba szállították, ahol megműtötték, de az állapota súlyosbodott, és végül életét vesztette.

A Cigánd SE mély fájdalommal osztotta meg a szomorú hírt közleményében. „Ma délelőtt elhunyt ifjú játékosunk, Kiss Máté, akit Cigánd Város Önkormányzata és a Cigánd Sportegyesület saját halottjának tekint. Az eset felfoghatatlan! Osztozunk a család fájdalmában, emlékedet örökké őrizni fogjuk. Nyugodj békében, Máté! Soha nem feledünk! Ma este 19 órától gyertyagyújtással emlékezünk meg fiatal játékosunkról a Városi Stadion előtt.”

A Felsőzsolca csapata szintén gyászol, és közleményt adott ki: „Fájdalommal a szívünkben tudatjuk, hogy a tegnapi napon megtartott BTE Felsőzsolca-Cigánd SE U19 mérkőzésen történt sérülés következtében tragikus hirtelenséggel elhunyt Kiss Máté Bence, 18 éves cigándi futballista. A szörnyű veszteség miatt a 2025. május 31-re tervezett évzáró egyesületi ünnepség elmarad.”

Máté iskolája, a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium is megemlékezett róla. „Megtört szívvel, megdöbbenve és mély fájdalommal tudatjuk, hogy érettségiző, reál tagozatos diákunk, a jó barát, a kiváló sportoló, Kiss Máté örökre itt hagyott bennünket. A család, az osztály, a sporttársak, a barátok gyászában osztozunk, emlékét örökre megőrizzük. Soha nem feledünk! „… a szíveden a jel, ami a földről az égig emel”.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
Edzés közben bénult le, 20 milliárd forintnyi kártérítést ítéltek meg neki
Az amerikai Jack Greener súlyos sérülést szenvedett, amikor feketeöves edzője nem megfelelően mutatott be egy technikát. Az eset jogi precedenssé vált a sportban.


Egy amerikai férfi, Jack Greener összesen 56 millió dolláros – azaz közel 20 milliárd forintnyi – kártérítést kapott, miután súlyos gerincsérülést szenvedett egy brazil jiu-jitsu edzésen. Az eset még 2018-ban történt, amikor a 30 éves férfi fehérövesként vett részt egy tréningen, ahol feketeöves edzője, Francisco Iturralde volt az ellenfele, számolt be a történetről a New York Post.

A Sinistro néven ismert, tapasztalt versenyző egy különleges mozdulatot alkalmmazott.

„Az oktató olyan technikát hajtott végre, amely során teljes testsúlyával Greener nyakára nehezedett, aminek következtében Greener azonnal lebénult és elvesztette minden végtagfunkcióját”

– mondta Rener Gracie szakértőként a bíróságon. A jelenetről videófelvétel is készült.

A férfit az eset után hónapokig kórházban kezelték, és a sérülés miatt többszörös agyvérzést is elszenvedett.

A baleset idején éppen a diplomája megszerzésére készült, ezért úgy döntött, beperli a Del Mar Jiu Jitsu klubot, ahol a történtek zajlottak.

A bíróság első alkalommal 2023-ban 46 millió dollár kártérítést ítélt meg Greenernek, ám a klub fellebbezett. A második tárgyaláson ismét a sértett javára döntöttek, és a megítélt összeg is magasabb lett.

Az NBC San Diego szerint az ítéletet később egy állami fellebbviteli testület is megerősítette. Greener ügyvédje úgy fogalmazott:

„az ítélet nemcsak ügyfelünk, hanem a sérült sportolók számára is fontos jogi győzelmet jelent, mivel megerősíti, hogy a sportoktatók és a létesítmények felelősségre vonhatók, ha indokolatlanul megnövelik a sportban rejlő kockázatokat”.

A Daily Mail idézte a bírósági döntést is, amely szerint „miközben Greenerrel sparringolt egy BJJ óra során, Iturralde nem tartott neki megfelelő bemutatót. Ahelyett, hogy oktatóként viselkedett volna, inkább tanulótársként nézett vele szembe, amikor mozgásképtelenné tette és egy sor manővert hajtott végre Greeneren.”

Az ítélet hozzátette: „De mint a BJJ terén magasabb szintű ismeretekkel és készségekkel rendelkező oktató, Iturralde más helyzetben volt, mint a többi tanítvány, és ezért más mércét kellett volna vele szemben alkalmaznia.”

A hosszú rehabilitáció és több sikeres műtét után Jack Greener ma már felépült, és motivációs trénerként dolgozik.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
Fiatalon elragadta a halál – 19 évesen meghalt a kézis bíró, akiért az egész sportvilág imádkozott
Már 16 éves korában felnőtt NB II-es mérkőzéseken vezetett, társával, Buchesz Dáviddal együtt. Január 25-én szenvedett közúti balesetet, és négy hónapon át küzdött az életéért.
Fotó: 112 Press - szmo.hu
2025. május 27.



Szomorú hírről számolt be a Magyar Kézilabda Szövetség: Czenki Márk, az NB II-es játékvezető 19 éves korában elhunyt. Január 25-én szenvedett közúti balesetet, és négy hónapon át küzdött az életéért. Május 25-én a szervezete feladta a harcot.

A baleset részleteit a Mediabirodalom.hu ismertette. A Volkswagen egy erősen jobbra ívelő kanyarban áttért a szemközti sávba, ahol egy MG csapódott az oldalába. A sofőrt válságos állapotban vitték kórházba, és életmentő műtétet hajtottak végre rajta.

A fiatal vezető használta a biztonsági övét, de az oldalirányú ütközésnél jobbra csapódott, ekkor szerezte a nagyon súlyos sérülését.

A Magyar Kézilabda Szövetség honlapja szerint Czenki Márk 14 évesen tett játékvezetői vizsgát Szombathelyen. Már 16 éves korában felnőtt NB II-es mérkőzéseken vezetett, társával, Buchesz Dáviddal együtt. „Évről évre sokat fejlődtek, társával, Buchesz Dáviddal, akivel nagy esélyük lett volna komoly játékvezetői karriert befutni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: