KULT
A Rovatból

Amikor a rendező lemond a rinyálásról, és csinál egy rendes horrort

Éppen elég fordulat van a Ghostlandben ahhoz, hogy ne unatkozzon az egyszeri néző, és még az ijesztgetések is úgy-ahogy működnek.
HMS - szmo.hu
2018. április 22.


Link másolása

Pascal Laugier 10 évvel ezelőtt azzal szerzett nevet magának a horrorkedvelők körében, hogy elkészítette minden idők egyik legerőszakosabb és legkellemetlenebb filmjét, a Mártírokat. A francia extrémek és a 2000-es évek elején népszerű ultraerőszakos torture porn horrorok hagyományaiból építkező film annak idején nem egy nézőnek vette el a kedvét az élettől – vagy legalábbis a francia horrorfilmektől. Nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk: a rendező legújabb filmje, a Ghostland is inkább az erősebb idegzetű nézőknek szól.

Azt már most, a cikk elején szeretném leszögezni, hogy jómagam finoman szólva sem tartozom a rendező rajongói közé. Inkább úgy fogalmaznék, hogy kevés ellenszenvesebb filmet láttam az elmúlt 10 évben, mint a Mártírok. Igaz, nálam nem az erőszakszint csapta ki a biztosítékot, sokkal inkább az az öntetszelgő, álintellektuális „mondanivaló”, amellyel Laugier ki akarta emelni filmjét a hasonszőrű trancsírhorrorok „mocskából”, mintha ő maga nem kizárólag a lehető legpofátlanabb sokkolásra építette volna fel a filmjét, miközben – legyünk őszinték – dehogynem.gland3gland6

Következő, immár angol nyelven forgatott filmjével, A magas emberrel Laugier lemondott a kínzásszekvenciákról, de ide is átmentette a nyilvánvalóan nagyon mélynek szánt, de érzéketlen, bántóan felszínes üzenetet. Bár az, hogy Laugier nem adta el a lelkét az első adandó alkalommal, (vagyis amint nemzetközi stábbal forgathatott), és hogy továbbra is ragaszkodott saját alkotói víziójához, mindenképpen tiszteletreméltó művészi integritásról árulkodik, a film ettől még épp olyan ellenszenves volt számomra, mint az elődje. A magas ember után úgy tűnt, Laugier képtelen az interjúiból is jól ismert nagyképűség nélkül horrorfilmet csinálni.

A Ghostland – A rettegés háza legnagyobb meglepetése, hogy kiderült: tévedtek, akik hozzám hasonlóan így okoskodtak. Műfajokkal való játék ide – pszichothriller vagy kísértethorror? – dramaturgiai csűrés-csavarás oda – idősíkokkal való játék, emlékképek/álomjelenetek kétértelműsége –, a Ghostland végső soron egy szögegyenes home invasion film, ami végre nem akar túlnőni önnön (vagyis inkább Laugier) korlátain.gland2gland4

A sztori dióhéjban: egy anyuka két tinédzserkorú lányával egy hatalmas, elhagyatott vidéki házba költözik, ami a pincétől a padlásig tömve van ZS-kategóriás horrorfilmekből hátramaradt babákkal, a környéket ráadásul egy finoman szólva is vészjósló jégkrémeskocsi járja. Tíz perc sem telik bele és elszabadul a pokol: pszichopaták törnek rá a csonka családra, ám az anya csodával határos módon elbánik a betolakodókkal. Ugrunk 10 évet, és az idősebb lánytestvér befutott horrorszerzőként éppen erről a végzetes éjszakáról írt bestsellerét reklámozza a tévében. Egy rejtélyes telefonhívást követően azonban visszatér az családi házba, ahol még mindig kísért a múlt: édesanyja és kishúga (Taylor Hickson alakítja, aki jelenleg az alkotókat pereli) még mindig nem tudta feldolgozni, ami történt.gland7gland8

Ahogy már említettem, a Ghostland úgy hozza a papírformát, hogy azért csavar is egyet a képleten, igaz, csak azért, hogy az utolsó harmadban visszatérjen a jól bejáratott klisékhez. Igen, láttuk már ezt igényesebb tálalásban, de annyi baj legyen: éppen elég fordulat van a filmben ahhoz, hogy ne unatkozzon az egyszeri néző, és még az ijesztgetések is úgy-ahogy működnek, már amikor Laugier nem túlvezérelt hangeffektekkel sokkol. Ami azonban még fontosabb, hogy ez a rendező első olyan filmje, ami alapján elhittem neki, hogy szereti ezt a műfajt. Az olvasók elnézését kell kérnem, amiért ennyire rá hegyeztem ki ezt a kritikát, de a műfaj elkötelezett rajongójaként nagyon nehezen viselem, ha egy horrorban utazó rendező szégyelli, amit csinál, márpedig Laugier eddigi filmográfiája a túlkompenzáló nagyotmondással erre engedett következtetni. Biztos vagyok benne, hogy, az ilyet a Ghostland Lovecraft-rajongó kislányhőse sem szereti.

A film előzetese:

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk