KULT
A Rovatból

Azt mondták, ez a felnőtt Star Wars, ami véres és kegyetlen lesz - gyengécske másolat lett a Rebel Moon

Pont olyan a Rebel Moon, mint amikor valaki azzal kérkedik, hogy lemásolta a padtársa beadandóját, de megváltoztatta annyira, hogy ne vegye észre a tanárnő. Megnéztük a Netflix és Zack Snyder Star Wars-másolatát.

Link másolása

Nem tartom Zack Snydert kiemelkedő rendezőnek. Általában egyedi képi világa van, és jól tudja adaptálni mások ötleteit. Ő az a fajta rendező, aki számára a látvány fontosabb a mondanivalónál.

Ez nem is baj, kimondottan szórakoztatóak a filmjei, a 300, a Watchman, vagy Az Őrzők legendája mind látványos blockbusterek.

A probléma azzal van, amikor saját ötleteit, vagy vízióját próbálja megvalósítani.

A Rebel Moon teljesen Snyder gyermeke. Ő találta ki a történetet, ő az egyik forgatókönyvírója, producere, rendezte, sőt még az operatőr munkakörét is elvállalta.

Mondhatnánk, hogy ez Zack Snyder szerzői filmje, ami teljes mértékben megmutatja, milyen alkotó ő.

Sosem értettem azokat az elvakult rajongókat, akik egy korábbi munkája miatt piedesztálra emelnek egy rendezőt vagy színészt. Folyamatosan változnak ők is, hibázhatnak karrierjük során ahogy mi, Robert De Niro, már nem csak a Taxisofőr De Nirója, sokan A Nagyfater elszabadul címszereplőjeként ismerik. Ezért nem kell senkit isteníteni.

Snydernek is van egy ilyen rajongói köre, akik rendre beszavazzák filmjeit a közönségdíjazott alkotások közé.

Ezért nyerhetett közönség Oscar-díjat A halottak hadserege 2022-ben, pedig minőségileg csak egy közepes Holtak hajnala-utánzat volt.

Milyen alkotó Snyder? Közepes. Erős szakember, képi világot tényleg hatásosan komponál, a probléma az vele, hogy egészen más kitalálni, hogyan nézzen ki valami, mint megvalósítani azt. A Rebel Moon látványvilága alapvetően korrekt, de sokszor alig látunk belőle bármit is. Pont ugyanaz a baj vele, mint A halottak hadseregével: Snyder imádja a Canon 50mm f/.0.95-ös lencséjét. Ezt a típust úgy is nevezik szakmai berkekben, hogy a Canon álomlencséje, mert olyan hatást kelt,

mintha folyamatosan egy álomjelenetben lennénk, a kép széle és a fókuszon kívül lévő dolgok érdekesen homályosak.

Nem annyira irritáló itt, mint a zombifilmben volt, valószínűleg azért, mert nem alkalmazott annyiszor kézikamerát, és nem rángatta. Viszonylag jól beállított jeleneteknél nem annyira zavaró, de örülnék, ha legközelebb az operatőri munkát átengedné más szakembereknek.

A történet pedig finoman szólva: ismerős. Van egy kis bolygó, ahol űrvikingeknek kinéző földművelők dolgoznak, ám egy nap megjelenik a gonosz birodalom (akik úgy néznek ki, mint az űrnácik), lázadókat keresnek, de kifogytak az élelemből, ezért szükségük van ellátmányra. A kis falu teljes élelemkészletét meg akarják szerezni, ezért egy fiatal nő, Kora (Sofia Boutella) úgy dönt, elindul, és társakat toboroz magának, még a lázadók közül is, hogy megvédje az otthonát. Ez akár A hét szamuráj, A hét mesterlövész, vagy a Star Wars története is lehetne. Mert az is.

Mivel gyermekkoromban számtalanszor láttam a Csillagok háborúját, így pontosan meg tudtam mondani előre mi fog történni a filmben.

A teljes Mos Eisley-kocsmajelenetet megtaláljuk a cselekményben elhelyezve, és még közben egy Han Solo-jellegű karakterrel (Charlie Hunnam) is találkozunk. Persze ha megismerjük a Rebel Moon hátterét, mindez érthető lesz. Zack Snyder megkereste a Disney-t még a VII. rész előtt, hogy szívesen rendezne egy felnőtt, kemény Star Warst nekik. Ám a Disney-nek ez nem kellett, Snyder kicsit átgyúrta, több írón átment a forgatókönyv, és a Netflix megvette kilóra. Így elmondhatnánk, hogy ez a véres, felnőtt Csillagok háborúja. Ez a kijelentés teljes mértékben alaptalan. Itt a klisés történet kitalálható, a költségvetése hatalmas, és nem látunk belőle sokat. Még csak nem is sokkal véresebb.

Talán az egyetlen dolog, ami megmenti az egészet: a jó casting. A kortalan szépség, Sofia Boutella ügyes, mint Obi-Wan Kenobi, akarom mondani, mint Kora. Michiel Huisman Luke Skywalkere, azazhogy Gunnarja is szerethető, Charlie Hunnam mint Han Solo, vagyis Kai kicsit kevés játékidőt kapott, de szódával elmegy. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ezt a filmet sokkal jobb verzióban láttuk már. Mint űropera alapvetően működik a Rebel Moon, harc van benne, a csaták jól koreografáltak, még ha homályosak is. A történetben lenne egyébként potenciál, ha kifejtené a dolgokat Snyder, és nem csak bedobná az embert a világba, hogy láttál Star Warst, tudod, hogy mi történik.

Közben pedig vannak tényleg érdekes gondolatok benne, nagyon mélyen, sosem mondják ki őket, de én látom, hogy ott bujkálnak.

Snyder nem azokra a dolgokra koncentrál, melyekre kellene, amit meg látunk, nos, az már unalmas. A kosztüm és szörnydizájn is teljesen polarizált. Egyik pillanatban a kockák nagy álmát, a Warhammer 40k ihlette páncélokat, hatalmas űrhajókat és hierarchia-rendszert látunk, máskor pedig a helyi wishes Darth Vadert játszó Ed Skreint, amint ingben és nyakkendőben harcol a nagy összecsapás alatt. Tipikusan az az eset áll fenn, amikor a rendező mindent bele akar pakolni a filmbe, de az csak akkor működne, ha háromszor hosszabb lenne a játékidő. De mivel mindent láttunk már „valahol”, így két órában is unalmas az egész, nem akarnám végigülni a hosszabb verziót.

Amit a Netflix akart, azt megkaptuk. Csillagok háborúja Zack Snyder tollából, ami legalább olyan jó, mint amit a Disney lerakott elénk az utóbbi időben (az Andoron kívül).

Egy közepes, egyszer nézős, kockakényeztető limonádé, amiben annyi eredeti tartalom sincs, mint a helyi bolhapiacunkon.

Nem akartam ennyire lehúzni, de sokkal jobban járna Snyder, ha nem kapna ennyire szabad kezet. Minden ilyen próbálkozásnál megégette magát – nézek rád morcosan Álomháború, vagy A halottak hadserege. A Rebel Moon megtekinthető magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk