SZEMPONT
A Rovatból

Gyarmati István: Európának át kell vennie saját maga védelméért a felelősséget, meg kell teremteni az európai taktikai nukleáris erőt

A biztonságpolitikai szakértő szerint Donald Trump lépései után most olyan helyzet van, amikor gyorsan kell dönteni. Európa képes megvédeni magát, de ehhez „le kell mészárolni a szent teheneket.”


>

Trump az elmúlt napokban diktárornak nevezte Zelenszkijt, és az ukránokat tette felelőssé az ellenük zajló orosz támadásért. Az Egyesült Államok azt is megakadályozta, hogy a G7-es közös nyilatkozatában agresszornak nevezzék Oroszországot. Mindez zene Putyin füleinek, és gyakorlatilag 180 fokos fordulatot jelent az amerikai külpolitikában. Olyan fordulatot, amire az elmúlt 80 évben nem volt példa.

Európa vezetőinek azzal kellett szembesülniük, hogy az Egyesült Államok érdemben csökkentheti az itt állomásozó amerikai katonák számát, és az eddig gondoltnál akár sokkal gyorsabban hátrébb léphet, komoly biztonsági rést hagyva maga után. Az is kérdés, Amerika mennyire elkötelezett még a NATO 5-ös cikkelye mellett, vagyis mennyire működne a kollektív védelem, ha Puytin ezt tesztelni kezdené például a Baltikumban. Mit tehet Európa ebben a helyzetben, és mekkora veszélyben vagyunk ténylegesen? Erről beszélgettünk Gyarmati István biztonságpolitikai szakértővel, volt diplomatával, aki az elmúlt évtizedekben számos vezető pozíciót töltött be a külügyminisztériumban, a honvédelmi minisztéiumban, a Magyar Atlanti Tanácsban, valamint az ENSZ és az EBESZ különböző misszióiban, testületeiben.

– Létezik-e még a NATO úgy, amilyen formában megismertük? Ugyanúgy működik, mint eddig?

– Ha ugyanúgy működne, az nagy baj lenne, mert egy csomó dolog változik a világban, és mindenképpen másképpen kell működnie, mint ahogy eddig működött.

Az mindenképpen be fog következni, és nem is baj, hogy az Egyesült Államok hátrébb lép Európa védelméből.

Nem azért, mert Trump egy őrült, bár az is elképzelhető, de inkább azért, mert egészen mások az érdekei. Az Ázsia felé fordulás Obama idején kezdődött, akit nem lehet egy napon említeni Donald Trumppal, csak akkor kevésbé látványos dolgok történtek.

– Mit tehet Európa?

– Európának át kell vennie saját maga védelméért a felelősséget, és ez nem egy lehetetlen dolog. Ha a számokat nézünk, erre Európa már ma is képes. Európa lakossága nagyobb, mint az Egyesült Államoké, tehát katonák vannak, ha akarjuk.

Az EU GDP-je gyakorlatilag ugyanakkora, mint az amerikaiaké, tehát az anyagi forrás is megvan.

A költségek viszont nem akkorák, mint amit Amerikában látunk, mert annak a 850-900 milliárd dollárnak, amit az Egyesült Államok katonai célokra költ egy évben, körülbelül a 85 százalékát nem Európa védelmére fordítják. Szerintem az Egyesült Államok Európa védelmére közvetlenül nem költ többet évente, mint 100 milliárd dollárt. Európa meg körülbelül 400 milliárdot.

– Ha ennyi a teendő, mi az akadály?

– Az, hogy Európában nincsen közös irányítás. A megoldás az lehet, hogy a NATO-t európaizálni kell, bevonva az Európai Uniót is.

Például az európai NATO-főparancsnoknak, aki eddig mindig amerikai volt, európainak kellene lennie egy amerikai helyettessel, aki az itt maradó amerikai erőket felügyeli.

Ezek az erők nagyon szükségesek bizonyos feladatok ellátására, úgy mint felderítés, elektronikus hadviselés, és egy-két más dolog. Tehát marad az amerikai parancsnokság, de nem főparancsnoki, hanem helyettesi szinten. A 80 ezer katonából, akiket Amerika itt tart Európában, 40 ezret ki lehet vonni. Meg kell teremteni egy európai nukleáris képességet. Nem stratégiai nukleáris képességekre gondolok, egyrészt azért, mert a stratégiai nukleáris háború elképzelhetetlen az Egyesült Államok nélkül. Meg azért is, mert van egy francia, meg egy brit nukleáris stratégiai atomütőerő.

Amit meg kell teremteni, az az európai taktikai nukleáris erő, méghozzá szárazföldi telepítésű taktikai nukleáris erő.

Ezt Lengyelországba és Romániába kellene telepíteni, néhány száz szárazföldi telepítésű taktikai nukleáris fegyverrel. Emellett össze kellene hangolni az európai erők tevékenységét, felmérni azt, hogy mi az, amit Európa képes ellátni, mik azok a képességek, amik szükségesek Európa védelméhez? Ezekből mi van meg Európában, mi az, amit még meg kell teremteni, és mi az, amihez még esetleg amerikai képesség szükséges? Ennek az is lenne az előnye, hogy abba lehetne hagyni a teljesen értelmetlen vitát, hogy hány százalékát költsük a GDP-nek katonai költségvetésre. Ezek hasraütésszerű számok. A 2 százalék is az volt, a 3,5 százalék is az, az 5 százalék még inkább, mert nem arról van szó, hogy hány százalékot kell költeni, hanem hogy mire kell költeni. Gondolom, most arra gondol, hogy ez szép dolog, de soha nem fog megvalósulni Európában. Erről én azt gondolom, hogy sok mindenre mondtuk az elmúlt 5-10 évben, hogy soha nem fog megvalósulni, és mégis megvalósult. Ez az esélyünk, ha ezt megcsináljuk, akkor Európa újra szép lesz, méltó régi nagy híréhez. Europe Will Be Great Again. Ha nem, akkor visszafejlődünk egy szép katonai múzeummá.

– Mennyi időnk van erre? Most éppen ott tartunk, hogy Putyin füle számára muzsika Trump minden szava, mi van, ha felbátorodik, és mi kifutunk az időből?

– Ennek mi lehet a következménye? Az nem lesz, hogy Oroszország holnap megtámadja Európát. Oroszország gyenge, Ukrajnát sem tudja legyőzni katonailag, nemhogy Európát. Amit az előbb elmondtam, azt el kell kezdeni most. Egy-két-három-négy év alatt befejezhető ez a folyamat. Ha Donald Trump látja, hogy mi csinálunk valamit, ami neki is érdeke, mert abba az irányba halad, amit ő szeretne, meggyőződésem, hogy sokkal barátságosabb lesz, és sokkal inkább hajlandó lesz itt maradni. Például mondjuk azt most mi, európaiak, hogy holnaptól legyen a NATO európai főparancsnoka európai. Ha az amerikai elnök komolyan gondolta azt, amit mondott eddig, akkor azt fogja mondani erre, hogy hű, de jó ötlet, vegyétek át a felelősséget. Ha azt mondja, hogy maradjon amerikai, akkor meg kell mondani, hogy akkor te nem tetszel komolyan gondolni a dolgot, mert ugye, hogy gondolod, hogy kivonod a csapataidat, de a főparancsnok amerikai marad?

Elő kell állni konkrét, reális javaslatokkal és lépésekkel, és ez meggyőződésem szerint Donald Trumpot is jobb belátásra bírja annak érdekében, hogy együttműködjön Európával.

Nem olyan mértékben, mint eddig, nem is kell olyan mértékben, de maradjon meg, sőt javuljon az együttműködés. Szerintem, ha ezt mi megcsináljuk, akkor Trump regnálásának a végén, ha egyáltalán kitart négy évig, jobb lesz az amerikai-európai viszony, mint eddig.

– Most megint napirendre kerültek Putyinnak azok a három évvel ezelőtti törekvései, hogy a NATO hidegháború után csatlakozott tagállamai területéről vonják ki az amerikai eszközöket, ami jelentős győzelmet jelentene Putyinnak, és meg is gyengítené a NATO-t. Ha ez így történik, akkor nem kezdődhet el tényleg Putyin részéről az 5-ös cikkely tesztelése, kisebb-nagyobb incidensekkel a Baltikumban például? Nyilvánvaló, hogy neki az a szándéka, hogy tesztelje, mennyire elkötelezettek a tagállamok az 5-ös cikkelyt illetően.

– Igen, ez valóban így van. De Putyinnak nem az a követelése, hogy az amerikai erőket vonják ki, hanem hogy a NATO vonuljon ki az érintett tagállamokból. De ha az amerikai erőket esetleg kivonnák, akkor is maradnának német, francia, brit, holland stb. alakulatok.

Azon kell gondolkodni, hogy ha az amerikai erőket kivonják, hogyan és ki tudja pótolni őket, nem kell üresen hagyni ezt a térséget.

Az amerikai erők kivonásáról elvileg Donald Trump egyedül dönthet, de a kongresszusban a demokraták biztos nem fognak ennek örülni, és a republikánus pártban is, én azt gondolom, van annyi megmaradt atlantista, Európa-párti politikus, aki ezt nem fogja ilyen módon megengedni. Ehhez azért a kongresszusnak előbb-utóbb hozzá kell járulnia. Tehát ezt nem látom olyan veszélynek, ami holnap megtörténhetne. És még egyszer mondom: ha ajánlunk alternatívát, hogy például két év múlva átvesszük az amerikaiak helyét például a taktikai nukleáris fegyverek területén Romániában és Lengyelországban, akkor azt gondolom, hogy azt fogja mondani: „Jó, akkor maradok itt, de ti fizessétek ki, amibe kerül.”

– Lát törekvést az európaiak részéről erre?

– Egyelőre nem. A dolog még nagyon korai, és nem mindenki reagál olyan gyorsan, mint én. Vannak javaslatok, de nem feltétlenül pontosan ebbe az irányba. De csak most kezdődik a folyamat, Európa most ébred fel, ha egyáltalán, még most talán csak félálomban van. Különböző javaslatok születnek. Vannak „szent tehenek”, amiket le kell mészárolni. Például azt, hogy Európában ne legyen atomütőerő, csak amit az amerikaiak itt állomásoztatnak. De tudunk-e azzal mit kezdeni, ha ők ki akarnak vonulni?

– A francia és a brit atomütőerő elégséges lenne az elrettentés fenntartására az oroszokkal szemben?

– A francia és a brit atomütőerővel többféle baj van. Egyrészt az, hogy nemzeti alárendeltségben vannak.

A britek határozottan, a franciák pedig egyelőre csak célozgatva rá említették, hogy hajlandóak lennének megfontolni, hogy valamilyen módon a NATO rendelkezésére bocsássák ezeket az erőket.

Azt gondolom, hogy stratégiai atomütőerőből ez elég. Az amerikai stratégiai nukleáris fegyverek nincsenek Európában, azok ott vannak, ahol vannak. A probléma viszont az, hogy a francia és a brit atomerő kizárólag stratégiai fegyverekből áll, továbbá nincsenek szárazföldi telepítésű komponensei.

Szükséges lenne szárazföldi telepítésű taktikai nukleáris fegyverek beszerzésére és telepítésére. Szerintem ezt alapvetően Lengyelországba és Romániába kellene telepíteni,

és meg kell oldani a döntéshozatalt ezzel kapcsolatban. A NATO-nak vannak saját eszközei, nem sok, de van néhány. Például az AWACS repülőgépek NATO-tulajdonban vannak. Ehhez hasonló konstrukciót lehetne létrehozni, hogy a taktikai nukleáris fegyverek jogilag francia és brit tulajdonban maradjanak, hiszen így az atomsorompó-egyezményt sem kellene felrúgni.

Bár sokan azt mondják, hogy Franciaországnak, Németországnak, Lengyelországnak és Romániának ki kellene lépnie az egyezményből, én azt gondolom, hogy ez egy kicsit túl messzire menne, túl veszélyes lenne.

Maradhatnak az eszközök ezen két ország tulajdonában, csak delegálják a döntési jogot, például a NATO politikai vezetésére, mondjuk a főtitkárra és a főtitkár-helyettesre, valamint az említett európai főparancsnokra és helyettesére. Ehhez létre lehetne hozni egy vezérkari főnökökből álló egyesített bizottságot, amelyben egy amerikai helyettes is részt vesz. Nyilván az Észak-atlanti Tanács politikai döntése is része lenne ennek a mechanizmusnak. Ez egy két-három éves folyamat lenne maximum.

– Ismerve az európai döntéshozatali folyamatok nehézkességét és a tagállami választások kiszámíthatatlanságát, reális azzal számolni, hogy ilyen hamar át lehet rendezni a sorokat?

– Nem reális, de muszáj. Nagyon sokszor előáll olyan helyzet, amikor gyorsan kell dönteni, nem úgy, ahogy eddig. Most egy ilyen helyzet van. Reagálni kell. Ha képtelenek vagyunk erre reagálni, még annyira sem, hogy a döntéshozatali rendszert modernizáljuk, akkor nem lesz ebből semmi. Ez a veszély fennáll. El lehet tölteni két évet azon, hogy vitatkozunk arról, hogy ezt az Európai Unió vagy a NATO csinálja. Gyönyörűen el lehet vitatkozni rajta, sok-sok bizottsági ülést lehet tartani.

Én abban bízom, hogy a szükség törvényt bont.

Németországban remélem, most egy sokkal inkább erre alkalmas koalíció fog kormányra kerülni. Bízzunk benne, meg kell próbálni. Ha nem sikerül, akkor az egész konstrukcióval baj van, és Európa biztonságával is baj van.

– Mit jelent, hogy Európa biztonságával baj van? Összeomolhat a NATO?

– Mi az, hogy összeomlik?

– Ha Európa biztonságával baj van, az annyit jelent, hogy a biztonság garanciái meggyengültek.

– Igen, ez elképzelhető. Ennek próbaköve lesz, hogy milyen biztonsági garanciát tudunk Ukrajnának nyújtani a NATO-n kívül. De ne azon gondolkodjunk, hogy mi történik, ha a NATO összeomlik, hanem azon, hogyan lehet ezt megelőzni.

– Ezek szerint azért annak van realitása, hogy végül is olyan helyzet alakuljon ki, hogy az orosz befolyás megerősödjön Európa fölött?

– Kizárt dolognak tartom.

– Ahhoz képest, hogy Ukrajnát alig tudták elfoglalni, most mégis úgy tűnik, hogy Putyin minden politikai követelését Trump teljesíteni akarja.

– Putyinnak milyen politikai követelései teljesülnek?

Igazából egyelőre semmi sem teljesült.

Az, amit eddig megígértek nekik, nem jelentős lépések, de persze az oroszok szeretik ezt győzelemként feltüntetni. Mit kaptak az oroszok? Azt, hogy növelhetik 15 főre a követségük létszámát Washingtonban. Mást nem.

– És nem történhet meg, hogy Trump mégis beadja a derekát abban a kérdésben, hogy a NATO vonuljon hátrlbb? Mert Trump addig volt határozottabb Putyinnal szemben, amíg nem beszélt vele telefonon. Beszélt vele telefonon, és 180 fokos fordulatot vett a hozzáállása.

– Nem tudom, hogy vett-e 180 fokos fordulatot. Lépett egyet, de hogy mi lesz ebből, azt még nem tudjuk egyelőre. Ne temessük még sem Európát, sem Ukrajnát. Annyi engedményt tett, szerintem túl sok, de ha emögött stratégia van, akkor okosan csinálta, hogy kettéválasztotta az orosz-amerikai kapcsolatok normalizálását és az ukrán békefolyamatot. Egy dolgot meg kell értenünk: Donald Trump fejében egy dolog van, azt úgy hívják, hogy Kína. Neki a kínai fenyegetés az elsődleges probléma, amit kezelni kell, és ebben igaza is van. A nagy probléma az, hogy Oroszországot a háború közelebb sodorta Kínához.

Trump azt gondolja, hogy Oroszországot a lehető legnagyobb mértékben le kell választani Kínáról,

és olyan megoldást kell kínálni, amely Oroszországot a két pólus, Kína és Európa, Kína és az Egyesült Államok közé pozicionálja, nem pedig Kína közvetlen közelébe. Ennek érdekében tesz engedményeket.

– Például nem járult hozzá, hogy Oroszországot agresszornak nevezzék a G7-e nyilatkozatában.

– Ez baromság volt a részéről, igen.

– Eddig még Orbán Viktor sem jutott el oda, hogy Oroszországot agresszornak nevezze. Ezek olyan szimbolikus lépések, amelyek felbátoríthatják a szélsőséges európai politikai erőket. Ha ez megtörténik, akkor már sokkal nehezebb lesz azokat a reformokat meglépni, amikről például ön beszélt.

– Sőt, ezek felbátoríthatják Hszi Csin-pinget is, hogy megtámadja Tajvant. Ez mind igaz. Ezért mondtam azt, hogy

óriási nagy hiba volt, amit Donald Trump elkövetett. De ettől még nem változott meg véglegesen és végletesen a helyzet,

és azon kell dolgoznunk, hogy ne is változzon meg. Ezek nem visszafordíthatatlan folyamatok, amik most elindultak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: Semjén Zsolt alapból is irritáló figura, ügye pedig egy tragikus látlelet, hogy hova züllött a közélet
A humorista szerint „odáig züllesztette a Fidesz az országot, hogy a köztársasági elnök egy báb, az Alkotmánybíróság egy fideszes alapszervezet, az ügyészséget pórázon tartják, a Fidesz vezérkar meg a törvények felett áll”.


Pottyondy Edina a YouTube-csatornáján mondta el véleményét Semjén Zsoltról, és a Szőlő utcai gyerekotthon körüli botrányról.

Posztjában azt írta hozzá:

"Addig teremtették a démonokat, addig verték szét az intézményeket, addig gyakták le a közbizalmat, hogy elkezdett rájuk ömleni a saját szennyük.

Nem a kommentfalak feladata bűncselekmények tisztázása. De miben bízzon a magyar állampolgár? A rendőrségben, amely egy évtizeden keresztül vallott kudarcot Bicskén és a Szőlő utcában? Az ügyészségben, amely asszisztált az ország kifosztásához? Az igazságügyi miniszterben, aki 28 perc alatt „kivizsgálta”, hogy minden rendben volt az egy évtizedig sehova sem tartó nyomozással? És aki bejelentette, hogy nincs érintett politikus? Vagy Orbán Viktorban, aki a klánja kastélyát félkész mezőgazdasági üzemnek nevezte?

A társadalom biztonságban akarja tudni a gyerekeket. Az emberek válaszokat várnak. Független és transzparens vizsgálatokat. És miután ezeket nem kapják meg, elkezdenek gondolkodni, hogy miért nem. Elkezdenek kattogni azon, hogy kinek lehet érdeke ezt a sok szart a szőnyeg alá söpörni. És ebben az igazság, demokrácia és jogállam utáni világban maradnak az összeesküvés-elméletek, a sejtetések, az indulatok.

Ezt főzte a Fidesz, és most mindnyájan ezt esszük" - írta.

A videóban arról is beszélt, hogy bármi legyen is az igazság, a "Semjén-ügy egy tragikus látlelet, hogy hova züllött a közélet".

"Semjén Zsolt alapból is irritáló figura" - mondta. "Egy apró, bizniszkeresztény kamupárt vezére". Úgy szólnak bele a magyar nők életébe, vagy nehezítik meg a mesterséges megtermékenyítést, hogy nincs szavazójuk. "A KDNP egy politikai parazita" - közölte. Semjén egy olyan figura, aki a fociban nem lép pályára, de "a győzelmi banketten elsőként locsolja magát pezsővel" - tette hozzá. Ugyanakkor az egzotikus utak és vadázstrófeák megszállottja - véli Pottyondy.

Beszélt arról is, hogy Semjén mindent elkövet, hogy megbélyegezze meleg polgártársait - a pedofília és a homoszexualitás összemosásával. Ugyanakkor arra is emlékeztetett, hogy Semjén kapcsán évek óta hallani összeesküvés elméleteket vadászkatélyokról, orgiákról, fiatal fiúkról, miközben nincs bizonyíték.

A Szőlő utcai gyerekotthonról is beszélt. Arról, hogy eddig többen is másodkézből származó információkra hivatkozva nyilatkoztak a botrányról, Zsolti bácsit emlegetve. Pottyondy szerint az gyanús, hogy nem független vizsgálat indult az ügyben, hanem a tanúk hitelességét próbálják lejáratni.

A kegyelmi ügyben sem vizsgálódtak, és az otthonban sem, és emellett vannak elsikált ügyek, meg karaktergyilkosságok. Mindez úgy, hogy tizenöt éve lenne módjuk tisztázni ezeket.

Nagyon furcsa Orbán Viktor fejcsóválása - utalt a Parlamentben válaszoló Semjén Zsoltról készült videóra. "Mire gondolhatott" - tette fel a kérdést. Esetleg arra gondolt, hogy "ők ennek az ezerszeresét engedték meg maguknak", vagy az irritálja, hogy elveszik tőle az elsőszámú áldozat szerepét - vélekedett a humorista.

Semjén kijelentésére, hogy semmilyen bűnös viszonyban nem volt benne, Pottyondy azt mondta, hogy bűnös viszonyt megerőszakolt gyerekekkel kapcsolatban nem szokás mondani. Majd a politikus kijelentésére, hogy tíz éve vizsgálódik a rendőrség, úgy reagált, nem gondolta, hogy pont a miniszterelnök-helyettes fogalmaz meg kritikát a rendőrséggel szemben.

"Ezek szerint tényleg nem érti. Ez maga a probléma. Tíz éve vizsgálják az ügyet... Tíz évig bántalmaztak gyereket." Ez elfogadhatatlan. Rendszer szinten nagy a baj - mondta.

Miközben Semjén kikéri magának a gyanúsítást, abban a pillanatban nekimegy a melegközösségnek - folytatja.

Pottyondy Edina szerint odáig züllesztette a Fidesz az országot, hogy "a köztársasági elnök egy báb. Az Alkotmánybíróság egy fideszes alapszervezet. Az ügyészséget pórázon tartják. A Parlament egy ócska, drága cirkusz. A Fidesz vezérkar meg a törvények felett áll" - sorolta.

VIDEÓ: Semjén Zsolt vallomása: inkvizítor az inkvizíció előtt


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Závecz Tibor a pedofília-vádakról: Visszatért az a téma, amelytől a Fidesz megszabadulni vélt
Orbán Viktornak elemi érdeke, hogy ezt a folyamatot leállítsa, mert a Fidesz jelenleg védekezni kényszerül, így nem tudja folytatni a jóléti intézkedései kommunikációját - mondja a közvéleménykutató, aki a jövő évi választásokig még sok várartlan fordulatra számít.


A Závecz Research legfrissebb, augusztus végén és szeptember elején végzett kutatása szerint a nyári hónapokban a Tiszának 32-ről 33 százalékra, a Fidesznek 26-ról 28 százalékra nőtt a támogatottsága a teljes népességen belül. A biztos szavazó pártválasztók csoportjában a Tisza Párt támogatottsága 46, a Fideszé 36 százalékos. De ez a felmérés még a bizonyítékok nélküli Zsolti bácsizás előtt készült, ami háttérbe szorította a Fidesz kampányát a Tisza állítólagos adóemelési terveiről és az új jóléti intézkedésekről.

Hogyan hathatnak a híresztelésekre alapult pedofil-vádak a két nagy párt versenyére? Erről beszélgettünk Závecz Tiborral, a Závecz Research alapító-ügyvezetőjével.

– Magyar Péter feltűnése a kegyelmi botrányhoz kötődött. A gyerekvédelemmel kapcsolatban ismét megfogalmazódó kritikák, a Szőlő utcai nyomozás homályos részletei, és a bizonyítékok nélküli Zsolti bácsizás elmozdíthatja az erőviszonyokat?

– A Fidesz egyszer már lezárta a kegyelmi ügyet. Lehet vitatni, hogy minden kérdésre megvan-e a válasz, de intézkedések születtek, átvilágítások történtek. A kormánypárt idén már úgy érezhette, hogy kilábalt a kegyelmi ügy problémahalmazából, és a támogatottsági adatokon nem látszott negatív hatás: a szavazók feldolgozták a disszonanciát. Most a helyzet érdekessége, hogy tények helyett híresztelések vannak, mégis zajlik a kommunikációs adok-kapok.

Visszatért az a téma, amelytől a Fidesz megszabadulni vélt. Elemi érdeke, hogy ezt a folyamatot leállítsa, mert a korábbi események egyik következménye volt Magyar Péter politikai pályájának indulása.

Hogy a mostani technika jó-e, nem tudjuk, de a történéseket meg kell állítania, különben a kampány során magyarázkodnia kell. Közben az ellenzék, a DK és Magyar Péter is, vélhetően napirenden tartja az ügyet. Utóbbi 14 kérdést tett fel a kormányinfó után, amelyek a gyermekvédelemről és a Szőlő utcai ügyekről szólnak. Ez az érzelmeket is megmozgatja. A mérések egy adott pillanatot összegeznek, a hétfői parlamenti történéseknek és folyományainak hatása hetek múltán lesz érzékelhető.

– A bizonyíték nélküli vádak sulykolása nem ismeretlen a Fidesznek, de mintha nem tudná, mit tegyen most, amikor ők azok, akik védekezni kényszerülnek. Közhatalmi eszközei persze vannak, de valóban ez a megoldás?

– Az emberek véleményét sok minden alakítja. A szóbeszédek és alá nem támasztott karakterrombolások is gyengíthetnek pozíciókat. Erre sok példa volt korábban, de ellenpélda is: Magyar Péter esetében a karaktergyilkossági kísérletek nem hoztak érdemi negatív hatást, a tábora összeállt. Most fordított szereposztásban, tények nélkül, híresztelésekre épül egy narratíva.

A Fidesz valóban, inkább hatalmi pozícióból reagál, de ez nem biztos, hogy elég, mert a választók véleményét kell orientálni.

A választók ugyanis azt várják, hogy a kormányzat egyértelműen kijelentse: ennek semmi alapja nincs, a pedofíliát elítéli, a gyerekvédelem elsődleges. Úgy tűnik, ha némi késlekedéssel is, de felismerték ezt a kommunikáció irányítói, mert csütörtökön, pénteken már több olyan megnyilvánulás volt kormánypárti politikusoktól, ami megfelel a választók elvárásainak.

– Benne van a pakliban, hogy ebből is akkora lemorzsolódás lesz a Fidesz táborában, mint a kegyelmi botránynál?

– Ez attól függ, hogy Orbán Viktor milyen súllyal és hányszor szólal meg. Eddig tőle három reakciót láttunk: a hétfői parlamenti megszólalását, nagyjából arról, hogy a híreszteléseknek nem hagynak teret, mindenki megkapja méltó büntetését, és két napra rá egy Facebook-bejegyzést, valamint a péntek reggeli interjút, hasonló tartalommal. Igaz, itt már nem csak a jogkövetkezményekről beszélt, hanem azt is kijelentette, hogy a kormány minden tagja ártatlan. Mivel a hívek alapvetően neki hisznek, az ő megszólalásai tudják megnyugtatni vagy éppen bizonytalanságban tartani a tábort. A többiek megszólalásai kevésbé meghatározók. Az első nap zavar látszott, a következő napon már egységesebb irány körvonalazódott. A kormányinfón Gulyás Gergely is kapta a kérdéseket. Orbán további megnyugtató választ ad a táborának, az erózió elkerülhető. A Fidesz célja azonban több: az, hogy a téma kikerüljön a közbeszédből, és más napirendi pontok uralják azt.

Jelenleg védekezni kényszerül, így nem tudja folytatni a jóléti intézkedései kommunikációját.

A sajtóban is ez tükröződik. Régen a Fidesz kampányai sokszereplősek voltak: különböző rétegekhez más-más politikus szólt. Most viszont mindenki azt figyeli, hogyan reagál Orbán Viktor az aktuális ügyekre.

– Mikor látszódhat először, mit okozott az erőviszonyokban a most nagyon felhangosodott pedofil ügy?

– Egy ilyen ügy felerősödése után nagyjából egy hónap múlva érdemes mérni, hogy volt-e hatás. Semmilyen politikai fórumot nem fog elkerülni ez a téma, a Fővárosi Közgyűlésben is erről vitáztak. Minden politikai szereplő igyekszik álláspontot elfoglalni, a másikat megszólalásra kényszeríteni, kommunikációs hibát kiprovokálni, ami például hétfőn sikerült is.

– A kormánypárt szerint a nyarat a Fidesz nyerte. Kimondhatjuk ezt?

– Nem tudom, mi a mérőeszköz. Közvélemény-kutatóként, ha egy időszak nyertesét akarjuk megnevezni, az azt jelenti, hogy az illető támogatottsága emelkedik, az ellenfélé pedig csökken. Minden más: hogy ki járta többet az országot, ki nyilatkozott többet, kinek volt erősebb online jelenléte, mérhető ugyan, de elemzőként ezeket nem tartanám döntőnek. Ami tény:

megállt a Fidesz visszaesése és a Tisza előretörése, a két párt között pedig állandósult egy körülbelül 10 százalékpontos különbség.

Ha a „nyerés” azt jelenti, hogy valaki nem esik tovább, akkor a Fidesz „nyert”, de a különbség megmaradt, a Tisza előnye markáns, tehát a nyertes pozíció e pártnak is kijár. A Fidesz az online térben próbált erősíteni, ennek szervezeti manifesztációi a Harcosok Klubja és a Digitális Polgári Körök, Orbán Viktor pedig podcast-körúton vett részt. Emellett kormányzati intézkedéseket jelentettek be, amelyek különböző társadalmi csoportoknak kedveznek. A másik oldalon a Tisza az online mellett erősebb offline tevékenységet folytatott: olyan területekre is elment a pártelnök, ahol a párt pozíciói gyengébbek, a kisebb és közepes városokba. A nyáron történt az is, hogy a Tisza a kormányzati kompetenciájából többet mutatott, és több lépcsőben, például a nagykanizsai kongresszuson, konkrét javaslatokat tett, köztük adózási elképzeléseket is nyilvánosságra hozott(például 9%-os személyi jövedelemadó). A nyugdíjasoknak és más csoportoknak is ígért konkrétumokat, víziót. Ősszel ezen az úton haladt tovább: ahol lemaradása volt, például az idősek, nyugdíjasok csoportja, ott célzott ígéreteket tett (SZÉP-kártya, a minimálnyugdíj 200 ezer forintra emelése, a leszakadó nyugdíjak arányosabb, magasabb emelése). Tehát összességében nem tudok nyertest mondani: mindkét nagy párt tette a dolgát.

– Minek tudható be a Tisza megtorpanása? Miért álltak be a frontok?

– A Tisza egy olyan 2,7 milliós szimpatizáns-táborral rendelkezik a teljes népességen belül. Itt már meg kell küzdeni az újabb támogatókért. Egy darabig vitte a lendület, az újdonság varázsa, az ellenzéki szavazók sikeréhsége. Fontos pont volt az EP-választás is, amely megmutatta, hogy 30% feletti támogatottságot tud elérni. Eljött azonban az a pont, amikor célzottan kell társadalmi csoportokat elérni speciális üzenetekkel.

Az a tábor, amely ellenzéki orientációjú, nem szereti Orbán Viktort, le akarja váltani, és győzelmi potenciált lát Magyar Péterben, összeállt és stabilizálódott.

Innentől két feladat van: tíz-, ötven-, százezres nagyságrendben új szavazókat gyűjteni célzott üzenetekkel, és erősíteni az aktivizálást. A 2,7 milliós táborban jelenleg a részvételi hajlandósága magas, 70% fölötti. Hogy ez fennmaradjon, napi üzenetek sokaságát kell megjeleníteni, hogy a választók érezzék a párt potenciálját. Hogy ennek lesz-e hozadéka, azt ősszel látjuk meg. A Fidesz oldalán két tényezőt látok. Az egyik az, hogy kedvező helyzetben van, mert nem ígérnie kell, hanem döntenie. És döntött is jóléti intézkedésekről, amelyek egyes társadalmi csoportoknak kedveznek (például október 1-jétől az szja-mentesség a háromgyerekes anyáknak, az Otthon Start beindítása). Ezek célzott döntések a süllyedés megállítására és új szavazók gyűjtésére. A másik pedig Orbán Viktor szerepvállalása. Korábban külpolitikai témákra fókuszált, most a belügyekre helyezte a hangsúlyt.

A Fidesz-tábor erősen kötődik Orbánhoz; aktivitása megállíthatta azokat, akik hezitáltak.

Hogy hoz-e új szavazókat a bizonytalanok közül, az kérdés.

– Orbán Viktor fordíthat? Körülbelül 10%-ról fordítani bő fél év, hat és fél hónap alatt elég nagy teljesítmény lenne, de persze nem lehetetlen.

– 2021 őszén, az előválasztások idején, az akkori ellenzék nem állt rosszul. 2022-ben aztán 16-17 százalékpontos különbséggel vesztett. Fél év alatt tehát sok fordulat történhet: meg lehet gyengülni és meg lehet erősödni is. A mostani 10%-os különbség tehát csak egy kiinduló helyzet.

Nagyon más a szituáció, de a különbséget növelni vagy azon fordítani nem lehetetlen.

2022-ben a háború indulása után a Fidesz gyors reakcióval a biztonságérzet témáját húzta magához, és ez működött. Most nem tudjuk, mi lesz, mert egyszerre vannak pozitív ígéretek és negatív kampányelemek. Sok váratlan fordulat lehetséges, amelyek bármelyik irányba mozdíthatnak. Valószínű, hogy sokan eldöntötték, melyik oldalhoz húznak, de a mozgósítás döntő lesz. A bizonytalanok eléréséért erős verseny zajlik. Ez a kampány több hangszeren játszik, mint korábban. Két párhuzamos politikai akció is fut: a Nemzet Hangja 2.0 és a nemzeti konzultáció, amelyek adatbázisépítésre is alkalmasak.

Október 23-án ráadásul két nagygyűlés is lesz Budapesten, ennek számbeli és vizuális hatása fontos lesz, illetve az esetleges új mondanivaló is számítani fog.

A következő hónapban rengeteg inger éri majd a választókat, ami egyszerre szolgálja a saját tábor megtartását és a bizonytalanok megszólítását. Nehéz megmondani, ki offenzív és ki defenzív; ez folyamatosan változik, mindkét fél a napirend uralására törekszik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Ranschburg Zoltán: „Zsolti bácsi” ügye nagyon rosszul érintheti a Fideszt, Semjén Zsolt komoly politikai hibát követett el
A 30 éve politizáló miniszterelnök-helyettes mintha kiesett volna a rutinból, zsigerből, egyfajta pánikból reagált - mondja a politikai elemző. Szerinte most éghet rá a Fideszre, hogy a kegyelmi ügy után nem tett eleget a gyermekvédelemben.


Egyre nagyobb a politikai botrány „Zsolti bácsi” körül. Semjén Zsolt vérvádnak nevezte a parlamentben elhangzott kérdést, ki lehet az a Zsolti bácsi, az ellenzék vizsgálatot követel, a kormányoldal rágalomról, hazaárulásról és egy külföldi titkosszolgálatról beszél. Az egész ügy a Szőlő utcai javítóintézet igazgatója elleni nyomozással indult, aki a gyanú szerint éveken át prostitúcióra kényszeríthetett volt javítóintézetis lányokat, de ezt hiába tudták sokan, nem történt semmi. Nem sokkal később a Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat volt főigazgatója azt mondta, az igazgatót felülről védhették, és azt beszélték, politikusoknak is szállíthattak gyerekeket a Szőlő utcából. Káncz Csaba két nevet is leírt posztjában, Aradó Gergely pedig Semjént Zsoltnak címzve feltette a Zsolti bácsis kérdést.

Hogyan befolyásolhatja a választásokat ez az egész ügy? Erről beszélgettünk Ranschburg Zoltán politikai elemzővel.

– Semmilyen konkrét bizonyíték nincs „Zsolti bácsi” létezéséről, Semjén Zsolt heves védekezése azonban az ellenzék szerint árulkodó, miközben a kormány egy titkosszolgálati jelentéssel igyekszik cáfolni a ki sem mondott vádakat. Hatékonyan?

– A jelentés röviden a „Zsolti bácsi” pletyka terjedésének összefoglalója. Eszerint kiskorú áldozat nem szerepel a jelenleg folyó nyomozásban, politikus érintettségére nincs bizonyíték, és valamiféle külföldi összeesküvés sejthető. Jámbor Andrást külön kiemeli, noha épp ő mondta, hogy pletykát nem szabad vádként bevinni a parlamentbe. Káncz Csabáról, aki egy posztban (bizonyítékok nélkül) leírta két kormánytag nevét, hogy szerinte nekik szállíthatták a gyerekeket, azt feltételezi a jelentés, hogy brit titkosszolgálati kapcsolata lehet, azaz mintha brit szál is lenne a történetben. Úgy tűnik, a kormány kommunikációs vonala az lesz: ez az ügy ebben a formában nem ügy, politikus és valószínűleg kiskorú sem érintett, az egész csupán egy kreált történet.

A következő hetekben-hónapokban ez nagyon rosszul érintheti a Fideszt, és nem vagyok meggyőződve, hogy a teljes elmismásolás hatékony lesz.

Hogy az ellenzék hogyan keretezi, mennyire köti korábbi ügyekhez, az a következő időszak kérdése.

– Hogyan lehetséges, hogy egy bizonyítékok nélküli vád ekkora hullámokat kelt a politikában?

– Bár a politikusok érintettsége egyelőre pletykaszint, de az ügynek van valóságalapja: a Szőlő utcai intézet igazgatója letartóztatásban van, hatósági eljárás zajlik. Innen indult az egész. Ha semmi ténybeli alap nem lenne, kisebb hullámokat vetne. Így azonban folyamatban lévő nyomozás van, amihez mindent hozzá lehet kötni. Hogy az erre rárakódó pletykák sorsa mi lesz, az már politikai kérdés.

Az pedig, hogy Semjén Zsolt a parlamentben úgy reagált egy kérdésre, mintha az az őt személyében érő vád lenne, nagyon komoly politikai hiba volt. A válasza hangneme egyértelműen vádnak tekintette a kérdést, határozottan védekező pozícióból reagált.

Nem azt a pozíciót vette fel, hogy kormánytagként mindent megtesz a tiszta rendezésért, segíti a hatóságokat, mielőbbi megoldást remél, és szolidaritást vállal az áldozatokkal. Ehelyett ő maga terelte politikai síkra az ügyet azzal, hogy személyes támadásként kezelte. Súlyos hiba volt az is, hogy a reakciójában meg sem említette az áldozatokat, ami meglehetősen érzéketlen elem.

– Hogyan lehet ekkora politikai hibát elkövetni? Milyen lelkiállapot kell ehhez egy politikusnál?

– Személyesen Semjén Zsolt és általában a kormány az elmúlt másfél évtizedben sokkal ritkábban volt kitéve nehéz kérdéseknek és helyzeteknek, mint ahogy a normális lett volna. Elkoptak a régebben meglévő tudások, reflexek, rutinok, amelyek egy sikeres politikusban megvannak, hogyan kell reagálni, válaszolni. Semjén különösen ritkán kap akkora nyilvánosságot, mint például Lázár János vagy Navracsics Tibor.

Furcsa ezt mondani egy 30 éve politikában lévő emberről, de mintha kiesett volna a rutinból, zsigerből, egyfajta pánikból reagált.

Úgy érezhette, fennáll a veszélye, hogy egy politikailag komoly károkat okozó ügy közepébe kerül, ezért azonnal védekező pozícióba helyezte magát, ahelyett, hogy megtartotta volna különleges kormányzati pozícióját, és nyugodt, cselekvő szerepben jelezte volna: a kormány a helyén van, megteszi a szükséges lépéseket.

– Hogyan jutottunk idáig? A 444 nyár közepén írt hosszan először az ügyről. Szeptember elején Kuslits Gábor, a TEGYESZ volt igazgatója a Válasz Online-nak azt mondta, Juhászt felülről védhették. Úgy fogalmazott: "két nagyon magas rangú politikust emlegetnek. Az egyiknek állítólag a fiúkat vitték, a másiknak a lányokat.” Emiatt ellene indítottak eljárást, feljelentés elmulasztása miatt.

– Ami Kuslits Gábor kijelentéseit illeti: az interjúban is úgy fogalmazott, hogy hallomásokról van szó. Konkrétan nem nevezett meg senkit, azt mondta, tudomására hozták.

Körültekintően fogalmazott, konkrét vád nélkül jelezte, hogy ilyen ügyről van tudomása. Hogy feljelentési kötelezettség fennáll-e, jogi kérdés.

Nyilván pletyka alapján nem kell feljelentést tenni, de nem tudom pontosan, milyen körülmények kellenek ehhez. El tudom képzelni, hogy ebben a tekintetben a vizsgálat jogos lehet, ha konkrét tudomása volt.

– Kuslits azt is állította, hogy amikor 2015-ben a rendőrséghez fordultak, hogy a gyermekotthon elől szedték be a lányokat, semmi sem történt, csak aláírattak velük egy titoktartási nyilatkozatot. Ez tíz éve volt. Ez korbácsolhatta a hangulatot és irányíthatta a politikai mozgást?

– Úgy tűnik, egy régóta húzódó ügyről van szó, hosszú évek óta folyó nyomozással, amelynek nem látjuk az eredményét. Ez rendszerszintű hiba a gyermekvédelemben, sok hasonló esetről lehet hallani. Ráadásul ez legalább két ügy: az egyik a Szőlő utcai intézet volt vezetője büntetőjogi felelősségének kérdése, amiben remélhetőleg a nyomozás eredményt hoz. A másik a politikai felelősség kérdése: hogyan húzódhat egy ilyen ügy 10 éven át úgy, hogy a hatóságok tudnak feltételezett visszaélésekről és bántalmazásokról, mégsincsenek érdemi ellenlépések. Itt kapcsolódik a történet a Fidesz korábbi ügyeihez is:

a 2024 februári kegyelmi ügy után miért nem történtek sokkal határozottabb lépések?

– Országos felháborodás volt, az influenszertüntetés óriási tömegeket mozgatott meg. A kormány kommunikációban utalt átvilágításokra, komoly felülvizsgálatokra, de kívülről nézve ez nem látszik: a botrányok nem múltak el, más intézmények felől is hallani esetekről. Úgy tűnik, a 2024 tavaszán szükséges purgálás elmaradt.

Ez az a politikai felelősség, ami ráéghet a Fideszre, és ami miatt a politikai érintettségről szóló pletykák egyáltalán megjelenhetnek.

Egyetértek Jámbor Andrással abban, hogy pletykákat nem szabad vádként bevinni a parlamentbe, ez korrekt álláspont. De az, hogy a politikai vagy akár büntetőjogi felelősség kérdése felmerül, nagyrészt annak köszönhető, hogy a kormány a gyermekvédelem helyzetét nem tudta az elvárható módon kezelni. Ez komoly támadási felület, és várhatóan nem múlik el a következő időszakban.

– Mi lehet az oka, hogy a kormánypárt vonakodik foglalkozni ezekkel a nyilvánvalóan közfelháborodást kiváltó, politikailag kockázatos ügyekkel, miközben máskor képes egyik napról a másikra hozni kemény törvényeket?

– Három lehetséges magyarázatot látok. Az első, egyben a „legrosszindulatúbb”, de pletykaszinten létező, hogy tudnak ezekről az ügyekről, és valóban személyes érintettségek és kapcsolati hálók védik az elkövetőket, a politikai beágyazottság felülírja a büntetőjogi felelősséget, ezért vonakodnak fellépni. A második a valós politikai akarat hiánya: a kommunikációban családbarát üzenet a napi politikában hátrébb sorolódik, más kampánytémák dominálnak, és úgy ítélik meg, nem ez határozza meg a választások kimenetelét. A harmadik a kompetenciahiány: próbálnak kezdeni valamit, van némi szándék, de nem értik eléggé a rendszer működését, az információk nem jutnak el oda, ahova kellene, ezért nem találnak megoldást. Ez sem hízelgő értelmezés, és nehezen hihető, hogy tizenöt évnyi teljhatalom mellett egy korrekt átvilágítást legalább az intézményvezetők között ne tudnának megtenni, de akár a teljes rendszerben is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Steiner Kristóf: A Szőlő utcai javítóintézet körüli botrány bátor túlélőinek
A műsorvezető-influenszer a Szőlő utcai pedofil-botrány kapcsán elmesélte, hogy fiatal fiúként mi történt vele a Csillaghegyi strandon, ahol egy férfi lépett hozzá azzal, hogy segít neki.


Steiner Kristóf is megszólalt a Szőlő utcai pedofil-botrány kapcsán. Egy megrázó esetről számolt be, ami fiatal korában vele történt meg. Az esetről a közösségi oldalán számolt be.

Írásának végén azt üzente:

"Az írást a Szőlő utcai javító intézet körüli botrány bátor túlélőinek dedikálom. És mindazoknak, akik - sajnos sokkal többen vagyunk, mint hinnénk - hasonló kiszolgáltatott helyzetbe kerültek valaha. Magyarország Kormányának tagjait pedig kérdezem: ha ez a ti gyerekeitek története volna, tennétek végre valamit?"

A műsorvezető-influenszer írásában elmesélte, hogy gyerekként rendszeresen járt úszni a Csillaghegyi strandra, és egy alkalommal ott szexuális abúzus érte.

Éppen a tükör előtt állt, amikor egy férfi odalépett hozzá, és felajánlotta, hogy segít neki kikötni a nyakában lévő kendőt. Kristóf nem tiltakozott, hagyta, hogy a férfi segítsen. A férfi gyorsan kikötötte a csomót, majd az egyik kezét a fiú lába közé csúsztatta, és azt mondta: „Egyem a pucádat.”

Elmondása szerint minden erejét összeszedve ellökte a férfit, aki a földre esett. Ezt követően az úszómesterhez rohant, és kérte, hogy menjen vele vissza az öltözőbe. Mire azonban odaértek, már csak egy felborult pad maradt a helyszínen.

Az úszómester nem hitt neki: “Igazat mondasz?” - kérdezte az úszómester ingerülten. Szégyelltem magam. “Jobb lett volna nem szólni” - gondoltam magamban. És - ami mégrosszabb - “Jobb lett volna, ha hagyom - akkor legalább egy haragos szempár helyett egy hálás szempár nézne rám" - írta.

A történtek pedig a mai napig hatással vannak rá - árulta el.


Link másolása
KÖVESS MINKET: