KULT
A Rovatból

Kiszáradt Róma, apokalipszis, fenyegető jövőkép – Sara Serraiocco színésznő a Szárazság című filmről

A film azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha Rómában három évig nem esne az eső, és már csak néhány napig működne a közüzemi vízellátás.

Link másolása

Filigrán, gyermeki mosolyú, de bársonyos althangú olasz hölggyel beszélgetek a Palazzo Zichy Hotel kávézójában. Ez a „kislány” Sara Serraiocco, a mai olasz mozi egyik legsokoldalúbb színésznője, aki a 20. Olasz Filmfesztivál vendégeként érkezett Budapestre. Ő az egyik főszereplője Paolo Virzì nyomasztó, de a fekete humort sem nélkülöző víziójának, a Szárazságnak, amely azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha Rómában három évig nem esne az eső és már csak néhány napig működne a közüzemi vízellátás.

– „Mélyen átélhető film, amelynek el kellett készülnie” – így írt Ön Facebook-oldalán a Szárazságról. A világ egyik legszebb és legszeretettebb városa pusztulásának látványa segélykiáltás is lehet.

– Ez az apokaliptikus kép csupán egy film – egyelőre. De nem szabad, hogy ne halljuk meg a vészharangokat. Természetes erőforrásaink elfogyóban vannak, ezért vigyáznunk kell bolygónkra, és a saját környezetünkre is. Ide tartozik a szelektív hulladékgyűjtés és vízfogyasztás visszafogása. A változásoknak azonban mindenekelőtt a legnagyobb rendszerektől kell elindulniuk. Paolo remekül fogta meg ezt a végítélet-képet a kiszáradt Teverével, ezt a sivárságot, ami az emberi érzelmekre is kihat.

– A film vége felé a koncertjelenetben megszólal Vivaldi Négy évszakából a Nyár zárótétele. Még sosem hallottam ennyire fenyegetőnek.

– Igen, valóban úgy hangzik, mintha megjövendölné azt, ami elkerülhetetlenül bekövetkezik.

– Ön egy várandós kórházi asszisztensnőt alakít, akinek az új élet mellett a halállal és a bűnnel is szembe kell néznie.

– Giulia a reménység hordozója születendő gyermekével egy olyan társadalomban, amely nem fogadja be. Mélységes fájdalmat hordoz magában, miután az apja megölte az anyját, hogy aztán rádöbbenjen arra, hogy élettársa is gyilkossá válik. Így nincs esélye arra, hogy e fájdalomtól valaha megszabaduljon. Első ízben dolgoztam együtt Paolo Virzìvel, aki ezt a szép, nagyon intenzív szerepet bízta rám. Szinte valamennyiünknek többdimenziós figurákat kellett nála eljátszanunk, nemcsak a felszínt, hanem a mélyebb árnyalatokat is.

– A film befejezése azt sugallja, hogy inkább bízhatunk az isteni gondviselésben, mint az emberi bölcsességben és felelősségvállalásban.

– Igen, megjelenik az özönvíz előérzete, de vannak bibliai utalások is, például a Szent Család feltűnése a kiszáradt folyóban.

– A Szárazságot a pandémia idején forgatták. Milyen volt a rendkívüli körülmények között dolgozni?

– Nem volt könnyű, folyamatos tesztelés alatt álltunk, és szigorúan be kellett tartanunk a biztonsági előírásokat. Közben állandóan attól tartottunk, hogy mikor melyikünket támadja meg a vírus. A közös munka bátorságra nevelt minket. A bennünk lévő feszültség azonban így is érződik a filmen, de ez csak jót tett neki.

– Ön balerinaként kezdte pályafutását, de egy baleset a színészi pályára vitte. Nagyon sokféle szerepet játszott, Assisi Szent Klárától egy bűnöző feleségéig. Hogyan választja ki figuráit?

– Igyekszem elkerülni a beskatulyázást. Fontos számomra a figurán túl maga az egész film, hogy megérint-e a történet, és a rendező személyisége. Olyanokkal szeretek dolgozni, akikben empátiát érzek, akik a színészt egy alkotási folyamat részének tekintik.

– Nemrégiben láttam egy másik filmjét, A könyörtelent. Az egyik legerősebb jelenet, amikor a bűnöző főhős felesége először öngyilkosságot akar elkövetni, majd úgy dönt, hogy „magára veszi” férje bűneit. Megmenthetünk-e valakit az akarata ellenére?

– Vannak helyzetek, amikor mindent megteszünk azért, hogy mentsük a menthetőt és Mariangela önmagát is próbálja megmenteni. Az ember kétségbeesésében képes olyan tettekre, amelyek szinte nem is tudatosulnak benne.

– Az elmúlt évek olasz filmjei mintha kezdenének visszatérni az 1960-as évek „aranykorához”, amikor az egyszerű emberek hétköznapi dolgairól készültek máig érvényes művek.

– Örülök, hogy ezt mondja. Ez így van, mert végül is az egyszerű emberek mindennapjai árulkodnak egy társadalom fejlődéséről, bennük él legjobban az egymás iránti szolidaritás, az együttműködés számára. Mivel az utóbbi időben egyre inkább az individualizmus nyert teret a társadalomban, szükségünk van arra, hogy ismét rátaláljunk a közösségi szellem erejére.

– A fesztiválon egy másik filmjét is láthatjuk.

– A hangyák ura, Gianni Amelio filmje egy tudósról szól, akit a 60-as években plágiummal és homoszexualitással vádoltak. Én az 1968-as diáklázadás egyik szereplője vagyok, aki harcol a melegek jogaiért. Amelio a mai olasz film egyik legnagyobb alakja, megtiszteltetés volt számomra a felkérése.

– 68-at annak idején kiskamaszként éppen Rómában éltem át. Hogyan értékelik ma Olaszországban azt az időszakot?

– Remélem, hogy az új generációk nem felejtik el, és sikerül minél több dokumentumot, személyes vallomást összegyűjteni még azoktól, akik átélték. Az utcára vonuló nagyanyáink nélkül ma kevesebb jogunk lenne nekünk nőknek is.

– Ön azoknak a példáját követi, akik az agyonmediatizált világban is tudnak vigyázni privát szférájukra.

– Mindig igyekeztem a színészetet és a magánéletet kettéválasztani. Nagyon sok örömöt ad a munkám, de szükség van másfajta boldogságra is szeretteim körében. A nyáron született meg a kislányom, most egy ideig az anyaságot szeretném megélni, a filmek megvárnak.

– Virzì „ökopesszimistának” tekinti magát. És Ön?

– Egy kicsit én is az vagyok, de azért bízom benne, akárcsak Giulia, hogy egy jobb világot hagyunk a gyermekeinknek. Sokan úgy gondolják a pandémia után, hogy „ezt is megúsztuk, folytassuk, ahol abbahagytuk”, holott tanulnunk kellene a történtekből és okaiból.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET: