KULT
A Rovatból

Hűvösvölgyi Ildikó: Ha ennyi volt, akkor is azt mondom, érdemes volt erre a gyönyörű pályára menni

A népszerű művésznő elmondta, miért sajnálja a mai fiatal színészeket, milyen Gobbi Hilda és Blaha Lujza bőrébe bújni, miért tart a Covidtól, és mesélt a most megjelent „Teremts bennünk csendet” imagyűjteményről is.

Link másolása

Elvégezte a konzervatóriumot és a színművészetit is. Volt műsorvezető, tanít a Táncművészeti Egyetemen. Mindeközben pedig több generáció nőtt fel a meséken, amikben közreműködött. Egy interjú, amely visszarepített a gyerekkoromba.

– Bevallom, kicsit megilletődött vagyok, hiszen ezen a hangon nőttem fel, ami most a telefonomból szól.

– (nevet) Megkérdezhetem, hány éves, hogy „rajtam nőtt föl”?

– 44.

– Akkor alig idősebb a nagylányomnál, valóban ez az a generáció, amelyik az Ágacskán, a Süsün, a Hupikék törpikéken és a Zsebtévén nőtt fel. Mire kíváncsi?

– Akkor kicsit nosztalgiáznék, ha nem baj. A Süsü azóta legendássá vált.

– Fiatal színésznőként találkoztam vele először. Én azelőtt nem szinkronizáltam bábfilmeket vagy rajzfilmeket. Új volt az egész, és nagyon élveztem, hogy egy bábot kell életre keltenem. Bodrogi Gyuszival nagyokat kacagtunk felvétel közben.

Ott ismerkedtem meg Csukás Istvánnal is, akivel később az Ágacskát csináltuk, az volt az első színpadi darabja. A Süsü kihívás volt, és külön örültem, hogy énekelhettem benne. De egyáltalán nem gondoltam, hogy ilyen hatalmas siker lesz.

Szomorú, hogy ebben az évben halt meg mindkét szerző, Csukás István és Bergendy István is.

– Apukám nagyon szerette az operetteket, így én is sokat megnéztem vele gyerekkoromban. Nagy kedvencünk volt a Leányvásár tévéjáték-változata, amit még vhs-en is megvettünk, így sokszor láttuk. Szerednyey Béla volt a partnere.

– Az tulajdonképpen a Macskák eredménye. Ott derült ki, hogy mi a Szerednyeyvel milyen jól tudunk énekelni és táncolni. Zsurzs Éva rendezte a filmet. Nagyon emlékezetes volt a forgatás. A tengeri jelenetek egy részét Opatijában vettük fel. Nem mindet, mert forgattunk a Balatonnál is.

Hosszú utakat tettünk például Garas Dezsővel egy autóban. Akkor még nem ismertem őt és kicsit tartottam is tőle, de aztán összebarátkoztunk.

Híres lett a közös duettünk, a „Na de méltóságos úr”.

Nagyon szeretetteljes légkörben folytak a munkák. Emlékszem például, a koreográfus, Havas Ferenc eljött hozzánk, és a konyhánkban mutatta a lépéseket. Piruetteket csinált, pörgött, forgott.

Emlékezetes a „Gigolo” című szám is. Azt a Molin Rouge-ban vettük fel. Volt benne egy nehéz táncos ugrás, amit annyiszor vettünk fel, hogy Szeredney Bélának majd leszakadt a karja.

Egészen fantasztikus emlékeim vannak ezzel a filmmel kapcsolatban. Bubik István megindult a lóval a mező egyik végéből. Ott álltunk Kováts Adéllal a dombon, és azt hittük, hogy nekünk fog jönni, de pont előttünk megállította a lovát.

Amúgy nem sok operettet játszottam a pályámon. Két kezemen meg tudom számolni.

Szerencsés generációhoz tartozom. Látom a lányomékat – kisebbik lányom, Kisfaludy Zsófi színésznő lett –, hogy mennyit kell küszködniük.

Minden egyes szerepre castingolniuk kell, nincs egy társulat, ahol kitanulhatnák a szakmát, ahol beágyazódhatnának, megnyugodhatnának, elmélyülhetnének dolgokban.

Egész más élet az övéké. Egyáltalán nem irigylem őket. Tanítok a Táncművészeti Egyetemen, tehát a táncosok és a színészek életét is látom. Sajnálom őket, főleg ezekben a covidos időkben.

Én már megettem a kenyerem javát, ha nekem ennyi volt, akkor is azt mondom, hogy érdemes volt erre a gyönyörű pályára menni. De a fiataloknak nagyon kéne dolgozni, de hirtelen minden-minden bezárult, bevétel nélkül maradtak, hiszen nagyon kevés színésznek van állandó szerződése.

Mi még nagyszínházakban lehettünk társulati tagok. Biztonságot, szeretetet adott, és tanulhattunk a nagyoktól: Dajkától, Bessenyeitől, Psotától...

Micsoda színészek voltak! Még a kabaré tréfákban is brillíroztak. Sok mindent ellestem tőlük, és most, hogy beleértem a karakter szerepekbe, végre megmutathatom a humoromat is.

– Azért a korábbi, énekes szerepeiben is kiderült, hogy van humora, szerintem ez senki számára nem volt kétséges. Említette a Macskákat, ami tényleg óriási szenzáció volt itthon. Nem lehetett jegyet kapni, emlékszem, apukám milyen diadallal jött haza, amikor sikerült szereznie rá két jegyet. Én magam is négyszer láttam a 80-as években, mind a négyszer még Önnel, ami azért is érdekes, mert ha jól tudom, az Ön dalát aztán Webber átírta.

– Igen, így van. Először Londonban mutatták be a darabot, ott még az a verzió szerepelt a számomból, amit a magyar közönség megismert. De ott megbukott a „Ben Mickering és Mindlevery”, nem tetszett Webbernek sem, ezért átírta. Azóta mindenhol a világon ezt az új változatot játsszák, kivéve nálunk, a Madách Színházban.

Nagyon büszke vagyok rá, hogy amikor Webber itt volt, és megnézte az előadásunkat, akkor Haumann Pétert emelte ki, és a mi párosunkat Gyabronka Józseffel.

Azt mondta, ha tudja, hogy ez ilyen jó szám, akkor nem írja át.

Szerettem a macskákat, tizenkét évig táncoltam benne. És milyen furcsa az élet, most a lányom játszik benne, csak nem az én szerepemet. Amit nagyon irigylek tőlük, hogy mi mindig „gépzenére” játszottunk, zenei alapra.

Most azonban minden csak élő zenekarral mehet. Én, aki muzsikus is vagyok, annyira szeretem, amikor egy karmester beint. Egyik nap kicsit lassabb a zene, ma előrébb megyek, mert olyanom van, és jön utánam a zenekar... Ez az élmény nem adatott meg.

– Érdekes, amit mond. Emlékszem, amikor néztük a Macskákat a színházban, feltűnt, hogy a színpad két szélén monitor van felszerelve, amin látszik, ahogy a karmester vezényel. Mi azt hittük, hogy a zenekar valahol el van dugva, és a karmestert közvetítik, hogy a színészek is lássák. Ezek szerint ez is felvétel volt?

– Nem, a karmester az élőben volt, zenekar nélkül, hogy be tudjon inteni. Mert azért a darabban vannak nagyon nehéz belépések, és nem volt mindenki képzett énekes. Tehát gépzenére dirigált a karmester.

Ha már a Macskákról van szó, még egy érdekesség... 83’-ban mutattuk be, akkor már megvolt Nóra lányom. Aztán 89’-ben megszületett Zsófi, akkor kis idő kimaradt. Ami érdekes, hogy a színháznak eszébe sem jutott más színészt beállítani, hanem egy táncos lány táncolt az én hangomra. Annyira szerettek, hogy nem akarták másnak adni.

Aztán visszatértem, és még egészen 1995-ig játszottam a szerepet. Összesen pont 800-szor.

– Még valamit feltétlenül ki szeretnék emelni a múltból, már csak azért is, hogy érzékeltessük, milyen sokoldalú pályát járt be. Bevallom, én is csak most, az interjúra készülve szembesültem vele, hogy Ön műsorvezető is volt a Bartók rádióban.

– Tíz éven keresztül, és ezt nagyon büszkén mondom. A két nagy doyen, Némethy Attila és a Kovács Sándor mellett voltam a harmadik. Tizennégy emberrel indult az adás, aztán egyre csak szűkült, és így hárman maradtunk.

Meg kell mondjam, nagyon jókor jött ez. 1997-től 2007-ig vezettem ezeket a délutánokat. Akkor már ritkultak a musical szerepek. Jobban előtérbe került a zene, a versek, az irodalmi estek.

Ezeket mind a muzsikáló délutánnak köszönhetem.

A zenék mellé mindig választottam költészetet is a műsorba, és így figyeltem fel például Reményik Sándorra, hogy milyen szép versei vannak.

Ha úgy vesszük, föntről visszatérítettek a zenéhez. Sokszor haza is vittem a CD-ket. Megkaptam a szerkesztett anyagot, és felkészültem belőle hétről-hétre. Ez visszahozta a régi, konzervatóriumi éveimet.

– Érkezzünk meg a jelenbe. Korábban játszotta már Gobbi Hildát, idén ősszel Blaha Lujza szerepébe bújt. Nem ijesztő kicsit ilyen legendákat megjeleníteni?



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk