KULT
A Rovatból

Az események majd csak ezután indulnak be igazán – Sárkányok háza kritika

Zseniális gonosz karakterek, pazar látványvilág, rengeteg dráma és cselszövés. Nekünk valahogy mégis hiányérzetünk marad.
Vass Adrienn - szmo.hu
2022. október 26.



Valószínűleg velem van a baj... sőt, biztos. Úgyhogy előre elnézést kérek mindenkitől, aki megfelelően kielégült a Sárkányok háza első évada után. De én valahogy nem kaptam el a hangulatot olyan intenzíven, mint ahogy azt az első rész után reméltem.

Óriási a felhajtás a sorozat körül. A hetente érkező részekről folyamatosan cikkeztek a portálok. Elemző videók készültek, rajongói teóriák csaptak össze, és úgy tűnik, hogy a befejezés is óriásit robbant.

És a számok is jól alakultak: Minden idők legnézettebb sorozata lett a Sárkányok háza a magyar HBO történetében is

Amikor a hírek és kritikák nagy része is istenít egy sorozatot, automatikusan nagyobbak lesznek az én elvárásaim is, és sokkal csalódottabbá tesz az a tény is, hogy nem élveztem annyira, mint amennyire mások.

Mert a Sárkányok háza korrekt sorozat. Ezt egészen biztosan ki merem jelenteni. Az első évad alapján ráadásul azt lehet sejteni, hogy az események majd csak ezután indulnak be igazán, hogy ez a pár rész csak a hangulat és a karakterek megalapozására szolgált.

De nekem sajnos hangulatból is hiányzott elég sok minden.

A vég kezdete

Az utolsó előtti rész elég furcsán alakult. Rhaenys brutális sárkányának hátáról nézett az újonnan megkoronázott Aegon és kissé megzavarodott anyukája, Alicent szemébe. Itt szépen le is lehetett volna zárni mindent, ha a sárkány okád egy kis tüzet. Csak a "rosszak" vesztek volna, felesleges vérontás nélkül.

De nem. Rhaenys csak úgy simán lelépett, és az évadzáró első percei gyakorlatilag azzal telnek, ahogy magyarázatot ad Rhaenyra és Daemon előtt arra, hogy miért nem tett semmit: csak. Mert nehogy már ő robbantsa ki a háborút...

De Rhaenys, ha az összes trónbitorló azon nyomban szörnyethal, akkor nem is lett volna háború. Nem érted?

Mindegy. Engedjük el. Ezért nem lett belőle királynő.

Daemon egész jól viseli a testvére halálát, és élvezettel veti bele magát a szervezkedésbe. Totálisan ignorálja a feleségét, akinek egyfelől meghalt az apja, másfelől beindult a vajúdása. Kapunk jó pár perc szenvedős szülést. Rhaenyra gyakorlatilag kikapja magából a gyereket.

És itt jön a tanulság, hogy miért is ne házasodjuk és közösüljünk a közeli rokonunkkal: a gyermek halva születik.

(Akik olvasták a könyvet, egész hangosan háborognak rajta most, hogy miért nem lett jobban kifejtve a filmben a vérfertőző viszonyból született csecsemő deformitásának ténye, azaz hogy sárkányfarokkal jött a világra. De szerintem ennyi belefér. A könyvhöz soha nem tud teljesen hű lenni a filmes verzió.)

Szóval megy a szervezkedés. Én most itt le nem írom, hogy melyik ház kivel van, és kit akarnak meggyőzni stratégiailag, mert az egész részben ez a legunalmasabb etap.

A lényeg hogy Rhaenyrának annak ellenére, hogy elveszítette az apját, majd a gyermekét, és a szülés utáni friss sebekből lábadozik, mind az esze, mind a szíve a helyén van.

Nem akar kezdeményezni, nem akar gyilkolászni sportból, mint Daemon, aki már fogná is az összes sárkányt és égetne porrá mindent.

Elgondolkozik Alicent üzenetén, mérlegeli a jóslatot és a realitást is, és ezzel teljesen szembekerül Daemonnal, aki valószínűleg arra számított, hogy Rhaenyra mindenben rá fog majd hallgatni ha trónra kerül, erre a nő már most akadékoskodik.

Jön az utolsó nagy csavar. Mivel mindenkinek ki kell vennie a részét a szövetségesek beszervezéséből, Rhaenyra fiai is sárkányhátra pattannak, és viszik anyjuk üzenetét.

A kisebb fiú, Lucerys eléggé tart a feladattól. Sárkányháton messze repülni, hadba hívó üzenetet kézbesíteni, komoly férfiként kiállni... ez egy normális kisfiúnak nyilván nem a legkönnyebb feladat.

Borros Baratheonnal amúgy sem lenne könnyű dolga, de sajnos be is előzték.

A félszemű Aemond már a teremben vigyorog mikor ő belép. Itt már tudjuk, hogy ennek nagyon csúnya vége lesz.

Nyilván semmi tekintélye nincs így (amúgy se lenne), és Aemond nem rest megragadni az alkalmat, és kitérni arra a kényes részletre is, hogy a kissrác még tartozik neki egy szemmel.

Aemondnak nagy sárkánya van, Lucerysnek kicsi. Nem kérdés, hogy némi kergetőzés után ki győz.

És tulajdonképpen mindegy, hogy akarva vagy akaratlanul, de Lucerys a sárkányával együtt ketté is roppan a felhők felett.

Szóval Rhaenyra elveszítette az apját, az újszülött gyermekét, és a legkisebb fiúgyermekét is. Az arcára kiül a fájdalom, mi meg csak pislogunk tovább miután elsötétül a kép, mert ezzel bizony vége az első évadnak.

Mi a bajom a sorozattal

Így visszaolvasva azért történtek itt dolgok.

A látványvilággal sincs semmi bajom. Nagyon szépek a sárkányos jelenetek, és a jelmezek is végig. A világítás is pazar, az operatőri munkával sincs baj. És én a színészekkel kapcsolatban sem tudnék éles kritikát megfogalmazni.

Mondjuk, furcsa volt a gyerekszínészek után a váltás, és sokkal nehezebb volt így megkedvelni a karaktereket.

Talán Lucerys halála is jobban megérintett volna, ha nem kb. nyolcszor tűnt volna fel összesen a képernyőn...

Az igazi gonosz karakterek kiemelkedően izgalmasak.

A Daemont alakító Matt Smith a sorozat ásza, de szerintem Ewan Mitchell karrierje is óriásit ugrik majd a félszemű herceg, Aemond megformálása után.

Sokan imádták a fiatal Rhaenyrát, azaz Milly Alcockot, de szerintem az idősebb kiadás, Emma D'Arcy is káprázatos.

Szóval a színészekkel tényleg nincs semmi bajom. Viszont valami mégis kevés volt.

Sokszor éreztem vontatottnak a történetet, el-elkalandoztam, volt, hogy egy részt csak 2-3 részletben néztem meg, mert egyszerűen nem sodort magával. Ez persze egyéni preferencia.

És értem én, hogy ez egy kemény világ, hogy itt több a depi, mint a napsütés...

De nekem nagyon hiányzott egy őszinte és szép szerelmi szál, egy kis nevetés, egy vicces, bohókás karakter, vagy egy mérgező gondolatoktól mentes, erős férfi.

Két kérdés jár a fejemben. Az egyikre nem fogok választ kapni:

Vajon akkor is ennyien néznék ezt a sorozatot, ha nem a Trónok Harca sikere után indult volna el?

A második kérdés egyszerűbb: Visszatérek a második évadra? A válasz pedig minden fanyalgásom ellenére az, hogy: Igen!

Ti visszatértek?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
Krasznahorkai László Nobel-díját a könyvtár és a könyvesboltok sem hirdetik a szülővárosában, pedig ő azt mondja: beérné egy A4-es papírlappal is
Az író Facebook-oldalán mondott köszönetet mindazoknak, akik gondoltak rá és gratuláltak neki az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.


Lassan egy hónap telt el azóta, hogy kiderült, egy magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A rangos elismeréshez számos közéleti személyiség gratulált, a világsajtó is hosszan írt munkásságáról. Úgy tűnik azonban, hogy a friss Nobel-díjas szülővárosában, Gyulán nem büszkélkednek annyira a sikerrel – legalábbis az író Facebook-oldalán található bejegyzés szerint:

„Krasznahorkai László hálás mindenkinek, barátnak, ismerősnek, fordítónak és kiadónak, tartós olvasónak és kezdő olvasónak, akár magyar, akár még nem magyar, távolinak tehát és közelinek, és különösképpen a képen látható üzenet íróinak szülővárosomban, Gyulán, ahol rajtuk kívül nemcsak »óriásplakáttal« nem üdvözlik szerény elvándoroltjukat, de még a könyvesbolt vagy a könyvtár előtt sem látni – pedig beérném egy A4-es papírlappal is – az öröm bármi jelét – hálás, tényleg az, hogy szeretettel gondoltak és gondolnak rá az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.”

A poszthoz mellékelt képen egy ablakra kiragasztott papír látható, amin ez áll: „Krasznahorkai László (szülővárosa: Gyula), irodalmi Nobel-díj, 2025. E ház lakói büszkék rád, gratulálunk!”

Via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Meghalt Ganxsta Zolee édesanyja
Kassai Ilona Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő 97 éves volt.


Ganxsta Zolee a Facebookon tudatta, hogy kedden elhunyt édesanyja, Kassai Ilona, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő.

Az 59 éves rapper szerda este osztotta meg a hírt, egy közös fotóval és szívszorító sorokkal búcsúzott, vette észre a Blikk.

„Tegnap este drága Édesanyám, Kassai Ilona az angyalok közé került, a Mennyek országába. Egy igazi művész volt, és a legjobb anya. Köszönöm mindenkinek, aki most egy picit megemlékezik róla a szívében”

- olvasható a zenész posztjában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Egy előadás, amit soha nem felejtesz el – és amiről nem készíthetsz képet
Nem tudom, hányszor lehet ellőni azt a mondatot, hogy ilyet még nem látott a világ! De talán ez most nem túlzás. A Walk My World új szintre emeli az immerzív színházat.


Aki valaha hallott már a Recirquel társulatról, vagy látott tőlük bármilyen előadást, az tudhatja, hogy látványban és érzelemben nincs hiány náluk. És nagyjából azt is sejtheti, hogy most mire számíthat... vagy talán mégsem. Mert ez a produkciójuk minden eddiginél nagyobb, és nemcsak méreteiben, hanem abban is, amilyen mértékben hat a nézőre.

Úgy érkeztem a sajtótájékoztatóra, mint mindenki más: kíváncsian, de fogalmam sem volt, hogy pontosan mi fog történni. Abban biztosak lehettünk, hogy fotózni és videózni lehet — ami már önmagában is különleges lehetőség volt, hiszen a Walk My World előadásán ez majd tilos lesz.

Ebben a világban, ahol mindent meg akarunk osztani, ahol a pillanatok értéke sokszor a megörökítésükön múlik, furcsán hangzik, hogy itt pont az ellenkezője történik: életed legextrább előadását éled majd át, de el kell tenned a telefonodat.

Bevallom, elsőre ez nekem is furcsán hangzott. A bizonytalanság csak akkor kezdett oldódni bennem, amikor meghallgattuk a készítőket, és lassan elkezdett összeállni, hogy miről is van szó.

A tájékoztató után megkaptuk az első instrukciókat: maszkokat vettünk át, amit végig viselnünk kellett. Már ettől megváltozott a hangulat.

Ezt követően csoportokra osztottak minket, hiszen az előadásból mi is csak egy-egy apró jelenetet nézhettünk meg. Én fotós kollégámmal Hector otthonába pillanthattam be.

Ahogy a hosszú folyosókon sétáltunk, már maga az út is felépítette bennünk ezt a külön világot. Nem tudtuk megmondani, milyen korban járunk — egyszerre volt időtlen és nagyon konkrét. De a falak, a fények, a hangok határozottan baljós hangulatot árasztottak. Abszolút érthető, hogy ez miért csak felnőtteknek szóló program.

Az első jelenetben egy férfi táncát nézhettük végig. Képtelenség volt nem érezni, mennyire más ez így, pár lépésnyire az előadótól.

Őszintén: kicsit zavarban voltam. Más egy színpadon látni ezt, mint így, testközelből.

De pont ez a zavar az, ami miatt nagyon működik az egész. Mert kizökkent. Mert megkérdőjelezi azt is, hogy mit jelent nézőnek lenni egy előadáson.

Aztán továbbmentünk a fő térbe, ahol a finálé zajlik majd. Itt már több szereplő volt és óriási nyüzsgés.

Itt sokkal könnyebb volt kívülről nézni az egészet, de közben azt is biztossá vált, hogy a legnagyobb hatást azok a pillanatok váltják majd ki az emberekből, amik intim terekben zajlanak.

És az ilyen jelenetekből az összeset nem láthatja majd mindenki, hiszen egyszerre zajlik több produkció, több különböző ponton.

És ez az, ami miatt tényleg nem tudom megmondani, hogy ki mit fog érezni — csak azt, hogy valamit biztosan.

A Walk My World élménye: immerzív mitológiai utazás Budapesten

A Recirquel új produkciójában a néző szó szerint a történet részévé válik: a 2,5 órás előadást egy 6000 m²-es, filmes díszleteket idéző térben szabadon járhatja be.

A közönség saját útját járva döntheti el, melyik mitikus karaktert, istent, hőst vagy különös lényt követ majd, és mely jeleneteknél időzik el hosszabban.

A látogatók közelről követhetik az előadóművészek mozdulatait, bejárhatják titkos szobákat, megérinthetik a berendezési tárgyakat, és még egy elrejtett bájitalt is kipróbálhatnak. Az élményt erősíti, hogy a nézők maszkot viselnek, így láthatatlan megfigyelők lehetnek.

De a Recirquel produkciója nem csupán egy élménytér, hanem egy gazdag, mitológiai alapokon nyugvó történet is egyben.

A Walk My World Vergilius eposzának, Aeneas és Dido szerelmi tragédiájának modern feldolgozása.

Ez az ókori mítosz kel életre 220 különálló jelenetben, lenyűgöző újcirkusz és tánc produkciók közepette, teremtve meg ezt a minden érzékszervre ható, lüktető, érzéki világot.

Az alkotói munka mélységét mutatja, hogy az előadáson több mint 20 különféle cirkuszi zsáner látható, köztük olyan ritkaságok, mint a tízméteres magasságban repítő orosz hinta, a cyr vagy a rhönrad. A táncművészet is rendkívül gazdag repertoárral bír: a kortárs tánc és a balett mellett a kontakt improvizáció is hangsúlyos szerepet kap.

A filmszerű látvány élményét emelik a technikai részletek. A 150 fős stábot olyan nemzetközi kiválóságok is segítették, mint a világhírű brazil Grupo Corpo vagy az amerikai táncművész, Bill Shannon, ezzel is aláhúzva az előadás világszínvonalát.

A 6000 m²-es térben több mint 10 000 kellék szolgálja a hitelességet, melyek többsége az 1920-as évektől a '70-es évekig használt retro tárgyak és antikvitások egyedi válogatása.

A látványtechnikai csúcspontok között említendő egy ötméteres, az artistákkal együttműködő robot, valamint a földről felemelkedő ágyak és asztalok. Az előadóterek falait kortárs képzőművészek egyedi grafikái és falrajzai teszik még varázslatosabbá.

Az előadás számokban

Premier: 2025. november 5.

Heti előadások száma: 5

Játékidő: kb. 2,5 óra

Előadóterület: 6000 m²

Próbafolyamat: 6+ hónap

Előkészület: 5 év

Kreatív stáb: 150 fő

Előadók: 32 artista és táncművész, 4 kontinensről

Szereplők száma: 25 mitológiai szereplő

Szobák száma: kb. 40 különálló helyiség

Kellékek: több mint 10 000 egyedi tárgy

Jelenetek: 220 különálló részlet

Zenei sávok: 64 csatornán megszólaló hangzás

Műfaji gazdagság: több mint 20 különböző cirkuszi műfaj

Vági Bence rendező-koreográfus szerint a Walk My World unikális attrakciója lesz Budapestnek, hiszen ehhez hasonló léptékű immerzív élményt eddig csak a világ legnagyobb művészeti központjaiban (New York, Sanghaj, London) láthattak a nézők.

Ez az előadás épp azért fontos a mai közönség számára, mert a hagyományos, állatos cirkuszt felváltó új megközelítést XXI. századi köntösben viszi színre:

emberi akrobatákat és táncművészeket állít középpontba olyan monumentális térben, ahol minden mozdulatnak értelme és története van.

A modern közönség, aki megszokta a digitális ingereket, itt valóban valami olyan élménnyel találkozik majd, ami minimum az előadás idejére teljesen kiszakítja a valóságból.

A Recirquel Társulatot 2012-ben alapította Vági Bence rendező-koreográfus, mára a kortárs előadóművészet vezető társulatai között tartják számon a világon. A Recirquel a legkeresettebb magyar kulturális produkció külföldön: évente több száz előadást mutat be a legnevesebb színházakban és művészeti fesztiválokon világszerte – New Yorktól Edinburgh-ön át Dél-Koreáig. A társulat egyedi, az újcirkuszt, a modern és klasszikus táncot ötvöző formanyelvét, a cirque danse-t, a többi között olyan nemzetközi sikerű produkciók fémjelzik, mint a My Land (2018), a Solus Amor (2020), az IMA (2022) és a Paradisum (2024). 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Visszatér a terrorbohóc – Az új It: Welcome to Derry HBO-sorozat keményen darálja a szereplőit!
Újra látjuk Derryt, és vele együtt a gyermekkor legrettegettebb rémálmát, a félelemből táplálkozó démoni lényt. Az It: Welcome to Derry első része minden várakozást felülmúl! A 60-as évek ártatlansága sosem volt ennyire félelmetes. Andy Muschietti új sorozata egyszerre nosztalgikus és hátborzongató!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. október 29.



Már az első képsoroknál világossá válik, hogy az It: Welcome to Derry nem kíván óvatoskodni.

Andy Muschietti, aki a korábbi Az-filmekkel már bizonyította, hogy mesterien ért a rettegés megkomponálásához, most visszatér a gyökerekhez.

Szó szerint és átvitt értelemben is. A rendező keze nyoma minden pillanatban érezhető, a sorozat hangulata már az első részben magával ragadja a nézőt. Itt nem kímélnek senkit és semmit.

A hatvanas évek miliője rendkívül hitelesen kel életre. A díszletek, a jelmezek, a zenék és a színek együttesen teremtik meg azt a nosztalgikus, mégis fenyegető légkört, ami az eredeti filmek egyik legnagyobb erőssége. Az alkotók ügyesen egyensúlyoznak a múlt bája és a borzalom közt, ez az ellentét adja a sorozat igazi ízét. A gyerekkori ártatlanság és Derry mélyén megbúvó gonosz kontrasztja itt is tökéletesen működik.

A nyitójelenet nemcsak hatásos, de egyenesen mellberúgó. A brutalitás kicsit talán öncélú, mégis elég erőteljes ahhoz, hogy a néző ne felejtse el, ez bizony nem egy családi matiné.

A 18-as karika bőven indokolt, ám a készítők ügyesen elkerülik a túlzások csapdáját, épp annyit mutatnak, amennyit kell. Ez a visszafogottabb merészség teszi igazán feszessé a hangulatot. Maradjunk annyiban, hogy az első jelenet szülésjelenete velem marad egy ideig.

A történet középpontjában ismét gyerekek állnak, akik egy titokzatos eltűnés nyomába erednek. Matty (Miles Ekhardt) sorsa már a nyitányban eldől, de „barátai”: Lilly (Clara Stack) és Teddy (Mikkai Karim Fidler) még nem tudják, mi történt vele.

A bűntudat és a kíváncsiság hajtja őket, miközben lassan szembesülnek Derry sötét titkaival.

Pontosabban egy nagy titkával. A gyerekszínészek frissességet hoznak a képernyőre: természetesek, szerethetőek és hihetőek. Bár egyikük sem ismert név, mindannyian tökéletesen hozzák a karaktereiket. Már most érezni, hogy erős kis csapat kovácsolódik belőlük, akárcsak az eredeti film hőseiből. De azért várjuk ki az első rész végét.

A felnőtt szereplők közül James Remar és Jovan Adepo visznek színt a mellékszálakba. Alapvetően érdekes a koreai veterán története, aki a hidegháborús Amerika árnyékában próbál boldogulni. Mint afroamerikai tiszt, ki kell harcolnia társai tiszteletét, olykor kevesebb sikerrel. Ez, a rasszizmussal szembeni görbe tükör, meglátjuk majd mire megy. A sorozat itt-ott játszik történelemmel, néha kissé idealizálja a múltat, de mindez megbocsátható, mert a cél nem a dokumentarizmus, hanem a hangulat megteremtése. Ez viszont egyértelműen működik, méghozzá hibátlanul.

A történet nem kiemelkedő, akik olvasták/látták az eredetit, azért érezhetően ismétlik önmagukat, de az első rész alapján még ezt nem nevezném egyértelmű negatívumnak.

Bill Skarsgård hiánya talán meglepetésként érheti az egyszeri nézőt, de éppen ez ad izgalmat az első résznek. A terrorbohóc árnyéka ott lebeg minden jelenet fölött, még akkor is, ha ő maga nem bukkan fel. Ez a sejtelmesség fokozza a feszültséget: tudjuk, hogy el fog jönni az a pillanat, amikor újra szembenézünk vele, és ez a várakozás az egyik legerősebb húzóereje az első résznek. Alig várom a folytatást!

Technikailag a sorozat eddig kifogástalan. A vizuális világ egyszerre realisztikus, brutális, véres és álomszerű, a fényképezés gondosan kidolgozott.

A kamera néha játékosan követi a gyerekeket, máskor ridegen pásztázza a kisváros utcáit, mintha maga Derry is élne, lélegezne. Az effektek nem hivalkodóak, inkább finoman támogatják a történetmesélést, egészen addig, ameddig be nem tör a képernyőre a kétfejű repülő démonbébi és minden finomkodást kidobnak az utcára. A hangdizájn tökéletesen épít a csend erejére és a kaotikus pusztításra.

Az első epizód végén katartikus pillanat zárja a történetet. Egy olyan befejezés, ami után az ember ösztönösen a következő rész gombja után nyúlna, ha tehetné. A Warner azonban heti adagokban tálalja a rémálmot, így marad a várakozás feszültsége.

Ez talán nem is baj: az It: Welcome to Derry eddig inkább lassan bontakozó, atmoszférikus horror, amit érdemes ízlelgetni, nem egyszerre ledarálni. Pedig nagyon kívánja a szervezetem a következő részt!

A sorozat legnagyobb erénye, hogy nem csupán rettegést kínál, hanem érzelmet is. A barátság, az örökölt traumák, a bűntudat és az összetartozás témái újra és újra előkerülnek, a horror elemek mögött valódi emberi dráma húzódik. A gyerekszerelem és a veszteség árnyéka, a felnövés fájdalma mind ott rezeg a háttérben, ettől lesz a sztori több puszta ijesztgetésnél.

Összességében az It: Welcome to Derry első része méltó folytatása Muschietti világának. Nagyon reméltem, hogy A Flash - A villám csak egy véletlen botlás volt és a szakember nem felejtett el rendezni.

Atmoszférikus, izgalmas és vizuálisan lenyűgöző.

Aki szerette a 2017-es filmeket, az most is otthon fogja érezni magát ebben a baljós kisvárosban. Az alkotók tisztelettel nyúlnak a forráshoz, mégis képesek új színt vinni a történetbe, eddig azért az kiemelhető, hogy még csak egy rész elérhető a sorozatból. Ha a folytatás is tartja ezt a színvonalat, akkor Derry városa újra a modern horror egyik legizgalmasabb helyszínévé válhat, és mi örömmel térünk vissza oda, bármennyire is rettegünk tőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk