MÚLT
A Rovatból

10 vicces divathóbort a történelemből

Hajba komponált hajók, férfiak magassarkúban és fűzőben. Reméljük ezek a trendek nem jön vissza a divatba.

Link másolása

A különböző divatirányzatok időről időre visszatérnek. Van azonban néhány olyan öltözködési trend az elmúlt századokból, amelyek ma már inkább csak megnevettetnek bennünket. Most mutatunk nektek 10 olyan meghökkentő viseletet, ami menőnek számított az elmúlt korokban.

Noha ezek egy-egy vadhajtása felbukkan a modern időkben is, mi azért mégis reméljük, hogy igazán soha többé nem jönnek vissza a divatba. Íme 10 vicces divathóbort az elmúlt századokból.

Férfi fűző

c712c303a53829937b1a51c2c690174a

A fűző évszázadokon át rendkívül népszerű viselet volt. Ám kevesen gondolnátok, hogy nem csak a nők, hanem a férfiak is előszeretettel hordták. Míg a hölgyek fűzővel emelték ki alakjukat, a férfiak a tartásuk tökéletesítésére használták. Illetve persze fűző segítségével rejtették el pocakjukat is. A fűző divat minden korban változott, de eltérő fűzőt hordtak különböző alkalmakkor is. Már tipust vettek fel például lovagláshoz, mint utazáshoz.

Borotvával magasított homlok

4054e3fc80f4985fca789427976170c6

A 14. században a burgundi hercegségben annyira divatos volt a gótika, hogy a nők még a frizurájukba is belecsempészték a stílusra oly jellemző csúcsíveket. Hegyesen égbe törő kalapokat viseltek, ami miatt csak lehajtott fejjel és rogyasztott térddel tudtak átjutni egy ajtón vagy beülni a hintókba. Ám, hogy még "csúcsabb" legyen az összhatás, homlokukat is mesterségesen magasították. A megfelelő csúcsívet úgy érték el, hogy formára borotválták hajukat homlokuk felett.

Csúcsos cipők

9b2e3e65ff0d2b1fcd50588318814ba0

A csúcsra járatott divat a cipőknél is megfigyelhető volt a 14. században. Nagyon trendik voltak ugyanis a hosszú hegyes orrú cipők is. Hogy miért voltak praktikusak? Semmiért. Egyszerűen csak arra voltak jók hogy a nemesek büszkélkedhessenek "méreteikkel". Minél nagyobb volt a cipő orra, annál menőbbnek számított a viselője. A francia király végül 1366-ban megpróbált véget vetni e különös divathóbortnak, ám nem járt túl nagy sikerrel. Hiába tiltotta meg a hosszú orrú cipők és harisnyák készítését, az emberek szerették, és hosszú ideig nem mondtak le róla.

Rúzsos mellbimbók

893b5ca3e3bffa976f9236f5a278c354

A 16-19. századi nők korán sem voltak olyan szemérmesek, mint gondolnánk. Nem csak a mélyen dekoltált ruhákat kedvelték, az igazán divatos dámák odáig is elmentek, hogy egy vagy akár mindkét mellbimbójukat kivillantották. Ráadásul a közszemlére tett mellbimbót ki is rúzsoztak, hogy még látványosabb legyen. Ám nehogy azt higgyétek, hogy csak a kurtizának jártak fedetlen keblekkel. A tisztességes asszonyok is követték ezt a divatot.

Rúzsos férfiak

f3e0ec8da1292013adaf430d214fea68

A rúzs a történelem során leggyakrabban használt szépítőszer. (ahogyan azt a mellbombók esetében is olvashattátok) Már öt évezreddel ezelőtt is használtuk, ráadásuk nem csak mi nők. Nem ritkán az ógörög férfiak is rúzsozták magukat bíborból és kékszőlő kivonatból készült rúzsokkal. Később a középkorban I. Erzsébet királyné tette ismét népszerűvé a sminkelést. A rúzs divat aztán a barokk időszakban teljesedett ki. Akkoriban a férfiak ugyanakkora rúzsfelhasználók voltak, mint a hölgyek.

Bodros fehér paróka férfiaknak

437px-Ex-voto_a_sainte-genevieve_-Detail-Largilliere

Az egyik legismertebb történelmi frizuradivat a bodros rizsporozott paróka. Azt azonban nem sokan tudják, hogy a hosszú ideig tartó trend egy király kopaszsága miatt vált ilyen népszerűvé. Az 1600-as években XIII. Lajos francia király kezdett el először hosszú, bodros parókát hordani, mert megelégelte, hogy gúnyolják kopaszsága miatt. A 17. században aztán egyre mesésebb parókák készültek, és divatba jött a rízsporral színezett fehér változata is. A paróka jelenség volt az egyik legtovább tartó és legfurcsább európai trend. A parókadivatnak végül a francia forradalom vetett véget, innentől ugyanis ciki volt arisztokratikus jelképeket viselni.

Toronyhaj

f4a6d7dcb1731d44453ef3de2de38344

A divat extrém magasságokba, három araszra emelte a női frizurát a 18. század második felében. A hölgyek hihetetlen mennyiségű anyagot dolgoztattak bele a toronymagas hajkreációikba. Többnyire parafából vagy textilből, gézből készített szív alakú párna köré igazították a nők haját és rengeteg hajpótlást is beletettek a frizura költemény kialakításához. Díszítésül pedig rengeteg szalagot, tollat, ékszert is beledolgoztak. Csak a képzelet szabott határt, a hölgyek mindent belekomponálhattak a hajukba szélmalomtól virágoskerten át a hőlégballonig.

Papucszokni

medieval-buttocks-650x473

A középkori képeken úgy tűnhet, mintha az olaszok 1400 körül mezítláb jártak volna. A látszat azonban csal. A divatos olaszok tényleg nem viseltek igazi cipőt. Ám a lábfejjel készült harisnyaszerű nadrágot hordtak, aminek az aljára bőrtalpat varrtak. Így az nem koszolódott és lyukadt ki a gyaloglástól (vagy bukfencezéstől).

Nemes férfi fenék

gatya

A középkori tunikák hosszának divatja, pont olyan változatos volt, mint manapság a szoknyahossz trendje. A középkor végén például a férfi tunikák iszonyúan rövidek voltak, a hölgyek nagy örömére. A vékony cicanadrágszerű harisnyák ugyanis minden körvonalat mutatósan kidomborítottak. Ám az 1400-as évek Angliájában nem mindenkinek engedték, hogy kövesse a rövid divatot. Törvény szabta meg, hogy csak a felsőbb osztályok képviselőinek fenekének maradhat fedetlenül. Úgy gondolták ugyanis, hogy a parasztok alfele túl közönséges ahhoz, hogy láttatni engedjék. Így tulajdonképpen csak azok hordhattak rövid tunikát, akiknek elég "méltóságos feneke" volt.

Magassarkú férfiaknak

68b841ffbed1df17db6accafdb02374e

Talán nem is gondolnátok de az első magassarkúkat nem nők, hanem férfiak hordták. Az első ilyen cipőket a kilencedik század környékén perzsa lovas harcosoknak készítették, akiknek ez azért volt praktikus mert így nem csúszott ki a lábuk a kengyelből. Európában is perzsa hatásra terjedt el ez a viselet. Igazán divatossá azonban 14. Lajos francia király tette aki igen alacsony volt, és emiatt kezdett magassarkút hordani. Hívei természetesen hamar leutánozták, és a nők is ekkortájt kezdtek el magassarkút hordani.

Forrás: Medievallists.net, mult-kor.hu, szepsegpedia.hu, index.hu, trendmanó.blog.hu, isiswardrobe.blogspot.dk, aktiv.life.hu

Képek forrása: Pinterest

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap?
A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. A többi érdekes részlet is kiderül a videóból.

Link másolása

Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap? A Szeretlek Magyarország Tik-Tok videójában ennek járt utána.

Az 1848-as forradalom a legbékésebb forradalom volt Európában, hiszen nem folyt vér. A magyarok leginkább egy kicsit szabadabb életet szerettek volna, nem a függetlenségre törekedtek. Az elején még a jelszavuk is ezt tükrözte. Hogy mi volt ez? Kiderül a videóból.

Ahogy az is, hogy Petőfi Sándor a leírt versét otthon felejtette, ezért soronként kellett lediktálnia. A hosszas folyamat miatt az utcán várakozó több ezer embert emiatt Jókai hazaküldte ebédszünetre.

A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. Petőfi itt nem szavalta el a versét, hanem beszédet mondott, a verset pedig egy ifjú színész szavalta el.

A videóból az is kiderül, hogyan jutottak fegyverhez, és mi történt Táncsics Mihállyal a kiszabadítása után.

VIDEÓ: Hogy zajlott március 15.?

@szeretlekmagyarorszag.hu Te ismerted ezeket a történéseket a forradalmunkról? Az 1848-as március 15-i események nem teljesen úgy zajlottak, ahogy az a köztudatban is benne van. #forradalom #március15 #szeretlekmagyarorszag #petőfi #nekedbe #magyartiktok ♬ eredeti hang – Szeretlek Magyarország.hu - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET: