SZEMPONT
A Rovatból

Somogyi Zoltán: Magyar Péter is érzi, hogy van keresnivalója a Fidesz környékén, onnan kell további szavazókat merítenie

A hétvégén Magyar Péter pártja megmutatta, hogy országos méretű erővé vált - mondja az elemző. A most bemutatott arcokkal pedig azt üzente, hogy a Fidesz-kormány irányából is képesek támogatókat és szavazókat szerezni.


Két nap telt el a Tisza Párt első kongresszusa óta, és a kormány máris nehéztüzérséggel támadja az egyik ott feltűnt új szereplőt: Ruszin-Szendi Romulusz altábornagyot. A volt vezérkari főnök megjelenése a Tisza oldalán legalább annyira váratlan volt, mint a Magyar Olimpiai Bizottság korábbi elnöki tisztét betöltő Kulcsár Krisztiáné. Mindketten komoly pozícióban voltak korábban, ennek ellenére most keményen kritizálták az Orbán-rendszert. Magyar Péter pedig egy sor fontos ígéretet tett a párt leendő programjával kapcsolatban.

Az egyik legnagyobb kérdés az volt, végetér-e a Tisza Párt one-man-show jellege, és meg tudják-e mutatni, mekkora erő van mögöttük. Hogy ez mennyire sikerült, és kikhez szólt igazából ez a rendezvény, arról Somogyi Zoltán politikai elemzővel beszélgettünk.

– Mit láttunk szombaton?

– Amit nem szoktak csinálni a hagyományos, már kialakult pártok: reggeltől estig, sőt még este is egy buliban együtt vannak. A Tisza összeállt egy országos hálózattá, most pedig alkalom nyílt arra, hogy megismerjék egymást azok az emberek, akik a Tiszát alkotják. Ennek leginkább abból a szempontból van jelentősége, hogy amikor majd jönnek a választások, dolgozni kell a pártért, küzdeni kell érte, addigra együtt legyen az egész szervezet. Ez persze a tagoknak szóló üzenet, de kifelé is van hatása:

milyen sokan vannak, mennyien csatlakoztak a párthoz, országos méretű erőről van szó. Erőről van szó, azaz nem érhet hátrány, ha kiállsz mellette – ezt kívánta ez a nap megüzenni.

Miközben ennek az ellenkezőjét akarja elérni a Fidesz, hogy távol tartsa ettől a párttól az embereket. Fontos volt még, hogy kiderüljön, a Tisza nem egyszemélyes párt, nem egy one man show. Mindez pedig úgy zajlott, hogy közben megmutatkozott a Fideszen belüli elégedetlenség is. A Bódis Krisztán kívül érkezett két másik új, ismert közéleti szereplő a Fidesz-kormány irányából jött, a jobboldalhoz tartozó figuráknak tekinthetők, ugyanúgy, mint ahogy Magyar Péter is.

És ha már a nyilvánosság előtt is megjelennek ilyen arcok, az azt jelenti, hogy a támogatói közönségből is van még mit meríteni, tehát lehet szavazókat hozni a Fidesztől a Tisza Párt felé – szól az üzenete.

Ez az esetleges szavazói mozgás döntheti el ugyanis, hogy megnyeri-e a Tisza a 2026-os választásokat. Mert az már látszik, hogy a baloldali és liberális közönségnek, a korábbi ellenzéki közönségnek nagy része már eldöntötte, hogy ha Magyar Péter lesz az, aki megszabadítja az országot Orbán Viktortól, akkor Magyar Péterre fognak szavazni. Azaz most már a Fidesz táborából kell további szavazókat meríteni. Amit érez a Fidesz is, és próbálja a saját kampányát Magyar Péterrel szemben ebbe az irányba hangolni. Magyar Péter az „ügynök”, Magyar Péter „Brüsszel táskahordozója”, Magyar Péter egy „bűnöző”, mivel „bennfentes kereskedelmet folytatott”, mondja a Fidesz. És mond mindent, amitől azt reméli, hogy elidegenítheti a saját választóit Magyar Pétertől. És persze

Magyar Péter is érzi, hogy van keresnivalója a Fidesz környékén, ezért a legérzékenyebb, a jobb- és a baloldal közötti legmegosztóbb kérdésekben, ahol a kormánypárti szavazók érzékenyek lehetnek egy álláspontra, ott a legcsendesebb, a legkevésbé karakteresebb álláspontot közvetíti.

Ilyen például a külpolitika. Ha az ukrán párti ellenzéki szavazók nagyon szigorúak lennének Magyar Péter irányába, akkor észrevennék például, hogy ez a párt nem egyértelműen ukrán párti (még ha az Unióban magukra is húzták az ukrán pólót). De nem ez a fontos számukra, hanem az erő a meghatározó, ami a győzelemhez kell, és ami megvan a Tisza Pártban.

– Választási taktikából nem megy szembe például a kormány külpolitikájával Magyar Péter, vagy valóban is ez az értékvilág lehet Magyar Péterék fejében?

– Nem tudhatjuk. Az, hogy ebben van taktikai megfontoltság, abban biztos vagyok, hiszen tényleg mindenkihez próbál szólni, és ebből a legfontosabb számára, hogy megpróbálja nem eltávolítani magától a Fidesz még meglévő szavazóit, akik tartanak a háborútól, és szerintük a háború okozója Ukrajna azzal, hogy nem adta meg magát az oroszoknak.

Miközben az egész kongresszusnak az volt a szlogenje, hogy „Vissza Európába”.

Azaz mégiscsak azt az üzenetet hordozzák, hogy egy Európával közös, integratív álláspontot kellene képviselni, az európai gazdaságot és az európai külpolitikát kéne erősíteni.

– Mennyibe kerülhetnek Magyar Péter ígéretei? Reális ennyi mindent megígérni?

– Először is, nagyon nagy terep van a költségvetésben, ha nem lopják ki a pénzeket, és persze ha megjönnek az uniós támogatások.

Ha ezeket összeadjuk, akkor elég sok mindenre van lehetőség ebből a költségvetésből.

Az persze kérdés, hogy mennyire lehet korrupciómentesíteni a gazdaságot vagy a kormányzást.

– Előállhat egy inverz 2006-os helyzet is? Azaz, habár a Tisza megnyeri a választást, de az önkormányzatokban ott marad a Fidesz még három évig. Vagyis nem lehet mindenhonnan mindent egy csapásra kisöpörni.

– Nyilván ez majd eldönti a jövő, erről most nem tudunk beszélgetni. Viszont volt ennek a beszédnek egy másik része, ami nagyon lelkesítő volt az ellenzéki szavazók számára, ez pedig az Út a börtönbe program. Tehát, hogy meghirdette azt, hogy igenis lesz elszámoltatás. Az volt a legkeményebb része a beszédnek, amikor név szerint megemlítette azokat az egyébként alig ismert szereplőket, akik a fideszes politikusoknak a háttéremberei.

Ritkán szoktak eleve évértékelő beszédekben neveket mondani, de az, hogy valaki fogja magát, és ismeretlen nevek sokaságát, legalább egy fél tucat ismeretlen nevet felsorolt, akire azt mondja, hogy ti vagytok azok, akik intézik ezeket a sötét ügyeket, itt megjelent az, hogy semmit nem hagyunk figyelmen kívül, semmit nem felejtünk el.

Ez attól volt erős üzenet, hogy azt sejtette, mintha már ők jobban, mélyebben utánanéztek volna ezeknek a folyamatoknak, hiszen nem a politikusokat, a vezetőket, hanem azoknak a pénzes embereit nevezte meg, hogy majd utánatok megyünk.

– Miközben ezek a dolgok elhangzottak, közben nem engedtek mikrofon közelébe senkit, csak Magyar Pétert. Még az utcán is ránk szóltak, hogy amikor a rendezvényre igyekvő embereket akartuk kérdezni, hogy nem nyilatkozhat senki. De mintha pont nem ilyen világot szeretnénk, ahol központból diktálják, hogy ki mikor szólalhat meg, és idomítják a leendő párttagokat arra, hogy tessék szépen engedelmesen elhajtani a sajtót.

– Az a kérdés, hogy amikor egy kétharmados kormányzásnak ez az igényszintje, hogy csak az nyilatkozhat, akit a központi kormányzás megenged, hogy nyilatkozzon, akkor mi erre a jó válasz? Dobja oda a formálódó Tisza Párt az összes tagját a kormányzati propaganda elé, hogy tessék, kezdjetek velük, amit akartok, vagy azt mondja, hogy jó, ha ezek a ti eszközeitek, akkor mi is hasonló eszközökkel élünk. Mert nyilván csak egyetlen dolog lesz fontos majd a propaganda számára ezekből az interjúkból, hogy az esetleges rossz mondatokat megtalálja és kiforgassa.

– Ez a háborús logika akkor végtelen ideig tart?

– Mindig az erősebb, az, aki fel tudja oldani a háborús logikát. Most ugye a kormányzat az erősebb, legalábbis hivatalosan. Ameddig nem lesz erősebb az ellenzék, addig nem tud új politikai kultúrát sem diktálni.

– Akkor most beszéljünk kicsikét ezekről az új arcokról, akik megjelentek. Hogyan lehet értékelni ezt a három embert, a hitelesség szempontjából?

– Onnan lehet értékelni elsősorban őket, hogy nevek, akik a nyilvánosságban valamit már elértek...

– És miért pont velük kezdték ezt a sort? Tehát a hadügy, sport és szociálpolitika.

– Azért a honvédelem és a sport terén is van olyan mondanivaló, ami érdekes lehet a kormánypárti szavazók megnyerése szempontjából. Kulcsár Krisztián beszélt arról, hogy mit gondol az olimpiáról, és azt mondta, hogy egy olyan országban szeretne élni, amelyik megrendezhet egy olimpiát. Tehát ő ezért csatlakozott a Tisza Párthoz többek között. Ő a Budapesti Olimpiáért Mozgalomnak is egyik alapító tagja, ahogy egyébként én is az vagyok, amúgy. Egyre inkább közelít az a pillanat, amikor az olimpia rendezésének, az olimpiai pályázatának a bejelentése esetleg megtörténhet, és ehhez a Tisza Pártnak is valahogy viszonyulnia kell majd. Itt egy viszonyulási pont meghatározása történt: az országot tegyük olyanná, hogy képes legyen egy olimpiát megrendezni, és Kulcsár úgy érzi, hogy ehhez képest a Fidesz rossz irányba szervezte a sportot. Tehát amit mond, az nem egy teljes elutasítása annak, amit eddig a kormány mondott, hanem az, hogy olyan ország kell, amelyik tud államilag finanszírozni sportprogramokat és olimpiát. A vezérkari főnök pedig azért érdekes, mert van annak egy erős üzenete, hogy

a hadsereg sem egy monolit tömb, ami ha bármi történne az országban, akkor biztosan a kormány oldalára áll, hiszen itt van velünk az egyik legfontosabb katona, aki már Orbánnal szemben áll, és nem Orbán mellett.

Ruszin-Szendi Romulusz nyilván óriási hálózattal bír a Honvédelmi Minisztériumban, magas szintű vezetői tapasztalata elvitathatatlan.

– És Bódis Kriszta?

– Ő egy másik vonal, ő az ellenzéki szavazók számára erős üzenet: az emberi jogi és kisebbségi kérdések sem lesznek figyelmen kívül hagyva.

– Belengetett Magyar Péter valami olyasmit, hogy most tavasszal valami soha nem látott nagy durranás, akció lesz.

– Ezek a klasszikusan politikán belüli üzenetek. El tudom képzelni, hogy bizonyos szereplői a politikának már tudják, mire gondol Magyar Péter. Terjedhet a híre a politikán belül, hogy valami történni fog, miközben a széles választóközönségnek fogalma sincs róla, hogy mi. Azaz, ezek a mondatok olyan üzengetések, amelyek egy szűkebb, célzottabb csoportnak szólnak. Átüzen, vagy megüzen, hogy beindulunk valamivel, amit tervezünk, hogy meg akartunk csinálni, és most el fog indulni. Azaz vagy azt az üzenetet hordozza, hogy bátorodjatok fel, vagy pedig azt hogy féljetek, mert indulunk. Hogy melyik történik ezek közül, vagy hogy egyáltalán történik-e bármi is, nos ehhez meg kell ezek szerint várnunk az első rügyező fákat.

– Fülsiketítő volt az a csend, ami az eddigi ellenzék részéről a Tisza-kongresszust fogadta.

– Fülsiketítő az a csend, ami az elmúlt hónapokban, félévben, években volt a hagyományos magyar ellenzék környékén. Simán megtehették volna, hogy akár egy jóval bátrabb Orbán-kritikával is megszólalnak, pont azért, mert Magyar Péterék sok területen nem mernek, vagy nem akarnak radikálisan beszélni azon taktikai okból, hogy nem akarják elidegeníteni a fideszes választókat. Tehát lenne terep az ellenzéki oldalon, hogy megszólaljanak az ellenzéki szereplők. Ehhez képest

a legfontosabb üzenet, amit sorban hallottunk mostanában egyesével tőlük, hogy egyedül indulnak majd a következő választáson.

Amit, mint üzenetet, nehéz minősíteni...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Farkas András: A környező országokban nem engedik a nyugdíjakat ilyen gyorsan leszakadni az átlagkeresetektől
Egyre nagyobb a különbség, ráadásul a százalékos emelés miatt a nyugdíjas társadalmon belül is egyre nő a szakadék - mondja a szakértő. A most bejelentett 30 ezres utalvány pedig töredéke a korábban áfa-visszatérítésként beígért évi 120-180 ezer Ft-nak.


30 ezer forintos utalványt jelentett be a nyugdíjasoknak Zsigó Róbert államtitkár. Az csak utólag derült ki, hogy a több címletben kiállított kuponok az ÁFA-visszatérítés helyett érkeznek. Bár Orbán Viktor néhány hónapja még arról beszélt, havi 10-15 ezer forintot jelenthet a nyugdíjasoknak a visszatérítés, kuponokban csak ennek töredékét fizetik ki.

Miért gondolhatta meg magát a kormány, és milyen segítségre lenne a nyugdíjasoknak leginkább szükségük? Farkas András nyugdíjszakértőt kérdeztük.

– Az áfa-visszatérítés helyett a nyugdíjasok végül 30 ezer forintos utalványt kapnak valamikor ősszel.

– Ez a 30 ezer forintos utalvány biztos örömet fog okozni a nyugdíjasoknak. Csak az a kérdés, hogy mikor kapják meg, mert ez a része eléggé ködös még, hogy valamikor ősszel. Másrészt nem igazán érthető, hogy miért kell ezt papíralapon, több címletben kinyomtatva odaadni a nyugdíjasoknak. Mindenesetre örüljünk annak, hogy legalább ez már valami konkrétum, sokkal konkrétabb, mint az áfa-visszatérítés volt. Szerintem szembesültek azzal, hogy a részleges áfa-visszatérítés személyenkénti visszaadása őrületes logisztikai feladvány lett volna, ami kivitelezhetetlen lett volna még idén. De azért ez az egyszeri 30 ezer forint nem olyan kiemelkedő összeg, hiszen ha belegondolunk, a miniszterelnök arról beszélt, hogy havi 10-15 ezer forint lehetne a maximuma az áfa-visszatérítésnek.

Ez éves szinten 120-180 ezer forint lehetne, ennek töredéke ez a 30 ezer forint.

Másfelől ezt meg lehetett volna oldani úgy, hogy hozzácsapják a következő havi nyugdíjhoz, mindenki plusz 30 ezer forinttal többet kap, és rábízzák a nyugdíjasokra, hogy költsék arra, amire nekik szükségük van. Hiszen lehet, hogy gyógyszerre kellene, vagy orvosi ellátásra a szegény nyugdíjasnak ez a pénz.

– Ez évente jelenthet 30 ezret, vagy csak egyszeri alkalom?

– Feltehetően a dolog logikája az, hogy a választás előtti évben adunk valami pluszt a nyugdíjasoknak, tehát ez mindenképpen egy egyszeri juttatás, nem fog beépülni a nyugdíjak összegébe.

– És emellett még lesz ősszel a visszamenőleges kiegészítő nyugdíjemelés, ami viszont beépül.

– Erre azért van szükség, mert januárban a nyugdíjakat csak 3,2 százalékkal emelték, mert akkor a kormányzat azt tervezte bele a költségvetési törvénybe, hogy ennyi lesz az éves infláció. Menet közben kiderült, hogy ennél biztos több lesz. A legutóbbi bejelentések szerint most már 4,5 százalékra számít a kormányzat. Az elemzői konszenzus ennél magasabb, de most vegyük a 4,5%-ot, ami azt jelenti, hogy a 4,5% és a 3,2%-os januári emelés különbözetével, vagyis 1,3%-kal visszamenőlegesen január 1-jéig meg kell emelni az összes nyugdíjat és nyugdíjszerű ellátást, amire biztosan sor kerül majd novemberben. Pedig a nyugdíjas szervezetek - egyébként megítélésem szerint nagyon megalapozottan és jogosan - azt szeretnék elérni, hogy

ha egyszer tudjuk, hogy 4,5% biztos lesz az infláció, és a pénzt erre 90 milliárd forint értékben félretette a kormányzat, akkor miért nem adják oda most a nyugdíjasoknak?

Miért kell várni novemberig erre a visszamenőleges emelésre? Oda lehetne adni júliusban is ezt a visszamenőleges nyugdíjemelést.

– Ez azt jelenti, hogy 11 hónap különbözetet kifizetnek novemberben, és decembertől már ennyivel magasabb lesz a nyugdíj?

– Ha a törvény előírását nézzük, akkor így van, de már a novemberi emelt összeggel érkezik. Azért adnak oda 11 havit egy összegben a január–október közötti 10 hónapra, mert februárban kifizették a 13. havi nyugdíjat is, és arra is odaadják. Így egyben ez 11 hónapnyi emelés, és még a novemberi. A decemberi nyugdíj már emelt összegben érkezik, aztán jövő januárban erre az emelt összegre jön majd a 2026. évi nyugdíjemelés mértéke.

– Nézzük azokat a dolgokat, amitől megmenekült ezzel a megoldással a gazdaság. Az adminisztrációtól, ami talán többe került volna, mint maga az áfa-visszatérítés. És ebben a konstrukcióban az őstermelők sem járhatnak rosszul, mert mivel végül is nem áfa-visszatérítés lesz, az utalványokat náluk is le tudják majd vásárolni a nyugdíjasok. Ez így van?

– Igen, kifejezetten hangsúlyozta az első közlés, hogy az őstermelőknél is beváltható utalványról van szó. Persze ez is plusz bürokráciát indukál majd. Még egyszer mondom, hogy sokkal egyszerűbb módokon is lehet a nyugdíjasokat plusz juttatásban részesíteni. Ez is sokféle pluszköltséggel járhat.

Ki kell nyomtatni ezt a rettenetes mennyiséget 2 millió 400 ezer jogosultnak, 10 féle címletben, mindenkinek 30 ezer forint értékben, ezt össze kell rendezni, borítékba tenni, majd ki kell küldeni postán a nyugdíjasoknak.

Ez óriási plusz feladat így is, noha sokkal egyszerűbb, mint a részleges áfa-visszatérítés eredeti koncepciója.

– Akkor miért ezt a formát választotta a kormány?

– Nyilvánvalóan köze van a jövő évi választásokhoz ennek az akciónak. A nyugdíjasok mindenképpen rászorulnak arra, hogy plusz juttatást kapjanak, mert a nyugdíjakra Magyarország az összes kommunikáció ellenére az Európai Unióban az egyik legkevesebbet költő ország.

Nálunk a 2 millió öregségi nyugdíjas ellátására a GDP-nek csak a 7,45 százalékát költjük, miközben az Európai Unió átlaga 10,9 százalék.

Tehát messze a legkevesebbet ráfordító országok között vagyunk, így hát belefér, hogy a nyugdíjasoknak kicsit javítsunk a pozícióján. Különösen, ha figyelembe vesszük azt, hogy a nyugdíjasok úgynevezett relatív jövedelmi pozíciója, amit a KSH is nagyon tisztességesen kimutat, minden évben folyamatosan csökken. Tavaly például több mint 6%-kal, és idén is körülbelül annyival fog csökkenni. Ez azt jelenti, hogy az aktív keresőkhöz képest a nyugdíjasok helyzete folyamatosan romlik.

– Tehát növekszik a szakadék közöttük. Ezt nyilván csak nyugdíjreformmal lehetne megoldani.

– Ez egyelőre lekerült a napirendről, de hát egyszer csak nem lehet majd megúszni, mert közelítünk azon helyzet felé, amikor valóban feszítő probléma lesz majd. A nyugdíjakat mindig ki lehet fizetni, tehát nem attól kell tartani, hogy összeomlik a rendszer, de hogy mennyi nyugdíjat tud kifizetni egy rendszer, az meg függ attól, hogy hogyan alakul a finanszírozás, hogyan alakul a demográfia, hogyan alakul a foglalkoztatási viszony, és mi a kormányzati prioritás, vajon a nyugdíjasok helyzetét szeretnénk-e javítani, vagy szinten akarják legalább tartani, vagy engedik, hogy továbbra is minden évben rosszabb legyen a helyzetük.

– A nyugdíjasoknak nincsen olyan érdekérvényesítő képessége, hogy ezen önmaguktól tudjanak változtatni.

– A nyugdíjasoknak nincs, de a politikai pártok napirendre tűzhetnék ezeket a kérdéseket, vagy maguk a nyugdíjasok is komolyabban vehetnék saját magukat. Például, ha mind a kétmillió öregségi nyugdíjas írna egy udvarias levelet a parlamenti képviselőjének, hogy követeli, hogy változtassák meg a nyugdíjrendszert, akkor 2 millió levél talán valami komolyabb hatást is kiválthatna.

Esetleg a nyugdíjasok teljesen békésen végigsétálhatnának a parlament előtt, ha nem is 2 millióan, de mondjuk 200 ezren,

akkor óriási erőt tudnának képviselni, akár egy tavaszi vagy nyári sétának is megfelel, egy kis kirándulás otthonról, de közben fölemelnék a táblát, hogy követeljük, hogy a nyugdíjrendszert változtassák meg úgy, hogy a nyugdíjasok helyzete érdemben javulhasson.

– Van valami akadálya annak egyébként, hogy a nyugdíjrendszert rendbe rakják? Más, hasonló gazdasági helyzetben lévő országok esetében is ugyanilyen rossz a nyugdíjasok helyzete?

– Két ország van alattunk, de ott van foglalkoztatói nyugdíjpillér, tehát valójában ők is inkább jobb helyzetben vannak. A románok tavaly beértek minket, a bolgárok már szerintem előttünk is vannak. Az összes környező államban komoly reformokra került sor az utóbbi néhány évben. Például megváltoztatták a nyugdíjemelés rendszerét úgy, hogy

nemcsak odaadják a nyugdíjasaiknak a teljes inflációt, mint nálunk, hanem ezen felül is emelnek, a reálkereset-növekedés meghatározott százalékával.

Például a lengyelek odaadják a reálkereset-növekedés 20%-át, a csehek 33%-át, de a szlovákok vagy a lettek odaadják az 50%-át. Tehát nem engedik leszakadni a nyugdíjakat ilyen gyorsan az átlagkeresetektől.

– És ettől ezek az illető országok nem mennek csődbe...

– Egyáltalán nem. Át kell priorizálni kicsit, hogy mire költenek.

– Mekkora költség lenne ez a magyar költségvetésben?

– Egy százalékpontnyi nyugdíjemelés most 60-64 milliárd forint között ingadozik. Tehát ha 1%-kal emelem a nyugdíjakat, vagy olyan intézkedést hozok, ami 1 százalékponttal megnöveli a nyugdíjasok helyzetét, az 64 milliárd forintba kerül. Ha 5 százalékponttal akarom emelni, akkor az körülbelül 300-320 milliárd forintba kerül, és így tovább.

– Mennyivel kellene emelni a nyugdíjakat, hogy azt mondjuk, hogy viszonylag normális helyzetbe hoztuk a nyugdíjasainkat a lehetőségeinkhez képest?

– Ezt azért nagyon nehéz megválaszolni, mert nem egységesen kellene emelni a nyugdíjakat.

Az egyik fő probléma pont az, hogy egy egységes százalékos mérték van meghatározva mindenkinek, a 80 ezer forintos nyugdíjasnak is, meg a 3 millió forintosnak is.

Például eddig 3,2%-kal emelték meg a nyugdíját januárban, és micsoda óriási különbséget jelent ez a két végletnél összegben! Egy okos reformnál először is megnézik, hogy nem kell-e külön emelni a nagyon leszakadt nyugdíjakat nagyobb mértékben vagy más módon, mint a magasabb nyugdíjakat, és azt is meg kell nézni, hogy a régebben megállapított nyugdíjak mennyit érnek most. Egy 2006-ban megállapított nyugdíj gyakorlatilag a töredékét éri egy 2025-ben megállapítandó nyugdíjnak.

– Azaz egymáshoz képest is ki kellene egyenlíteni a nyugdíjakat?

– Így van, mert a nyugdíjas társadalom magán belül is szakad szét, és ráadásul az összes nyugdíjas leszakad az aktívaktól. Tehát ez egy komplex probléma, amit ezzel a nyugdíjemelési reformmal megnyugtatóan lehetne kezelni. És még nem is az egész rendszer reformjáról beszélek, kizárólag a nyugdíjemelés reformjáról.

– Néhány százmilliárd forintból már látványos változást lehetne elérni?

– Biztos vagyok benne, ha a nyugdíjasok érdekeit valóban szem előtt tartja a kormányzat, akkor talál erre forrást. Mint ahogy talált forrást a 13. havi nyugdíjra is, amikor kellett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Török Gábor szerint Magyar Péter egyetlen posztja megmutatja, mi változott a politikában
A politikai elemző állítása szerint érdemes megfigyelni, milyen gyorsan alakul át egy-egy politikai üzenet. Szerinte ma már elég húsz perc, és jön az „átkeretezés”.
Karkó Ádám - szmo.hu
2025. május 30.



Török Gábor politikai elemző pénteken reggel Facebook-oldalán tett közzé egy rövid bejegyzést, amelyben összehasonlította Orbán Viktor és Magyar Péter egy-egy posztját, amihez kommentként annyit írt:

„Amikor arról beszélünk, hogy mi változott meg a nyilvánosságban, akkor érdemes megnézni ezt a két posztot. Húsz perces reakcióidővel érkezik az »átkeretezés«. A hagyományos mosópor a politikában (ha van potens ellenfél) visszalő, ahogy egy kollégám mondogatta ezt régebben.”

A magyar miniszterelnök az alábbi posztot tette közzé péntek délelőtt közösségi média oldalán: „Böhöm nagy autók, nem túl bizalomgerjesztő alakok. Ha Ukrajna az EU tagja lenne, az ukrán bűnbandák akadálytalanul beszivárognának Magyarországra. Ezt meg kell akadályozni! Aki még nem tette, töltse ki a VOKS2025-öt.”

Nem sokkal később pedig Magyar Péter ekképpen reagált:

„Hallom, Orbán Viktor ma azt mesélte a reggeli szeánszon, hogy böhöm nagy, drága autós ukrán csalók becsapják a magyar embereket és kifosztják a bankjainkat. Lehet, hogy Matolcsy György is ukrán kém? Mekkora csalódás lehet ez Orbán Viktornak, hogy kiderül az egyik legjobb barátjáról, hogy ukrán kém és 650 milliárdot pakolt ki a többi haverjával a Nemzeti Bankból!

A böhöm nagy, drága autóknál vajon Tiborcz, Mészáros, Balásy Gyula, vagy a saját kocsijára gondolt? Ezek az ukránok már mindenhol ott vannak... Csak nehogy kitúrják a ruszkikat a hatvanpusztai spájzból.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
A kormány gyámság alá vonhatja Budapestet - törvénymódosítások sora készítette elő a fordulatot
Költségvetési biztost és csődbiztost is kinevezhetnek. A 27 ezer fővárosi dolgozó egészségügyi ellátása viszont az adószakértő szerint nem kerül veszélybe attól, hogy az önkormányzat nem fizeti utánuk a járulékokat, ahogy azt Karácsony Gergely kilátásba helyezte.


Vészforgatókönveket készít a főváros, jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester csütörtöki sajtótájékoztatóján, miután a Magyar Államkincstár szerinte „törvénytelenül emelt le Budapest folyószámlájáról több mint 10 milliárd forintot”.

Ez része annak a 89 milliárd forintnak, aminek a befizetését idén Budapest számára szociális hozzájárulásként előírták.

Csakhogy a főváros vitatja ennek az összegnek a jogosságát, és a nagy részét emiatt nem is tervezték be az idei költségvetésbe. Egészen pontosan csak 39 milliárddal számoltak, mert ekkora támogatást kap különböző jogcímeken a főváros. Így tudták nullszaldósra kihozni a költségvetést, amit szabályként korábban szintén a kormány írt elő.

Karácsonyék szerint semmi bizonyíték nincs rá, hogy a szolidaritási hozzájárulás címszóval beszedett pénzt valóban a rászoruló önkormányzatok kapják, miközben az iparűzési adóhoz viszonyított mértéke folymatosan növekszik, és mára már eléri Budapest iparűzési adóbevételének 30 százalékát. Pedig Tarlós István idején még csak 5 milliárd befozetését írták elő.

Az idei 89 milliárdból 25 milliárdot már húsvét előtt levont az Államkincstár, a levonás újabb részlete ellen azonban a főváros azonnali jogvédelmet kértek a hét elején a bíróságtól. A kincstár ennek ellenére lépett, amit egyébként már 2023-ban is ugyanígy megtett. Nagy Márton gazdasági miniszter később azt írta egy posztban, hogy inkasszó esetén nem lehet azonnali jogvédelmet kérni. A Fidesz szerint pedig Karácsony Gergely, a Tisza Párt, a DK és Vitézy koalíciójának „közös felelőssége Budapest csődje.”

A főpolgármester rendkívüli sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy az inkasszó miatt szeptemberig felfüggesztik a beruházási számlák kifizetését, ami miatt csúszhatnak a beruházások, és nem teljesítik három nagy fővárosi cég 9 milliárdos kifizetési igényét, így a BKK, a Budapesti Közművek és a közvilágításért felelős BDK egyelőre nem jut pénzhez.

Veszélybe kerülhet a tömegközlekedés is, ezért a BKK-t válsághelyzeti terv elkészítére utasították.

Karácsony Gergely szerint ebben a helyzetben az a legfontosabb, hogy a 27 ezer fővárosi dolgozó megkapja a fizetését. A következő hetekben az lesz a cél, hogy az ő nettó bérüket mindenképpen ki tudják fizetni, és ha megnyerik a pereket, ki fogják fizetni a fizetések utáni járulékokat is.

Vadász Iván adószakértő azt mondta a Szeretlek Magyarországnak, hogy a járulékok befizetésének elmaradása nem jelenti azt, hogy a 27 ezer dolgozó egészségügyi ellátása veszélybe kerülne.

„Ha a munkáltató az úgynevezett 08-as nyomtatványon folyamatosan bejelenti, csak nem fizeti a járulékot, attól a dolgozó biztosított marad, és nem fog jelezni a TAJ-kártyája a rendelőben.”

Vadász Iván szerint ugyanis nem attól él valaki biztosítotti jogviszonya, hogy fizetnek utána, hanem attól, hogy bejelentett munkaviszonyban áll, „még akkor is, ha a befizetés nem történik meg.”

Kiss Ambrus főigazgató a Telexnek már szerdán arról beszélt, hogyha az inkasszót érvényesitik, Budapest számláin nem marad pénz, miközben az iparűzési adóbevételek csak ősszel érkeznek. „A cégeink nem tudnak közüzemi számlákat és járulékokat fizetni, majd a végén nyilván a bérfizetésekre sem marad” – mondta a főigazgató.

Így viszont könnyen előállhat az a helyzet, hogy a kormány gyakorlatilag gyámság alá vonja Budapestet.

Egy május 12-én kihirdetett jogszabálymódosítás alapján ugyanis júliustól a Magyar Államkincstár elnöke költségvetési biztost nevezhet ki bármelyik önkormányzathoz, amennyiben „súlyos, romló pénzügyi, gazdasági helyzetet” tapasztal. Az önkormányzat „köteles tűrni” a költségvetési biztos intézkedéseit. Hogy pontosan mire lesz jogköre, azt a kormány rendeletben határozhatja meg. Ami biztos, hogy kormányhivatali és számvevőszéki eljárást kezdeményezhet, szakértőket bízhat meg, és kezdeményezheti csődbiztos kijelölését is az adott településre.

Ugyancsak önkormányzati csődbiztos kinevezéséhez vezethet, ha úgynevezett adósságrendezési eljárás indul, mert a település 60 napon túl sem tudja kifizetni a jogos követeléseket.

A szintén nemrég újraírt szabályozás alapján az önkormányzati csődbiztosnak óriási hatalma van.

A 2023-ban elfogadott módosítás szerint önkormányzat vagyonával kapcsolatos valamennyi iratba betekinthet, tanácskozási joggal részt vehet a képviselőtestület és a bizottságok nyilvános és zárt ülésein, bevonhatja az adósságrendezésbe - vagyis odaadhatja a hitelezőknek - a feladatok ellátásához nem szükséges önkormányzati vagyonelemeket, és valamennyi kifizetést csak az ő ellenjegyzésével teljesíthetik.

Ugyanakkor a főpolgármester és a közgyűlés felügyeletének komoly kockázatai is vannak. A főváros fizetésképtelensége esetén a bankok felmondhatják a korábbi hiteleiket, így veszélybe kerülhet Budapest folyószámlahitele, a 3-as metró felújítására felvett hitel és az Európai Beruházási Banktól felvett hitel is, ami még nagyobb pénzügyi prolémákhoz vezethet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Ha elvisznek bilincsben, úgy járok el, mint Kossuth Lajos
A Tisza Párt elnöke szerint a kormányoldalon Lázár János neve is felmerült egy esetleges vezetőváltás kapcsán. Magyar úgy gondolja, már a kormánypárton belül is új utakban gondolkodnak.


Magyar Péter szerint a Fidesz támogatottsága 2 millió szavazó alá csökkent, és a párt belső felmérései is ezt mutatják. A Tisza Párt elnöke azt mondta, ilyen alacsony támogatottságra 2002 óta nem volt példa, jelenleg pedig állítása szerint 10 százalékos előnyben vannak a kormánypárttal szemben.

A politikus a Telex műsorában beszélt arról is, hogy életbe lépett az a törvény, amely szerint az EP-képviselőknek Magyarországon is vagyonnyilatkozatot kell tenniük. Úgy véli, ezt a lépést is annak a jeleként kell értelmezni, hogy a kormány „lefelé menő pályán” van, és „nem tud megállni”. Szerinte a jelenlegi törvényjavaslatok és a politikai hangulatkeltés is azt mutatják, hogy a kormány és Orbán Viktor elvesztette a társadalmi támogatottságát.

Magyar úgy látja, hogy a békés, emberséges Magyarország áll szemben egy gyűlöletkeltő, lefelé süllyedő hatalommal.

Állítása szerint a vagyonnyilatkozati szabályozás csak színház, mert a kormánypárti politikusok nyilatkozataiban gyakran hibák vannak, vagy megmagyarázhatatlan vagyongyarapodás olvasható ki belőlük. Példaként említette Lázár János vagyonosodását, amiről azt mondta: „ha a NAV megvizsgálna, akkor ott elég súlyos megállapítások lennének, és lesznek is”.

Elmondta, hogy a törvény szerinte ellene irányul, de ennek ellenére a legjobb tudása szerint ki fogja tölteni és leadja a bevallását. Hozzátette: ha Orbán Viktor is így tesz, ő nyilvánosságra hozza a szülei és testvérei vagyonát is, mert szerinte nincs mit titkolniuk.

A kérdésre, hogy készülnek-e arra, hogy akár bilincsben is elviszik, Magyar azt válaszolta: „úgy fogok eljárni, mint Kossuth Lajos, aki megtanult jól angolul”. Azt mondta, a börtönben a rendelkezésére álló időt nyelvtanulásra használná.

A műsorban arról is beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor elveszítette a kapcsolatát a valósággal. Szerinte egyes tanácsadók próbálják visszatartani a miniszterelnököt az olyan lépésektől, amelyekből már nem lehet visszafordulni.

Magyar Péter elmondta azt is, hogy

a Tisza Párt a tervek szerint a nyár végén bemutatja a képviselőjelölt-jelöltjeit mind a 106 egyéni választókerületben.

Olyan embereket keresnek, akik kiállnak az igazukért és a választókért, még akkor is, ha ez vitákat okoz a frakción belül. Úgy látja, hogy ha egy pártban nincs helye az ellentmondásnak, az kontraszelekcióhoz vezet, és szerinte ennek a következményei a Fidesz esetében is láthatók.

A Tisza Párt elnöke szerint a kormánypárton belül olyan folyamatok is elindultak, amelyek alapján elképzelhető, hogy Lázár János vezetésével indulnak majd a választáson, mivel – ahogy fogalmazott – „Orbán nem megy vesztes csatába”.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET: