KULT
A Rovatból

Hűvösvölgyi Ildikó: Ha ennyi volt, akkor is azt mondom, érdemes volt erre a gyönyörű pályára menni



– Gobbi nagyon távol áll tőlem. Pedig ismertem, játszottunk együtt a Szabó családban, de sosem gondoltam volna rá, hogy eljátsszam. Hála istennek az igazgató asszonyomnak, Darvasi Ilonának eszébe jutottam. Nagyon jó kis előadás volt, Topolcsányi Laura írta. Bence Ilona volt benne Karády, Vásári Mónika Szeleczky Zita én pedig Gobbi Hilda.

Emlékszem, amikor felhívtak, nagyot nevettem, hogy ugyan már. Mi közöm nekem Gobbi Hildához?

De átküldték a darabot, és rögtön beleszerettem. Még a férjem, András is azt mondta, hogy ne vállaljam, biztosan bukás lesz. Na, mondom, azért is megcsinálom. Amikor a premierről jöttünk haza, azt mondja:

„Te, Neked mindig ilyeneket kéne játszanod!”

Árkosi Árpád rendezte, és egy kis gyöngyszem az életünkben.

Blaha Lujza már sokkal korábban a „horgomra akadt”, mert a rádió készített egy tizenhárom részes sorozatot a naplójából a 80-as évek végén. Volt egy kerettörténet: az idős Blaha Lujza, akit Tolnay Klári alakított, a naplóját idézi. Megelevenedik a fiatal önmaga, akit én játszottam, elénekeltem a dalait, és nyomon követtük az életét.

Én már akkor kijegyzeteltem a könyvből mindazt, ami engem is érdekelt, amit ugyanúgy gondolok én is, mint Blaha Lujza.

Telt-múlt az idő. A Covid kitörése előtt, március 11-én még megvolt a főpróbám, 12-én elrendelték a teljes zárlatot. Úgyhogy ez bennem maradt.

Október másodikán bemutattuk, és aztán megint bennem maradt, mert megint bezárt a színház. Sok közös pontunk van Blahával. Többek között, hogy vele mutatták be a Sári bírót, amit én is játszottam Sopronban, és ezért írtam a Sári bíró premierje köré a darabot.

A darab címe „A nemzet csalogánya”.

– Az évnek egy kis ékköve a „Teremts bennünk csendet” válogatás, ami egy imagyűjtemény. Hogy jött létre, miként került bele a Művésznő?

– A Gold Records ügyvezető igazgatója, Molnár Gábor, aki Caramelt, Margaret Islandet és mindenféle siker CD-ket ad ki, hívő emberként arra gondolt, hogy ebben a nehéz időszakban az embereknek imákra van szüksége. Mindenfelé kutakodott, és kiderült, hogy nincs összeszervezett, megszerkesztett imasorozat, amit színészek mondanak és nem amatőrök.

Teremts bennünk csendet

Az egyedülálló imaválogatásról az ötletgazdát, Molnár Gábort, a Gold Records vezetőjét kérdeztük:

- A Gold Records egy zeneipari cég. Minket is eléggé megvisel a válság. Próbálunk fennmaradni, működni.

A cégünk számára az egyik fontos láb a digitális tartalmak. Nemcsak a zenei tartalmakat figyeljük, hanem mindent, ami pörög a neten.

Döbbenetes volt látni, hogy amikor otthon maradtak az emberek, a lelket támogató, személyiségfejlesztő tartalmak látogatottsága a háromszorosára-négyszeresére nőtt.

Viszont azt is észrevettük, hogy a neten nem nagyon vannak imádságok rendszerezett formában, jó minőségben, színvonalas előadásban. Ezért elhatároztuk, hogy készítünk egy válogatást a három nagy egyház, a katolikus, református és evangélikus egyház imádságaiból.

Ősszel sikerült is megvalósítani. Felkértünk a három egyháztól egy-egy lelkészt, akik lektorálták az anyagot. Egy színházi embertől, Gerencsér Pétertől kértünk segítséget, hogy keressen olyan színészeket, előadóművészeket, akik maguk is hívők.

Összesen 11 színművészt kértünk fel:

Bajza Viktória, Bencze Ilona, Dunai Tamás, Galbenisz Tomasz, Gundel Takács Gábor, Hűvösvölgyi Ildikó, Kautzky Armand, Kiss Mari, Kökényessy Ági, Nagy Sándor és Németh Borbála tolmácsolásában hallhatjuk a szövegeket.

Készült egy cd verzió, amely körülbelül imát tartalmaz, és van egy bővített, online változat, majdnem 80 imádsággal. Elérhető YouTube-on, de az összes digitális platformon elérhető, Spotifyon, AppleMusicon, mindenhol.

A teljes bevételt jótékony célra ajánlottuk fel, az Ökumenikus Segélyszervezetnek.

A Madách Színház művészeti titkára, Gelencsér Péter szervezte össze az előadói koszorút, engem is ő kért meg.

Összesen 76 ima hangzik el. Vannak katolikusok, reformátusok és evangélikusok is.

Én például az Apostoli hitvallás mellett Cseri Kálmán imát is mondtam, ami azért fontos számomra, mert én az ő gyülekezetébe jártam fiatal lányként és asszonyként. Ott konfirmált a lányom, a nagyobbiknak ott volt az esküvője is.

Neki köszönhetem, hogy ma is hívő ember vagyok, és a mai napig fontos nekem a felfelé tekintés.

Különösen kedves számomra a válogatásból a házastársak imája, ami nagyon szép. Tényleg arról szól, amiért minden nap imádkoznunk kellene, és ha ismernék ezt az imát a fiatalok, talán nem mondanák az első rossz szóra azt a másiknak, hogy „Akkor váljunk el!”

A válogatás megvásárolható CD-n, de elérhető a YouTube-on is. Minden egyes kattintással és vásárlással az Ökumenikus Segélyszervezetet támogatja a közönség.

– Másképp közelített ehhez, mint más színészi feladatokhoz?

– Meg kell mondanom, hogy nagyon nehéz volt. El kellett dönteni, hogy úgy adjam elő, ahogy én mondanám, vagy én csak közvetítő vagyok, és nem adhatom át magamat az elkeseredésnek vagy a szenvedélynek, hanem tárgyilagosan, kicsit magamtól eltartva kell kezelni. Ha meghallgatják az olvasók, megtudják, hogy döntöttem.

Nem kaptunk segítséget, ránk bízták. Nem volt rendező. Kihoztak nekem egy szerkezetet, a hangmérnök kint ült a teraszunkon, én pedig bent a lakásban felmondtam.

– Nem is stúdióban?

– Nem. A többiek bementek a stúdióba, de én nem vállaltam. Igyekszem komolyan venni a járvány elleni védekezést. A férjemmel, Kisfaludy Andrással mindketten abban a korban vagyunk, amikor már van félni valónk.

Szeretnénk még unokákat, szeretnénk sok mindent adni, és örülni az életnek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Hermányi Mariann a Hunyadi meztelen jeleneteiről: „Elárulom minden nézőnek, hogy ha benéznek a ruhájuk alá, kábé ugyanezt fogják találni”
A színésznő azt is hozzátette, hogy „nekem az a véleményem, hogy maga az arc, ahogy maga az egész test is, egy eszköz.”


A Hunyadi sorozat Luxemburgi Erzsébetét Hermányi Mariann játssza, aki a sorozat több meztelen jelenetében is feltűnik. A 24.hu szerint volt, ami annyira betalált, hogy még a Médiahatóság is kapott miatta bejelentést.

A színésznő a TV2 podcastjában beszélt az élményeiről, amit a story.hu idézett:

„Ha én elvállalok egy produkciót – akár tartalmaz ilyen jelenetet, akár nem –, az nálam úgy kezdődik, hogy meglátom, milyen a forgatókönyv. Ha tetszik a történet, akkor egyet megint továbblépek: megnézem, ki a rendező, milyen lesz majd a stáb, kik lesznek a partnereim. Ami a Hunyadi kapcsán izgalmas dolog volt, és amivel én még előtte soha nem találkoztam, hogy már a casting folyamatában szóltak: lesznek ilyen jelenetek, és hogy az egyik castingkör pont ezért lesz. Akkor mi csak arról fogunk majd beszélgetni a rendezőkkel, a producerekkel, hogy nekünk mit jelent a meztelenség egy filmben.

Nekem az a véleményem, hogy maga az arc, ahogy maga az egész test is, egy eszköz. Az egy vászon, amire festve az ember történeteket mesél el.”

A színésznő szerint „van olyan, hogy lekerül a ruha, és úgy látszik az ember, ahogy a Jóisten megteremtette”.

„Egyébként elárulom minden nézőnek, hogy ha benéznek a ruhájuk alá, kábé ugyanezt fogják találni. Tehát nem kell annyira meglepődni azon, hogyha az ember meztelenséget lát. De szerintem nagyon fontos az, hogy ez ne öncélú legyen, hanem művészi, és szolgálja a történetet”

– tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Hunyadi-láz a TV2-n! Újabb műsorokat töröltek a sorozat sikere miatt
A történelmi sorozat népszerűsége továbbra is töretlen, már több mint egymillióan követték a TV2-n. A csatorna emiatt ismét műsorváltozást jelentett be, a Farm VIP újabb epizódja is elmarad.
F. O. - szmo.hu
2025. március 19.



A TV2 ismét műsorváltozást jelentett be a Hunyadi című sorozat miatt. A március 22-i, szombat esti program átalakul, ugyanis a Tények után újra levetítik a negyedik és ötödik epizódot. Emiatt a 18:55-kor kezdődő Tények Plusz, a Farm VIP aznap nem kerül adásba.

Ez már a második alkalom, hogy a valóságshow egy epizódját kihagyják a történelmi sorozat sugárzása miatt.

A Hunyadi János életét bemutató sorozat március 8-án indult a TV2-n, Kádár L. Gellért főszereplésével. A Bán Mór regénye alapján készült produkció már a premierhétvégén a nézettségi toplista élére került, és a múlt hétvégén is kiemelkedő eredményeket ért el: a sugárzott epizódokat több mint egymillió néző követte a TV2 Média Csoport csatornáin.

A sorozat sikere miatt a csatorna március 15-én ismét műsorra tűzte az első három epizódot, majd az esti órákban levetítette a negyedik és ötödik részt is. Akkor a Farm VIP egyik epizódját szintén levették a műsorról. Az új, hatodik epizódot március 22-én, 21 órától sugározza a TV2.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Igazi horror szülőknek, amit mindenkinek látnia kellene – az év sorozatát rakta le a Netflix a Kamaszokkal
Te mit tennél, ha a 13 éves, tini gyerekedet hajnalok hajnalán elvinné a rendőrség, mert egy gyilkossággal vádolják? Hinnél a saját fiadnak, még akkor is, ha minden ellene szól? Stephen Graham és Jack Thorne legújabb sorozata nagy gyomros a szülőknek és figyelemfelhívás a fiataloknak!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. március 23.



Mindig is kedveltem Stephen Graham munkásságát. Először a Blöff Tommyjaként ismertem meg a brit karakterszínészt, de kisebb szerepekben láthattuk Az elit alakulatban és A Karib-tenger kalózai negyedik és ötödik részében is. A tavalyi Testeket szinte csak miatta volt érdemes megnézni. A hatalmas filmográfiával rendelkező színész számára az igazi áttörést talán a Gengszterkorzó hozta el, ő alakította Al Caponét a nagyszabású HBO sorozatban.

Majd összehozta a sors Jack Thorne íróval, akivel több projektben is együtt dolgozhattak.

Ezután Graham egy kicsit átállt a kamerák másik oldalára is, és beszállt a Boiling Point sorozatba mint főszereplő, író és producer. A széria a Forráspont című, feszült thrillerből készült, amiben szintén Graham volt a főszereplő. A páros végül együtt hozta tető alá 2025 eddigi legjobb minisorozatát, a Kamaszokat. Itt aztán kendőzetlenül és kegyetlenül mutatják be, miként hat a modern világ a családokra, és kiemelten az iskolásokra.

De miért is fontos alkotás a Kamaszok? A Netflixen látható minisorozat szinte egy csoda. Nemcsak történetileg és a mondanivaló szempontjából, de a megvalósítás is egy hatalmas filmtechnikai teljesítmény. Philip Barantini rendező szintén sokadik projektjében dolgozik együtt a Graham-Thorne kettőssel.

Nem lehet elmenni amellett az elképesztő munka mellett, amit az alkotók leraktak az asztalra.

A Kamaszok valós időben, vágatlanul mutat be egy-egy órát a szereplőink történetéből. Akik tisztában vannak azzal, hogyan készülnek a filmek, tátott szájjal fogják nézni a Kamaszok minden pillanatát. Itt nincsen több kameraállás, sem rejtett vágások. Minden rész az elejétől a végéig óramű pontosságú, megtervezett remekmű. Mindezt úgy, hogy a második rész például egy középiskolában játszódik, több száz statisztával, CGI nélkül, tehát nem egy háromszereplős drámáról beszélünk (legalábbis ott). A készítők szerint egyetlen egy alkalommal használtak vizuális effekteket, amikor a kamera átment egy ablakon, ott eredetileg nem volt üveg a keretben.

Ezeket az 50 perces részeket hibátlanul felvenni hihetetlen teljesítmény.

Ami a legszebb az egészben, hogy ez a technikai teljesítmény ténylegesen hozzátesz a történethez. Feszültté és autentikussá teszi a cselekményt úgy, hogy nem vált át dokumentarista stílusba, mint egy kézikamera tenné.

Történetünk szerint van egy gyilkosság, ami miatt a rendőrség rajtaüt egy családon, elfogják a 13 éves Jamie Millert (Owen Cooper), kirángatják otthonából, és viszik is a rendőrőrsre, mert szinte bombabiztos bizonyítékuk van rá, hogy a fiú a tettes. A fiatalt azzal vádolják, hogy különös kegyetlenséggel megkéselte két évvel idősebb iskolatársát. Nem árulok el sokat a cselekményből, de maradjunk annyiban, hogy nagyon kemény gyomrost ad a nézőknek, és egy olyan képet fest a mai tinik világáról, amitől lehet, hogy sokan átgondolják a gyerekvállalást.

A szereplők teljesen hitelesek, a fiatal Coopernek ez az első szerepe, és nem viccelek, de a harmadik epizódot elviszi a hátán a srác.

Az első rész az elfogást mutatja be, megismerjük a rendőri procedúrát, a második a nyomozókat követi, ahogy tárgyi bizonyítékokat próbálnak gyűjteni az iskolában. A folytatásban a gyanúsított fiú és egy pszichiáter beszélgetnek, végül az utolsóban 13 hónappal a történések után megismerjük a bűncselekmény és a nyomozás következményeit a család szemszögéből, és a szülői bűntudatra koncentrálunk. Zseniális, mást nem lehet rá mondani.

Aki szeretné látni, hogy készült a sorozat, íme a werkfilm:

A legszebb az egészben, hogy egyrészt a gyanúsított nem egy szegény családból származik, és nem is tűnik egyértelműen bűnösnek. Egészen sokáig bizonytalanságban tartják a nézőt, és amikor valami kiderül a karakterekkel kapcsolatban, együtt kapjuk a gyomrosokat a szereplőkkel. Itt bizony nem csak egy tini okoz egy tragédiát, hanem több tényezőre kell bontani a felelősséget. De nem is ez a lényeg. Mondhatni, hogy a társadalom a hibás az egészért, miközben nem tolják az arcunkba ezt az üzenetet.

Miután megjelent a sorozat, az interneten elindult egy felháborodás, mert sokan azt hitték, hogy egy igaz történet alapján készült a sorozat, de a készítők ezt cáfolják.

Nem is olyan régen ugyanis történt egy hasonló eset, ám ott az elkövető nem épp egy jómódú családból származott. Sokan rögtön társadalmi cenzúrával és finomkodással vádolták a Netflixet, de a készítők elmondták, hogy mindig is egy viszonylag jómódú fehér fiút akartak főszereplőnek, hiszen így jóval nagyobbat ütött a „bárkivel megtörténhet” üzenet. Ez a kisebb internetes félreértés sem tudta elrontani a Kamaszkor reputációját.

Márpedig ez tényleg bárkivel megtörténhet. Egyáltalán nem látunk lehetetlen, vagy különleges körülményeket. Ez pedig nagyon ijesztő, szinte horrorszintű történet lehet egy szülőnek. Több helyen arról olvastam, hogy nem tudták szülők egyben végignézni a négyrészes sorozatot, annyira brutális. A harmadik epizód gyakorlatilag egy kétszemélyes kamaradráma a diák és a pszichológus között. Ennek a résznek köszönhettem, hogy nem bírtam leállni, és megnéztem az utolsó epizódot is.

Egyszerre hatásos, felzaklató és ámulatba ejtő, amit a képernyőn látunk. Egyrészt az elsőfilmes színész játéka elsőrangú – nem csodálkoznék, ha ebben az évben több jelölése is lenne sorozatos díjátadókon.

Fiatal kora ellenére hihetetlenül jó ritmusban tudott váltani a viselkedésmódjai és hangnemei között. A pszichológussal gyakorlatilag élete egyik legfontosabb beszélgetését szinte párbajként éljük meg, aminek komoly hatásai lesznek a fiatal jövőjére. Az első epizód visszahúzódó, megszeppent Jamie-je sehol nem volt az epizód alatt.

Nem tudom jobban dicsérni a sorozatot. Ennél jobb dolgot régen láttam a Netflix kínálatában. Nehéz történet, bámulatos megvalósításban. Philip Barantini rendezése, Matthew Lewis kamerakezelése, Stephen Graham, aki az apát játssza, és Owen Cooper játéka önmagában megéri a megtekintést.

De az egész egyben, valami hihetetlen élmény.

Nem kellemes élmény, nem egy családi téma, de úgy gondolom, ezt mindenkinek látnia kellene. Nagyon felgyorsult a világ, rengeteg inger éri a fiatalokat, sokkal több, mint akár 10 évvel ezelőtt. Ez persze nem feltétlen rossz, de itt jönnek képbe a generációs különbségek. Lehet, hogy a szülőknek jobban bele kellene ásni magukat, hogy online mit csinálnak a gyerekeik? Nem tudom. Nincs erre igazán válasz, mert a szülők kezében tényleg csak a remény és a bizalom marad a gyermekek felé, hogy normálisan fog viselkedni. Nem lehet megvédeni őket a kamaszkortól és önmaguktól.

Amint az iskola és a különféle közösségek bekerülnek a gyerek életébe, a szülők kezéből sokszor kiesik a gyeplő. Sok ilyet látni sajnos.

A fiatalabbaknak pedig meg kellene érteniük, hogy döntéseiknek komoly következményei vannak. Fontos lenne megszabadulni a „mást bánts, addig se téged bántanak” attitűdtől, de mint tudjuk, a gyerekek nagyon kegyetlenek tudnak lenni. Az online és fizikai zaklatás és az erőszak gyakori jelenségek az iskolákban, főleg a briteknél. Ez egy közel tökéletes sorozat, ám nem hozta meg a kedvem a gyerekvállaláshoz.

A Kamaszok magyar szinkronnal is megtekinthető a Netflix műsorán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Autizmussal diagnosztizálták a The Last of Us sztárját
A 21 éves színésznő egy stábtag tanácsára fordult szakemberhez, és a The Last of Us első évadának forgatása alatt kapta meg a diagnózist. Ezek után úgy fogalmazott: hatalmas megkönnyebbülés számára az eredmény.


Bella Ramsey, a The Last of Us című sorozat egyik főszereplője a British Vogue-nak adott interjújában osztotta meg, hogy autizmust diagnosztizáltak nála. A 21 éves színésznő arról beszélt, hogy egy stábtag hívta fel a figyelmét az árulkodó jelekre, mivel a saját lányánál korábban már megállapították az autizmust, és felismerte a hasonlóságokat Ramsey viselkedésében. A fiatal színésznő ennek hatására döntött úgy, hogy szakemberhez fordul, és végül a sorozat első évadának forgatása alatt kapta meg a diagnózist.

Ramsey szerint a diagnózis segített neki jobban megérteni önmagát és azt, hogyan viszonyul a környezetéhez.

Hozzátette, hogy az eredmény hatalmas megkönnyebbülést hozott számára, mert sokáig kívülállónak és különcnek érezte magát.

Közben a The Last of Us című sorozat második évada április 14-én érkezik a Max kínálatába.

Az új évad az előzetesek alapján még több zombit, drámát és új karaktereket ígér a nézőknek.

A folytatásban Pedro Pascal és Bella Ramsey mellett új szereplők is csatlakoznak a történethez. Kailyn Dever Abby szerepében tűnik fel, emellett Isabela Merced (Dina), Young Mazino (Jesse), Ariela Barer (Mel), Tati Gabrielle (Nora), Spencer Lord (Owen), Danny Ramirez (Manny) és Jeffrey Wright (Isaac) is látható lesz a második évadban. A sorozatban vendégszereplőként láthatjuk Catherine O’Harát, valamint visszatérnek olyan karakterek is, mint Gabriel Luna (Tommy) és Rutina Wesley (Maria).

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: