Lázár Jánosék átverték az osztrákokat a GYSEV ügyében, a teherszállító szekció máris Tiborcz közelében landolt
Nem bántak kesztyűs kézzel az osztrákokkal Lázár Jánosék a GYSEV ügyében. Miután a Strabag részvényeit megszerezve kényelmes többsége lett a magyar államnak az osztrák állammal közös GYSEV Zrt.-ben, a magyar fél a tulajdonostárs jóváhagyása nélkül előbb kirúgta a cég osztrák vezérigazgató-helyettesét, majd a cég közgyűlésén úgy alakították az erőviszonyokat, hogy Bécsnek lényegében már semmibe nem maradt beleszólása a közös részvénytársaságban. Mint kiderült, némi trükközés is volt a dologban.
Az addig 71,8 százalékos részvénycsomaggal rendelkező magyar állam és a 28,2 százalékot birtokló osztrákok képviselői úgy ültek le a közgyűlésre, hogy azon a magyar állam 890 millió forinttal, az osztrák 350 millióval emelik meg GYSEV tőkéjét – így megmaradt volna a Strabag-tulajdon magyar felvásárlása után kialakult tulajdonosi arány. Az osztrákok, vélhetően rosszat sejtve, kérték, hogy erről a két tőkeemelésről egybevont napirendi pontként szavazzanak, ám ezt a magyar fél elutasította, majd csodák csodájára csak a magyar tőkeemelést szavazta meg, az osztrákot nem - írja a 24.hu.
A magyar állam tulajdonrésze ezzel 75,0101 százalékra nőtt, az osztrákoké pedig hajszállal 25 százalék alá, 24,9899 százalékra csökkent. Ez már elég arra, hogy Budapestnek minősített többsége legyen a cégben, és míg a 25 százalék feletti szavazati arány bizonyos jogokkal, a stratégiai döntésekben való részvétellel járt, az egyoldalú magyar lépéssel ez semmivé vált. Az osztrákok a cégbíróságon megtámadták a határozatot.
A cégen belül kialakult új helyzetet máris kihasználta a magyar fél: a GYSEV Cargo Zrt., tehát a teherszállító társaság részvényeiből átadnak 62,5 százalékot a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Waberer’s Nyrt.-nek. Emellett a MÁV tehermentesítése érdekében a GYSEV-nek adták át négy dunántúli megye, Győr, Vas, Zala és Veszprém teljes vasúti üzemeltetését, mintegy ötszáz kilométert is.