hirdetés
címlap2.jpg

A Baltikum egyik gyöngyszeme az elragadó Riga

Fotók: Huszár Boglárka - szmo.hu
2019. október 13.


hirdetés

A város alnémet nyelven patakot, csatornát jelent, ez a keresztelés szimbolikus kifejező eszköze.

A 14. századtól Riga a Baltikum legjelentősebb kereskedelmi központja volt.

A reformáció nagy hatással volt a rigai polgárságra. 1562-ben Rigában feloszlatták a Német Lovagrendet. 1581-ben elfoglalták a lengyelek a várost. 1621-ben svéd uralom alá került.

1656-ban rövid időre bevonultak az orosz seregek, majd 1660-ban az olivai békét követően ismét svéd uralom alá került. Ekkor lett Riga Svédország „második fővárosa”.

1710-ben a nagy északi háborúban az orosz seregek elfoglalták Rigát, mely 1783-ig a Rigai, majd 1918. november 18-áig a független Lett állam kikiáltásáig a Livlandi kormányzóság központja volt. 1861-ben megépült az Orosz Birodalom első vasútvonala Riga és Moszkva között. Riga akkor az Orosz Birodalom második legforgalmasabb kikötője volt, Szentpétervár után.

1940. június 17-én a Molotov–Ribbentrop-paktum alapján bevonult Rigába a szovjet Vörös Hadsereg, de csak rövid ideig tartotta megszállás alatt. Röviddel ezután kitört a háború a Szovjetunió és Németország között. 1941. július 1-jén foglalta el a várost a Wehrmacht. 1944-ben foglalta vissza a Vörös Hadsereg a várost és megalakult a Lett Szovjet Szocialista Köztársaság.

1988-ban hivatalosan is megalakult a Lett Népfront Rigában és 1990. május 4-én kikiáltották a független Lett Köztársaságot, amely 2004. május 1-jén, Magyarországgal együtt felvételt nyert az Európai Unióba, és ugyanebben az évben belépett a NATO-ba is.

Látnivalók

- A Rigai óváros (Vecriga), 1997-ben került fel az UNESCO Világörökség listájára

- A 19–20. század fordulóján épült szecessziós épületegyüttesek az Alberta ielán

- A Rigai Szabadtéri néprajzi múzeum

- A Szent Péter templom, amelyet a feljegyzések 1209-ben említenek először

- A városház tér és a Feketefejűek háza, a nőtlen kereskedők céhének székháza

- A Rigai Dóm

- A Szabadság emlékmű

- Rigai Állatkert


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
hp_kepek_2_j-2-1.jpg

Ilyen a Roxfort a valóságban - utazás a Skót-felföldre

Mutatjuk Lampert Benedek, Erős Rezső, Csernus Mihály és Rádl László elképesztő képeit!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. március 03.


hirdetés

Lampert Benedek munkáit már több ízben bemutattuk nektek, a fotós az itthon még kevéssé ismert toy photography, "figurafotózás" műfajában alkot, azonban most egy fotóstúrán készített fantasztikus képeket, ahol nem csak brutálisan látványos helyszíneket, de több film forgatási helyszínét is megtalálták!

Részletes beszámolóját a túráról itt olvashatod el, a képek alatt pedig a túráról készült videókat is megnézheted.

VIDEÓ: Roxfort és a Skye-sziget

Mivel ezzel a tájjal nem lehet betelni, lessétek meg a túrán részt vevő többiek képeit is.

Erős Rezső - Ryan Scharf Photo

hirdetés

Csernus Mihály - @csernmisi

Rádl László - Imagery by Laszlo Radl

VIDEÓK

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
foldkerules-cim.jpg

Fél év alatt kerülte meg a Földet a magyar jegyespár: 38 ezer kilométert autóztak, két óceán felett repültek át

János és Zsófi saját kocsijukkal szelték át Ázsiát és Észak-Amerikát, abban aludtak és tisztálkodtak, közben pedig több ezer fotót és videót készítettek.
Láng Dávid - szmo.hu
2020. március 23.


hirdetés

Peterdi János és menyasszonya, Tóth Zsófi gyerekkoruk óta ismerik egymást, hét éve vannak együtt.

Mindig is szerettek utazni, a tavalyi év második felében pedig eddigi legnagyobb kalandjukat teljesítették: pontosan fél év alatt ténylegesen megkerülték a Földet, az összes hosszúsági fokot keresztezve.

Élményeikről és a megélt nehézségekről is meséltek.

– Mikor jutott eszetekbe, hogy meg kellene kerülnötök a Földet?

János: Az első nagyobb szabású utunk 2014-ben volt, amikor Interrail bérlettel csináltunk egy Európa-túrát. Egy hónap alatt nagyon sok helyen jártunk Párizstól délre, vadkempingezéssel, sátorral, minimális pénzből. Onnantól kezdve koncepció volt, hogy minél nagyobb területeket járjunk be a lehető legolcsóbban. Három évvel később Skandináviát fedeztük fel egy lakóautós túrán, három hét alatt 9000 kilométert megtéve.

hirdetés

Így tehát Európa északi és déli részét is kipipálhattuk, ezután adta magát, hogy a következő cél még nagyobb szabású legyen. Először Afrikát szerettük volna körbejárni, de ezt az útvonal veszélyessége miatt elvetettük. Végül arra jutottunk, hogy Közép-Ázsiát szeljük keresztül, és ha már addig eljutottunk, nem fordulunk vissza, hanem az egész Földet megkerülve Észak-Amerikán keresztül jutunk haza.

– Mennyi ideig terveztétek az útvonalat, és mi lett végül a nyerő?

Zsófi: Januárban vettük meg az autót, amit az ázsiai szakaszon használtunk, ezt persze át is kellett alakítani. Egy 20 éves Mitsubishi terepjáróról van szó, amibe a rakteret megfelezve be lett építve egy ágy, alulra egy gázpalack és 100 liter víz több tartályban, valamint egy széf is.

Ezután álltunk neki a tervezésnek, de mellette végig dolgoztunk is, mivel 9 hónapra kiköltöztünk Németországba, hogy így teremtsük elő a szükséges pénzt. Így annyira sokat azért nem foglalkoztunk vele, inkább csak a vízumok miatt kellett eldönteni, pontosan milyen országokat akarunk érinteni. A konkrét látnivalók jó része viszont spontán módon, az úton alakult.

János: Szerettük volna az út minél nagyobb részét szárazföldön megtenni, viszont volt egy nagyjából 3000 kilométeres szakasz Szibériában a Bajkál-tótól Vlagyivosztokig, ami autóval nagyon sok időbe telt volna, ráadásul az egyébként kétségtelenül gyönyörű erdőkön kívül más látnivaló nagyon nincs arrafelé. Ezért úgy döntöttünk, hogy ezen a szakaszon inkább repülővel megyünk, az autót pedig ismerőseink hozták vissza Magyarországra.

Irkutszkból átrepültünk Dél-Koreába, fél év alatt egyedül itt fizettünk szállásért, de ezt is csak azért, mert egy tájfun miatt veszélyes lett volna a szabad ég alatt aludni. Innen pedig át a Csendes-óceánon Seattle-be, ahol vettünk egy másik autót. Ezt szintén felszereltük egy ággyal, és három hónapra nekivágtunk Amerikának.

Zsófi: Főként nemzeti parkokra koncentráltunk, Wyoming, Utah, Arizona, Nevada és Kalifornia érintésével. Utána a déli államokat (Új-Mexikó, Texas, Louisiana, Alabama) átszelve jutottunk el a keleti partra, Floridában lementünk egészen Key Westig, ami a legdélibb pont. Otthagytuk az autót, ezután sátraztunk két hetet, majd felbuszoztunk New Yorkba egy laza 34 órás úttal. Innen Párizsba repültünk, ahova kocsival elénk jöttek a barátaink. Hazafelé még síeltünk egy hetet Ausztriában, így végül napra pontosan az indulás után fél évvel, december 12-én érkeztünk meg Magyarországra.

János: Érdekesség, hogy gyakorlatilag egy napot fiatalodtunk, mivel abban az irányban kerültük meg a Földet a dátumválasztó vonalon keresztül.

– Az út költségei hogy alakultak?

János: Nagyjából 1500 euró volt az összes repülőjegy kettőnknek, az üzemanyagköltség pedig 10 ezer kilométerenként kb. 1000 euró. 19 ezer kilométert tettünk meg Közép-Ázsiában és 17 ezret Észak-Amerikában, vagyis olyan 3500 eurót költöttünk benzinre.

A fennmaradó kiadásokkal együtt (étel, ital, egyebek) nagyjából 6 millió forintra jött ki a teljes út, a két autó árát is beleszámolva – viszont a terepjáró azóta is megvan, szóval azt voltaképpen leírhatjuk ebből.

Két főre, fél évre számolva ez szerintem elég jó ár, de hozzátartozik, hogy szinte végig saját magunkra főztünk egy kempingfőző és egy gázpalack segítségével.

– Adódtak-e necces szituációk, például betegség, vagy az autó meghibásodása, esetleg feltörése?

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
DSC_1409_DxO-2.jpg

Hamis leírással is óvták az Unicum titkos receptjét – Érdekességek a Zwack Múzeumból

„Dr. Zwack, das ist ein Unikum!” – A legenda szerint II. József így kiáltott fel, mikor először kóstolhatta meg udvari orvosa gyógyitalát.
Söptei Zsuzsanna - szmo.hu
2020. március 01.


hirdetés

Gyerekkorom egyik meghatározó szaga volt az Unicum fanyarkás, kesernyés illata. No, nem azért, mert otthon rendszeresen ezt itták volna az ősök… Hát egyáltalán nem. Egész egyszerű oka volt: a szomszéd házak egyikében nőttem fel, és az akkor még állami üzem bizony erősen eregette magából a jellegzetes szagokat.

A hely azóta újra korábbi tulajdonosa, a Zwack-család kezében működik tovább, az épület megújult, a falak közé pedig visszatért az „eredeti” Unicum-gyártás. A család, a likőr, és az épület története is igen kalandos, érdemes megismerkedni vele. Ebben pedig látványos és érdekes segítséget nyújt az Unicum Házban kialakított múzeum.

A Soroksári út és Dandár utca sarkán álló gyárban lévő múzeumban kiderül például, hogy ki volt II. József udvari orvosa, mi köze az Unicumnak a neon-reklámhoz, megnézheted az egyik leghíresebb magyar plakátot, és beleszagolhatsz, sőt kézbe is veheted a gyomorkeserű alapanyagait is.

A történetmesélés egy filmvetítéssel kezdődik, egy 20 perces filmen megismerheted a család és a gyár történetét. Innen a kiállításra visz az út tovább,

a tárlókban megelevenedik a 230 éves múlt, megismerheted a különleges palackokat, a gyártási kellékeket, a reklámokat, a családi ereklyéket. Itt van például a legrégebbi Unicumos palack,

hirdetés

az első világháború idejéről származó különleges képeslap, Ady Endre Mylittához, Zwack Péter nagynénjéhez írott versei, svéd útlevél, amelyet annak idején Raoul Wallenberg állíttatott ki Zwack Péter számára.

A galérián is egy egyedülálló gyűjteményt csodálhatsz meg, a világ minden pontjáról származó 17 ezer féldecis mini üveg között nincs két egyforma.

A túra a régi lepárlóban folytatódik, a - korabeli fényképek alapján - szépen helyreállított épület földszintjére belépve megcsap a gyógynövények illata. Hatalmas tárolóban láthatók az alapanyagok, kézbe vehetők, megszagolhatók – és megtudhatod róluk, hogy ezek akár a híres nedű alapanyagai is lehetnek.

Mert a recept titkos, csak a Zwack-család ismeri, ők rendelik meg a szükséges nővényeket, virágokat, terméseket.

Itt állítottak ki egy száz éves lepárló készüléket, kőkorsókat, melyekben a „kivonatolást” végezték régen. Az 1892-ben épült gyárépületben készül ma is az ital, ezért is hívják az „Unicum Szívének”.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
nyito-2.jpg

Sopron egyik legszebb házában élt a kéményseprőből lett neves restaurátor és festő, Storno Ferenc

Vándorlásai során tévedésből jutott el a városba, ahol ma a család gyűjteménye és lakhelye is látható.
Söptei Zsuzsanna - szmo.hu
2020. március 08.


hirdetés

Sopron minden bizonnyal az egyik legismertebb magyarországi kisváros, a zegzugos utcáival, csodás épületeivel, a remek kirándulási lehetőségeivel, múltjával, tiszta levegőjével, számtalan kulturális programjával sokakat vonz. A belvárosban sétálgatva nem győzzük kapkodni a fejünket, mert itt az épületek valóban mind egy-egy különös történetet rejtenek. Most ezek nyomába eredünk, elsőként a Storno-ház legendás történetét meséljük el.

Ez a kétemeletes, barokk sarokház (szinte már palota) a Fő téren - még a soproniak szerint is - a város egyik legszebb háza. Itt található a Storno-gyűjtemény és egy helytörténeti kiállítás is.

A Storno-ház

A házat nézegetve talán kevesen tudják, de

járt itt Mátyás király is,

hirdetés

1482-83 telén szállt meg benne, mikor Bécset ostromolta. Az épület Haberleiter Miklós tulajdona volt akkoriban, majd a 17. században a Festetich-családé lett.

A kéményseprőből restaurátor-festővé vált Storno Ferenc 1872-ben vette meg a házat. Az apa örökségét a fiai vitték tovább, a művészcsalád gyűjteményét és történetét, életét pedig most a múzeum mutatja be.

Az épület külső díszítései közül az egyik érdekesség a két oroszlán, melyek a Festetich-címert „őrzik”. A hatalmas fakapun egy pelikán formájú, kovácsoltvas, barokk veretekkel díszített kopogtató látható, melyről azt tartják, hogy egy 17. századi fegyvertárosé volt, akit Ignatius Pelikannak hívtak.

A házban lévő étterem helyén pedig a 15. században nyílt meg Sopron első gyógyszertára, a Fekete elefánt.

A Storno-család

A svájci ősökkel rendelkező (idősebb) Strono Ferenc (1821-1907) Kismartonban született, majd Landshutban az ipari iskolában tanulta ki a kéményseprő-mesterséget. Bár hamar kiderült, hogy tehetségesen rajzol, és szeretett volna ezen a területen továbbtanulni, végül apja halála miatt ő lett a családfenntartó.

Vándor kéményseprőlegénynek állt, hogy pénzt keressen,

így jutott el Sopronba is 1845-ben. Egy kéményseprőnél dolgozott, mikor a mester meghalt, elvette özvegyét, és így övé lett a vállalkozás. (Úgy tudni, hogy Sopronba véletlenül került, mert mikor 1845-ben Pozsonyba indult, egy asszony rossz irányt mutatott neki, és tévedésből érkezett a városba.)

A művészi érdeklődése továbbra is megmaradt, így támogatók révén Bécsbe került, ahol műemlékek rajzolásával, felmérésével foglalkozhatott.

Sőt, saját ötletei is voltak, többek között Habsburg Lipót főherceg részére is készített tárgyterveket. Ő lett a Niederösterreichisches Gewerbeverein Gewerbekunstblatt elnevezésű iparművészeti lapjának egyik legfőbb illusztrátora. Leopold Ernst munkatársaként részt vett a grafeneggi kastély neogótikus átépítésében és rajzolóként a bécsi Stephansdom stílszerű helyreállításában.

1863-tól Rómer Flóris támogatásának eredményeként a Magyar Tudományos Akadémia Archeológiai Bizottságától több megbízást kapott a történelmi Magyarország középkori műemlékeinek és falfestményeinek felmérésére, dokumentálására.

Az 1860-as években a restaurálásnak köszönhetően eljutott Felvidékre, Erdélybe, Muraközbe, és így kaphatta meg a soproni Szent Mihály templom restaurálási feladatát, majd a pannonhalmi bencés apátság kriptáját, és a templomot.

1876-ban a Ferenc József-rend lovagi címével tüntették ki magyarországi templomfestészetéért és a tullni Háromkirályok-kápolna freskóinak, valamint a lőcsei Szent Jakab-templom középkori falképeinek helyreállításáért. Egy évvel később a pápától megkapta a Szilveszter-rend lovagkeresztjét is.

Az idős mester utolsó éveiben sokat betegeskedett, ezt az időszakot már a soproni házában, a gyűjteménye között töltötte, és itt halt meg 86 éves korában.

A művészi tehetség a fiainál is megmutatkozott, Ferenc festő, Kálmán építész lett, de mindketten kitanulták a családi mesterséget, így képzett kéményseprők voltak,

bár művészeti képzésre külföldi neves iskolákba járhattak. A régiségek iránti szeretett is örökölték, és folytatták apjuk gyűjtőmunkáját (többek között festmények, üveg-, porcelán-, fémtárgyak), de maguk is készítettek műtárgyakat, festett ablakokat, és díszítették a lakást is.

A mai múzeum ebből a világból idézi meg a család életét. A korszak divatos festése, berendezése jelenik meg a szobákban, miközben a Storno-gyűjteményt is meg lehet csodálni.

Bővebb információ ITT

A Storno-házban egy másik kiállítás is látható, itt a város és a megye újkori történetét mutatják be a 15. századtól.

Fotók: Pölcz Klaudia, Wikipédia

hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!