Mennyi alkoholt isznak a középiskolások? Zacher Gábor segítségével elemezzük egy felmérés adatait
Meglepődjünk-e azon, hogy 100-ból 7 középiskolás hetente több alkalommal is fogyaszt alkoholt? Vagy hogy 80%-uk 15 évesen vagy még fiatalabban ivott először alkoholt? Pláne azon, hogy
minden ötödik fiatal úgy érzi, nehezére esik nemet mondania, ha alkohollal kínálják.
Az adatok egy friss felmérésből valók, amelyben 500 14 és 18 év közötti fiatal válaszolt online, anonim módon az alkoholfogyasztási szokásaival kapcsolatos kérdésekre.
„Eléggé szomorú helyzet” – mondta nekünk dr. Zacher Gábor toxikológus az eredményeket látva. –
„Ebben a korosztályban valamit nagyon gyorsan megtanulunk: hogy az alkoholnál jobb feszültségoldó szer nincs.
A tinédzserekben meglévő természetes gátlásokat két feles tökéletesen felszabadíthatja, ami után ha pozitív visszajelzések érkeznek, máris megerősítést nyert az alkoholfogyasztás.”
Többek között az alkohol feszültségoldó szerepét is boncolgatja az a fiataloknak készített, mindössze 30 perces színdarab, amit a Momentán Társulat ad elő – a „Szétcsúszva” program részeként már számos középiskolában jártak vele, vagy láttak vendégül saját játszóhelyükön fiatalokat. Stábunk is megörökített egy ilyen előadást, megkérdezett 14-15 éveseket mindarról, amit láttak, de felkereste a szakembert, dr. Zacher Gábort is.
Hogy hogyan állnak a fiatalok az alkoholfogyasztással és mit tanácsol nekik a szakértő, kiderül kisfilmünkből:
Egy középiskolásoknak szóló edukációs program, amelyet a Diageo a program indulása, 2005 óta nemzetközi szinten támogat. A kezdeményezés célja, hogy megismertessék az iskolásokkal a fiatalkori alkoholfogyasztás veszélyeit és a felelős magatartás fontosságát, felhívva ezzel a figyelmet arra, hogy a döntés az ő kezükben van. A Szétcsúszva program a Momentán Társulat képzett színészek által előadott műsorból és egy azt követő interaktív workshopból, értékelésből áll. A program a részvevő iskoláknak fiatalkori alkoholfogyasztással kapcsolatos oktatási anyagot is biztosít.
A Diageo világszerte elkötelezett a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorításáért. Magyarországon a vállalat idén novemberben indította el a kezdeményezést, az előadásokkal 3000 középiskolást kíván elérni 2020 tavaszáig.