KULT
A Rovatból

Az új Woody Allen-film keményen az arcunkba tolja, miért nem vagyunk boldogok

Az óriáskerékben Kate Winslet olyat alakít, hogy azt sokáig nem felejtjük el, de Justin Timberlake is jó választás volt.
Írta: Szenes Laura - szmo.hu
2017. november 30.


Link másolása

Első randira semmiképp ne válaszd. Inkább másodikra se. Ha nevettetős limonádét néznél, akkor se. Ha a legutóbbi Woody Allen filmhez, a Café Societyhez hasonló keserédes szerelmi történetre vágysz, akkor se.

Ha komolyan el akarsz gondolkodni azon, mi a boldogtalanság, s ebből következően a boldogság legfőbb forrása, akkor nézd meg. De nem fogsz a térdedet csapkodva vihogni.

Az '50-es évekbe visszarepítő Az óriáskerék végig egy vidámparkban játszódik, de ennek a vidámparknak a legkevésbé sincs örömteli, felszabadító hangulata. Sokkal inkább a hanyatlás, az elmúlás és a kétségbeesett emberek kitartó boldogságkeresése árad belőle.

Ginny (Kate Winslet), a megkeseredett anya és feleség egyértelműen elviszi a filmet drámai alakításával. Valaha színésznő volt, nem mondhatni, hogy híres, azt sem, hogy sikeres, de a színpadi csillogás elvesztése örök traumaként él benne, és ebbe képtelen beletörődni. Korábban megcsalta élete szerelmét, volt férjét, aki ezt megtudván elhagyta őt, Ginny pedig emiatt szétesett, így kirúgták a színtársulatból. Ezek után - a volt férjétől született  kisfiával együtt - itt, Coney Island vidámparkjában rendezkedett be egy minden csillogástól és rivaldafénytől mentes, poros és egyszerű életre új férjével. Migréntől szenved, ahogy nap mint nap hallja a céllövölde dobolásra emlékeztető puskadörrenéseit.3

A férjét Humptynak hívják (Jim Belushi). Megvan az az angol gyerekdal, ugye, a Humpty Dumpty? Egy esetlen, önállóságra képtelen, bukdácsoló tojásról szól, akit még a király lovasai és emberei sem tudnak a vágyott helyére segíteni - röviden: menthetetlen eset. Ez a Humpty is pont ilyen. Ginnyvel a kölcsönös lelki nyomor kapcsán kerültek közel egymáshoz. A nő mint jóval erősebb egyéniség, kihúzta őt az alkoholizmusból és a szétesettségből, legalábbis egy bizonyos szintig, egy bizonyos időre. Mindeközben persze maga Ginny is a pohárhoz nyúlt összetört élete miatt, és nyilván amiatt is, hogy új férjével egyáltalán nem azt a szerelmet és női kiteljesedést éli át, amit szeretne. Sokkal inkább bajtársak ők, mint házastársak.

Humpty, a vidámpark körhinta-üzemeltetője erős, kemény, testi fenyítést alkalmazó mintaapának és férfiembernek szeretné hinni magát - de amint felüti a fejét valami gond, kétségbeesetten rohan Ginnyhez, könyörögve neki, hogy ne hagyja magára, mert nélküle semmire sem képes.

14

Ginny kisfia piro- és mozimániás. A tüzet és a filmeket bámulva valami kolosszálisra, innen messzire elrepítő érzésre vágyik - akcióra, happeningre, izgalomra. Mindarra, ami nincs meg az életében.

Bezzeg megvolt az izgalom a sok év után betoppanó szőkeség, Carolina (Juno Temple) életében. Humpty csodaszép lányát úton-útfélen megcsodálják a férfiak, nem tudván, hogy épp a halál elől menekül, miután komoly veszélybe keveredett egy olasz maffiózó feleségeként. Nem akart ő bajba kerülni, de szerette az olaszt. Meg hát másra vágyott, többre, mint fogalmaz.

A történetet pedig a tengerparton vízimentőként dolgozó művészlélek, Mickey, azaz Justin Timberlake narrálja.

Első pillantásra mintha ő lenne az állóvízbe dobott kő, de a film végére rájövünk, hogy a látszat csal, és tulajdonképpen egyáltalán nem az forgat fel mindent fenekestül, hogy egy jóvágású vízimentős viszonyt kezd egy házas nővel. Mickey semmiben sem különbözik a többi szereplőtől: ő is másra vágyik, más akar lenni, mint ami jutott neki. Folyton artisztikus beállítottságáról beszél, bújja a könyveket, és szentimentális kirohanásaival nem győzi hangsúlyozni, hogy íróként szeretné megvalósítani önmagát.WA16_D02_0081.ARW

Miért boldogtalan minden egyes szereplő? Mert mindig másra vágytak és vágynak, mint amijük van. A feleség a másik férfira és a múltjára, a férje a férfiasságra, a kisfiuk az izgalomra, a vonzó lány a becsületes mintaéletre, a vízimentő az írásra... röviden: mindenki egy másik életre vágyik, de amikor egészen másféle életük volt, akkor az sem volt jó.

Ismerős? Mindannyian átéltük már ezt az érzést egyszer vagy kétszer - lehet, hogy épp most is. A boldogsághoz vezető út, amit Simone Weil tökéletes egyszerűséggel megfogalmazott, hogy megtanulunk vágyakozni az után, ami a miénk. És ez néha kemény feladat, de cseppet sem lehetetlen. Ha mégsem találunk az életünkben őszinte örömöt, akkor teremtsük meg, mert más nem fogja megtenni ezt helyettünk.

Az óriáskerék című filmhez hangulat kell, mély, gondolkodós hangulat. Amikor nem bánod, ha egy film kicsit lehúzza a lelkedet, de cserébe adhat neked egy fontos visszajelzést saját magadról, vagy akár a szeretteid, a hozzád közelállók életéről.

A színhelyül szolgáló vidámpark időnként leálló, szerelésre szoruló, ám aztán újra körbe-körbepördülő körhintája, és a film címét is ihlető óriáskerék fontos elemek a változó állandóság érzékeltetésében. A rajtuk ülő emberek folyton mozgásban vannak, pörögnek ugyan, de mégsem léphetnek ki egy bizonyos pályáról. Ugyanazokat a köröket róják újra és újra. Csak ha kiszállnak az egészből, akkor van esélyük a változásra.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET: