Már magolják a fülöp-szigeteki buszsofőrök az utazás közbeni leggyakoribb magyar nyelvi fordulatokat
Ahogy mi is beszámoltunk róla, megérkezett Budapestre az első 23 vendégmunkás buszsofőr, akik az ArrivaBus buszain dolgoznak majd januártól a fővárosban. A Fülöp-szigetekről érkező sofőrök mosolyogva húzták a bőrőndjeiket a cég által készített kisfilmben.
Eddig egy hetet töltöttek nálunk, november 6-án volt az első munkanapjuk. Az még főleg adminisztrációval telt, de sok idejük nem maradt pihenni, ugyanis a szakmai képzés mellett intenzív nyelvtanfolyamon kell résztvenniük, ahol elsajátíthatják a buszos közlekedés során leggyakoribb magyar nyelvi fordulatokat. Az Arriva szerint januárra olyan szintre fejlődhetnek, hogy képesek lesznek majd minimális útbaigazítást is adni a hozzájuk forduló utasoknak. A cégen belül azonban az angol marad a kommunikáció nyelve, így kapják meg a beosztásukat, a napi feladataikat.
Krsják Attila, az ArrivaBus Kft. kommunikációs munkatársa azt mondja, tapasztalt sofőröket vettek fel, akiknek legalább 5 éves gyakorlatuk van.
A fizetésük ugyanannyi lesz, mint a magyar kollégáiknak. Ebben a toborzó videóban meg is mutatták, hogy a BKV bruttó 730 ezer forintért toborozza a sofőröket, ami nagyjából nettó félmillió forintot jelent.
Karácsony Gergely keddi posztjában részletesen meg is indokolta, mi a problémájuk a vendégmunkásként érkező külföldi munkaerővel. A főpolgármesteri poszt előzményei a hétfői parlamenti vita volt, ahol a miniszterelnök azzal védte a kormány vendégmunkások behozatalát támogató politikáját, hogy kijelentette, Karácsony Gergely is épp most hozott 13 külföldi vendégmunkást buszsofőrnek.
A főpolgármester szerint azonban Orbán Viktor nem mondott igazat, hiszen a sofőröket nem a főváros, hanem a BKK-val szerződésben álló ArrivaBus alkalmazza. Budapest nem támogatja a munkaerőkölcsönzés keretében érkező vendégmunkásokat, mert Karácsony Gergely szerint minőségi munkahely nem tud olyan lenni, ahol a valódi munkáltató és a munkavállaló között nem létezik érdemi kapcsolat, csupán egy cég kölcsön ad embereket egy másik cégnek.
- állítja a főpolgármester.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes szerint emiatt a BKV-nál vagy más fővárosi cégeknél szóba sem jöhet kölcsönzött külföldi munkaerő alkalmazása.
„Ha ezen az úton indul el a magyar gazdaság, ezen belül a budapesti közszolgáltatások így akarják megoldani a munkaerőhiányt, akkor ezzel a lendülettel le is mondunk a potenciális munkaerő-tartalékaink mobilizálásáról” - mondta lapunknak. „Ebben az esetben semmilyen motiváló tényezője nem lesz a magyar gazdaságnak arra, hogy mondjuk a munkanélkülieket, az alacsony iskolai végzettségűek vagy a külföldre távozott magyarokat behozzuk a rendszerbe.”
Az ArrivaBus Kft. szerint azonban a buszsofőröknél folyamatos a munkarőhiány. Pedig ők mindent megpróbáltak. Toborzási programot indítottak, ajánlási és belépési bónuszt vezettek be, kampányt indítottak a buszsofőrök társadalmi elismertségének az emeléséért. Buszjogsi néven még autósiskolát is indítottak, ahol folyamatosan képzik a hazai jelentkezőket, immáron B kategóriáról indulva. De mindez kevésnek bizonyult.
Azonban új lehetőséget teremtett, hogy hiányszakmának minősítették a járművezetői szakmát, és így megnyílt az út a külföldi vendégmunkások előtt, akik két éves fix szerződéssel, családjuk nélkül érkeznek Magyarországra, majd a szerződés leteltével haza is kell térniük.
Az érdeklődés nagy, amit azok a videók is bizonyítanak, amikben erről a lehetőségről beszélnek Fülöp-szigetekiek a honfitársaiknak.
Kiss Ambrus elismeri, hogy létező probléma Budapesten a sofőrhiány, ugyanakkor hozzáteszi, hogy jelenleg is folyamatosan keresnek embereket, és több megoldásuk is van a helyzet kezelésére, például a B-sről D-s jogosítványra képzés, aminek köszönhetően gyorsabban lehet hozzájutni a buszvezetői képesítéshez. Novemberben egy budapesti állásbörzét is hirdetnek, ahol az összesen 27 ezer embert foglalkoztató cégeik és intézményeik meg tudják mutatni magukat, és közvetlenül találkozhatnak a munkakeresőkkel.
A főpolgármester-helyettes szerint
Mint mondta, az elmúlt években ezért is kötöttek több éves bérmegállapodást egész Budapestre vonatkozóan, és ennek eredményeképpen 30 százalék feletti béremelés volt az elmúlt két évben: egyszer 15, majd 16 százalék. Szerinte ez lassította is az elvándorlást a rendszerben.
Hogy beválnak-e buszsofőrként a Fülöp-szigeteki vendégmunkások vagy sem, az jövőre kiderül. A főváros azt ígéri, szigorúan ellenőrizni fogják, hogy érvényesülnek-e így is az utasbiztonsági szabályok és az utasszállítási alapelvek. Egyelőre azonban azt sem tudni, pontosan milyen járatokra kell majd fokozottabban figyelni, mert erről tartanak a forgalomszervezési egyeztetések.
Az is elképzelhező, hogy nem csak fix vonalakon bukkannak majd fel a külföldi sofőrök, ugyanis az ArrivaBusnál úgy számolnak, hogy bevethetőek lesznek, ha például szabadságolások, betegség vagy bármilyen kiesés miatt kell pótolni a magyar buszvezetőket.