KULT
A Rovatból

Sztárban sztár leszek: mindenki botrányra számított, de Majka és Rugós Beke nem esett egymásnak

A vasárnapi adásban volt rocknagyi, Szikora és Takács Nikolas utánzás, botcsinálta Sia, és nyilvánvalóan előre megrendezett trollkodás is.

Link másolása

Jakucs "Troll" Tamás, a 37 éves fogászati recepciós hatásosan indította a 3. showt. Az agysejtpusztítás is egyfajta hatás. Mondjuk ezzel az énekléssel szülést lehetne indítani, nem műsort.

A My Heart Will Go Ont adta elő magyar szöveggel, és nem hazudott, amikor előzőleg azt mondta, így még nem hallották ezt a dalt a mentorok, bár szerintem nem is akarták.

Remélem senki nem gondolja, hogy Tamás egy random önjelölt zseni. Teljesen nyilvánvaló, hogy az egész egy előre megrendezett médiahack.

Akik látták az adást, tudják, mire gondolok, a többiek majd megértik, de haladjunk sorjában.

Mindig rossz érzés fog el, ha valakit úgy hirdetnek, hogy a „magyar” ez vagy az. Ráadásul mára ez is erősen inflálódott, hisz a magyar Elvis azért mégis csak egy Komár Laci volt. A magyar Alice Cooper a Derzsi „Vezér” művésznévre hallgat, és sajnos egyáltalán nem hallgat. Egyébként szimpatikus, laza csávó volt, de a továbbjutáshoz kevés.

Rockvonalon mentünk tovább, volt szörnyű AC/DC performansz, death metallal próbálkozó zongoratanár – akit Majka a kiesés ellenére el akar hívni a gyerekéhez tanítani –, és hörgő lány.

Persze ezeket a borzalmakat csak azért kellett végigszenvednünk, hogy elérkezzen a kanadai származású Novák Karen (ne röhögjetek, gyerekek, a Karen valaha egy normális név volt), aki Magyarországon lett szerelmes, és itt ragadt. A régebb óta fiatal hölgy ránézésre egy cukiságbomba. De küllemére rácáfolva olyan Thunderstracket nyomott, hogy kiugrik tőle a kakaó a bögréből.

Megkockáztatom, hogy a műsor hazai történetének legjobb Brian Johnson-utánzását láthattuk. Persze kérdés, hogy Karen tud-e mást is, egyelőre nem látom magam előtt ahogy a Single Ladiest énekli dresszben, de hajrá.

A következő egyvelegbe kicsit belezavarodtam, nehéz volt követni, hogy hányan vannak, kit hogy hívnak, mit adott elő, az sem derült ki sok esetben, hogy tovább jutott-e és ha igen, kinek a csapatába került.

Két dolog ragadt meg bennem: a Mariachit játszotta egy remek Banderas imitátor, illetve jött egy aranyos lány, aki a Hedda névre hallgat, ami Pápai Jocinak annyira megtetszett, hogy közölte, a következő gyerekét Pápai Heddának fogják hívni.

Gondolom akkor is, ha fiú lesz.

Petre Ricárd már csak azért is nagyon szimpatikus, mert erdész. Gyerekkoromban legelőször erdész szerettem volna lenni, annyira imádtam az erdőt. Aztán mégsem lettem az, de azt hiszem, így is többet mondtam magamról, mint ami bárkit is érdekel, szóval térjünk vissza Ricárdhoz.

R-GO dallal érkezett – Létezem –, és helyenként szikorább volt Szikoránál. Megérdemelten jutott tovább.

Következett a „Nem is volt rossz” blokk. (Idősebb kollégák szeretik ezzel szívatni az ifjú próbálkozókat: „Ez nem is volt rossz.” És amikor a kezdő kolléga hálásan megköszönné, hozzáteszik: „Ez kifejezetten pocsék volt.” A pocsék helyett persze egy másik szót használnak, amit én itt és most nem írhatok le.)

Na és akkor folytatódott a „Tamás Show”, a korábban már elküldött próbálkozó átöltözött, öltönyben és napszemüvegben „bujkálva” „kijátszotta” a hostesseket és „visszalopakodott” a stúdióba, ahol még a mesterek sem ismerték fel.

Persze jóval hihetőbb lett volna az egész, ha nem készítenek vágóképeket vele, ahogy a Sztárban Sztár Leszek felirat betűi között lopakodik.

Ezúttal Whitney Houstont nem énekelt.

Az egyik ok, amiért mégis csak szeretem nézni a hasonló műsorokat, hogy minden évben akadnak Bódi Józsefek, akiknél az ember megdöbben, miként lehetséges, hogy valaki, aki így énekel, ilyen sokáig lappanghatott. A szimpatikus börtönlelkész tökéletesen hozta Takács Nikolast, nagyon nagyot kell hibáznia ahhoz, hogy ne kerüljön az élő műsorba.

Következtek az immár elmaradhatatlan rapperek, először a „futottak még”. Itt jegyezném meg, ha van furcsább, mint egy rapper egy ilyent típusú műsorban, ahol énekeseket kell utánozni, hát az olyan rapper, aki saját számmal jön. Miben reménykedik?

Végre elérkeztünk a vasárnapi adás legjobban bepromózott mozzanatához. Érkezett Rugós Beke Tik-tok sztár, freestyle rapper. Ő az ugyebár, aki korábban egy videóban beleszállt Majkába.

Egy hete mást sem hallok, hogy itt majd mekkora feszkó és hirig lesz. Spoiler: nem lett semmi. Beke a videójában bevallotta, hogy ő pusztán a nézettség kedvéért, mondhatni, előre megfontolt, aljas szándékkal küldte el Majkát melegebb vidékre, de azóta rájött, hogy félreismerte.

Kicsit rontja a produkciója értékét, hogy például az "ipafai fapipa" mondóka már a Tik-tokon is elhangzott valamelyik művében, szóval környezettudatos, hajlik az újrahasznosításra.

Majka pedig elmondta, hogy az eset után telefonon megbeszélték a dolgot Bekével. Nincs itt semmi látnivaló. Végül Majka el is vitte Bekét a csapatába, a versenyző megígérte, hogy ha kell, énekelni is megtanul. Azért erre kíváncsi leszek.

A szegmens végén Majka aggodalmasan megkérdezte:

„A Dopeman nem jelentkezett?”

Következett Tamás harmadszor is, ha eddig bárkinek is kétségei voltak immár megbizonyosodhatott róla, hogy beépített ember, tulajdonképpen a szünet és a reklámblokk elérkezését jelezte feltűnése.

Tóth Mónika vagyonőr szereplése rámutat a kórusvezetők felelősségére.

A kórus érdekes dolog. Az a szép benne, hogy olyan ember is lehetőséget kaphat az éneklésre, akinek amúgy nincs igazán jó hangja, de a tömegben egynek mégis elmegy.

Szerintem fontos lenne, hogy a kórusvezetők finoman éreztessék a kórustagokkal hangi adottságaik értékét. Így megkímélhetnének minket az olyan előadásoktól, mint ez:

Hogy Köllő Babett milyen pillanatnyi agyroham következtében gondolta úgy, magával viszi, óriási rejtély.

A szerkesztők ezúttal jóságosak voltak, nem akarták, hogy rossz élményekkel álljunk fel a tévé elől, netán rosszul aludjunk. Ezért az adás végére hagyták az örmény származású Edgárt. Én se szaporítom tovább a szót, hallgassátok meg Edgár éneklését. Szép álmokat gyerekek. Jövő héten találkozunk.

Mondjuk amikor a versenyző azt mondta, szeretné kiadni magából, ami benne van, voltak kétségeim. Ezen a színpadon ez a mondat sok mindent jelenthet.

Fun fact: sikerült úgy megírnom a cikket, hogy egyszer sem említettem benne Tóth Gabit. Ezt most pótoltam.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET: