KULT
A Rovatból

Nem fértünk el a házibulikban, kellettek az új helyek – Romkocsma-történelem a YouTube-on

A Romokból című dokumentumfilm-sorozat a budapesti romkocsmák és a bulinegyed kialakulásának történetét mutatja be.

Link másolása

Nemzedékek történetét, életérzéseit lehet megírni szórakozásai szokásaik és kultikus helyeik felidézésével. Budapest bőségesen rendelkezik ilyen múlttal és jelennel. Hihetetlen, hogy már az ezredfordulón bekövetkezett romkocsma-robbanásra is lassan nosztalgiával tekintünk vissza.

Mondd meg, hol buliztál, megmondom, hanyas vagy…

Nem titkolom, hogy én magam 56-os vagyok, alig három hónappal a nagy „felfordulás” előtt születtem. Koromnál fogva nem volt részem a Cseh Tamás által is megénekelt zenés eszpresszókban, sőt, „Mambo magnós házibulikban” sem, a 70-es éveket viszont az e téren fénykorukat élő klubok, mindenekelőtt a Bem-rockpart, az FMH, a Lágymányosi jelentették, no és az Ifipark, ahol akkorra már nem volt kötelező sem a fehér ing, sem a nyakkendő. A következő nagy élménycsokorra már a „szabadságba forduló világban” tettem szert: nagy élvezettel merültem bele a Fekete Lyuk néha lázálomszerű korlátlanságába, megmerítkeztem a Tilos az Á…-ból kiáradó új zenében és édeskés füstjében: a semmiből előtűnt amerikai művészbarátaimat elbűvölte a hely, ahol Frank Zappa is megfordult és amely egy időben a feltörekvő új politikai osztály egyik törzshelye volt, bár ezzel régóta nem dicsekszenek. Sűrűn megfordultam a konszolidáltabb, de azért nem kevésbé alternatív fazonokkal és hangokkal teli Almássy téren is. Ez volt az az idő is, amikor Budapesten szinte mindenütt fel lehetett lelni néhány szó szerint büdös lábú blues-kocsmát, mert akkor ennek a műfajnak volt a reneszánsza.

Aztán jött valami más, miután a jó élő zenéket elnyomta a rave és a techno, megszűnt, átalakult a régi ikonikus helyek többsége, de a bulizásra való igény megmaradt, és voltak, akik elég bátrak és kreatívak voltak ahhoz, hogy megteremtsenek egy új közeget.

Ezt a pillanatot ragadja meg a Romokból című dokumentumfilm-sorozat, amelynek beharangozóját a Toldi moziban tartották. A Korda Filmstúdió produkcióját Csizmadia Attila rendezte.

A helyszín önmagában is tekinthető szimbolikusnak, hiszen azon kevés mozik egyikéről van szó, amely – a lassan avíttnak számító multiplexek és a streaming korában – képes megtartani azt az „art-cinema” jellegét és színvonalát, amellyel évtizedek óta vonzza a mozibarátokat. Ugyanakkor két világ találkozott a bemutatón, amelynek első része az előzményekről és a romkocsmák születéséről szólt, hiszen az öt epizódból álló sorozat keddenként egy Youtube-csatornán látható, és nyilván egészen más vizuális élményt jelent majd azoknak, akik így nézik meg, mint akik most nagy mozivásznon láthatták. Már csak azért is, mert homályos, rosszul szóló amatőrfelvételek, túlpörgött klipre hajazó képek és darabokra vágott interjúk váltakoznak, és ez talán jobban élvezhető online formában.

A genézisnél, mondja Döbrösi Laura, „az volt a koncepció, hogy ne legyen koncepció”, mások azt idézik fel, hogy abból hozták létre a helyeket, amit találtak, a lényeg az volt, hogy „nem újítanak fel”. Megint mások hasonló gondolkodású emberek és modern alkotók találkahelyeinek tekintik őket, vannak, akik a spontán betérés lehetőségét élvezik, vagy azt, hogy kívülről semmi sem látszik, miközben odabent több százan buliznak. Elgondolkodtató Bauxit, a Bëlga együttes frontemberének a véleménye:

„A Kádár-korszak romjain épültek fel, tárgyi kultúráját és eszmeiségét tekintve egyaránt.”

Miután Péterfy Bori hol prózai, hol énekelt narrációjával nosztalgiázunk a 90-es éveken – emlékszünk még Torgyán József „patakvéres” felszólalásaira a Parlamentben és az első Népstadion-beli Rolling Stones-koncertre – a Tilostól, a Lyuktól eljutunk az átmenetet képező Zöld Pardonig és a Ráckertig, majd átnavigálunk a VII. kerületbe.

Oda, ahol sok volt a „foghíjtelek” és a bizonytalan tulajdonú vagy elhagyott ingatlan. (Az is megérne egy misét, hogy miért?) És erre csaptak le a legkülönbözőbb indíttatású fiatalok: volt néhány vendéglátós végzettségű, de mérnököt, magyar-angol-drámaszakos tanárt, fotóst, kulturális antropológust, jogászt is találunk az „alapító atyák” között, akik tudták, hogy melyik ajtót kellett kinyitni a negyedben, amelyek mögött néha még sötét pincében vagy szükséglakásban is megtalálták, amit kerestek. Egyikük azt sem tagadja, hogy „volt egy jó korrupt önkormányzat”, amelynek nem volt ellenére e szabad, szerteágazó, sokszor spontán kulturális programot kínáló egységek megnyitása. A Szimpla Kert volt az úttörő, majd jött a Szóda, Mumus, Kuplung, Gettó Gulyás, Zsákutca, Kőleves, Ellátó és még lehetne a sorolni a ma is létező, vagy már megszűnt kedvelt helyeket, amelyeket rendszerint baráti körök és a hozzájuk csapódók, hoztak használható állapotba, még a vendégek is beszálltak.

„Közösségi móka-kacagás volt” – mondják.

Aztán eltelt néhány év, és ahogyan korábban a Lyuknak, vagy a Sziget fesztiválnak, híre ment a világban, és a médiában, már az előbbieknél megszokott hangnemnek megfelelően, legtöbbször arról lehetett hallani, hogy angolok, németek, hollandok, franciák idejárnak orbitális legénybúcsúkat tartani…

Az első részben Szabó Győző nagy szeretettel emlékezik a hőskorra, amikor csaposként került a Tilosba és itt kezdte színészi karrierjét a hely performance színházában. Ónodi Eszter pedig azt idézi fel, amikor retro bőrfotelek után kutattak az egyik romkocsmához és két kezükkel tették otthonossá a helyet.

Ha tőlem kérdeznének ilyen emléket, valószínűleg bajban lennék. Volt néhány, ahová betértem: egyszer az egyikben volt egy régi kedves szerkesztőség tagjainak összejövetele, éjjel, szabad ég alatt, ahol kiderült, hogy húsz évvel korábban ki kibe volt szerelmes, egy másikba egy nagy bloggertalálkozót hívtak össze, hogy e netes műfajjal megváltsák a világot és művelői meggazdagodjanak belőle – természetesen az egészből semmi nem lett – egy-két alkalommal izgalmas zenék csalogattak be. Már csak ezért is érdemes lesz nekem keddenként megnézni a többi részt, hogy tudjam, miről maradtam le – alighanem most már véglegesen.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: